Malwarefilter van KPN

  • 18 December 2020
  • 100 reacties
  • 7035 keer bekeken
Malwarefilter van KPN
Reputatie 7
Badge +25

Het malwarefilter is een gratis dienst van KPN die klanten beschermt tegen onbetrouwbare websites, zodat ze geen slachtoffer worden van kwaadwillenden die malware verspreiden en/of phishing pogingen ondernemen.

 

Wat is Malware?

Malware is schadelijke software die onopgemerkt op een apparaat wordt geïnstalleerd. Daarmee worden o.a. gegevens gestolen, en apparaten kunnen worden beschadigd. Virussen, Trojaanse paarden, spyware en ransomware zijn voorbeelden van malware.

 

Hoe werkt het malwarefilter?

Het is een filter dat werkt op DNS-niveau (DNS = Domain Name System). Een website of host (bijvoorbeeld e-mailserver) die wordt opgevraagd, doet automatisch via DNS een verzoek. Dit verzoek komt uit bij de KPN DNS-server, die vervolgens op basis van een black-list checkt of deze host hierop voorkomt. Is dat het geval, dan wordt er geen connectie gelegd met deze host. 
Je ziet in je browser vervolgens een foutmelding. De foutmelding kan per browser iets verschillen. IoT-apparaten die connectie proberen te maken met malafide hosts worden ook beschermd door het malware-filter, alleen zie je dit als klant niet terug.
 

Hoe zet je het malwarefilter aan?

Standaard staat het malwarefilter uit. Je zet het als volgt aan:

  1. Ga naar veilig.kpn.com en log in met je KPN ID.
  2. Ga naar het onderdeel Malwarefilter
  3. Met de aan/uit knop zet je het filter aan of uit.

 

Veel gestelde vragen

Waar werkt het malwarefilter?

Het filter wordt in eerste instantie voor de vaste lijn aangeboden. Op een later moment zal dit ook op mobiel beschikbaar komen.

Wat kost het?

Het malwarefilter kost niets. KPN levert dit gratis.

Krijg je bericht na het aanzetten?

Bij het aan- of uitzetten van het malwarefilter wordt er geen automatische communicatie verstuurd. 
 


Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

100 reacties

Reputatie 7
Badge +30

Dank voor de meldingen van de 403 foutmelding de afgelopen dagen, @Iborg2, @WimK. We hebben hier naar gekeken en nog wat aanpassingen gedaan onder water aan de firewall. Het zou nu verder goed moeten gaan. 

 

Als iemand nog wel deze foutmelding krijgt, laat het hier weten. En vul dan ook gelijk je forumprofiel even in. Dan kunnen we zien wat er bij jou precies misgaat en aanpassing doen.

Ik zie niet dat KPN het nodig vindt om bij het inschakelen van het malwarefilter toch je eigen internet hygiëne te bewaren? Het lijkt erop dat dat niet meer nodig is, het malwarefilter geeft je een veilig gevoel (terecht?)

Reputatie 7
Badge +17

Ik zie niet dat KPN het nodig vindt om bij het inschakelen van het malwarefilter toch je eigen internet hygiëne te bewaren? Het lijkt erop dat dat niet meer nodig is, het malwarefilter geeft je een veilig gevoel (terecht?)

Wanneer je KPN Veilig in combinatie met het Malwarefilter gebruikt, dan heb je inderdaad geen andere programma's te gebruiken. Dit dekt namelijk alles. Sterker nog, bewaar je jouw andere internet hygiëne programma's, dan kunnen deze elkaar in de weg gaan zitten. Dit werkt dan alleen maar averechts.

Met eigen internet hygiëne bedoel ik geen andere programma's maar je eigen manier van handelen op internet, zoals niet klikken op verdachte links in rare emails, het bezoeken van onbetrouwbare websites, etc. Het malwarefilter van KPN voorkomt alle problemen door je eventuele gebrek aan eigen internet hygiëne?

