Beantwoord

F-Secure update werkt niet bij MacOS Ventura 13.0.1

  • 1 December 2022
  • 18 reacties
  • 240 keer bekeken

Reputatie 2

Het is me onduidelijk of KPN beveiligingsprogramma F-Secure compatibel heeft gemaakt voor macOS Ventura. Zoniet, waarom is dat en wanneer is KPN zover om het updaten weer mogelijk te maken? 

Gerard

icon

Beste antwoord door Noordzee 2 December 2022, 08:14

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

18 reacties

Reputatie 7
Badge +21

Hoi @GerardW 
Waarom zou je dat gebruiken?
Op een iMac en vooral op de nieuwste, heb je dat helemaal niet nodig.
Als je elke keer trouw de updates binnenhaalt ben je genoeg beschermd en heb je F-secure helemaal niet nodig, sterker nog… je hebt er alleen maar last van.
Apple zelf heeft een perfecte virusbeveiliging.

Als je echt een goede wilt hebben neem dan CleanMyMac, deze  doet veel meer dan virussen verwijderen, eerste maand proef.
 

Reputatie 2

@huistijger 

Ok. Als het is zoals je zegt, dan begrijp ik niet dat KPN nog iets doet met F-Secure voor Mac. En de nieuwe OS-update blijkbaar niet aanbiedt. Als KPN F-Secure aanbiedt, dan moet het naar mijn idee ook zorgen dat het actueel is en draait op nieuwe versies. Nu krijg ik een waarschuwing dat ik moet updaten, maar kan ik niet updaten. 

Ik draai af en toe beveiligingsprogramma’s zoals CCCleaner of Bitdefender, maar heb F-Secure graag als vast beveiligingsprogramma.

Reputatie 7
Badge +21

Hoi @GerardW 
Prima, als je daar tevreden mee bent hoor, ik geef je alleen mijn bevindingen en wil je niets opdringen.
Maar mijn raad van de nieuwste updates van de Mac binnenhalen is wel serieus gemeend, want dat is zeker een secure ding.
 

Reputatie 2

@huistijger

Uiteraard haal ik automatisch de nieuwste updates van Mac en andere programma’s binnen. Daarom liep ik ook aan tegen die onregelmatigheid door KPN van F-Secure. 

Hallo @GerardW zie onderstaande link en klik dan op MAC of iOS

https://www.kpn.com/service/internet/veilig-internetten/kpn-veilig.htm

Reputatie 2

@JanD 

Interessant, maar geen antwoord op mijn vraag over het niet kunnen updaten van F-Secure, terwijl ik een melding krijg dat ik actie moet ondernemen … door up te daten. 

Reputatie 7
Badge +28

Hallo @GerardW ,

Al jarenlang wordt de update KPN Veilig voor de  iMac enkele weken later aangeboden dan de update van F-secure. Uiteindelijk volgt tot nu toe altijd ook een update van KPN Veilig. 
 

In het verleden heb ik daar wel eens naar geïnformeerd, maar het kon gewoon niet sneller. Bij iedere update gaan ze achteraf pas aan de slag met de KPN-Veiligversie. 
 

Je zult dus enkele weken geduld moeten hebben. Het is niet zo’n ramp bij jouw iMac, aangezien Apple zelf al voor een goede bescherming zorgt. Zelf beschouw ik KPN Veilig maar als een extra beveiliging, die ik heb draaien omdat het toch gratis inbegrepen is bij mijn abonnement. Maar eigenlijk is KPNVeilig overbodig op onze PC’s.

Reputatie 2

@Noordzee Dat is een begrijpelijke verklaring. Ik had daar al een vermoeden van. Dank. Het zou aanbevelenswaardig zijn als KPN in haar publiciteit hier melding van maakte. Zodat de gebruikers weten dat de update van F-Secure na een nieuwe Mac-versie enige tijd op zich laat wachten. Nu krijgen ze een melding dat ze meoten updaten dat dus (nog) niet kan. Dat zou KPN voor moeten zijn. 

 

Ik vind het trouwens merkwaardig dat ik KPN deze vraag door een te strikt menu niet kan stellen en naar een gebruikersforum verwijst. Dat is het uit de weg gaan van eigen verantwoordelijkheid. Dat was voor de overname van XS4all door KPN beter, sneller en gebruikersvriendelijker geregeld. 

