Beantwoord

Diefstal prepaid-tegoed

  • 17 May 2020
  • 12 reacties
  • 525 keer bekeken

-Ik heb een simpel mobieltje (Samsung € 24 ± 10 jaar geleden gekocht bij KPN)

-prepaid ± € 50

-alleen gebruik op vakantie en noodgevallen

-krijg ± 2 maanden geleden SMS van KPN, dat als ik niet opwaardeer voor begin augustus a.s. de prepaid vervalt. Dus ook het geld!!!

-ik koop een dienst, in dit geval van KPN, en heb het recht dat deze dienst onvoorwaardelijk geleverd wordt.

-ik ken geen enkel ander voorbeeld in het zaken/consumenten verkeer waarbij de verkoper bepaalt hoe het aangeschafte en betaalde product gebruikt moet worden.

-Nog erger: dat de verkoper het product ongevraagd het product terugneemt, zonder het aankoopbedrag terg te geven.

-Ik weet geen andere term dan dat dit ONBESCHAAMDE DIEFSTAL  is.

-heb dit onderwerp ook in een contactformulier de site (dus niet het forum)geplaatst ± 2 maanden geleden. GEEN NTWOORD

icon

Beste antwoord door Erik van KPN 20 May 2020, 12:59

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

12 reacties

-Ik weet geen andere term dan dat dit ONBESCHAAMDE DIEFSTAL  is.

Er is geen enkele reden om zo boos te worden, er is nog niks “gestolen”!! Je hebt nog tot begin augustus de tijd om op te waarderen wat ook het bestaande tegoed redt.

Er is geen enkele provider waar dit anders gaat met prepaid. Ze hebben allemaal de voorwaarde dat er regelmatig mee gebeld wordt opdat ie geldig blijft. Dan hoef je ook alleen op te waarderen als het tegoed (bijna) op is. Als je ‘m regelmatig gebruikt dan blijft ie geldig en ook het tegoed.

Voor geldigheid steeds binnen 180 dagen ná het laatste gebruik ermee bellen (met verbinding), sms sturen. (internet zal dat toestel niet hebben denk ik zo). Dan blijft ie “eindeloos” geldig zonder opwaarderen. Uiteraard kan je ‘m alleen geldig houden indien er voldoende tegoed op staat. Maar voor één gesprekje of sms per half jaar hoeft dat niet veel te zijn natuurlijk.

En?

Heb je al opgewaardeerd? Je hebt dus zelf in de hand of je nummer/aansluiting en het tegoed vervalt!!
Als je nu opwaardeerd, dan komt je huidige tegoed ook weer beschikbaar :slight_smile: .

Opwaarderen kan nu alleen door een opwaardeerbon aan te schaffen bij bv de supermarkt. Opwaarderen via internet kan in dit stadium (eenzijdig afgesloten) niet.

-ik ken geen enkel ander voorbeeld in het zaken/consumenten verkeer waarbij de verkoper bepaalt hoe het aangeschafte en betaalde product gebruikt moet worden.

Je koopt een DIENST (zeg je ook zelf). Daar zijn natuurlijk áltijd voorwaarden aan verbonden.

En verder: als dat allemaal volgens de wet niet mocht was het ook zo niet natuurlijk. Je dient je dus, als je het er niet mee eens bent, naar de wetgever te richten. En niet naar de providers, want de prepaidvoorwaarden zijn bij ALLE provider exact hetzelfde.

@PeterG

-ik heb in het SMS bericht van de KPN  van ± 2 maanden geleden alleen gelezen dat ik data moest bijkopen vóór begin augustus. En dan nog: welke winkelier kan mij dwingen na aankoop van een product, na bepaalde tijd nòg iets bij te kopen???

-En het onderscheid tussen aankoop van een DIENST of PRODUCT ontgaat me geheel, en lijkt op een geforceerd, goed van pas komend onderscheid. In beide gevallen wordt iets GEKOCHT, BETAALD. In beide gevallen moet er iets GELEVERD worden.

-ik nodig je uit om met gelijksoortige voorbeelden te komen.

-En als dit eveneens geldt bij andere providers, is dat dan een steekhoudend argument? Deste erger.

