Beantwoord

Wat kan ik doen met de USB-poort op de KPN Box 12?

  • 28 May 2023
  • 27 reacties
  • 1432 keer bekeken

Reputatie 1

Ik zie dat ik een USB poort heb op mijn KPN Box 12, en op internet staat, toen ik erover zocht: 

You can connect a USB hard drive to your router via the USB port to create a quick and easy media server. Any computer connected to your network will be able to download or stream any files stored on the hard drive. This is great for watching movies, the latest streaming TV shows, or even listening to music.

 

Klopt dit? Is dit mogelijk? Zo ja, hoe werkt dit dan?

icon

Beste antwoord door GeSp 28 May 2023, 22:15

Bekijk origineel

27 reacties

Hoi @Dnlweijers ,

Dat kan niet met een consumenten Box 12.Je hebt wel andere opties, zoals bijvoorbeeld een NAS.

Reputatie 7
Badge +18

Hallo @Dnlweijers 

 

Nee, dit is niet mogelijk, het enige waarvoor die gebruikt kan worden is een backup 4G dongle.

Dat wordt ook hier vermeld bij de specificaties:

Met sommige router zoals b.v. een Fritz!Box kan het wel.

Reputatie 1

Hallo @Dnlweijers 

 

Nee, dit is niet mogelijk, het enige waarvoor die gebruikt kan worden is een backup 4G dongle.

Dat wordt ook hier vermeld bij de specificaties:

Met sommige router zoals b.v. een Fritz!Box kan het wel.

Oké heel erg bedankt! Een 4G backup dongle is ook erg handig.

Reputatie 1

Hoi @Dnlweijers ,

Dat kan niet met een consumenten Box 12.Je hebt wel andere opties, zoals bijvoorbeeld een NAS.

Een NAS was mijn eerste optie, tot ik dit zag, dat wordt dan maar een NASje kopen haha.

Reputatie 7
Badge +18

Oké heel erg bedankt! Een 4G backup dongle is ook erg handig.

Het schijnt ook met een mobiel te werken die je dan met een USB kabel erop aansluit.

Dat zou je natuurlijk gewoon een keer kunnen proberen.

Reputatie 1

Het schijnt ook met een mobiel te werken die je dan met een USB kabel erop aansluit.

Dat zou je natuurlijk gewoon een keer kunnen proberen.

Sorry maar ik snap niet helemaal wat je bedoelt eigenlijk.

Reputatie 7
Badge +18

Je sluit dan je mobiel via een USB kabel op het modem aan, dan kan je de mobiel gebruiken als een soort backup dongle, als je een USB oplader voor je telefoon hebt kan je dat kabeltje daar b.v. voor gebruiken.

Voor b.v. Android kan je dat zo aanzetten in je mobiel:

  1. Sluit uw telefoon met een USB-kabel aan op het andere apparaat. Bovenaan het scherm wordt een melding weergegeven.
  2. Swipe op uw telefoon omlaag vanaf de bovenkant van het scherm.
  3. Tik op Hotspot Wifi-hotspot en houd vast.
  4. Schakel USB-tethering in.
Reputatie 1

Je sluit dan je mobiel via een USB kabel op het modem aan, dan kan je de mobiel gebruiken als een soort backup dongle, als je een USB oplader voor je telefoon hebt kan je dat kabeltje daar b.v. voor gebruiken.

Voor b.v. Android kan je dat zo aanzetten in je mobiel:

  1. Sluit uw telefoon met een USB-kabel aan op het andere apparaat. Bovenaan het scherm wordt een melding weergegeven.
  2. Swipe op uw telefoon omlaag vanaf de bovenkant van het scherm.
  3. Tik op Hotspot Wifi-hotspot en houd vast.
  4. Schakel USB-tethering in.

Dus kortgezegd, van je telefoon een wifi-hotspot maken via USB? Nooit over nagedacht waarom dat een optie was.

Reputatie 7
Badge +18

Dus kortgezegd, van je telefoon een wifi-hotspot maken via USB? Nooit over nagedacht waarom dat een optie was.

Ja, behalve dat er geen WiFi aan te pas komt vanuit je telefoon maar alles via het kabeltje gaat, je kan dan alle apparatuur die via je modem aangesloten is gebruiken, ook die via de WiFi van het modem.
De TV ontvangers (als je die hebt) zullen echter niet werken om TV mee te kijken, dat werkt alleen via je normale thuis internetverbinding.

