Sticky

SMS van KPN simkaart vervalt? | Phishing

• 13 December 2019
  • 50 reacties
  • 6705 keer bekeken

Reputatie 7
  • Oud Moderator
  • 8192 reacties

Let op, bovenstaande SMS-bericht is niet afkomstig van KPN. Dit is een phishing bericht. Trap er niet in. Maak een screenshot, verwijder en blokkeer het nummer.

Het KPN Abuse team heeft de site die in het bericht wordt vermeld onderuitgehaald. De schade wordt hiermee beperkt. 

Verzoek: deel recente screenshotjes met de Phishing SMS!

Vanwege je privacy kunnen wij de inhoud van jouw sms-berichten niet inzien. Om te weten tegen welke afzenders we onze klanten zouden willen beschermen hebben we dus jullie hulp nodig. Als je een verdacht bericht met ons deelt, kunnen we actie ondernemen. Via Security zoeken we uit via welk netwerkoperator het nummer actief is. Datzelfde geldt natuurlijk voor collega telecomproviders die het melden. We zullen er alles aan doen om de nummers uit de lucht te halen en/of blokkades op te leggen.

Hoe herken je Phishing?

Net als bij e-mail is phishing via sms is niet eenvoudig te herkennen. Internetcriminelen zijn slim. Wees altijd op je hoede als je een email, een post op Facebook, een SMS of een Whatsapp bericht krijgt met een hyperlink erin. Klopt de afzender of is de naam nét anders gespeld? Herken je de website of staat er een streepje, punt of komma bij wat er normaliter niet staat? Zitten er spelfouten in het bericht of is de communicatiestijl anders dan je gewend bent? Had je überhaupt een bericht verwacht van dat bedrijf? Is de afzender dit keer geen naam maar een mobielnummer? Roepen ze op tot snelle actie? En vragen ze geld, een password reset of login gegevens? Vertrouw op je onderbuikgevoel. Bij twijfel: meld het hieronder!

Toevoeging

Een andere phishing sms die we voorbij hebben zien komen is eentje over een factuur die nog betaald moet worden. 

Beste klant, we geven u graag een herinnering, hierbij uw factuur van kpn mobiel, totaal 22,62 Je kunt de bedrag alsnog veilig afronden via kpn.finance

In de sms kun je dan klikken op kpn.finance. Als je deze sms krijgt, klik er dan vooral niet op en verwijder hem.

50 reacties

Sms ontvangen, dit lijkt me toch smishing

Dat lijkt het niet, dat is zo. 

Jlthkoch ,mss even lezen???  Mijn nummer? Nee zeker niet, maar zoals je zou kunnen begrijpen staat bij een "ontvangen" sms de AFZENDER bovenaan

Jlthkoch ,mss even lezen???  Mijn nummer? Nee zeker niet, maar zoals je zou kunnen begrijpen staat bij een "ontvangen" sms de AFZENDER bovenaan

Fijn voor je. Ik heb het gelezen. Zoals je kunt begrijpen krijg je dit soort berichten juist doordat mensen (vaak) slordig zijn met hun nummer!!!

In deze tijd waar afzenders een verzonnen nummer (of nummer van een ander) mee kunnen zenden is het zo-wie-zo niet slim om een nummer te vermelden. Is misschien wel van een onschuldig persoon.

Reputatie 7
Badge +21

@Kaatbg, er gaat inderdaad weer aardig wat phishing rond.. Via mail, via pop-ups en via sms. Dit soort berichten moet je sowieso niet vertrouwen! Of je nog een onbetaalde factuur hebt kan je het beste controleren in MijnKPN.

Zojuist bovenstaande SMS ontvangen...

Reputatie 7

Is fake, @RikvanZ ! Weggooien die hap. I.i.g. niet die link gebruiken!

Als je op die link klikt kom je inderdaad bij een betaalverzoek op de site ING terecht en dan zou toch een lampje moeten gaan branden als je de gegevens ziet:

€ 92,35

FACTUUR KPN0332864

Hr AR Heydari
NL72 ***

Zijn er nu écht nog mensen die alsnog (blindelings?) de betaalopdracht voortzetten als ze deze betaalgegevens zien?

@RikvanZ . De adviezen zijn al gegeven. Zeker niet op ingaan, dus. 

Zo juist ontving ik een sms van nummer 06 51674504 dat mijn simkaart morgen vervalt. Ik had argwaan gelukkig. Trap er niet in!

Dit bericht gisteren ontvangen,  niets mee gedaan behalve contact met jullie gezocht!

Reputatie 7
Badge +20

@Hollyhobby Wat goed dat je hier niets mee hebt gedaan! Dit is inderdaad phishing. :unamused:

Ik ontving net deze sms. De url slaat helemaal nergens op.

Pak ze!

Ik ontving net deze sms. De url slaat helemaal nergens op.

Pak ze!

Ik heb net dezelfde gekregen. 

Zonet een phishing sms gehad: 

Hoop dat jullie er wat mee kunnen. Groet

Reputatie 7
Badge +30

Bedankt voor het melden iedereen!

Reputatie 7

@Branca 

Ook die is fake. Wel raar bedrag, meestal willen ze wel meer "hengelen” (phishing).

Ik neem bovendien aan dat je niet eens Tele2 klant bent. Ook aangezien je het hier post.

Reputatie 7
Badge +17

Bedankt voor de melding, @Branca. Ik raad je aan dit ook bij Tele2 te melden!

Zojuist een smsje ontvangen van telefoonnummer +31621952681 met de volgende tekst (zie bijlage). Duidelijk phishing gezien ik niet bij de rabobank zit. 

Reputatie 7
Badge +17

Ik zou dit ook even melden bij de Rabobank zelf @Panoep 

Ik krijg net SMS met overduidelijke Phishing. Zie photobijlage voor tekst met link en telefoonnummer van de afzender. Hopelijk wordt er actie ondernomen. Moet toch te achterhalen zijn wie dit flikt!

Reputatie 7
Badge +30

Goed dat je er zo scherp op let, @JWittenberg! Heel vervelend dit soort sms’jes. 

Vandaag de bovenste SMS gehad en meteen daarna gebeld door een mij onbekend nummer. Het 06- nummer dat aan deze telefoon gekoppeld is is bij niemand bekend en ik gebruik het niet actief. Later nog de tweede SMS gehad.

Ik heb geen nieuwe simkaart besteld en de sim die in deze telefoon zit is van een andere provider. Ik heb daar gecontroleerd en er is niks bekend over het leveren van een nieuwe sim. De NAW gegevens daar zijn ook die van mij, dus als er al een nieuwe sim is aangevraagd wordt die bij mij thuis afgeleverd.

Misschien wel goed om dit in de gaten te houden.

Reageer