-Ik wed dat jij hetzelfde argument indertijd hanteerde en rechtvaardigde van het nu ein-de-lijk afgeschafte ROAMIING (was ook diefstal). “want dat staat in de voorwaarden”

-En je kunt van alles wel in je voorwaarden zetten, en dan natúúrlijk ergens verstopt (het waarom is al een indicatie!!). Voor hetzelfde kunnen ze er ook inzetten “bij geen/weinig gebruik moet u uw mobieltje weer inleveren bij de KPN winkel. Want we hebben u een dienst verleend door het mobieltje aan u te verkopen” .

 

Dat ik dit nog moet uitleggen…...Formeel wordt er geld van de klant afgepakt, waar geen prestatie tegenover staat.

 

 

 

Je moet gewoon betalen voor de aansluiting (en gesprekken). Bij prepaid houdt je 'm geldig door ‘regelmatig’ te gebruiken.

De voorwaarden zijn gewoon rechtsgeldig. Dus je kunt bovenstaande allemaal wel vinden...er zal geen rechtbank of wat dan ook je in het gelijk stellen.

Je hebt de prepaid genomen en daardoor ben je bovendien akkoord gegaan met de voorwaarden.

En nogmaals, gooi er even een tientje (wat is dat nou) op, en je kan gewoon weer voort. Inclusief het nu bevroren te goed.

Maak van geen probleem nou niet een groot probleem. Voor één tientje kun je je ergernis kwijt. Heb je je tegoed terug en kun je weer bellen.

Nog even dit:

Formeel wordt er geld van de klant afgepakt, waar geen prestatie tegenover staat.

Dat staat in alle voorwaarden van alle providers bij prepaid. Het is gewoon rechtsgeldig.

En … er is bij jouw nog helemaal niks “afgepakt” (...). Je hebt nog de tijd om op te waarderen waarbij je bestaande tegoed ook weer geldig wordt!

Reputatie 6
Badge +6

Als je al ongeveer 2 maanden geleden zo een smsje hebt gekregen, dan verloopt je prepaid simkaart al over een maandje toch? Meestal als je zo een smsje hebt gehad krijg je nog 3 maanden, dus let daar even op.

Overigens begrijp ik de topic starter deels wel hoor, de consumentenbond is bv ook fel tegen het laten verlopen van beltegoed.

Zelfde is eigenlijk als je bv een databundel koopt en na 30dagen is data wat je niet verbruikt weg, terwijl er wel voor betaalt is natuurlijk.

Maar dit is eigenlijk een zinloze discussie die al zovaak ook op andere sites is besproken.

Ik zou gewoon het advies van peter opvolgen, even opwaarderen met een tientje en je bent klaar. Als je er dan voortaan voor zorgt dat je elke 6 maanden minimaal een smsje verstuurt hoef je ook niet op te waarderen en kan je eindeloos doorgaan met je beltegoed.

Het is je tijd en frustratie echt niet waard.

 

Het beltegoed vervalt of verloopt ook niet als je zo'n aansluiting gewoon (heel) af en toe actief gebruikt. Dus zelf gesprek opzetten of sms versturen. Dan kun je jaren met hetzelfde tegoed doen zonder opwaarderen.

Ik kap ermee. Alleen nog dit:

Het gaat me absoluut niet om die luizige 10 euro. Het gaat me om het principe. Ik ga dat niet nog eens uitleggen.

Als ik in Frankrijk ben, koop ik altijd bij Orange een prepiad-kaartje voor de iPad. Zo’n 24 euro voor ± 3GB data. Bij die prijs staat duidelijk (DUIDELIJK), ònder de prijs voor hoe lang dat kaartje geldig is. Meestal 2 à 3 maanden. Dat is het verschil met KPN. Die verstopt de (nadelige) voorwaarden met opzet. Allemachtig, wat een eerlijke  en open manier van zaken doen.

We hebben hier nu al meerdere keren uitgelegd hoe lang een prepaid van kpn geldig is het hoe je dat bewerktstelligt. Namelijk gewoon gebruiken minimaal één keer per half jaar.

Dat is wat anders dan die lullige 2 à 3 maanden van zo'n buitenlands kaartje. En ook die blijven geldig zolang je tegoed blijft bijstorten hoor. Of die ook geldig blijven zolang ze maar gebruikt worden… Van buitenlandse regels ben ik niet op de hoogte.

Als je het nou nog niet snapt…

Je kunt een KPN prepaid wel 50 jaar of langer hebben met 1 X een paar tientjes storten. Zolang je 'm maar gebruikt voor het half jaar na laatste gebruik voorbij is. Je zit er met je denkwijze volkomen naast.

