Beantwoord

70 euro prepaid tegoed verdwenen in een dag

  • 3 August 2021
  • 17 reacties
  • 384 keer bekeken

Hallo, gisteren had ik nog in de 70,00 euro beltegoed maar nu staat het saldo op 0,00 euro. Hoe kan dit?

icon

Beste antwoord door Jeroen van KPN 6 August 2021, 08:58

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

17 reacties

Reputatie 6
Badge +6

Grote kans dat het komt door mobiel internet verbruik? Staat toevallig ‘mobiele gegevens’ aan? Zo ja, schakel dat dan uit om dit te voorkomen.

Zelfs als je niet actief internet kan ene toestel op de achtergrond toch data gebruiken voor bv updates enzo!

Maar dan moet ik eerst toch een bundel kopen?

Reputatie 7
Badge +21

Hallo @Wz1234 

Kom jij soms bij Telfort vandaan? Daar kon je alleen internet gebruiken met een bundel. Bij KPN staat internet altijd aan en bij ontbreken van een bundel zal internetgebruik ten laste van je beltegoed gaan.

Als dat zo is was het misschien handig geweest om klanten hierover te informeren via een brief (want via digitale weg vertrouwd niemand het meer). Ik gebruik nooit data (alleen afgelopen vakantie een keer).

Maar dan trekken ze in 1 maand het hele tegoed leeg terwijl ik voor veel minder geld een onbeperkte databundel kan kopen.

Kan ik dat ergens zien wat er verbruikt is.

onbeperkte databundel kan kopen.

Die heeft maar een "snelheid” van 128 Kb/s. Daar wordt je ook niet vrolijk van.

Reputatie 6
Badge +6

onbeperkte databundel kan kopen.

Die heeft maar een "snelheid” van 128 Kb/s. Daar wordt je ook niet vrolijk van.


Ligt er aan met welke intentie je die aandoet. Hij geeft zelf al aan dat ie eigenlijk nooit data gebruikt, alleen 1 keer op vakantie, als dat was voor whatsapp of voor bv navigatie had zo een bundel al wel genoeg geweest.

En zonder risico dat zijn hele beltegoed verdwijnt.

Of 1 van de dagbundels, 2 euro voor 1 GB snel internet. Zonde van de 70 euro, valt nu helaas niks meer aan te doen.

Hallo is er hier ook iemand van KPN die dit eens na kan gaan want via de site is dit alleen maar doe zelf.

Reputatie 7
Badge +21

Hallo @Wz1234 een KPN moderator reageert (afhankelijk van de drukte) meestal binnen 1-2 dagen.
Zet het 06-nummer en simkaartnummer in je forumprofiel in het veld “Persoonlijke opmerkingen” dan kunnen ze meekijken. Let wel: ze kunen wel zien wanneer/hoeveel data gebruikt is maar niet waaraan (welke app o.i.d.). Dat laatste mag niet van de privacyregels (AVG).

Reputatie 7
Badge +19

Goedemorgen @Wz1234, ik zie dat je jouw profiel hebt ingevuld waardoor ik direct in ons systeem kan kijken naar wat er precies gebeurt is met jouw prepaid tegoed. Tot afgelopen maandag zie ik regelmatig kleine beetjes dataverbruik echter is er op 2 augustus dus flink wat data gebruikt. 

Grote kans dat het komt door mobiel internet verbruik? Staat toevallig ‘mobiele gegevens’ aan? Zo ja, schakel dat dan uit om dit te voorkomen.

Zelfs als je niet actief internet kan ene toestel op de achtergrond toch data gebruiken voor bv updates enzo!

Op jouw telefoon zelf kun je zien welke applicatie de data heeft verbruikt: Dataverbruik op telefoon inzien

Telefoon toegevoegd bij mijn KPN.

Bij kopje overzicht:

Zie ik wel de facturen voor tv.

Zie tevens 4 grijze regels waar van links naar rechts voortdurend een witte balk beweegt.

Al diverse keren opnieuw aangelogd.

Maar verder niets.

Zou toch willen zien waar dit enorme verbruik ineens vandaan komt dmv specificatie.

Reputatie 7
Badge +21

Hallo @Wz1234 

Zoals hierboven al gezegd is, kan KPN je niet vertellen waarvoor de data gebruikt is, maar alleen wanneer en hoeveel. Ook in MijnKPN zal je geen specificatie vinden. Door de privacyregels (AVG) mag KPN dat niet registreren. Deze informatie kan je alleen opvragen in de instellingen van jouw telefoon. Zoek in de instellingen naar “Gegevensgebruik”, daar kan je per app het gebruik zien.