Reputatie 1

Ja, behalve dat er geen WiFi aan te pas komt vanuit je telefoon maar alles via het kabeltje gaat, je kan dan alle apparatuur die via je modem aangesloten is gebruiken, ook die via de WiFi van het modem.
De TV ontvangers (als je die hebt) zullen echter niet werken om TV mee te kijken, dat werkt alleen via je normale thuis internetverbinding.

Ik nap het niet helemaal, het is dat je telefoon een WiFi netwerk creëert, waarmee je verbind, die internet krijgt via de USB van de modem? Net als je een normale hotspot hebt alleen ipv. 4/5G een kabel.

 

of

 

Ik draai het om, en je krijgt internet van 4/5G, en dat internet gaat naar de modem en de modem zend dit uit.

Reputatie 7
Badge +18

De 2de optie.

Het is een backup voor als je normale internet uitvalt, het modem krijgt via dat kabeltje internet vanaf de telefoon (en die krijgt het via 4/5G).

Reputatie 1

De 2de optie.

Het is een backup voor als je normale internet uitvalt, het modem krijgt via dat kabeltje internet vanaf de telefoon (en die krijgt het via 4/5G).

Ja oké, bedankt, pas na een tijdje bedacht ik me dat het inderdaad van mobiel netwerk komt dan, en geen backup is voor de router bijvoorbeeld.

Dacht er veel van te weten, valt toch tegen, ik ga maar weer naar de camera’s.

Reputatie 7
Badge +11

Oké heel erg bedankt! Een 4G backup dongle is ook erg handig.

Het schijnt ook met een mobiel te werken die je dan met een USB kabel erop aansluit.

Dat zou je natuurlijk gewoon een keer kunnen proberen.

Alleen niet met iPhone-toestellen. Die doen USB Tethering weer op een andere manier die niet helemaal handig werkt voor dit soort doeleinden. Android werkt inderdaad wel precies zoals je beschreven hebt en dat heb ik ook meermaals getest gehad.

 

Verder kan de USB poort uiteraard ook gebruikt worden om iets van stroom te voorzien. Het zal geen snellader zijn voor je mobiele telefoon maar een P1-meter moet je er bijvoorbeeld prima op kunnen laten draaien.

Reputatie 1

Alleen niet met iPhone-toestellen. Die doen USB Tethering weer op een andere manier die niet helemaal handig werkt voor dit soort doeleinden. Android werkt inderdaad wel precies zoals je beschreven hebt en dat heb ik ook meermaals getest gehad.

 

Verder kan de USB poort uiteraard ook gebruikt worden om iets van stroom te voorzien. Het zal geen snellader zijn voor je mobiele telefoon maar een P1-meter moet je er bijvoorbeeld prima op kunnen laten draaien.

Ik heb geen iPhone dus dat word geen probleem. Ik denk ook niet dat ik die USB poort ooit zal gebruiken.

Weet je trouwens ook of het een reden heeft dat je met andere modems wel bijvoorbeeld een NAS kan creëren en met deze niet? 

Reputatie 7
Badge +11

Heeft te maken met de keuzes die KPN hier in maakt. Een netwerkhardeschijf creëren op deze manier brengt risico's met zich mee, er moet bijvoorbeeld extra veiligheid ingebouwd worden maar ook risico's in de vorm van verlies van data en wie is er dan aansprakelijk dat de familiefoto's verdwenen zijn? Het is eigenlijk vooral een vorm van indekken.

Kan me herinneren dat je ergens aangaf nog een stuk of 5 RPi's te hebben liggen, met Owncloud kan je daar prima een basic NAS-systeem op laten draaien. Heb zelf Owncloud jaren gedraaid voordat ik overstapte op een NAS van Synology maar het voldoet prima voor veel mensen. https://pimylifeup.com/raspberry-pi-owncloud/

Reputatie 1

Heeft te maken met de keuzes die KPN hier in maakt. Een netwerkhardeschijf creëren op deze manier brengt risico's met zich mee, er moet bijvoorbeeld extra veiligheid ingebouwd worden maar ook risico's in de vorm van verlies van data en wie is er dan aansprakelijk dat de familiefoto's verdwenen zijn? Het is eigenlijk vooral een vorm van indekken.

Kan me herinneren dat je ergens aangaf nog een stuk of 5 RPi's te hebben liggen, met Owncloud kan je daar prima een basic NAS-systeem op laten draaien. Heb zelf Owncloud jaren gedraaid voordat ik overstapte op een NAS van Synology maar het voldoet prima voor veel mensen. https://pimylifeup.com/raspberry-pi-owncloud/

Oké dat klinkt logish inderdaad, de veiligheid en aansprakelijkheid.