@PeterG 

Het lijkt wel of je belangen hebt bij KPN. Je onderschatting is bijna beledigend. Denk je nou echt dat ik niet begrijp hoe het werkt??? Daar gaat het me nou juist om! Ik geneer me zelfs dat ik dat nog een keer moet uitleggen.Lees je zo slecht, of wil je het niet begrijpen? Ik leg uit, en jij schijnt dat heel normaal te vinden, dat dit “verdienmodel” niet deugt. Jááá, ik weet hoe het werkt, bespaar me die “uitleg”. Dit “verdienmodel” deugt niet overeenkomstig de gebruikelijke koopovereenkomsten in iedere andere sector. Zoals, let op PeterG, het “roaming” ook in het verleden niet deugde (ook ooit ondersteund??) Ik nodigde jou uit om met gelijke voorbeelden aan te komen op andere gebieden. Kom je aanzetten dat het bij andere providers ook zo is. Tjee, dat wist ik nog niet! Ik kom ter illustratie, wat betreft het duidelijk zijn in voorwaarden, met het voorbeeld van Orange, kom jij aanzetten met “die lullige 2 à 3 maanden van zo'n buitenlands kaartje”. Wat is dat KPN kaartje in mijn mobieltje dan? Je bent kennelijk òf in dienst van de KPN, en/of je bent al zo gehersenspoeld, dat je deze manier van zakendoen, normaal bent gaan vinden. En,ik blijf erbij: deze manier van zakendoen deugt IN PRINCIPE niet. Zoals ik al eerder zei, ik kap ermee. En nu echt.

 

Ik heb al jaren  een voorafbetaalde telefoon dienst van SIMYO  en we beheren er ook aantal voor kinderen en ouders ea.

We krijgen een email als er iets dreigt te verlopen, dan een keer bellen en ook op nemen en klaar is  . . .

Dus goedbeschouwd heb je een nummer beschikbaar voor ~10cent  per half jaar, mwah.

Je reageert al vanaf het begin volkomen overtrokken.

Laat ik kort zijn: je bent nog helemaal niks kwijt. Met één tientje ben je weer op de rails. Inclusief het bestaande tegoed. Je maakt een groot probleem van iets dat  helemaal geen probleem is.

We hebben met corona wel echt iets serieuzer en een ÉCHT probleem hoor.

Jouw probleem is met hooguit een uurtje (naar de winkel) en één tientje weer opgelost :relaxed: . End of problem. Ik blijf niet in herhaling vallen…

Ben je het niet eens met de voorwaarden voor prepaid? Dan kan je het nummer uiteraard gewoon later verlopen. Alleen ben je dan wel het tegoed kwijt.

Dat kun je redden door op te waarderen. Dan tegoed lekker opbellen en nummer laten vervallen. Geen nummer/aansluiting? Dan heb je ook die “vreselijke” (...) voorwaarden niet. (enige is dat het bij andere providers als Vodafone precies hetzelfde is, maar ja...) .

Je kunt wel blijven roepen, maar zolang je het nummer hebt en gebruikt ga je volgens de voorwaarden juist akkoord met die voorwaarden!!

Reputatie 7
Badge +30

Hallo @meinema 576, welkom op het forum. Ik begrijp dat je het niet eens bent met de voorwaarden van KPN Prepaid. Dit vind ik jammer om te horen. Wel kan ik je aangeven dat we niet voornemens zijn om deze voorwaarden te veranderen. We hanteren deze voorwaarden al jaren, en dit wordt ook op onze website vermeld (Veelgestelde vragen > Beltegoed > Hoe lang is mijn tegoed geldig).

 

Je prepaid-tegoed bij KPN Prepaid is onbeperkt geldig. Er is 1 voorwaarde: je moet je mobiele aansluiting 1 keer in de 6 maanden gebruiken (bellen, sms’en, mobiel internetten of opwaarderen).

Heb je je prepaid-tegoed 6 maanden niet gebruikt?
Als je langer dan 6 maanden je aansluiting niet gebruikt, wordt je beltegoed bevroren voor 90 dagen. Je kunt dan nog wel gebeld worden, bellen naar gratis nummers en opwaarderen.

Om je prepaid-tegoed weer vrij te maken, moet je het binnen 90 dagen na de bevriezing opwaarderen.

