Beantwoord

Klacht SMS over hypotheekwaarde

• 5 september 2016
  • 17 reacties
  • 3824 keer bekeken

Reputatie 1
Van een vriend hoorde ik over een dienst waarmee je de waarde van je woning makkelijk en betrouwbaar te weten kan komen. Dit maakte mij nieuwsgierig en wilde het wel uit proberen.

Nu wist ik me alleen het sms nummer nog te herinneren, dus ik smste help naar in dit geval 2233. Gelijk kreeg ik wat smsjes terug over hoe ik de waarde van mijn woning te weten kon komen, dit heb ik dan ook meteen gedaan, alleen niet met mijn eigen woning. Ik smste ****** *** naar 2233. Daarop volgde weer wat smsjes, met inderdaad de waarde van de woning en nog wat extra informatie.

In het laatste smsje werd er ook nog verteld hoe je informatie kan krijgen over de hypotheek over deze woning. Dat leek me ook wel interessant en heb ik dan ook gedaan door hyp te sturen naar 2233. Dit gaf wat informatie over de hypotheek van deze woning.

Leuke dienst, tot ik mijn beltegoed ging opvragen. Er is maar liefst 18,48 euro afgeschreven en dit voor wat informatie van 1 woning. Ik was me niet bewust van het feit dat het me zoveel geld zou kosten, er staat ook nergens dat het geld kost. Het enigste wat ik lees is 6E/item. Betekend dit dat het geld kost, dat kan ik daar niet uithalen.

Ik voel me misleid door jullie en verwacht dan ook dat mijn prepaid tegoed weer aangevuld wordt met deze 18,48.

Admin: titel aangevuld i.v.m. vindbaarheid.
icon

Beste antwoord door Cindy_ 5 september 2016, 18:34

Goedenavond @kenneth.acht, welkom op het forum.

Met enige verbazing lees ik je bericht dat je je door ons misleid voelt, aangezien wij je niet hebben geattendeerd op de dienst, maar dat heeft een vriend van je gedaan. Op welke manier voel je je door ons misleid? De dienst die je hebt gebruikt, is niet van KPN, maar is een opzichzelfstaand bedrijf. Door een sms te sturen, ga je akkoord met de voorwaarden, dat het van je beltegoed wordt afgeschreven. In dit geval € 6,00 per item, zoals je aangeeft. Dat betekent inderdaad dat het geld kost. Ik kan me voorstellen dat je daarvan geschrokken bent. Je kunt de dienst stopzetten via de website van Payinfo. Zo voorkom je verdere kosten. Je beltegoed kan ik niet bijschrijven.
Bekijk origineel

17 reacties

Reputatie 7
Badge +24
Goedenavond @kenneth.acht, welkom op het forum.

Met enige verbazing lees ik je bericht dat je je door ons misleid voelt, aangezien wij je niet hebben geattendeerd op de dienst, maar dat heeft een vriend van je gedaan. Op welke manier voel je je door ons misleid? De dienst die je hebt gebruikt, is niet van KPN, maar is een opzichzelfstaand bedrijf. Door een sms te sturen, ga je akkoord met de voorwaarden, dat het van je beltegoed wordt afgeschreven. In dit geval € 6,00 per item, zoals je aangeeft. Dat betekent inderdaad dat het geld kost. Ik kan me voorstellen dat je daarvan geschrokken bent. Je kunt de dienst stopzetten via de website van Payinfo. Zo voorkom je verdere kosten. Je beltegoed kan ik niet bijschrijven.
Reputatie 1
Hallo Cindy,

Ik heb het inderdaad van een vriend, maar wat doet dat er toe, voordat ik iets moet betalen moet ik daar toch van op de hoogte gesteld worden.
Dat de dienst niet van KPN is zegt me niet zoveel, de kosten die ik heb betaald gaan naar KPN, dus dan stuur ik mijn klacht ook naar KPN.

Ik ben begonnen met help om dat ik niet precies wist wat de dienst inhield en wat het mij zou kosten, daarop werden er gelijk 2 berichten terug gestuurd en daar betaalde ik maar liefst 4,16 euro voor.

In deze berichten stond het volgende

De data van de woning wordt nu verzameld. Ook DE HYPOTHEEK van deze woning weten? sms HYP naar 2233 6E/item

Uw ingave is niet als adres herkenbaar of er is geen data beschikbaar. Controleer ingave en sms POSTC HUISNR of STRAAT HUISNR PLAATS naar 2233 Kadasterdata.nl

Ik verwacht niet dat als ik help instuur ik gelijk ga betalen, maar ik op de hoogte wordt gesteld van de kosten die deze dienst me zou gaan kosten.

