€0,45 voor een SMSje dat ik, in NL, verstuur naar iemand 25km verderop?

• 30 december 2015
  • 16 reacties
  • 463 keer bekeken

Hallo,

Ik heb een vraagje...

Ik heb daarnet een mijnKPN account aangemaakt om makkelijker mijn
prepaid tegoed op te waarderen... Nadat ik dat had gedaan heb ik via
1299 mijn tegoed opgewaardeerd. Was toch nog op de op de website dus
heb tegoed gechecked en volledige tegoed was aanwezig.

Heb daarna 1 smsje (96 tekens) naar mijn vrouw gestuurd die (in NL) 
onderweg is en mijn tegoed werd, in realtime ook op mijn beeldscherm,
verminderd met € 0,45?. Vijfenveertig eurocent voor 1 sms?
Heb er nog een sms achteraan gestuurd en toen werd er € 0,24 voor die
sms gerekend?

Ik bedoel... Wat? eerst € 0,45 en dan € 0,24? Waarom betaal ik geen € 0,16?
Het 06 nummer dat ik gebruik is ouder dan oud, het is 1 van de eerste "Hi"

nummers ooit uitgegeven, ik kan me niet voorstellen dat ik dan ook de

prijzen moet betalen die ik toenderdtijd in guldencenten moest aftikken voor

een sms?

16 reacties

Reputatie 3
Badge
Hoi!
Dat is best vreemd, is dit nu nog zo of is het al verholpen?

Ruben
Heb net een SMS naar dochter gestuurd om je vraag te testen... €0,23...???

Ik had €0,00 tegoed, heb opgewaardeerd naar €10 via 1299. Na eerste SMS was tegoed €9,55. Na tweede sms was tegoed €9,31. Na SMS van daarnet €9,08...

Mijn vrouw en dochters zijn winkelen in Hengelo, ze zijn gewoon in NL en hun nummers in mijn telefoon beginnen met +31 6... Niets bijzonders toch? Ik vind het maar raar en prijzig...
Reputatie 3
Badge
Dat is zeer vreemd, verzend je misschien in MMS?
Anders komt zometeen het WebCare Team je wel helpen (hoop ik) ;)

Ruben
Gewoon sms, alleen text en geen grafische smilies ofzo...

Ik heb een LeTV 1S... Misschien gaan de smsjes eerst via China omdat de telefoon heimwee heeft naar huis
Reputatie 7
Weet je zeker dat al die kosten voor smsjes zijn en niet eventueel voor data?

Heb jij een databundel bij dat prepaid abonnement?

Heb jij "mobiele gegevens" aan of uit staan?

Reputatie 7
Badge +30
Kijk ook even op PayInfo.nl of er geen abonnementen lopen

Robin
Ik heb op dit nr. geen abonnement/databundel niet genomen en nooit gehad, nu ook niet. Data staat uit, tegoed is nog steeds €9,08... Voor mij is het een raadsel.
Reputatie 7
Badge +30
Maar is het niet dat je toevallig een MMS versuurt met alleen tekst?

Reputatie 7
Badge +28
Hoi Excorio, welkom op het forum!  Wat raar dat er steeds verschillende bedragen worden gerekend voor je sms'jes. Ik wil dit graag voor je controleren. Reageer je op mijn privébericht? Dan zoek ik het uit :)

Ik ben er via de "mijnKPN" app achter gekomen dat ik "KPN Prepaid Piek/Dal" tarief heb.
Althans dat geeft de app aan en ik geen idee waarom ik dat tarief gebruik/heb gekregen.
Op de website kan ik dit tarief op MijnKPN nergens weer vinden. Of heb ik een linkje gemist ergens?

Zoals jullie al wel wisten, ik voorheen niet maar nu wel, kun je in de app je tarief wijzigen.

Ik kan uit 5 verschillende tarieven kiezen:

- KPN Prepaid Bel - Sms 2012
- KPN Prepaid Bonus tarief
- KPN 5 - 2015
- KPN Seconde Bellen - 2015
- KPN Basis tarief -2015

Nu ben ik es gaan zoeken naar de tarieven van mijn KPN Prepaid Piek/Dal en inderdaad wat blijkt
(https://www.kpn.com/prive/mobiel/informatie/tarieven/prepaid.htm)

Volgens mijn tarief betaal ik inderdaad, net als bij de andere hierboven genoemde tarieven, gewoon €0,23 voor een SMS... Daarbij hoef ik niet meer dan €0,17 te betalen voor een MMS en 1MB data kost €0,25.

