Malwarefilter van KPN

  • 18 December 2020
  • 100 reacties
  • 7035 keer bekeken
Malwarefilter van KPN
Reputatie 7
Badge +25

Het malwarefilter is een gratis dienst van KPN die klanten beschermt tegen onbetrouwbare websites, zodat ze geen slachtoffer worden van kwaadwillenden die malware verspreiden en/of phishing pogingen ondernemen.

 

Wat is Malware?

Malware is schadelijke software die onopgemerkt op een apparaat wordt geïnstalleerd. Daarmee worden o.a. gegevens gestolen, en apparaten kunnen worden beschadigd. Virussen, Trojaanse paarden, spyware en ransomware zijn voorbeelden van malware.

 

Hoe werkt het malwarefilter?

Het is een filter dat werkt op DNS-niveau (DNS = Domain Name System). Een website of host (bijvoorbeeld e-mailserver) die wordt opgevraagd, doet automatisch via DNS een verzoek. Dit verzoek komt uit bij de KPN DNS-server, die vervolgens op basis van een black-list checkt of deze host hierop voorkomt. Is dat het geval, dan wordt er geen connectie gelegd met deze host. 
Je ziet in je browser vervolgens een foutmelding. De foutmelding kan per browser iets verschillen. IoT-apparaten die connectie proberen te maken met malafide hosts worden ook beschermd door het malware-filter, alleen zie je dit als klant niet terug.
 

Hoe zet je het malwarefilter aan?

Standaard staat het malwarefilter uit. Je zet het als volgt aan:

  1. Ga naar veilig.kpn.com en log in met je KPN ID.
  2. Ga naar het onderdeel Malwarefilter
  3. Met de aan/uit knop zet je het filter aan of uit.

 

Veel gestelde vragen

Waar werkt het malwarefilter?

Het filter wordt in eerste instantie voor de vaste lijn aangeboden. Op een later moment zal dit ook op mobiel beschikbaar komen.

Wat kost het?

Het malwarefilter kost niets. KPN levert dit gratis.

Krijg je bericht na het aanzetten?

Bij het aan- of uitzetten van het malwarefilter wordt er geen automatische communicatie verstuurd. 
 


Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

100 reacties

Ik heb getracht de malwarefilter aan te zetten, maar het programma vraag om Eset virusscanner, waar ik zeer tevreden over ben, te verwijderen. Er staat bij de vragen, dat er geen conflicten zijn met andere virusscanners. Waarom laat men dan de virusscanner verwijderen? Nu staat de knop op aangemeld, maar het proces is niet afgewikkeld. Gaat de knop terug na geen gebruik er van te willen maken?

Reputatie 7

Ik heb getracht de malwarefilter aan te zetten, maar het programma vraag om Eset virusscanner, waar ik zeer tevreden over ben, te verwijderen. 

Probeer je echt de malwarefilter aan te zetten of installeer je per ongeluk KPN veilig?

Reputatie 7
Badge +20

L.S.

Ik ontving een mail van KPN met de uitnodiging om het malwarefilter aan te zetten. 'KPN veilig’ heb ik aan staan maar heb nergens kunnen lezen of het malwarefilter weer een extra beveiligingslaag is, of dat het het al onderdeel is van 'KPN veilig’

Enfin, uiteindelijk toch maar besloten om het malwarefilter aan te zetten, En zoals bijna gebruikelijk bij inloggen op de KPN site ging het ook dit keer meer mis. Na aanklikken van de knop 'Zet gratis malwarefilter aan’ in de e-mail en in het vervolgmenu nog keer de knop 'Zet malwarefilter aan krijg ik deze foutmelding:

Fout.

Er is een fout opgetreden tijdens het verwerken van uw aanvraag.

Request ID: 00-3b5a9ac9873911489e4bc8ff12011839-d5d808ee9d5e3643-00

Op de betreffende pagina staat o.m. de knop 'KPN veilig’. Aanklikken daarvan resulteert in de volgende melding op mijn scherm: 

Kan niet aanmelden

Er is iets verkeerd gegaan. Controleer uw gebruikersnaam en wachtwoord en probeer het opnieuw.

Vervolgens geprobeerd om direct in te loggen op 'Mijn KPN’ en dit lukt wel. Wat doe ik verkeerd en kunt u mij instrueren wat te doen om bovenstaand probleem op te lossen?

Met  vriendelijke groet,

Walter Jacobs 

Hi Walter,

 

Ik heb je bericht even verplaatst naar dit algemene topic over het malware filter en het valt me op dat een andere gebruiker rond hetzelfde tijdstip dezelfde foutmelding kreeg. Bij later op de dag nogmaals proberen, ging het wél goed. Heb jij het inmiddels ook weer geprobeerd en is het gelukt?

Laterop de dag heb ik het inderdaad nog eens geprobeerd via de ontvangen mail van KPN en kon ik probleemloos het schuifje omzetten waarmee het malwarefilter geactiveerd werd. 

Reputatie 7
Badge +20

Ah gelukkig maar @Walter Jacobs , dan denk ik dat er op dat moment een korte storing gaande was met het activeren. Bedankt dat je nog even laat weten dat het toch is gelukt!

Als ik het nieuwe malewarefilter van KPNaanzet doet de wifi (Experiabox v9) het niet meer. Ook kom ik er niet meer in. Niet met oud wachtwoord of WPA(2) key. Ik moet het malewarefilter uitzetten en vervolgens een nieuwe wachtwoord aanmaken om de boel weer op te starten. Iemand bekend met dit probleem?