 

Ik heb nu 14 Raspberry Pi’s, en ik zal dat Owncloud eens proberen. Is het alleen niet een beetje langzaam? Elke keer als ik iets op de Raspberry Pi doe vind ik hem erg langzaam, en dat is niet iets wat je wilt als je bestanden upload/download. En een NAS is te duur voor mij, maar zou eigenlijk wel moeten, aangezien ik ik grote bestandsformaten fotografeer en ik het ergens kwijt moet, nu doe ik het nog op SD kaartjes, en wil daar echt vanaf.

Reputatie 7
Badge +11

Ligt er een beetje aan welk type je hebt. Pi 4B is bijvoorbeeld zeker geschikt daarvoor. Op Marktplaats zijn eventueel wel prima instap-modellen van Synology te vinden die niet zo veel kosten: https://www.marktplaats.nl/v/computers-en-software/nas/m1982479330-synology-ds212j-nas

Reputatie 7
Badge +24

Ik heb nu 14 Raspberry Pi’s, en ik zal dat Owncloud eens proberen. Is het alleen niet een beetje langzaam? Elke keer als ik iets op de Raspberry Pi doe vind ik hem erg langzaam, en dat is niet iets wat je wilt als je bestanden upload/download. En een NAS is te duur voor mij...

Zijn 14 Pi’s niet duur dan? 

Wat betreft de snelheid van een Pi: als je hem gebruikt als desktop is die niet snel nee. Zeker niet als je er grote foto's mee wilt bewerken. 

Ik zelf gebruik Nextcloud. Heel leuk voor de wat kleinere bestanden. Foto's van je telefoon enzo. En allerlei andere data die je op je mobiel. Die heb je dan ook op je pc/laptop.

Maar als je echt foto's maakt met een professioneel fototoestel kun je daarvoor denk ik beter gewoon een gedeelde map op het netwerk gebruiken...

Reputatie 7
Badge +24

Ligt er een beetje aan welk type je hebt. Pi 4B is bijvoorbeeld zeker geschikt daarvoor. Op Marktplaats zijn eventueel wel prima instap-modellen van Synology te vinden die niet zo veel kosten: https://www.marktplaats.nl/v/computers-en-software/nas/m1982479330-synology-ds212j-nas

Voor 100 euro een 4 TB schijf er in. Dan heb je mooi wat opslag.

Reputatie 7
Badge +11

Ligt er een beetje aan welk type je hebt. Pi 4B is bijvoorbeeld zeker geschikt daarvoor. Op Marktplaats zijn eventueel wel prima instap-modellen van Synology te vinden die niet zo veel kosten: https://www.marktplaats.nl/v/computers-en-software/nas/m1982479330-synology-ds212j-nas

Voor 100 euro een 4 TB schijf er in. Dan heb je mooi wat opslag.

Precies. Ik draai hier een DS218Play met 2x3TB schijven erin in een RAID1 opstelling dus er kan nog een schijf kapot gaan. Deze staat wel op het lijstje om op termijn te vervangen voor een modelletje groter waar ik ook andere RAID-opstellingen kan doen. Dat is echter iets voor de lange termijn.

Reputatie 1

Ligt er een beetje aan welk type je hebt. Pi 4B is bijvoorbeeld zeker geschikt daarvoor. Op Marktplaats zijn eventueel wel prima instap-modellen van Synology te vinden die niet zo veel kosten: https://www.marktplaats.nl/v/computers-en-software/nas/m1982479330-synology-ds212j-nas

Ik heb de 3B, en vind ze erg langzaam.

Reputatie 1

Zijn 14 Pi’s niet duur dan? 

Wat betreft de snelheid van een Pi: als je hem gebruikt als desktop is die niet snel nee. Zeker niet als je er grote foto's mee wilt bewerken. 

Ik zelf gebruik Nextcloud. Heel leuk voor de wat kleinere bestanden. Foto's van je telefoon enzo. En allerlei andere data die je op je mobiel. Die heb je dan ook op je pc/laptop.

Maar als je echt foto's maakt met een professioneel fototoestel kun je daarvoor denk ik beter gewoon een gedeelde map op het netwerk gebruiken...

Er is nu grote vraag naar Raspberry Pi’s dus ik heb wel aan een paar honderden euro’s liggen.

En elke keer als ik een back-up van mijn foto’s maak, is het ongeveer 200 gb per keer, doe ik om de 1 / 2 /3 maanden. 

