Beantwoord

Wat kan KPN tegen spoofing doen?

  • 31 March 2022
  • 6 reacties
  • 931 keer bekeken

Voor de 2e keer gebeld door een KPN nummer beginnend met 063040**** en wederom een Engels ingesproken bandje met “this is your government speaking”. Ja tuurlijk ik kom uit een ei!! Ik kom uit Nederland en verwacht dan geen telefoontje met Engelse tekst. Het bandje niet afgeluisterd en het nummer geblokkeerd, echter blokkeer je niet de hacker maar alleen de KPN gebruiker, waar je dus eigenlijk niets mee opschiet.

Melding gemaakt bij de politie en wat blijkt, hier is wel degelijk wat tegen te doen. Volgens de deskundige van de politie op gebied van hacking/fishing/spoofing kan KPN iets wijzigen in je account instellingen en deze terug te zetten naar fabrieksinstellingen, dus niet op je telefoon zelf maar op je account/server waar je gebruik van maakt. Hierdoor zouden hacker dus geen gebruik meer kunnen maken van deze manier. Is dit bekend bij de KPN en zo ja kan dat geregeld worden?

Spoofing is niet meer dan dat hackers via een computer inbellen (dat heeft een eigen nummer) en dan er achteraan een bestaand 06 nummer van 10 cijfers invullen. KPN ziet alleen de laatste 10 cijfers waardoor je denkt door een bestaand 06 nummer gebeld te worden. Het bandje vraagt dan een cijfer in te toetsen en geld over te maken enz enz. Dus….niet intrappen. Maar KPN kan hier dus wel degelijk wat aan doen. Graag een reactie hier op.

 

*Admin: titel aangevuld i.v.m. vindbaarheid

*Admin: topic verplaatst naar juiste board

icon

Beste antwoord door Shyrin van KPN 8 April 2022, 14:51

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

6 reacties

Ben ook benieuwd naar de officiële reactie van KPN, ik heb hier soms ook last van.

 

Reputatie 7

Spoofing is niet meer dan dat hackers via een computer inbellen (dat heeft een eigen nummer) en dan er achteraan een bestaand 06 nummer van 10 cijfers invullen. KPN ziet alleen de laatste 10 cijfers waardoor je denkt door een bestaand 06 nummer gebeld te worden.

Beetje een raar verhaal, spoofing is het vervangen van de caller-ID door het gespoofde nummer.

Ook ik gebruik op mijn CheapConnect trunk die functionaliteit om mijn KPN telefoonnummer mee te geven zodat mensen dat nummer te zien krijgen.

Dit is het verhaal hoe spoofing mij uitgelegd is door de politie. Ik kan er niets meer of minder van maken 😉

Maar het is belachelijk dat dit zomaar kan. Dat jouw nummer misbruikt wordt om criminele activiteiten mee uit te voeren. Daar moet KPN ivm betrouwbaarheid en veiligheid gewoon iets mee doen.

Reputatie 7

Dit is het verhaal hoe spoofing mij uitgelegd is door de politie. Ik kan er niets meer of minder van maken 😉 

Moet je je wel afvragen wat het kennisniveau is van de medewerker van de politie die jou te woord heeft gestaan.

 

Maar het is belachelijk dat dit zomaar kan. Dat jouw nummer misbruikt wordt om criminele activiteiten mee uit te voeren. Daar moet KPN ivm betrouwbaarheid en veiligheid gewoon iets mee doen.

Dit geldt dan uiteraard voor alle providers immers er is naar mijn weten geen enkele provider die succesvol is in het blokkeren van spoofing.

Reputatie 6
Badge +9

Het klinkt makkelijker dan het is. Bij het blokkeren van dit soort zaken kom je al snel aan bij het koppelen van gegevens om dingen te kunnen controleren, en dan heb je te maken met AVG en dergelijke. Niet dat het niet kan, maar het moet wel netjes afgetikt worden. Het is ook niet dat er niets gebeurt maar voor dit soort zaken moet ook de politiek zaken mogelijk maken. 

en er gebeurt ook wel iets, Kamerbrief van December 2020 overheid.nl

Reputatie 7
Badge +16

Eind augustus is er een blog geschreven: Online fraude: wat is spoofing, hoe werkt het en hoe kun je het voorkomen?
 

Volgens de deskundige van de politie op gebied van hacking/fishing/spoofing kan KPN iets wijzigen in je account instellingen en deze terug te zetten naar fabrieksinstellingen, dus niet op je telefoon zelf maar op je account/server waar je gebruik van maakt. Hierdoor zouden hacker dus geen gebruik meer kunnen maken van deze manier. Is dit bekend bij de KPN en zo ja kan dat geregeld worden?


Nee, dit is niet bekend bij KPN en kan niet geregeld worden.
Bij spoofing maken criminelen gebruik van technieken die het mogelijk maken, dat het nummer waarmee zij bellen niet zichtbaar is, maar in de plaats daarvan het nummer van een ander. Bijvoorbeeld van banken of andere instanties en steeds vaker zijn er meldingen van particulieren. 

Helaas is dat niet met een reset of wijzigen van “iets” te voorkomen.
 

Maar KPN kan hier dus wel degelijk wat aan doen. Graag een reactie hier op.


Wij werken 24/7 aan veilige, betrouwbare, en toekomstbestendige netwerken en diensten. Stellen dat KPN spoofing kan voorkomen, klopt niet. Was het maar zo’n feest! 

KPN kan niet voorkomen dat criminelen zich voordoen als een ander, door hun telefoonnummer te maskeren en er een ander nummer voor in de plaats mee te sturen. Je kunt bij ons of de Fraudehelpdesk een melding doen: maar onze mogelijkheden zijn zeer beperkt. 

Achter de schermen zitten wij niet stil en proberen wij het nabootsen van de echte telefoonnummers steeds moeilijker te maken voor criminelen.

Het is goed om te weten dat dit probleem niet alleen door ons opgelost kan worden, maar in samenwerking zal moeten gebeuren met andere partijen (denk aan telecomproviders, Justitie, COIN etc). En die samenwerkingen zijn er al/ worden opgezocht en deze boeken gelukkig ook successen!

Bedankt voor jouw antwoord en verwijzing naar de Kamerbrief, @Vulpen! Het toont aan dat het een groot maatschappelijk probleem is, want niet op te lossen is door een simpele druk op de knop.