Ga naar de pagina Dataverbruik op telefoon inzien  genoemd door @Jeroen_dB , dan vind je helemaal beneden “Hoe bekijk ik mijn dataverbruik op mijn mobiel?”, met uitleg voor Android en iOS (Apple).

Heb gekeken naar het verbruik en zie dat zowel chrome als het verwijderen van apps de grootverbruikers zijn geweest op 2 aug. Dat kan kloppen want ik heb apps moeten verwijderen wegens het (voortdurend) vastlopen van mijn telefoon.
Maar nu een vraag inzake de zorgplicht van een telecomaanbieder/KPN.
-Heb altijd bij Telfort gezeten en bij Telfort kon je alleen data gebruiken door een databundel te kopen. Echter bij de overgang van Telfort naar KPN is e.e.a. blijkbaar aangepast en is het kopen van een bundel niet meer nodig.
De verbruikte data kan nu ook in mindering worden gebracht van het beltegoed.
Volgens mij ben ik als klant over deze wijziging niet geinformeerd. Want als dat gebeurd was dan zou ik dmv een simpele aanpassing in de instellingen van mijn telefoon dit ongewenste dataverbruik kunnen voorkomen. Doordat ik hier niet over geinformeerd ben heeft deze aanpassing echter niet plaats gevonden.
Gevolg is dat nu de verbruikte data geheel tlv het beltegoed zijn gegaan.
Een ander punt is het volgende.
-Ben al vele jaren klant bij Telfort en vanuit dit verleden ziet Telfort/KPN een patroon in zowel mijn telefoon- als dataverbruik. In alle gevallen was dit altijd zeer gering. Op 2 augustus schiet dit verbruik ineens flink omhoog. Tevens gaat dit verbruik geheel tlv het uitstaande beltegoed van € 76.
KPN weet natuurlijk ook dat het hierbij waarschijnlijk gaat om een omissie. KPN weet dat het voor de klant natuurlijk veel goedkoper is om dit via een bundel te laten lopen.
Hierop had de provider kunnen acteren dmv een sms-je richting de klant door je hierop te wijzen.
Echter het enige sms-je dat je ontvangt is op het moment dat je beltegoed op is en je moet opwaarderen.
Volgens mij kun je bij een beltegoed van €0 sowieso niet belllen/data verbruiken. Dus wat is het doel van het sms-je buiten een commercieel doel? Leg ik de link naar de zorgplicht van banken.
Banken zijn ook in staat om afwijkend betaalgedrag te monitoren en daarop actie te ondernemen. Volgens mij is dit voor telecomproviders ook mogelijk.
Ik snap natuurlijk dat de keuzes die door KPN gemaakt zijn vanuit commercieel oogpunt aantrekkelijk zijn.
Vanzelfsprekend begrijp ik dat vebruikte data betaald moet worden maar tegen het nu gehanteerde (hoge) tarief?
Ik vraag mij dus af of KPN in bovenstaande situatie wel volledig aan hun zorgplicht voldaan heeft.
Ik hoor het graag het standpunt van KPN in deze.
Een zeer ontevreden KPN klant.

Blijkbaar is de KPN te arrogant om hierop te reageren.

Reputatie 7
Badge +30

Ha @Wz1234 nou kan ik niet voor mijn collega Jeroen spreken, maar ik weet wel dat hij niet arrogant is! ;-) Ik denk dat hij je topic per abuis gemist heeft. Hij is nu met verlof, dus ik kan het niet aan hem vragen. Maar ik kan je topic wel overnemen. Het klopt helemaal wat hierboven gezegd wordt. Bij Telfort werd dit geblokkeerd, bij KPN niet. Helaas was onze communicatie hieromtrent niet optimaal. Ik zie dat je inmiddels een internetbundel aangezet hebt. Top. Je krijgt vanzelfsprekend 76 euro tegoed van mij terug. Dat zie je zo dadelijk al bijgeschreven!

Hallo Marcia, Mijn opmerking van arrogantie was niet persoonlijk gericht aan Jeroen maar meer richting KPN. Vanzelfsprekend kan er iets doorheen glippen das geen probleem. Uiteindelijk is het naar tevredenheid opgelost. TIP: Zou in de toekomst dit soort belangrijkewijzigen even communiceren richting de klant. Krijg bijv. van mijn opstal/inboedelverzekering ook zojuist een overzicht waarin ze de belangrijkste wijzigingen aangeven mbt de de polisvoorwaarden.

Nog een fijne dag.

Reputatie 7
Badge +30

Ik begrijp ‘m helemaal! En dat hebben wij zeker intern doorgegeven. Je was helaas niet de enige die hier tegenaan liep. Het is dan ook meegenomen in de lijst ‘wat móet bij communicatie beter een volgende keer’.