Ik wil geen cloudservice gebruiken, met het risico op een ban. Die ik meerdere keren heb gehad wegens mijn leeftijd. 

 

Dus een NAS is enige optie naast losse harde schrijven.

Reputatie 7
Badge +11

Ligt er een beetje aan welk type je hebt. Pi 4B is bijvoorbeeld zeker geschikt daarvoor. Op Marktplaats zijn eventueel wel prima instap-modellen van Synology te vinden die niet zo veel kosten: https://www.marktplaats.nl/v/computers-en-software/nas/m1982479330-synology-ds212j-nas

Ik heb de 3B, en vind ze erg langzaam.

Die moet best wel veel kunnen hoor! Wat vaak al helpt is om 'm ‘headless’ te gebruiken. Dan heb je er geen beeldscherm bij en draai je alles via een SSH-verbinding. Op deze manier bespaar je veel resources die anders verloren zouden gaan aan de grafische interface. Nadeel is wel dat deze ‘slechts’ een 100Mbps netwerkinterface heeft wat hem niet perse geschikt maakt als NAS. Echter zijn er tal van toepassingen te bedenken waar ze bruikbaar voor zijn!

 

Er is nu grote vraag naar Raspberry Pi’s dus ik heb wel aan een paar honderden euro’s liggen.

En elke keer als ik een back-up van mijn foto’s maak, is het ongeveer 200 gb per keer, doe ik om de 1 / 2 /3 maanden. 

Ik wil geen cloudservice gebruiken, met het risico op een ban. Die ik meerdere keren heb gehad wegens mijn leeftijd. 

 

Dus een NAS is enige optie naast losse harde schrijven.

Dan is een NAS inderdaad wel een logische oplossing. Externe clouddiensten kan ook wel, bijvoorbeeld op naam van ouders of iets maar dan kom je wel snel bij betaalde diensten uit met zulke hoeveelheden. Op lange termijn is een eigen NAS met een goede hardeschijf wel een goedkopere oplossing denk ik. Ik moet wel zeggen dat ik niet echt bekend ben met de prijzen van clouddiensten tegenwoordig. Ik gebruik wel OneDrive als externe back-up maar daar zit 1TB inbegrepen in mijn zakelijke Office-licenties.

Reputatie 1

Die moet best wel veel kunnen hoor! Wat vaak al helpt is om 'm ‘headless’ te gebruiken. Dan heb je er geen beeldscherm bij en draai je alles via een SSH-verbinding. Op deze manier bespaar je veel resources die anders verloren zouden gaan aan de grafische interface. Nadeel is wel dat deze ‘slechts’ een 100Mbps netwerkinterface heeft wat hem niet perse geschikt maakt als NAS. Echter zijn er tal van toepassingen te bedenken waar ze bruikbaar voor zijn!

Ik ken het ja, alleen ik ben er geen fan van. Nooit gebruikt ook. Ik snap niks van commando’s in de terminal dus moet dat dan maar via Google doen. Ik zie dat https://pimylifeup.com/raspberry-pi-owncloud/ dat ondersteund (Firstly, in either The Pi’s command line or via SSH...) dus ik ga het dan via SSH doen. Hoe ik SSH instel, zal ik maar Googlelen.

 

Ik heb trouwens een Chromebook dus hoop dat ik er iets over kan vinden.

 

Reputatie 1

Die moet best wel veel kunnen hoor! Wat vaak al helpt is om 'm ‘headless’ te gebruiken. Dan heb je er geen beeldscherm bij en draai je alles via een SSH-verbinding. Op deze manier bespaar je veel resources die anders verloren zouden gaan aan de grafische interface. Nadeel is wel dat deze ‘slechts’ een 100Mbps netwerkinterface heeft wat hem niet perse geschikt maakt als NAS. Echter zijn er tal van toepassingen te bedenken waar ze bruikbaar voor zijn!

 

Dan is een NAS inderdaad wel een logische oplossing. Externe clouddiensten kan ook wel, bijvoorbeeld op naam van ouders of iets maar dan kom je wel snel bij betaalde diensten uit met zulke hoeveelheden. Op lange termijn is een eigen NAS met een goede hardeschijf wel een goedkopere oplossing denk ik. Ik moet wel zeggen dat ik niet echt bekend ben met de prijzen van clouddiensten tegenwoordig. Ik gebruik wel OneDrive als externe back-up maar daar zit 1TB inbegrepen in mijn zakelijke Office-licenties.

Ik heb ook OneDrive, 1 TB, en heb daar nu alles in. 

Reageer