Beantwoord

Wanneer komt de update voor de V10 om SuperWifi punten draadloos aan te kunnen sluiten?

  • 19 March 2023
  • 5 reacties
  • 181 keer bekeken

gisteren mijn superwifi versterkers ontvangen ; heb een experia v10 , vlgs de medewerker van kpn zou er binnenkort een update komen zodat ook mijn v10 draadloos met superwifi punten werkt ; wanneer komt deze update ?

icon

Beste antwoord door Roy74 19 March 2023, 11:24

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

5 reacties

Reputatie 7
Badge +7

Goedemorgen,

Er hoort wat uitleg bij de stelling van de KPN medewerker die wel juist is overigens. Voor de duidelijkheid is de v10 nu ook al te gebruiken met superwifi. Ik zie meervoud staan in je post dus je hebt minimaal 2 superwifi’s ontvangen. Dat gaat een mooie WiFi dekking worden!

Het volledige verhaal is: momenteel dient 1 superwifi bedraad aangesloten te worden op de v10 en dient dan als eerste node in de mesh topology en is dan de master node. WiFi op de v10 zal dan uit worden gezet. De tweede en volgende superwifi kan draadloos worden ingezet.

Kijk hier voor de instructie en let op de v10 specifieke situatie momenteel. Want die wijkt af van de v10a en box12.


Voor de v10a en box12 geldt dat de modems zelf onderdeel zijn van de mesh topology en als master dienen. Bij deze modems is daarom 1 superwifi voldoende om toch een mesh netwerk te hebben. Superwifi is dan draadloos te gebruiken na de eerste configuratie.

De KPN medewerker doelde waarschijnlijk op deze ontwikkeling:

De informatie staat wat ongelukkig in de product update van box12 maar daarin lees je dat KPN werkt aan een firmware voor alle ondersteunde modems. Zodra dat een feit is zal ook je v10 zelf een mesh node zijn (WiFi van de modem blijft dan aan) en op dat moment is het niet meer nodig om de eerste superwifi bedraad aan te sluiten. Ik denk overigens dat dit nog wel even op zich laat wachten, er is begonnen met een voorzichtige uitrol naar een beperkt setje klanten met box12 zonder superwifi. Niet voor niets want dit is een complexe operatie.

Tot die tijd de superwifi’s uit de doos pakken dus en vast lekker gaan gebruiken als een twee node mesh.

Reputatie 7
Badge +24

Dat gaat nog maanden duren...

Badge +19

En je weet het he, hoe meer draadloos hoe slechter je netwerk wordt. Of dacht je dat alles maar draadloos kan?

Reputatie 7
Badge +7

@Joep1965 daar heb je helemaal gelijk in maar de grote vraag is dan altijd wat slechter is? Stabiliteit? Snelheid? Ik denk dat het merendeel van de mensen gemak wilt en dan is draadloos een fijne oplossing. Ik zelf maak graag gebruik van draadloos mits het niet ten koste gaat van stabiliteit.

De praktijk wijst mijn inziens vaak uit dat slechter geassocieerd wordt met snelheid. En dan verwachten mensen dat als ze een 1Gbps abonnement afsluiten dat ook zonder problemen draadloos halen. En als ze dat niet halen dan schreeuwt men moord en brand. Zeker met wat oudere netwerk apparatuur dat nooit ontworpen is voor die grote snelheden zou men zich moeten beperken tot lagere draadloze snelheden. Of, en daar heb je dan gelijk in, kiezen voor een bedrade oplossing.

Debet hieraan is natuurlijk ook een stuk marketing. Gisteren vertelde in de lift iemand vol trots een 1Gbps abonnement te hebben afgesloten. Ik vroeg wat ie allemaal van plan was en het antwoord was dat ie dan sneller kon internetten op de iPad. Ik ben de lift uitgestapt en dacht er het mijne van.

Ik heb zelf een 100Mbps abonnement en heb zelfs mijn tv+ zonder enig probleem draadloos aangesloten. Werkt uitstekend. Ik heb daarbij omwille van stabiliteit de bandbreedte inmiddels geknepen naar een 60Mbps. Maar ik verwacht niet daarnaast draadloos usenet leeg te trekken. En mocht stabiliteit een probleem zijn/blijven dan is er berusting dat bedrading beter is. Maar ja die marketing hè en verwachtingspatronen…

edit: ik vergeet het argument draadloos bereik. Is voor mij ook een reden om mijn MusicCast goed te laten functioneren boven. Sinds superwifi is dat heel veel beter geworden en gezien de locatie gelukkig ook zonder draadje.

Duidelijk , dank voor de info