Reputatie 7
Badge +19

Het is een hulpmiddel naast zoals jij beschrijft de eigen internet hygiëne. Je zult altijd als gebruiker zelf ook scherp moeten zijn op rare links en onbetrouwbare websites.  

Reputatie 7
Badge +20

Ik dacht dat het automatisch aangezet was.

Ik zag nu deze topic en heb het alsnog aangevraagd.

 

Is het verstandig om het ook op beide telefoons te zetten?

KPN veilig.

Nu alleen op de S7 en op de Desktop.

 

Ik heb in mijn abonnement ook maar 2.

Maar als ik na 200/200 ga, dan heb ik voor € 2,50 per maand extra 5 licenties.

Hoe zinvol is het om dat te doen?

Reputatie 7

Het malwarefilter heeft niets met KPN veilig te maken, dat zijn twee verschillende dingen.

Ik zou sowieso het malwarefilter aan zetten, dat blokkeert malafide sites nog voordat je ze kunt benaderen omdat het IP adres niet teruggegeven wordt door de DNS server.

 

Over KPN veilig zal ik kort zijn, ik heb vijf licenties bij mijn 200/200 abonnement maar ik gebruik er geen enkele. 

Mag je zelf bepalen wat mijn antwoord zou zijn op jouw vraag of dat zinvol is.

Reputatie 7
Badge +20

Het malwarefilter heeft niets met KPN veilig te maken, dat zijn twee verschillende dingen.

Ik zou sowieso het malwarefilter aan zetten, dat blokkeert malafide sites nog voordat je ze kunt benaderen omdat het IP adres niet teruggegeven wordt door de DNS server.

 

Over KPN veilig zal ik kort zijn, ik heb vijf licenties bij mijn 200/200 abonnement maar ik gebruik er geen enkele. 

Mag je zelf bepalen wat mijn antwoord zou zijn op jouw vraag of dat zinvol is.

 

@wjb mijn dank is groot.

Ik heb het malwarefilter aangezet. 

Reputatie 7
Badge +20

Ik zou het malwarefilter ook aanzetten. Heb ik zelf ook.

Reputatie 7
Badge +16

Ik heb vandaag naderhand van de campagne de filter aangezet, hopelijk bevalt het een beetje 🙂

 

daarvoor heb ik hem ook al een keer geprobeerd te vinden in de MijnKPN app maar dat was niet gelukt 😅

 

Ook ik krijg de melding:

 

403 Forbidden

Microsoft-Azure-Application-Gateway/v2


wanneer ik het malware filter aan wil zetten.

L.S.

Ik ontving een mail van KPN met de uitnodiging om het malwarefilter aan te zetten. 'KPN veilig’ heb ik aan staan maar heb nergens kunnen lezen of het malwarefilter weer een extra beveiligingslaag is, of dat het het al onderdeel is van 'KPN veilig’

Enfin, uiteindelijk toch maar besloten om het malwarefilter aan te zetten, En zoals bijna gebruikelijk bij inloggen op de KPN site ging het ook dit keer meer mis. Na aanklikken van de knop 'Zet gratis malwarefilter aan’ in de e-mail en in het vervolgmenu nog keer de knop 'Zet malwarefilter aan krijg ik deze foutmelding:

Fout.

Er is een fout opgetreden tijdens het verwerken van uw aanvraag.

Request ID: 00-3b5a9ac9873911489e4bc8ff12011839-d5d808ee9d5e3643-00

Op de betreffende pagina staat o.m. de knop 'KPN veilig’. Aanklikken daarvan resulteert in de volgende melding op mijn scherm: 

Kan niet aanmelden

Er is iets verkeerd gegaan. Controleer uw gebruikersnaam en wachtwoord en probeer het opnieuw.

Vervolgens geprobeerd om direct in te loggen op 'Mijn KPN’ en dit lukt wel. Wat doe ik verkeerd en kunt u mij instrueren wat te doen om bovenstaand probleem op te lossen?

Met  vriendelijke groet,

Walter Jacobs 

Ik krijg de volgende foutmelding als ik inlog:

 

Fout.

