Beantwoord

Elke nacht enige centen van prepaid tegoed afgeschreven

Van een van mijn prepaids wordt zonder dat ik bel of dat ik gebruik maak van andermans wifi elke nacht enige centen afgeschreven van het beltegoed. De wifi op dat toestel staat wel aan en er worden wel whatapps ontvangen en verstuurd ( via eigen wifi dus waar ik al voor betaal in mijn huisabonnemet ) How come ?

Admin: titel aangepast zodat je bericht beter is te vinden
icon

Beste antwoord door Marcia_ 2 september 2016, 19:01

Bedankt voor je privébericht! Ik zie inderdaad vaak 's nachts hele kleine beetjes dataverbruik. Daarom kan je het beste het mobiel internet uitzetten voordat je naar bed gaat. Zo weet je zeker dat je toestel niet automatisch naar updates gaat zoeken, e-mails binnen haalt of verbinding maakt met Facebook.

Je kunt trouwens ook één van onze Prepaid internetbundels aanschaffen. Deze kan je zowel in Nederland als in het buitenland gebruiken!

Bekijk origineel

18 reacties

Reputatie 7
Badge +29
Wat geeft Dataverbruik aan op je telefoon dan? Zie je daar enkele MBs elke nacht?
Ik zal het data-gebruik ook even bijhouden;. Zou het de locatiebepaling zijn die altijd data snoept ?
Reputatie 7
In principe kun je stellen dat datagebruik zelf aangeeft wat en hoeveel er wordt gebruikt. Zoals Robin al aangeeft ff kijken.:)
En waar zou ik kunnen zien dat er 's nachts data wordt gebruikt; ik kan alleen de periode zien.
Reputatie 7
Probleem is dat anderen, de provider, Robin of ik geen inzage (mogen) hebben in jouw gegevens. (De provider ziet hoeveel, niet wat)
Maar er is een erg eenvoudige oplossing voor je issue. Zet des nachts de telefoon op vliegtuigstand en daarna wi-fi aan. De sim is dan geblokkeerd voor bel-sms- data.....
Reputatie 7
Badge +25
Beste @Weevers, leuk dat je ons forum hebt gevonden!

Bijzonder dat er elke nacht tegoed verdwijnt. Je geeft aan dat je het dataverbruik bij gaat houden, daaruit maak ik op dat er wel dataverbruik is? Ik vermoed dan dat je telefoon 's nachts overspringt naar mobiel internet als deze een sterkere verbinding heeft dan de wifi. Je kunt dit testen door 's avonds het mobiel internet uit te schakelen. Je hoeft je toestel niet per se op vliegtuigmodus te zetten.

Reageer op mijn privébericht en ik kijk even wat dingen na. Zoals hierboven verteld wordt, kunnen we inderdaad niet zien wat je toestel doet. Wel kunnen we zien wanneer er een internetverbinding gemaakt wordt.
Reputatie 7
Badge +25
Bedankt voor je privébericht! Ik zie inderdaad vaak 's nachts hele kleine beetjes dataverbruik. Daarom kan je het beste het mobiel internet uitzetten voordat je naar bed gaat. Zo weet je zeker dat je toestel niet automatisch naar updates gaat zoeken, e-mails binnen haalt of verbinding maakt met Facebook.

Je kunt trouwens ook één van onze Prepaid internetbundels aanschaffen. Deze kan je zowel in Nederland als in het buitenland gebruiken!
Reputatie 7
Badge +29
T heeft waarschijnlijk met de optie "slimme netwerkwissel" te maken die sommige Android telefoons kennen (lees: Samsung telefoons). Meestal is deze optie of een soortgelijke optie te vinden onder Instellingen > WiFi
Het is toch van geen belang als mijn iPhone 's nachts naar updates zoekt, mails binnenhaalt of wat dan ook; dat gebeurt dan toch allemaal via mijn eigen wifi, internet of kpn-fon. Allemaal zaken waar ik al voor betaal. Er is volgens mij geen aanleiding voor de iPhone om te zoeken naar een ander mobiel netwerk ( tenzij mijn eigen netwerk elke nacht uitvalt, maar dat is niet aan te nemen ). En zelfs dan wordt mijn eigen alternatieve mobiele netwerk als eerst sterkste gevonden en de kpn-fon als tweede. Al met al zijn de data-uitwisselingen 's nachts overbodig als de locatie niet veranderd en de locatie-checks gebeuren dus in "eigen beheer" .
Reputatie 7
Badge +29
Weevers schreef:

Het is toch van geen belang als mijn iPhone 's nachts naar updates zoekt, mails binnenhaalt of wat dan ook; dat gebeurt dan toch allemaal via mijn eigen wifi, internet of kpn-fon. Allemaal zaken waar ik al voor betaal. Er is volgens mij geen aanleiding voor de iPhone om te zoeken naar een ander mobiel netwerk ( tenzij mijn eigen netwerk elke nacht uitvalt, maar dat is niet aan te nemen ). En zelfs dan wordt mijn eigen alternatieve mobiele netwerk als eerst sterkste gevonden en de kpn-fon als tweede. Al met al zijn de data-uitwisselingen 's nachts overbodig als de locatie niet veranderd en de locatie-checks gebeuren dus in "eigen beheer" .