 

Admin: bericht naar lopend topic verplaatst

Reputatie 7
Badge +30

Beste @Noutie456, welkom! Wat vreemd dit 😞. Dat lijkt me niet de bedoeling van het malwarefilter natuurlijk. Je hebt dan helemaal geen wifi meer? Kan je het netwerk nog wel vinden of helemaal niet meer? Heb je de Experia Box al eens gereset? Lukt het dan wel om het filter aan te zetten?

Hij vindt het netwerk nog wel, maar het wachtwoord werkt niet meer. Nieuw ww aangemaakt en opnieuw geprobeerd. Weer hetzelfde. Nu staat filter uit met weer nieuw ww en hebben we wel WiFi maar dus geen filter. Reset kan ik nog proberen. Wel al aan en uit gedaan maar nog geen echte reset

@Noutie456 : Dit is érg vreemd. Alles wat dat filter doet is een aanpassing op DNS niveau. Het staat volledig los van je wifi. 

@Nick83 Jij enig idee wat hier aan de hand is?

Reputatie 4
Badge +2

Gisteren 22-9-2021 een mail van KPN:  Zet nu je gratis KPN malwarefilter aan! Zodat je computer niet "mal” gaat doen.   Ons malwarefilter is een gratis filter dat al jouw verbonden apparaten met je modem beschermt tegen onbetrouwbare websites, phishingmails of andere online gevaren. Zet zelf het filter makkelijk aan met jouw KPN account. Dit mogen wij helaas niet voor je doen.

Gelijk gedaan en vandaag toch phisingmail van clothilde. Wat doet het filter dan?

*admin: verplaatst naar het juiste verzameltopic

Reputatie 7
Badge +20

Hoi @Steennul65, ik heb je reactie verplaatst naar het topic over het malware filter.
Hierboven lees je wat je hiervan kunt verwachten.

Reputatie 4
Badge +2

@Thomas 

Daar ben ik niet blij mee want ik wil dat het in de spam blijft want er wordt beloofd dat het phising tegen zou houden en dat is toch echt spam!

Reputatie 7
Badge +19

Het kan zijn dat er berichten doorheen glippen. Geef in ieder geval aan bij dat soort berichten dat het spam betreft. 

Reputatie 7

De malware filter van KPN heeft niets maar dan ook helemaal niets met het spamfilter te maken. 

Het is puur en alleen een filter op DNS resolving.

De phishing mail zal je nog steeds binnenkrijgen maar als de site waar die phishing mail naar verwijst als "dubieuze site" gekenmerkt is dan zal je die dus niet kunnen bereiken. Dat is waarom gezegd wordt dat het malwarefilter phishing tegenhoudt.

Reputatie 4
Badge +2

@wjb Dit is een helder antwoord waarmee je als gebruiken mee weg komt.

Jammer dat KPN het dan anders doet voorkomen als dat het is.

Ze zeggen echt “beschermt tegen onbetrouwbare websites, phishingmails of andere online gevaren”

Heel goed van je WJB!!!!

 

 

Reputatie 7

@wjb Dit is een helder antwoord waarmee je als gebruiken mee weg komt.

Jammer dat KPN het dan anders doet voorkomen als dat het is.

Ze zeggen echt “beschermt tegen onbetrouwbare websites, phishingmails of andere online gevaren”

Heel goed van je WJB!!!!

Waar wil je naartoe @Steennul65?

Reputatie 4
Badge +2

@wjb Wat mij betreft naar een zonnig land!!!

Reputatie 7

Laat maar, blijkbaar is er geen zinnig antwoord mogelijk.

Reputatie 7
Badge +30

Fijn dat je uit hebt kunnen leggen hoe het precies zit, @wjb. Volgens mij is @Steennul65 content met je antwoord. De uitroeptekens zorgen voor wat verwarring, heb ik het idee. :beach:

Reputatie 4
Badge +2

@Marcia_ 

 

Ik heb het niet begrepen hoor de vraag van @wjb  maar de uitleg van het gebruik van een uitroepteken is deze:

 

Een uitroepteken plaats je achter een woord of een zin waarop je extra nadruk wilt leggen. Je kunt het gebruiken om een emotie uit te drukken, zoals irritatie, boosheid of blijdschap. Ook achter een zin die in de gebiedende wijs staat, kun je een uitroepteken plaatsen.

Ik ben oprecht blij om het duidelijke antwoord van wjb.

 

Er kan natuurlijk op ieder slakje zout worden gelegd…………………….

 

(puntjes betekenen vul het zelf maar in)

Hallo

Ik krijg steeds een melding te zien van uw contract is afgelopen ,terwijl dit helemaal niet zo is.

Hallo

Ik krijg steeds een melding te zien van uw contract is afgelopen ,terwijl dit helemaal niet zo is.

Hallo @jandemus60 , heb je wel ingelogd met de juiste KPNID waar het thuisabo aan is gekoppeld?

 

Na 8 jaar lid, een hoop gedonder, meerdere hacks en dit nu pas lezen , had niemand mij dit niet wat eerder kunnen vertellen 

Hallo @Tvsas , dat is ooit door KPN via een nieuwsbrief bekend gemaakt, ik meen vorig jaar, of het jaar daarvoor, de tijd gaat snel.

 

 

 

Ik wil het malwarefilter aanzetten en kom nu al drie dagen deze melding tegen:

 

Fout.

Er is een fout opgetreden tijdens het verwerken van uw aanvraag.

Request ID: 00-c0af2782d359b64ca7832de44dc6bd34-025b0f352c2fb84c-00