Er is een fout opgetreden tijdens het verwerken van uw aanvraag.

Request ID: 00-b1b7d92f2550c8428dcc7181b269a44c-927446de90e36e40-00

Reputatie 7
Badge +13

Hoi @CNH en @MarietteE

Wat lastig dat de Malware filter voor jullie nog niet werkt. Twee vragen, zijn jullie wellicht oud-Telfort abonnee? En gebruiken julle ook andere anti-malware/anti virus software? 

Reputatie 7

En gebruiken julle ook andere anti-malware/anti virus software? 

De malware filter heeft niets met anti-malware/anti-virus software te maken.

Het is niets anders dan het instellen van andere DNS servers, that's it.

Nee, ik ben al jaren bij kpn, geen telfort en ik gebruik alleen kpnveilig. Maar ik kom dus niet eens bij de pagina waar ik het filter aan kan zetten

Hoi @CNH en @MarietteE

Wat lastig dat de Malware filter voor jullie nog niet werkt. Twee vragen, zijn jullie wellicht oud-Telfort abonnee? En gebruiken julle ook andere anti-malware/anti virus software? 


Beste Hanna_,

Wellicht dat de vorige bewoner van mijn adres ooit bij Telfort heeft gezeten, maar ik zeker niet. Zoals wjb al aangeeft heeft lijkt me dat anti-virus hier weinig mee te maken heeft, maar om toch je vraag te beantwoorden, nee ik heb op m'n telefoon geen AV app draaien.

“403” lijkt me doorgaans een server-side error.

Het goede nieuws is dat ik het zojuist nog eens heb geprobeerd en er nu wel doorheen kwam.

Groeten

Dat was een goeie tip @CNH ! Nu doet ie t ook bij mij 😃! Geen idee waarom vanochtend niet.

Reputatie 3
Badge +2

Ik kan met het gebruik van dit filter niet meer volledig bij hardware.info.

De website laadt wel, maar de afbeeldingen niet.

Zijn er meer mensen met dit probleem?

Als ik de DNS instel op Cloudflare, dan toont ie wel de hele website.

Reputatie 3
Badge +2

Ik kan met het gebruik van dit filter niet meer volledig bij hardware.info.

De website laadt wel, maar de afbeeldingen niet.

Zijn er meer mensen met dit probleem?

Als ik de DNS instel op Cloudflare, dan toont ie wel de hele website.

Nu lijkt dat ineens weer opgelost.

Ik kan met het gebruik van dit filter niet meer volledig bij hardware.info.

De website laadt wel, maar de afbeeldingen niet.

Zijn er meer mensen met dit probleem?

Als ik de DNS instel op Cloudflare, dan toont ie wel de hele website.


Heb 't even gecheckt, voor zover ik kan zien worden alle afbeeldingen gewoon geladen.

Reputatie 3
Badge +2

@CNH Ik kreeg in de console van de browser bij alle afbeeldingen een ERR_NOT_RESOLVED of iets dergelijks. Toen ik overschakelde naar 1.1.1.1 && 1.0.0.1 was dat weg. Later schakelde ik weer terug naar de KPN DNS en toen deed de site het wel volledig.

Reputatie 3
Badge +2

@CNH nu op Facebook hetzelfde, soms toont ie de foto's niet. Ik ga dat filter maar weer disablen.

Reputatie 7
Badge +16

Ik moet zeggen dat ik tot nu toe best wel tevreden ben over het malwarefilter! Het dingetje met security is dat het meestal functionaliteit tegen houd maar ik heb als poweruser helemaal geen hinder ervaren :-) 

Reputatie 3
Badge +2

Ik heb het filter uitgeschakeld en nu nergens meer last van. Het Cloudflare malwarefilter werkt "vooralsnog” wel goed zonder problemen.

Echter lastig dat je die per client moet instellen. De Box 12 wil de DNS niet wijzigen, elke zoveel tijd schakelt ie weer terug naar KPN.