K snap er niets van, maar waarschijnlijk wil je dan de optie WiFi Assistent uitzetten onder Mobiel Netwerkin instellingen op je iPhone. Deze optie zorgt er namelijk voor dat er mobielinternet gebruikt mag worden terwijl je op WiFi zit en deze optie staat sinds iOS9 standaard aan.
Reputatie 7
@RobinFlikkema en Weevers.
Hier ben ik anders van mening. 🙂

Wi-Fi is/kan zijn een onstabiele verbinding. Is het signaal daarvan te zwak wordt het overgenomen door de provider. De WI-Fi assistent/slimme netwerkwissel zorgt met name daarvoor dat het eerder gebeuren kan. Wanneer wordt vaak aan de systemen gewerkt 's-nachts !
Daarom ook mijn advies dat ik eerder de voorkeur geef voor mezelf.

Vliegtuigstand aan daarna Wi-Fi. , zeker wanneer je spreekt over upgrades die worden opgehaald ben je beschermd tegen kosten van de provider. Extra pluspunt,, je spaart batterij.

Extra info slimme netwerkwissel, Wi-Fi assistent.

http://www.draadbreuk.nl/money-maken/is-samsung-slimme-netwerkwissel-wel-slim/
Reputatie 7
Badge +29
Dreekuh-53 schreef:

@RobinFlikkema en Weevers.
Hier ben ik anders van mening. 🙂

Wi-Fi is/kan zijn een onstabiele verbinding. Is het signaal daarvan te zwak wordt het overgenomen door de provider. De WI-Fi assistent/slimme netwerkwissel zorgt met name daarvoor dat het eerder gebeuren kan. Wanneer wordt vaak aan de systemen gewerkt 's-nachts !
Daarom ook mijn advies dat ik eerder de voorkeur geef voor mezelf.

Vliegtuigstand aan daarna Wi-Fi. , zeker wanneer je spreekt over upgrades die worden opgehaald ben je beschermd tegen kosten van de provider. Extra pluspunt,, je spaart batterij.

Extra info slimme netwerkwissel, Wi-Fi assistent.

http://www.draadbreuk.nl/money-maken/is-samsung-slimme-netwerkwissel-wel-slim/

Maar dan kan je niet gebeld worden s nachts
Reputatie 7
Da's fijn voor Dreekuh. 🙂
Verschilt per situatie, per persoon of dat gewenst - .nodig is....
Al met al is er dus niemand die weet hoe het zit; een antwoord als "er wordt 's nachts enige data gebruikt" is te simpel. Natuurlijk wordt er data gebruikt want anders werden er geen centen afgeschreven van het beltegoed. Waar het om gaat is: waarom worden die data gebruikt ? En waarom zou ik die moeten betalen omdat het over mijn eigen wifi gaat. WiFi waar ik dus zelf al voor betaal. Het moet dus een actie zijn die te maken heeft met bellen ! ( ik bel dus niet 's nachts ). Want zo'n bel-achtige-actie kan dus wel geld kosten Ook via mijn eigen wifi. Graag antwoorden, en dan niet bij je antwoord zetten dat het het beste antwoord is want dat bepalen anderen meestal wel. Of eens zelf je beltegoed bijhouden.
Reputatie 7
Badge +29
Nee. Jouw telefoon gebruikt blijkbaar s nachts internet. Ik heb al een suggestie gedaan wat er aan de hand kan zijn maar die wordt genegeerd.

Overigens houd ik ook gewoon bij wat ik met mijn beltegoed doe. Maar ik weet ook dat mijn telefoon GEEN dataverbinding met kpn maakt.
Nou Robin, dat contact maken met internet is geen probleem; het is mijn eigen internet / eigen mobiele WiFi / KPN-Fon. Dus allemaal contacten waar ik al voor betaal en waar geen beltegoed voor wordt afgeschreven. En ik wil dus gewoon 's nachts bereikbaar blijven en gebeld kunnen worden.
Reputatie 7
Beste Weevers.

Te lezen valt dat er een nachtelijke registratie van datagebruik is op het mobiele netwerk ! Wanneer zowel Wi-Fi en mobiel netwerk aan staat kan het gebeuren dat bij een minder sterk Wi-Fi signaal KPN het overneemt op dat moment. Wanneer je 's nachts slaapt kijk je niet voortdurend...er wordt toch geen data opgehaald via KPN?
Probeer eens een aantal dagen 's nachts mobiele netwerken uit te zetten en kijk of dat verschil maakt t.o.v. wat er nu gebeurt.

Ik zet mobiele netwerken alleen aan wanneer dat nodig is en daarna weer uit....
Reputatie 7
Badge +25
Beste Weevers, wij mogen als provider niet bijhouden wat je telefoon op het internet doet. Dit in verband met privacy. Wat ik wel kan zien is dat er een dataverbinding tot stand komt. Als dat gebeurt, dan heb je dus geen internet via Wifi of KPN Fon. Je hebt dan internet via je mobiele internet en dat gaat dus van je prepaidtegoed af. Er worden voor zover ik kan zien 's nachts geen kosten in rekening gebracht voor bellen/sms'en.

De heren hierboven hebben al suggesties gegeven wat je kunt doen om dit tegen te gaan. Ik hoop dat je hiermee uit de voeten kunt. Als ik verder nog iets voor je kan doen, hoor ik dat graag.

Reageer