Beantwoord

Overgang van F-Secure naar KPN Veilig werkt niet

  • 14 April 2022
  • 17 reacties
  • 692 keer bekeken

Helaas zijn jullie een paar dingen vergeten te vermelden bij de ‘geruisloze’ omzetting van F-Secure naar KPN veilig en dat is dat de software eisen ineens veel hoger liggen. Ik heb een oudere Mac en had daar F-Secure op staat en dat werkte prima. KPN veilig kan er niet meer op want de software is te oud. Dus de oude moest eraf om vervolgens na bijna een uur telefonisch contact te concluderen dat de nieuwe er niet op kan. Misschien toevoegen aan ‘wat er verandert’ dat spaart een hoop tijd en heel veel ergernis! 

icon

Beste antwoord door Marcia van KPN 11 May 2022, 16:38

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

17 reacties

Hallo @Phuizen , op de website van KPN staan de eisen ook vermeld:

 

https://www.kpn.com/service/internet/veilig-internetten/kpn-veilig/kpn-veilig-op-ios.htm

Succes.

dank voor je reactie, maar KPN Veilig zegt bij het installeren gewoon dat mijn iOS te oud is. 

Hallo @Phuizen als je iOS niet te oud is, dan even met KPN bellen, 0800 0402 en om uitleg vragen.

Zelf heb ik geen verstand van Apple en kan je dus helaas niet verder helpen.

 

 

Succes.

Reputatie 7
Badge +30

Beste @Phuizen, welkom! Wat vreemd dit! Voor zover ik bij de F-Safe app van XS4ALL kan zien, wordt dat ondersteund voor iOS 13 en nieuwer. KPN Veilig wordt ondersteund vanaf iOS 10 en nieuwer. Ik kan mij voorstellen dat als je een nog ouder besturingssysteem hebt, dat Apple deze zelf ook niet meer ondersteunt? En dat is natuurlijk niet ideaal. Je geeft niet aan welke Mac je hebt en op welke iOS deze draait, dus wellicht heb ik het niet helemaal bij het juiste eind. Het is wel goed om naar te kijken!

Beste Marcia, mijn Mac draait op MacOS 10.13.6 en daar draaide F-Secure van XS4ALL gewoon goed op. KPN Veilig geeft bij de installatie aan dat die alleen kan worden geïnstalleerd bij MacOS vanaf 10.15.5

Reputatie 7
Badge +30

Ah, op die manier. Dat klopt inderdaad. Heb jij niet de mogelijkheid om de upgraden? Of is het een bewuste keuze om dat niet te doen. KPN Veilig is altijd op de paar laatste Mac OS/iOS beschikbaar. Op de High Sierra is dat helaas niet meer het geval. 

Reputatie 1

Ik heb exact het zelfde probleem met mijn oude iMac. Alleen ik heb F Secure van xs4all niet verwijderd. Het abonnement staat nog op actief en ik kreeg tot vorige week nog gewoon updates. Het lopende abonnement zou volgens KPN officieel nog twee maanden geldig zijn. Dit zit gewonn in mijn pakket en ik betaal daar dus ook voor. Maar toch, als ik KPN Veilg wil installeren wordt die installatie afgebroken met de melding dat de software van mij iMac te oud is.


Wat denken de forum-experts: Betekent dit dat mijn Mac (en die van Phuizen) niet meer beveiligd is? Of krijg ik alleen geen updates meer?

Als je KPN veilig er niet op krijgt en F-Secure straks ophoud met werken ben je inderdaad niet meer beveiligd, dit geld eigenlijk al een beetje als je geen updates meer krijgt van het besturingssysteem, ook daar zit het vol gaten die gevonden worden maar niet meer gedicht.

Een verouderd besturingssysteem zegt eigenlijk, of je hebt al een mooi oud systeem wat rijp is voor het museum of de fabrikant denkt, word tijd dat je ons ook weer eens wat van je centen gunt.

Dan nog even de reden waarom er eisen aan het beveiligingspakket zijn, hoe ouder het besturingssysteem hoe meer gaten er in vallen, een pakket kan ook niet alles dus word er opgeschoven om veiligheid te kunnen garanderen en val je met een niet ondersteund besturingssysteem (is natuurlijk ook al niet meer ondersteund door de fabrikant, in dit geval Apple) op een gegeven moment buiten de boot, vaak blijft een eenmaal geïnstalleerd pakket wel wat langer doordraaien, bepaalde zaken worden dan niet geüpdatet.

Reputatie 1

Jammer dat er dus ook door KPN weer gedacht wordt vanuit consumentisme en omzet i.p.v. veiligheid. Juist ‘zwakke’ oudere systemen moeten beveiligd worden in het belang van het grote geheel. Updates werken cumulatief, dus die kun je gewoon blijven aanvullen. Tenzij het gaat om grote bedrijven die hun zakken willen vullen om de aandeelhouders tevreden te stellen.