Dat betekent dat 1 SMS duurder is dan 1 MMS en een fractie goedkoper is dan 1 MB data????

KPN rekent serieus meer voor max. 160 karakters in 1 SMS dan een gemiddelde 1000000 karakters die in 1MB gaan?

Dusss... €0,23 voor een SMS... Belachelijk, en daarbij de onverklaarbare extra kosten voor de 2 eerdere SMSjes die ik had verstuurd. Ik heb nooit zo op de kosten van dit prepaid kaartje gelet, omdat deze telefoon alleen gebruikt word bij nood. Ik kan alleen zeggen dat dit echt middeleeuwse prijzen zijn (ook qua bellen)...

Anyway, ik wil deze telefoon op een andere manier gaan gebruiken dus dat betekent dat dit Hi prepaid kaartje niet meer gebruikt kan worden, is gewoon veel te belachelijk duur...

Bedankt voor de info maar ik ga op zoek naar andere opties met de hoop dat ik dit nummer mee kan nemen, ben er namelijk aan gehecht geraakt... :)

Reputatie 7
Badge +30
Maar dan zet je em toch op KPN 5?
Waarom zouk ik dat doen? Er zit geen enkel verschil tussen de kosten van de verschillende bovengenoemde app tarieven.

Voor alle 5 de tarieven geldt:

- 9 cent starttarief.
- 29 cent in daluren.
- 23 cent voor een SMS.

Reputatie 7
Badge +30
Het lijkt me wel dat er verschillen in tarieven zit. Waarom zouden er anders verschillende tarieven zijn?

Zie: https://www.kpn.com/prive/mobiel/informatie/tarieven/prepaid.htm

KPN - 5
Geen starttarief, 36cent per minuut en 5cent voor een SMS.

Je met ergens een afweging maken tussen of je veel wilt bellen of SMS'en. Want zoals ik het maak je bij elk tarief een afweging tussen bellen of SMS.

EDIT: Oh, wacht. Die tarieven die jij zit zijn je huidige tarieven. En die slechte KPN all laat altijd je huidige tarieven zijn. Mijne geeft bij elk tarief ook mijn tarief aan ...

Robin

De mijnKPN app geeft inderdaad foutieve informatie weer... Vind het kwalijk dat een een mega bedrijf als de KPN die betreffende info niet correct weer kan geven in een relatief simpele applicatie...

En om achter de juiste informatie te komen moet ik gaan spitten naar info op de KPN site of vragen gaan stellen op het forum...

En daar heb ik zo geen zin in... Hoe ondoorzichtig kan men het maken... Toch?
Reputatie 7
Badge +30
Hoi,

Inderdaad. De MijnKPN app (maar ook andere apps als iTVOnline) zijn volledig bagger. Volgensmij kan ik zelfs betere applicaties bouwen.

Ik heb dan wel de hele site doorgespit want als student ben je altijd op zoek naar de laagste prijzen. Mede hierom (en om het feit dat de app volledig bagger is) heb ik al meerdere keren overwogen om Vodafone een kans te geven.

Eigenlijk hoop ik dat nog mee leest en in ieder geval dit doorzet naar de ontwikkelaars.

Robin
Reputatie 7
Badge +28
Ja, ik lees nog mee! Heeft even geduurd in verband met mijn weekje vrij, maar ik sta weer fris en fruitig voor jullie klaar :D

Er zijn voor prepaid inderdaad verschillende tarieven.Dat het in de app niet goed staat was mij nog niet opgevallen (ik heb een abonnement), maar in de website versie van de MijnKPN zie je terug welk tariefplan je hebt en kun je dit aanpassen. Zie je het daar ook niet terug? In dat geval kan ik hier voor je nakijken welke je actief hebt staan. Ook kan ik het voor je aanpassen als je wilt.

Verder zou ik in de basis aanraden om over te stappen op het bonustarief als je dat nog niet actief hebt. Hierbij krijg je namelijk ook meer beltegoed als je opwaardeert. Quote van de pagina die Robin hierboven linkt:

Bel je nog niet met het bonustarief? Activeer dan gratis het bonustarief. Bij het Prepaid Bonustarief krijg je bij € 10,- opwaarderen € 15,- tegoed. Bij € 20,- opwaarderen krijg je € 35,- tegoed. Daarnaast profiteer je van lagere bel- en sms-kosten.

Feedback over de verschillende apps kun je zelf rechtstreeks bij de ontwikkelaars indienen door te mailen naar apps@kpn.com. Geef het vooral aan als je ergens tegenaan loopt. Als ze het niet weten kunnen ze er ook niet mee aan de slag :)

Reageer