Malwarefilter van KPN

  • 18 December 2020
  • 100 reacties
  • 7035 keer bekeken
Malwarefilter van KPN
Reputatie 7
Badge +25

Het malwarefilter is een gratis dienst van KPN die klanten beschermt tegen onbetrouwbare websites, zodat ze geen slachtoffer worden van kwaadwillenden die malware verspreiden en/of phishing pogingen ondernemen.

 

Wat is Malware?

Malware is schadelijke software die onopgemerkt op een apparaat wordt geïnstalleerd. Daarmee worden o.a. gegevens gestolen, en apparaten kunnen worden beschadigd. Virussen, Trojaanse paarden, spyware en ransomware zijn voorbeelden van malware.

 

Hoe werkt het malwarefilter?

Het is een filter dat werkt op DNS-niveau (DNS = Domain Name System). Een website of host (bijvoorbeeld e-mailserver) die wordt opgevraagd, doet automatisch via DNS een verzoek. Dit verzoek komt uit bij de KPN DNS-server, die vervolgens op basis van een black-list checkt of deze host hierop voorkomt. Is dat het geval, dan wordt er geen connectie gelegd met deze host. 
Je ziet in je browser vervolgens een foutmelding. De foutmelding kan per browser iets verschillen. IoT-apparaten die connectie proberen te maken met malafide hosts worden ook beschermd door het malware-filter, alleen zie je dit als klant niet terug.
 

Hoe zet je het malwarefilter aan?

Standaard staat het malwarefilter uit. Je zet het als volgt aan:

  1. Ga naar veilig.kpn.com en log in met je KPN ID.
  2. Ga naar het onderdeel Malwarefilter
  3. Met de aan/uit knop zet je het filter aan of uit.

 

Veel gestelde vragen

Waar werkt het malwarefilter?

Het filter wordt in eerste instantie voor de vaste lijn aangeboden. Op een later moment zal dit ook op mobiel beschikbaar komen.

Wat kost het?

Het malwarefilter kost niets. KPN levert dit gratis.

Krijg je bericht na het aanzetten?

Bij het aan- of uitzetten van het malwarefilter wordt er geen automatische communicatie verstuurd. 
 


Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

100 reacties

Wist niet dat CloudFlare een gelijk soort service had haha. Is dat slimmer of de filter van KPN zelf aanzetten?

Cloudflare heeft de onderstaande varianten:

Geen filter 

  • 1.1.1.1
  • 1.0.0.1
  • 2606:4700:4700::1111
  • 2606:4700:4700::1001

Malware filter

  • 1.1.1.2
  • 1.0.0.2
  • 2606:4700:4700::1112
  • 2606:4700:4700::1002

Malware en adult filter

  • 1.1.1.3
  • 1.0.0.3
  • 2606:4700:4700::1113
  • 2606:4700:4700::1003

De vraag is natuurlijk hoe "up to date" de blacklists zijn die achter die filters zitten om malware domeinen te blokkeren. Ik heb daarbij meer vertrouwen in grote internationale spelers zoals Cloudflare dan in kleine nationale spelers zoals bijvoorbeeld KPN.

Let op dat het gebruik van CloudFlare problemen kan veroorzaken met de kpn iTV-ontvangers (5202, 8001), vooral als die voorzien zijn van het nieuwe menu (januari update), zo heb ik zelf aan den lijve ondervonden. Het kpn Malwarefilter lijkt geen invloed te hebben op de ontvangers. Jammer genoeg heb ik CloudFlare nu dus weer uit moeten zetten op de V10 (nadat ik dat al geruime tijd actief heb gehad).

Reputatie 7

Let op dat het gebruik van CloudFlare problemen kan veroorzaken met de kpn iTV-ontvangers (5202, 8001), vooral als die voorzien zijn van het nieuwe menu (januari update), zo heb ik zelf aan den lijve ondervonden.

Dat is inderdaad bekend maar goed dat dat ook hier in dit topic even aangehaald wordt.

Cloudflare biedt geen DNS message compression en de Arris VIP5202 vereist DNS messsge compression, vandaar dat die twee niet lekker samenwerken.

Het is overigens alleen de Arris VIP5202 die hier last van heeft, de ZTE ZXV8001, Arcadyan HMB2260 en Arris VIP2952 zouden naar mijn weten geen problemen hebben met de DNS server van Cloudflare.

Zoals je weet is mijn ervaring met de 8001 sinds de januari update van het nieuwe menu anders. 

Reputatie 1

Kan ik in de zwarte WiFi versterkers een gastaccount aanmaken en daarvoor wel de 5Ggz uitzetten? Mvg Jan

Reputatie 7

Ik heb zelf geen Experia WiFi's meer in gebruik maar als het mogelijk is om 5GHz uit te zetten voor het gastnetwerk dan is dat geen probleem.

Wat wel een probleem is, is dat het wifi gastnetwerk STA isolation kent en dat betekent dat je niet rechtstreeks met die apparaten kunt communiceren. Alleen als die apparaten via een externe server werken zal het lukken om die apparaten dan aan te sturen.

Reputatie 4
Badge +4

Wist niet dat CloudFlare een gelijk soort service had haha. Is dat slimmer of de filter van KPN zelf aanzetten?

