Beantwoord

Van XS4All naar KPN . KPN-veilig werkt niet oudere Mac OS

  • 27 May 2022
  • 17 reacties
  • 229 keer bekeken

Fijn, als klant van xs4all “gedwongen” overgezet naar de “uitstekende” techniek van KPN. Alleen wordt er niet bij gezegd dat de vervanger van F-Secure Safe bij XS4all. KPN Veilig alleen werkt op mac OS 10.15.5 Fijn bedankt hoor!!! Het is dat het overzetten van alle gegevens en emailadressen enz. zo allemachtig veel gedonder geeft. Ik houd mijn hart vast voor de toekomst, nu werkt de beveiliging niet meer op Mac OS 10.13.6, zul je zien dat de support voor Mac OS in de loop van de tijd ook verdwijnt. Moeten zeker op een ander besturingssysteem overgaan, welk OS zal KPN zijn klanten straks gaan voorschrijven.?

icon

Beste antwoord door Bart van KPN 31 May 2022, 10:28

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

17 reacties

Een van mijn machines draait OS 10.14 Mojave. Die kan ik niet upgraden om verschillende redenen Geen probleem bij Apple, hardware gaat jaren mee, OS blijft ondersteund. Ook F-secure draait zonder problemen. 

Ik ben van XS4all naar KPN omgezet. XS4all F-secure ondersteunt 10.14. Bij KPN dus niet. De KPN servicedesk komt niet verder dan ‘u moet upgraden, anders is het hele idee van veilig natuurlijk weg..’

Zo lust ik er nog wel een paar..

Reputatie 7
Badge +24

Een van mijn machines draait OS 10.14 Mojave. Die kan ik niet upgraden om verschillende redenen Geen probleem bij Apple, hardware gaat jaren mee, OS blijft ondersteund.

... ik lees op internet dat deze versie end of live is sinds 30 november 2021. Het is dus vergelijkbaar met Windows 7 bijvoorbeeld. Daar werkt KPN Veilig denk ik ook niet meer op.

Reputatie 5
Badge +2

De KPN servicedesk komt niet verder dan ‘u moet upgraden, anders is het hele idee van veilig natuurlijk weg..’

Zo lust ik er nog wel een paar..

Dus volgens de KPN servicedesk werkt KPN veilig alleen als je computer uit zichzelf al veilig is, dat komt dan mooi uit met je Mac :-)

Reputatie 7
Badge +20

Hoi @pe1hrp, welkom. 

Ik ben meteen gaan zoeken. De ondersteuning van KPN Veilig gaat vanaf:

Ondersteuning Windows 7 (sp I), 8.1, 10
  macOS X 10.14 of later
  iOS 11 of later
  Android 6 of later

 

Mac OS 10.13.6 valt daar helaas niet meer onder. 

 

 

F-secure draaide onder XS4all probleemloos op een Mojave machine. Vandaar mijn verwachting dat ik eenvoudig kon omzetten naar KPN veilig. Helaas niet.

 

De installatie van KPN veilig stopt en geeft aan dat OS 10.15.5 nodig is. Ik heb de KPN helpdesk gevraagd waar ik installatie sources kan vinden voor oudere Mac OS versies, zoals 10.14 in mijn geval, maar die zijn er niet volgens de helpdesk. Ik moest maar upgraden naar de laatste Mac OS

 

Toch wordt OS 10.14 kennelijk ondersteund. Moet ik daarvoor dan een ander installatieprogramma hebben?

Hoi @pe1hrp, welkom. 

Ik ben meteen gaan zoeken. De ondersteuning van KPN Veilig gaat vanaf:

Ondersteuning Windows 7 (sp I), 8.1, 10
  macOS X 10.14 of later
  iOS 11 of later
  Android 6 of later

 

Mac OS 10.13.6 valt daar helaas niet meer onder. 

 

 

Daar was ik dezelfde avond al achter gekomen. waarschijnlijk wordt als oplossing voorgesteld een windowsdoos te kopen of een nieuwe mac met de nieuwste chip. Beide oplossingen zijn niet ter zake dienende. Het wordt dus gewoon zonder de aangeboden beveiliging gaan werken. F-secure wat niet meer werkt wordt dan maar van de iMac verwijdert. Ik had van KPN met “de beste” techniek beter verwacht, maar minimaal het niveau van XS4all.

Er zijn voldoende prima gratis antivirus programma’s voor de mac die gelijk/beter zijn dan f-secure.

Avira, AVG of bitdefender om er een paar te noemen.

Er is er vast een die draait op de oudere macOS. 

Dat weet ik en die draait al op mijn iMac, alleen door deze manier van doen schiet ik in de “stress” en dan krijg je het recht voor zijn raap. Voordoen alsof alles blijft zoals het was maar achteraf moeten constateren dat dit niet zo is. Ik wacht op de dag dat mijn ###@xs4all.nl inlog gewijzigd gaat worden in dat van kpn.

Prima dat je het zo oplost. Klagen alleen helpt niet, dan zijn er wel belangrijker dingen op de wereld waar we energie in kunnen steken.

 

Reputatie 7
Badge +7

Een Mac is veilig genoeg, zolang je niet op al te rare linkjes klikt!!

Reputatie 7
Badge +20

Toch wordt OS 10.14 kennelijk ondersteund. Moet ik daarvoor dan een ander installatieprogramma hebben?

 

Ik moet dit uitzoeken, want dit lijkt ook op verouderde informatie op de website.

Reputatie 5
Badge +3

Het gratis product KPN Veilig Apparaatbeveiliging (5 apparaten) bij mijn abonnement kan ik niet gebruiken op mijn Linux PC en Linux Laptop. Kan ik hiervoor een ander gratis product krijgen?

Reputatie 7
Badge +20

@Poretlev. dat is helaas niet mogelijk. Helaas voor jou ondersteunt KPN Veilg geen Linux. 

Reputatie 2

och, ook al zou je windows 10 gebruiken, als je browser firefox heet dan lukt het ook niet om de installatiefile voor kpn veilig te downloaden….

helemaal mee eens, alleen als je die apparatuur en software hebt waar ze bij kpn mee uit de voeten kunnen dan ben je spekkoper en anders het haasje, zeker als je overgezet bent van xs4all naar kpn dan ben je echt de Sjaak. 

Reputatie 2

zo voelt het inderdaad wel ja….  heb e.e.a. al elders op dit forum gepost, maar kennelijk hebben ze geen sjoege - ik mis de oude helpdesk van xs4all ontzettend.

Ik zit met een van onze machines op 10.14.6 en ga daar geen upgrade naar 10.15 op doen, anders werken de Canon scanner software en de MS Office versie niet meer. Kan ik zeker de scanner ook opdoeken en weer 100€ aan MicroSof(t) doneren? Wie bepaalt dat?

Gewoon zuinig zijn met je spullen en alleen opwaarderen als je dat zelf nodig vindt, niet KPN, Apple of Microsoft.

De download werkt dus niet op 10.14, terwijl FSecure dat gewoon wel deed.  
Inderdaad voor een “1:1 omzetting naar (superieure???) KPN techniek” een aanfluiting.
 

Gewoon Slecht, doe er wat aan KPN!