Vraag

APN en prepaid in Spanje

• 12 oktober 2018
  • 11 reacties
  • 127 keer bekeken

Ik heb een KPN Mobile Prepaid simcard (only)
Ik gebruik deze in Spanje naast mijn Spaanse abonnement.
Nu lukt het me niet om internet, gprs te gebruiken en ik denk dat dat met de APN instellingen te maken heeft.
Ik weet dat het "internet" of "portalmmm.nl" moet zijn, maar na automatisch zoeken van de operator krijg ik Movistar/KPN op mijn scherm te zien.
Mijn vraag: Moet ik in dit geval de APN van Movistar Spanje gebruiken?
Op voorhand bedankt voor uw tijd en moeite.
Jack.

11 reacties

Reputatie 7
Badge +24
Hoi Jack, welkom. Je moet de APN van KPN gebruiken. Dus inderdaad 'internet' of 'portalmmm.nl'. Je kan ook even het toestel opnieuw opstarten. Dat doet soms wonderen. Anders kan je ook proberen om handmatig met een ander netwerk te verbinden, en kijken of het dan wel werkt.
Hoi Paul
In de eerste plaats bedankt voor je reactie. Ik heb beide APN vermeldingen toegepast, echter de tracker werkt niet.
Ik heb de pincode van de sim gedeactiveerd, ik heb een telefoontje en een sms gedaan met een telefoon en daarna de sim card in de GPS tracker RF-V16 geplaatst.

Ik zie op de tracker dat ik zowel een GSM als GPS verbinding heb en als ik op de tracker een daarvoor bedoelde button in druk, belt de tracker naar zowel mijn Spaanse abonnement telefoon en met een druk op een tweede button naar een telefoon met een KPN prepaid sim. (Ik had er op voorhand 2 gekocht voor beide trackers)
Maar de tracker ontvangt geen sms-jes voor o.a. de instellingen van dit device .
Ik heb wat berichten van derden die menen dat dit komt omdat de sim prepaid van KPN niet met 2 G werkt, maar denk ik dan, waarom zie ik dan op de tracker wel de leds voor gsm en gps signaal knipperen die volgens de gebruiksaanwijzing duiden op een goede werking.

Feit is wel dat de sim card ook niet werkt in mijn car tracker (TKStar 905). Ik heb daar inmiddels een Spaanse Vodafone prepaid card in gedaan en die werkt wel, dus 2G probleem?
Ik heb inmiddels het Spaanse abonnement van de telefoon die mijn vrouw gebruikt opgezegd en heb daar de "tweede" KPN prepaid sim card in gedaan, zodat ik i.i.g. nog wat aan één van deze sim cards heb.

Wellicht valt dit buiten je kennis gebied m.b.t. tot trackers, maar je weet maar nooit of er iemand is die dit ook leest en een oplossing voor dit probleem weet.

Met vriendelijke groet,
Jack.
Reputatie 7
Badge +24
In alle eerlijkheid vallen trackers inderdaad buiten mijn kennisgebied maar zo makkelijk geef ik niet op. Zou je het betreffende 06-nummer eens willen invullen in je profiel? Dan neem ik een kijkje.
Hoi Paul,
Ik heb mijn profiel aangepast en i.i.g. het desbetreffende mobiel nummer vermeld.
Als ik nog meer kan doen, hoor ik dat graag.

Met vriendelijke groet,
Jack.
Reputatie 7
Badge +24
Top. Ik heb een aanpassing gedaan bij de APN-instellingen aan onze kant. Zou je de simkaart eens opnieuw willen plaatsten, of het apparaat opnieuw opstarten? Met de APN portalmmm.nl hoop ik dat het nu werkt.
Hoi Paul,

Super bedankt voor de moeite. Ik ga het zeker vandaag uitproberen en laat het je direct weten.
Ik bedenk me net Paul dat de bewuste sim card niet in de tracker of telefoon zat toen je de aanpassing deed. Is dat nog van belang? Ik heb nl. geen idee hoe dit dan werkt, verder niet belangrijk, maar ik meen er goed aan te doen dat je dit weet.
Tot later en groet,
Jack.
Reputatie 7
Badge +24
Geen moeite hoor. Ik hoor van je! 🤞🏽
Hoi Paul,

Ik heb het uitgeprobeerd, maar tot nu toe zonder resultaat. Kort samengevat, alles lijkt normaal te werken, ik kan de tracker bellen en andersom , maar hij ontvangt geen sms en dan gaat de tracker als zodanig en waarvoor bedoeld niet werken.
Om uit te sluiten (althans dat denk ik) dat het aan de tracker ligt, heb ik wederom de Spaanse Vodafone prepaid sim card in de tracker geplaatst, sms opdrachten verzonden en het werkt, dus denk ik dat er iets fout gaat met het versturen van berichten via de KPN prepaid sim card.
Hopelijk komt er toch nog een oplossing want ik heb nog een aantal vrienden en relaties die ook met de KPN prepaid sim card aan de slag willen, maar die nu even af willen wachten hoe dit af gaat lopen.
Bedankt en groet,
Jack.
Reputatie 7
Badge +24
Zou je dan de KPN simkaart eens in een toestel kunnen doen? Kan je dan wel gewoon bellen, gebeld worden, sms'en, en ge-sms't worden? Je hebt de SIM-pincode al uitgeschakeld begrijp ik. Is voicemail ook uitgeschakeld? Ik lees dat dat soms ook moet. Het werkt ook niet met de APN 'internet'?
Hoi Paul,

Ga ik zsm nog eens doen, ik hou je op de hoogte. Bedankt,
Jack.
Hoi Paul,

Ik heb de sim card in een telefoon gedaan en naar mijn eigen telefoon gebeld.......telefoon ging over
Ik heb daarna met diezelfde telefoon een SMS naar mijn eigen telefoon een SMS gestuurd.......komt niet binnen.
Ik heb daarna een oproep met de andere KPN prepaid sim card gedaan en dat werkt, daarna een SMS gestuurd, komt niet binnen.
Als dat het zou zijn ben ik inmiddels al ruim € 10 kwijt om vanaf mijn Spaanse mobiel SMSjes naar de KNP sim card te sturen.
Als het opgelost wordt ben je dat zo vergeten, maar anders is het wel zonde............maar okay dat kan gebeuren, wie weet waar het aan ligt.

Ik verneem het wel en met vriendelijke groet,
Jack.

Update: Ik kreeg ineens een sms binnen op de bewust tracker sim. Er zat een tijd van 14 minuten tussen KPN naar KPN dus nu weet ik het even ook niet meer.

Reageer