  • Waardeer je in deze 90 dagen op? Dan komt het bevroren tegoed weer vrij. Je kunt weer bellen, sms’en, internetten etc.
  • Waardeer je in deze 90 dagen je prepaid-tegoed niet op? Dan kunt je niet meer bellen en gebeld worden. Je mobiele nummer en simkaart werken niet meer. Wil je weer kunnen bellen, bestel dan een nieuw prepaid-pakket of abonnement. Het is niet meer mogelijk om je oude nummer mee te nemen.

 

Het erge is door het eenzijdig afsluiten van mobiele telefoonnummers en gekocht pre paid beltegoed is niet alleen dat je beltegoed kwijt is. Maar dat je je telefoonnummer niet meer kan gebruiken. Dat  kan nog voor veel meer schade zorgen dan het verloren beltegoed. 
Vaak is het telefoonnummer bij aanmelden voor vertrouwelijke websites met twee factor aanmeldingsverificatie naast je wachtwoord nodig om daarnaar bv een tweede aanmeldcode te laten versturen ter beveiliging, zodat anderen zonder jou telefoonnummer en met misschien jou gehackte wachtwoord zich niet ongeoorloofd kunnen aanmelden.  Om niet het minste voorbeeld te noemen Aanmelden bij de overheid met DIGID  bv om een afspraak te maken voor een anto corona vaccinatie bij de ggd kan alleen dmv 2 factor verificatie via de telefoon. 
Ook bij financiele betaaldiensten als Paypal kan je je vaak alleen veilig aanmelden door het invoeren van een ontvangen 2e aanmeld code op jouw telefoonnummer. Zo zijn er nog veel meer financiele aanmeld beveiligingen oa bij google waarbij je unieke telefoonnummer het middel is om je online te kunnen  identificeren.
Ook de apotheek gebruikte het telefoonnummer om per sms te berichten dat vader zijn anti alzheimer geheugenverlies medicatie kon ophalen in de apotheek uitgiftekast.
Als KPN het telefoonnummer afsluit zijn zij er dan ook mede voor verantwoordelijk voor dat jij je met jou opgegeven telefoonnummer niet meer kan aanmelden bij al die websites en diensten op het internet of voor dat je niet bij jou geld kan op de  paypal rekening .
Wat dacht je nog van ALLE contactpersonen en instanties die jou telefoonnummer hebben . Hoeveel werk is het wel niet om alle contactpersonen te informeren dat het telefoonnummer door kpn wegens te lange tijd niet bellen is afgesloten. Op een gegeven moment hebben die contact personen er ook geen zin meer in om telkens een nieuw nummer in hun papieren telefoonboekje op te slaan.
Dit zijn allemaal zaken waar KPN egoistisch genoeg geen rekening mee houdt,. 
Die willen blijkbaar  alleen maar zo snel mogelijk een mobiel nummer afpakken  en verkocht beltegoed afpakken.
Tot slot het argument van had je maar vaker moeten bellen of sms-en eigen schuld. 
Hallo het pre paid telefoon wat in mijn familie met bijbehorende beltegoed tot twee keer toe was afgesloten behoorde toe tot een dementerende oude bejaarde man. Die alleen een 06 nummer nodig had om bereikbaar te zijn voor noodgevallen. Zo'n man belt nu eenmaal niet vaak. Bovendien je zou zelf toch moeten mogen bepalen hoe vaak je wilt bellen van jou beltegoed. Iedere keer bellen kost geld en oude mensen zijn nu eenmaal  zuinig. Nu is van de oude man voor de tweede keer zijn mobiele telefoonnummer afgesloten en kan hij niet meer inloggen via digid en kan hij niet meer via paypal bij zijn geld komen. Andere familieleden maken zich zorgen waarom hij niet meer op het doorgegeven mobiele telefoonnummer bereikbaar is.
Kortom bottom line is KPN die beltegoed en telefoonnummers steelt van oude demente bejaarden zal ik ze hiervoor nooit meer vergeven en zou zich kapot moeten schamen !!  

Denk er maar eens over na hoe je het zelf zou vinden als iemand anders jou telefoonnummer  en beltegoed of dat van jou oude vader afpakt ZONDER WAARSCHUWING PER SMS VOORAF ?
Wat ge niet wil dat u geschiedt doe dat ook een ander niet. 
Voorwaarden zijn er om verbeterd aangepast te kunnen worden oa aan de hand van klanten feedback of klachten die er heel veel zijn wat betreft dit onderwerp.  Een half jaartje houdbaarheid is in ieder geval  veel te kort dat vliegt voorbij .