Beantwoord

aantal tekens van een SMS

  • 26 February 2020
  • 3 reacties
  • 1793 keer bekeken

Hallo, ik heb zojuist een SMS verstuurd aan een vriendin (vanuit Nederland naar Nederland). De SMS omvatte 149 tekens (heb ik later nageteld) en geen emoji's. Uiteraard ga ik de inhoud van de SMS hier op dit forum niet delen...

In de SMS-app kun je zien hoeveel tekens je nog kunt gebruiken voordat er een tweede SMS wordt berekend. Nu zag ik dat hij na 70 of 80 tekens al overging naar een tweede SMS. Door mijn beltegoed te checken voor en na het verzenden zag ik dat er drie SMS-jes in rekening zijn gebracht. Dat lijkt mij erg veel.

Wat kan hiervan de oorzaak zijn?

 

icon

Beste antwoord door Noordzee 26 February 2020, 18:47

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

3 reacties

Reputatie 7
Badge +28

Hoi @muziekboot , 

Heb je soms een bijzondere  letter gebruikt ?   b.v. é ë è 

In een sms passen maximaal 160 tekens. Als je meer tekens gebruikt, wordt het sms-bericht als twee of meer sms’jes verstuurd. Het toestel toont het sms wel als één bericht. En ook de ontvanger krijgt het als één bericht binnen. Wanneer je emoticons (smileys) of speciale leestekens gebruikt (zoals ë, ï, û, etc.), wordt de lengte van een bericht ingekort tot maximaal 70 tekens.

Als jij dus ergens in jouw tekst een speciaal leesteken hebt gebruikt, wordt jouw bericht van 149 tekens inderdaad in drie sms-jes verstuurd. (70 + 70 + 9) 

Dat blijkt inderdaad de oorzaak. Ik heb nog even geprobeerd en zodra ik een speciaal teken invoer zie ik het aantal beschikbare tekens verminderen. Ik wist niet dat het zo werkte en waarschijnlijk weten veel mensen dat niet… 

Reputatie 7
Badge +21

Nieuwsgierig naar de achtergrond? Op Wiki vond ik een duidelijke verklaring (klik hier)

Kenmerken van een sms-bericht

Een sms-bericht kan maximaal 140 bytes groot zijn. Hierin passen 160 tekens van 7 bits, 140 tekens van 8 bits, of 70 tekens van 16 bits voor talen zoals Chinees, Japans of Koreaans wanneer deze gecodeerd worden volgens de UTF-16-codering. (Zie ook Unicode.) Buiten de 140 bytes vallen de routeringsgegevens zoals afzender, prioriteit en bestemming. Er bestaan methoden om meerdere berichten te combineren voor het versturen van langere berichten. De gebruikers dienen echter per bericht van 140 bytes te betalen.Bij het versturen van meerdere berichten worden extra data gebruikt om aan te geven dat het om een 'multi-part'-bericht gaat. Hiervoor worden 7 bytes (of acht 7 bitstekens) van elk bericht gebruikt. Bij het versturen van een bericht dat uit twee sms-berichten bestaat, kunnen niet 320 (= 2 × 160) maar 304 (= 2 × (160-8)) tekens worden verzonden.