SIP naar eigen SIP telefonie centrale werkt niet goed omdat het modem poort 5060 kaapt

  • 16 May 2022
  • 12 reacties
  • 500 keer bekeken

Hoi,

 

Op dit forum vind ik best veel klanten die een eigen SIP telefonie centrale hebben en die last hebben van “modems” die de SIP poort, port 5060, kapen.

 

Voorbeelden van eigen SIP telefonie centrales zijn

  • FreePBX
  • Grand Stream
  • Asterisk
  • 3CX

Als modems, denk aan Experiabox en Fritzbox, gewoon modems zouden zijn, was het probleem er niet.

Waarvoor ik aan het pleiten ben, is de mogelijkheid om SIP,  poort 5060, bij de eigen SIP telefonie centrale te laten landen.

Het probleem, danwel de ongelukkige keuze, is dat de Fritzbox en de Experia de SIP poort afvangen, eigenlijk wegkapen.

Het stomme is dat mijn eerdere oplossing, met een FritzBox 7360, niet meer werkt.  Want de FB 7360 gaat weg omdat ie wat problemen met IPv6 heeft. Wat ik deed met die goeie oude FB:

  1. Enable telnet (m.b.v. speciaal telefoonnummer bellen ( **71#?)).  Mag niet meer van AVM.de
  2. telnet login
  3. in de configuratie file op juiste plek een 5060 in 5065 verandert. Daardoor kaapt de “FritzBox SIP applicatie” niet meer de SIP poort, maar een andere poort, 5065.
  4. Firewall port forwarding van port 5060 naar mijn SIP centrale.

Ik ben nu aan het klote, pardon my french, met een FritzBox 7590 om daar SIP ook fatsoenlijk te krijgen. Maar dat schiet niet op, vandaar dat nu aan het forum vraag:

 

Hoe tegen “modem” te vertellen dat ie alleen moet _moduleren_ en _demoduleren_ en _SIP poort_ met rust moet laten?

wjb 1 jaar geleden

Op de V12 kan je SIP uit zetten.

Dat zal een Experia V12 zijn.   Wat is daar de “user interface omschrijving” van  “SIP uitzetten”?  Achterliggend idee is om zo dezelfde functionaliteit op een Fritzbox te kunnen vinden.

Let op: De waarde “On” betekent dat de SIP functionaliteit uit staat. 😖

 

Overigens is het op de FRITZ!Boxen niet mogelijk om SIP uit te zetten.

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

12 reacties

Reputatie 7

Op de V12 kan je SIP uit zetten.

Overigens zijn de Experia/KPN Boxen en FRITZ!Boxen geen modems maar routers waarbij voor VDSL uitvoeringen ook een modem ingebouwd is.

Reputatie 5
Badge +4

@stappers de 7590 heeft een ingebouwde telefooncentrale met uitgebreide mogelijkheden. 
Mijn voorstel: de 7590 updaten naar 7.29, dan via de wizard instellen op nederlandse taal (Frans is niet nodig), en verder installeren. 
Je komt dan vanzelf bij het invullen van de SIP. 

Bij mij werkt dat prima!

Reputatie 7

Bij mij werkt dat prima!

Maar @stappers wil juist geen gebruik maken van de SIP functionaliteit van de FRITZ!Box.

Daar begreep ik er ook uit ja.

Maar als je nu alle SIP registraties uit zet ?

En je hebt blijkbaar al gevonden hoe je de poort 5060 (toch) kunt veranderen, dat is even een gedoetje, waarom is gaat dat niet via de GUI ?

 

Mijn VOIP provider Cheapconnect, staat me toe de poort te kiezen waarop het signaal wordt doorgestuurd, kan dat bij jouw provider ook? 

Ik kan bijvoorbeeld poort 5080 kiezen en dan die poort forwarden naar de centrale poort 5060?

kan dat bij jouw provider ook?

 

Mijn provider was XS4ALL, mijn huidige provider is KPN. Die twee en de rest van wereld zijn het er met elkaar overeens dat 5060 de standaard poort voor SIP is.

Met uitwijken naar een ander poort nummer voor het SIP protocol blijft de kaping van poort 5060 bestaan.  Daarmee ook de noodoplossing van VoIP providers.

 

@EAZ1964 toch bedankt voor het meedenken, voor het buiten de doos denken.😀

Graag gedaan:-) 

Was ook bij XS4All, en ben ivm kosten en flexibiliteit naar cheapconnect overgestapt, perfecte vervanging dus nooit meer teruggekeken.

Uiteraard is ook daar de std 5060, maar in geval van nood is het fijn om een keuze te hebben:-)

Op de V12 kan je SIP uit zetten.

 

Dat zal een Experia V12 zijn.   Wat is daar de “user interface omschrijving” van  “SIP uitzetten”?  Achterliggend idee is om zo dezelfde functionaliteit op een Fritzbox te kunnen vinden.

Reputatie 7

Op de V12 kan je SIP uit zetten.

Dat zal een Experia V12 zijn.   Wat is daar de “user interface omschrijving” van  “SIP uitzetten”?  Achterliggend idee is om zo dezelfde functionaliteit op een Fritzbox te kunnen vinden.

Let op: De waarde “On” betekent dat de SIP functionaliteit uit staat. 😖

 

Overigens is het op de FRITZ!Boxen niet mogelijk om SIP uit te zetten.

> Overigens is het op de FRITZ!Boxen niet mogelijk om SIP uit te zetten.

Dat is inderdaad de te overwinnen hindernis.

Dan is je huidige Fritz!box niet geschikt voor jouw wensen.

Dan moet je er dus een hebben (kopen) die geen SIP heeft.

 

Reputatie 7

Dan is je huidige Fritz!box niet geschikt voor jouw wensen.

Dan moet je er dus een hebben (kopen) die geen SIP heeft.

 

Ook op de 4060 kan SIP niet uitgezet worden.