Beantwoord

Telefonische oplichting?

  • 18 January 2021
  • 11 reacties
  • 235 keer bekeken

Goedemiddag,

Ik werd gebeld op mijn 06 door een Privé-nummer. Ik nam op met mijn naam. De persoon aan de telefoon gaf aan dat hij belde namens “De Nationale Onderzoek”. Ik gaf aan dat ik in het bel me niet register sta en hij zei dat dit een nationaal onderzoek betreft en het dan wel mag. Hij vroeg wie mijn provider is, wie mijn zorgverzekeraar is en wie mijn energieleverancier is. Ik heb hier antwoord op gegeven. Daarna zei hij dat ik volgende week wordt gebeld door een bedrijf om te kijken of dit goedkoper kan. Ik heb aangegeven dat dit niet nodig is. Hij bleef aandringen en toen heb ik aangegeven dat ik een klacht zou indienen als ze mij volgende week bellen.

Nu, achteraf, vraag ik mij af of hij met de antwoorden identiteitsfraude kan plegen? Meer dan hierboven genoemd heb ik niet prijsgegeven.

Weet iemand dit?

Alvast bedankt.

icon

Beste antwoord door Raymondt 18 January 2021, 17:16

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

11 reacties

Reputatie 7
Badge +9

Hallo @Imhotep1337 ,

Welkom hier en goed dat je alert bent! Als je puur de bovengenoemde vragen hebt beantwoord dan is er niet zoveel te vrezen. Identiteitsfraude kan pas plaatsvinden als ze echt uitgebreide informatie van je hebben, zoals bankrekeningnummer, geboortedatum, bsn nummer, etc.

Mocht je alsnog gebeld worden, dan kun je ze altijd vragen van welk callcenter ze zijn en hoe ze aan je nummer gekomen zijn. Men is verplicht dat soort zaken te melden als je er om vraagt. Of ze dat ook gaan doen is de vraag natuurlijk, maar het is altijd goed om in ieder geval de vraag eens te stellen.

Beste @Raymondt,

Gelukkig, meer informatie heb ik inderdaad niet gegeven. En daar is ook niet om gevraagd.

Ik zal inderdaad vragen hoe/wat als ze nog eens bellen.

Beste @Raymondt,

Gelukkig, meer informatie heb ik inderdaad niet gegeven. En daar is ook niet om gevraagd.

Ik zal inderdaad vragen hoe/wat als ze nog eens bellen.

Geen discussie aangaan met dat soort lui. 

Badge

 

Ik had geen internetverbinding en telefoon via kpn provider  , via de app kwam ik op telefoon nummer 1889,455 nr voor service uit , nu extra onkosten van €44 lichter omdat ik geen internet en telefoon had , kan Kpn hier echt niets aan doen ?

op faktuur stond gesprek met 09061512, dit nummer heb ik niet opgenomen, in gespreklijst staat dat duidelijk en toch bedrag afgeschreven. kan kpn dit blokkeren voor gebruikers!!

 

Ik had geen internetverbinding en telefoon via kpn provider  , via de app kwam ik op telefoon nummer 1889,455 nr voor service uit , nu extra onkosten van €44 lichter omdat ik geen internet en telefoon had , kan Kpn hier echt niets aan doen ?

KPN is gratis te bellen via 0800 0402.

KPN gaat de gemaakte kosten niet vergoeden.

 

op faktuur stond gesprek met 09061512, dit nummer heb ik niet opgenomen, in gespreklijst staat dat duidelijk en toch bedrag afgeschreven. kan kpn dit blokkeren voor gebruikers!!

Hallo @visserrv in MijnKPN kun je bij je vaste telefoonnummer instellen dat bepaalde 0900-nummers niet gebeld kunnen worden.

 

Onlangs heb ik een financiele instelling gebeld. Dit gebeurde blijkbaar via een "service verbinding” met het nummer 1891. Dit zie je niet als je de financiele instelling belt. Echter, deze "service” laat je eindeloos in de "wacht” staan om vervolgens de verbinding te verbreken. Op je rekening zie je wel een belactie van E 19,20 voor 17 minuten wachten. 

Dit is absoluut een frauduleuze verbinding naar een professionele bankinstelling.

 

Ik verzoek KPN om alle financiele instellingen (ik zag op andere fora ook dat Verzekeringsmijen dit probleem kennen) te benaderen om geen toegang tot hun centrale te verlenen aan 1891!!! 

Reputatie 7
Badge +18

Onlangs heb ik een financiele instelling gebeld. Dit gebeurde blijkbaar via een "service verbinding” met het nummer 1891. Dit zie je niet als je de financiele instelling belt. Echter, deze "service” laat je eindeloos in de "wacht” staan om vervolgens de verbinding te verbreken. Op je rekening zie je wel een belactie van E 19,20 voor 17 minuten wachten. 

Dit is absoluut een frauduleuze verbinding naar een professionele bankinstelling.

 

Ik verzoek KPN om alle financiele instellingen (ik zag op andere fora ook dat Verzekeringsmijen dit probleem kennen) te benaderen om geen toegang tot hun centrale te verlenen aan 1891!!! 

 

Helaas zijn die doorverbind diensten nog steeds legaal (ik ben het daar ook niet mee eens).

Je moet bij de overheid zijn om dit aan te pakken.

Dat doorverbind nummer moet verplicht aan het begin melden hoeveel het kost, als ze dat niet hebben gedaan dan kan je een klacht indienen bij ACM/Consuwijzer.

Hoe meer klachten die krijgen hoe beter, dan gaan ze er hopelijk eindelijk wat aan doen.

een klacht in dienen bij de overheid op dit moment…. 

KPN heeft ook de plicht om te kijken wat voor klanten zij aansluiten en met welk doel. Zomaar zonder toegevoegde waarde verbindingen opzetten zonder dat je weet wat daarna gebeurt...

Misschien dat de banken zelf hier ook iets aan kunnen doen. Zij kunnen op zn minst zorgen dat dit soort "service verleners” geen toegang meer hebben tot hun klantenservice.

Daarbij, wie weet wat zij allemaal afluisteren gedurende de gesprekken met de klantenservice van de bank. Lekkere veilige verbindingen.

@ GeSP: dankjewel voor je reactie. Ik heb het ook gemeld bij ACM/Consuwijzer.