Hallo @GerardW als je in het vervolg weer een vraag hebt over een veiligheidspakket bij KPN , heb het dan over ‘KPN Veilig’ en niet over ‘F-Secure’ om verwarring te voorkomen.

 

Reputatie 2

@JanD 

Uw reactie begrijp ik niet. Ik was jarenlang een tevreden klant van XS4all dat F-Secure aanbood. Toen KPN enige tijd geleden XS4all overnam, werd me door KPN verteld dat de diensten van Xs4all voortgezet zouden worden. Inclusief F-Secure. Dat is bij mijn weten een beveiligingsprogramma van een Deens bedrijf en niet van KPN. Daar heb ik een vraag over.

Hallo @GerardW heette het veiligheidspakket bij XS4All daar gewoon F-Secure?

Bij KPN heet het KPN Veilig met als basis F-Secure, maar aangepast door KPN met o.a. een KPN-sausje er overheen.

Dus niet met elkaar te vergelijken.

 

 

Reputatie 2

@JanD 

Overigens, inloggen bij dat ‘KPN Veilig’ met mijn KPN ID lukt al twee dagen niet. Ik krijg van KPN de melding ‘Door verstoring is deze service tijdelijk niet beschikbaar. Probeer het later opnieuw.’

Reputatie 2

@JanD 

Bij mij als oud klant van XS4all werkt het anders. Als ik F-Secure opstart kom ik in een mix van oud en nieuw terecht. Uiteindelijk word ik doorgestuurd naar KPN.

 

Op geen enkel moment kom ik de term ‘KPN Veilig’ tegen. Het kan zijn dat KPN bezig is om de via XS4all aangeleverde programma's te veranderen. Hoewel dat bij de overname door KPN ontkend werd.

 

Ik begrijp dat de dingen veranderen, maar ik begrijp in dit geval niet waarom KPN me niet adequaat informeert. 

Reputatie 7
Badge +28

Hallo @GerardW ,

Al jarenlang wordt de update KPN Veilig voor de  iMac enkele weken later aangeboden dan de update van F-secure. Uiteindelijk volgt tot nu toe altijd ook een update van KPN Veilig. 
 

In het verleden heb ik daar wel eens naar geïnformeerd, maar het kon gewoon niet sneller. Bij iedere update gaan ze achteraf pas aan de slag met de KPN-Veiligversie. 
 

Je zult dus enkele weken geduld moeten hebben. Het is niet zo’n ramp bij jouw iMac, aangezien Apple zelf al voor een goede bescherming zorgt. Zelf beschouw ik KPN Veilig maar als een extra beveiliging, die ik heb draaien omdat het toch gratis inbegrepen is bij mijn abonnement. Maar eigenlijk is KPNVeilig overbodig op onze PC’s.

Op dit moment draait versie 18.4 (47125) bij mij. 

Apple staat juist bekend voor z'n beveiliging. Verder zijn ze niet zo interessant voor kwaadwillige vanwege het eigen aparte OS.

 

Apple staat juist bekend voor z'n beveiliging. Verder zijn ze niet zo interessant voor kwaadwillige vanwege het eigen aparte OS.

 

Die stelling gold jaren, maar is inmiddels achterhaald, ook bij Apple is beveiliging noodzakelijk @PeterG 

Reputatie 7
Badge +21

Die stelling gold jaren, maar is inmiddels achterhaald, ook bij Apple is beveiliging noodzakelijk @PeterG 

Dat is onzin, Apple heeft een prima beveiliging en wordt elke keer geüpdatet.
Daar hoef je echt geen extra virusscanner bij te hebben.

Die stelling gold jaren, maar is inmiddels achterhaald, ook bij Apple is beveiliging noodzakelijk @PeterG 

Dat is onzin, Apple heeft een prima beveiliging en wordt elke keer geüpdatet.
Daar hoef je echt geen extra virusscanner bij te hebben.

Mijn Chromebook heeft officieel ook geen aparte beveiliging nodig, heb toch maar KPN veilig geïnstalleerd.