Er zijn wereldwijd miljoenen oudere systemen die niet of onvoldoende beschermd worden omdat grote bedrijven hun producten moeten slijten. De meeste mensen hebben er het geld niet voor om om de zoveel jaar een nieuw systeem te kopen.
Bovendien: waarom een oud systeem wegdoen terwijl het nog goed functioneert?

Ik zit nu een week bij KPN na ‘gedwongen’ overstap van xs4all en ik weet nu al dat ik hier niet thuis hoor: geen service, zoek het zelf maar uit en verkeerde keuzes in het beleid. Ik ga de overstap maken naar Freedom zodra het kan…

Maar dank voor je antwoord! ;-)

Reputatie 1

PS: en als je als KPN een pakket aanbiedt MET beveiliging, en je laat daar dus mensen voor betalen, dan moet je ook gewoon leveren en niet met smoesjes komen. Of je moet een gedeelte van het abonnementsgeld terugstorten, dan kunnen mensen zelf een oplossing zoeken en betalen...

Reputatie 1

Laat daar maar eens iemand van KPN op reageren!

Vooralsnog laat apple de gebruikers niet in de steek! Er zijn nog steeds netjes beveiligingsupdates.

Niets aan de hand. Sterker nog de Mac werkt alsof hij vorig jaar gekocht is. en dat terwijl hij bijna 12 jaar oud is. Zo kan het ook!

Dat is pas waar voor je geld. Helaas wordt dat om zeep geholpen door dit soort acties van kpn-veilig en anderen.

Ook ik merkte vandaag het bovenstaande probleem. Ondanks dat mijn Mac Pro en Macbook Pro nog prima werken en ik daar dus nog mee werk (d.w.z. mijn werkzaamheden mee verricht) krijg ik KPN Veilig ook niet meer geïnstalleerd vanwege de ’verouderde’ besturingssystemen.
Wat dat betreft ben ik het volledig eens met Rees Berg.
KPN is m.i. niet echt geïnteresseerd in een nette klantondersteuning maar enkel gericht op het binnenharken van zoveel mogelijk klantjes. Jammer, ben hier ook niet bepaald blij mee.

Reputatie 7
Badge +30

Beste @Schenderling22, en anderen, ook bij SAFE van XS4ALL werd bij de laatste update deze versies van Mac OS niet meer ondersteund. Alleen bij een oudere versie van SAFE was dit wel het geval. Die ontving geen programmaupdates meer, maar nog wel virusdefinitieupdates. Nu bij KPN Veilig maken jullie gebruik van de laatste versie en deze wordt dus niet door oudere versies van de Mac OS ondersteund. De informatie vanuit ons is inderdaad niet optimaal: dit hebben we ook intern aangekaart. 

Jammer dat er dus ook door KPN weer gedacht wordt vanuit consumentisme en omzet i.p.v. veiligheid. Juist ‘zwakke’ oudere systemen moeten beveiligd worden in het belang van het grote geheel. Updates werken cumulatief, dus die kun je gewoon blijven aanvullen. Tenzij het gaat om grote bedrijven die hun zakken willen vullen om de aandeelhouders tevreden te stellen.

Er zijn wereldwijd miljoenen oudere systemen die niet of onvoldoende beschermd worden omdat grote bedrijven hun producten moeten slijten. De meeste mensen hebben er het geld niet voor om om de zoveel jaar een nieuw systeem te kopen.
Bovendien: waarom een oud systeem wegdoen terwijl het nog goed functioneert?

Precies…!!!!

Ik heb dus hetzelfde probleem...iMac uit 2009 doet nog precies wat het voor mij moet doen...en was veilig...en ik heb geen inkomen voor ‘even’ een nieuwe...en daarbij ook dezelfde geciteerde gedachte in deze..

En daar gaan een heel aantal van dit soort techbedrijven komende jaren..

..zeker nu de globale crisis stevig zal gaan doorzetten doordat onze politici naast al de heftige impact van klimaatverandering nu na Afghanistan 2001 en vooral Irak 2003 ook weer collaborerend of onnozel goedgelovig een volgende akelig project/conflict hier in Europa zijn ‘ingerommeld’..met weer desastreuze gevolgen voor betrokken landen, regio en de wereld (iets met ezel en stenen..)..en mensen dus nog zuiniger moeten omgaan met hun spullen en dus computers..

..zelf ook stevig de nadelige gevolgen van ondervinden als zij hier niet alsnog op inspringen. Om over de effecten van de nog steeds toenemende internationale concurrentie maar te zwijgen..

Dus tja..dit wijsheid?

PS. Dat onder andere Apple nu dus met een zelf-reparatie service komt die ze gaandeweg zullen gaan uitbreiden doen ze echt niet alleen in het belang van klimaat en milieu..

Ook zij zien de bui volgens mij al hangen..

Ik ben al 75 en moet ook zo nu en dan geüpdatet worden. Iederen wordt ouder, behalve aparaduur. Niet erg "duurzaam"