Cloudflare heeft de onderstaande varianten:

Geen filter 

  • 1.1.1.1
  • 1.0.0.1
  • 2606:4700:4700::1111
  • 2606:4700:4700::1001

Malware filter

  • 1.1.1.2
  • 1.0.0.2
  • 2606:4700:4700::1112
  • 2606:4700:4700::1002

Malware en adult filter

  • 1.1.1.3
  • 1.0.0.3
  • 2606:4700:4700::1113
  • 2606:4700:4700::1003

De vraag is natuurlijk hoe "up to date" de blacklists zijn die achter die filters zitten om malware domeinen te blokkeren. Ik heb daarbij meer vertrouwen in grote internationale spelers zoals Cloudflare dan in kleine nationale spelers zoals bijvoorbeeld KPN.

Let op dat het gebruik van CloudFlare problemen kan veroorzaken met de kpn iTV-ontvangers (5202, 8001), vooral als die voorzien zijn van het nieuwe menu (januari update), zo heb ik zelf aan den lijve ondervonden. Het kpn Malwarefilter lijkt geen invloed te hebben op de ontvangers. Jammer genoeg heb ik CloudFlare nu dus weer uit moeten zetten op de V10 (nadat ik dat al geruime tijd actief heb gehad).

Heb de 5202 en CloudFlare DNS maar nergens last van (gelukkig)

Reputatie 7

Heb de 5202 en CloudFlare DNS maar nergens last van (gelukkig)

Heb je dan al wel een firmware update gehad terwijl je de DNS server van Cloudflare actief had?

 

Graag wil ik de malwarefilter te installeren!!! 

Inmiddels heb ik het wachtwoord al 3 keer gewijzigd om in te loggen in https://veilig.kpn.com 

Als ik probeer in te loggen krijg ik de volgende melding:Fout: U hebt geen toegang tot de dienst "KPN Veilig", omdat deze niet in uw pakket zit of uit staat. Kijk in MijnKPN op kpn.com/mijnkpn voor uw mogelijkheden.

Bedankt alvast voor uw service en hulp.

Met vriendelijke groeten,,,   Peter Selen

Reputatie 7
Badge +13

Hoi @selenpeter,

Als jij inlogt op jouw MijnKPN, is jouw thuis-product dan gekoppeld? Zo ja, zie jij KPN veilig dan ook bij jouw extra diensten staan? 

Reputatie 4
Badge +4

Heb de 5202 en CloudFlare DNS maar nergens last van (gelukkig)

Heb je dan al wel een firmware update gehad terwijl je de DNS server van Cloudflare actief had?

 

Ja, de nieuwste met de dark-mode.

 

Graag wil ik de malwarefilter te installeren!!! 

Inmiddels heb ik het wachtwoord al 3 keer gewijzigd om in te loggen in https://veilig.kpn.com 

Als ik probeer in te loggen krijg ik de volgende melding:Fout: U hebt geen toegang tot de dienst "KPN Veilig", omdat deze niet in uw pakket zit of uit staat. Kijk in MijnKPN op kpn.com/mijnkpn voor uw mogelijkheden.

Bedankt alvast voor uw service en hulp.

Met vriendelijke groeten,,,   Peter Selen

Als ik inlog zie ik ook een foutieve pagina, maar … helemaal bovenaan zie ik:

Als ik dan op Malwarefilter klik kan ik 'm instellen.

Hallo @Henk2304 , als ik probeer in te loggen via een laptop/Chrome zie ik bovenaan helemaal niets staan.

 

Ik wil de malware filter aanzetten, ik log in met mijn KPN krijg vervolgens het antwoord: accounts-emea.f-secure.com heeft verbinding gewijgerd. Wat nu?

Als ik inlog zie ik

 

Als ik dan op Malwarefilter (bovenin) klik verschijnt:

 

'k Moest 't wel twee keer proberen, dus helemaal lekker gaat 't niet.

Bij mij werkt het malwarefilter nu ook.:relaxed:

 

Ik krijg onderstaande melding:

403 Forbidden

Microsoft-Azure-Application-Gateway/v2

 

Wat te doen?

Ik krijg onderstaande melding:

403 Forbidden

Microsoft-Azure-Application-Gateway/v2

 

Wat te doen?

Hallo @Wim K. , geef in het privédeel van je profiel je postcode/huisnummer en klantnummer in en een moderator komt er op terug.

 

Zie je wat ik 18 dagen geleden postte:

Als ik inlog zie ik

 

Als ik dan op Malwarefilter (bovenin) klik verschijnt:

 

'k Moest 't wel twee keer proberen, dus helemaal lekker gaat 't niet.

Zie jij dat ook? 

Ik krijg onderstaande melding:403 ForbiddenMicrosoft-Azure-Application-Gateway/v2

Ik krijg onderstaande melding:403 ForbiddenMicrosoft-Azure-Application-Gateway/v2

Hallo @Iborg2 , zie ook mijn reactie naar @Wim K. eerder binnen dit topic.

 

Ik zie veel problemen en mij lukt het nog steeds niet. Is het mogelijk om opnieuw één duidelijke aanwijzing te geven zodat iedereen het makkelijk kan laden?

Reputatie 7

Ik zie veel problemen en mij lukt het nog steeds niet. Is het mogelijk om opnieuw één duidelijke aanwijzing te geven zodat iedereen het makkelijk kan laden?

Ben jij wellicht een ex Telfort abonnee?

KPN sinds 1964!!

Reputatie 7
Badge +17

@Iborg2  Zie dit topic. Oplossing: “een kwestie van cache legen in je browser. Daarna kun je dan wel de link gebruiken.” Ik ben benieuwd of dit werkt. Zo niet, dan hoor ik het graag/ 

Dank je.

Het is gelukt!