Verder staat er 6E/item, moet ik dit lezen als 6 euro per item, en wat is een item? Verder gaat deze 6E/item niet over deze dienst maar over een andere dienst welke begint met HYP

Verder wil ik graag dat jullie dit voor mij oplossen en niet een derde partij(payinfo).

Er is vast wil iemand binnen de organisatie van KPN, wie mijn beltegoed kan terugschrijven.
Reputatie 7
Badge +24
Hallo Kenneth, ik vind het jammer om te lezen dat de kosten niet duidelijk waren. Als je er vragen over had, dan had je je van tevoren erin kunnen verdiepen. Er is informatie over beschikbaar, over de hypotheek sms. Dat is ook mijn advies om in de toekomst om informatie vooraf op te zoeken, zodat je weet wat voor kosten er samengaan met een bepaalde dienst. Je moet ons zien als een tussenstation voor de betalingen, deze gaan via je beltegoed, omdat je daar zelf akkoord mee bent gegaan. Het geld blijft niet bij KPN.

Payinfo (voorheen sms dienstenfilter) is een initiatief van KPN, T-Mobile en Vodafone, aangevuld met UPC, Telfort en Tele2. Payinfo wordt verzorgd door de Stichting Gedragscodes Mobiele Diensten en is dus niet van KPN. Alle content aanbieders (zoals verkopers van ringtones, spelletjes, etc.) die iets verkopen aan klanten van deze operators zijn verplicht deze te vermelden op de website payinfo.nl. Dit geldt voor betaalde sms-diensten en internetdiensten.

Er bestaan twee soorten sms-informatiediensten: eenmalige en abonnementsdiensten. Eenmalige diensten zijn vaak televisiespelletjes. Abonnementsdiensten zijn meestal chatboxen of erotische diensten.

Naast sms-diensten kun je bij KPN ook gebruik maken van Mobiel Internet Diensten. Dit zijn vaak abonnementsdiensten waarmee je wekelijks credits krijgt in online games, of toegang tot online content. Het verschil tussen sms-diensten en Mobiel Internet Diensten is dat je voor Mobiel Internet Diensten geen sms hoeft te versturen, maar via een (mobiele) website goedkeuring geeft tot een aankoop welke afgerekend wordt via je mobiele factuur. Het kan zijn dat je ter bevestiging een code per sms ontvangt, die je op de website moet invoeren. Let daarom goed op wanneer je op een website je mobiele telefoonnummer gaat invoeren en verzeker jezelf ervan dat dit een dienst is die je wilt afnemen. Als je maandelijks meer dan € 50,- uitgeeft aan Mobiel Internet Diensten word je via een sms op de hoogte gebracht.

Ik hoop je hiermee meer inzicht te hebben gegeven in wat payinfo is en hoe je bepaalde diensten kunt herkennen. Zoals eerder aangegeven, kan ik je beltegoed niet bijschrijven, daar je vooraf zelf informatie had kunnen inwinnen over de betreffende dienst en de kosten.
Reputatie 1
Hallo Cindy,

Ik heb de gedragscode welke staat op de site van payinfo even door genomen en lees toch dat de dienst niet voldoet.

Ik heb help ingestuurd en kreeg 2 betaalde berichten terug, in gedragscode staat:

Bij een unieke shortcode geeft het sturen van alleen het commando HELP naar een
shortcode, dus zónder keyword-toevoeging, als antwoord een gratis SMS-bericht met
daarin: de naam van de Content Provider plus zijn Nederlandse helpdesknummer en/of
website en de eventuele kosten van deze functionaliteit (maximaal € 0,15 per minuut).
Het bericht bevat tevens een verwijzing naar de website www.payinfo.nl. Daarnaast wordt
vermeld dat de Eindgebruiker zich voor de Abonnementsdienst(en) kan afmelden door
UIT of STOP te sturen naar de betreffende shortcode (de shortcode dient benoemd te
worden in het bericht).

Jullie verwijzen me door naar Payinfo, dit mogen jullie niet doen volgens de gedragscode:

2. Klachtenafhandeling door Operator
a) Wanneer de Eindgebruiker zich tot de Operator wendt met klachten, vragen of
opmerkingen, wordt hierop adequaat gereageerd door de Operator. Bijvoorbeeld als de
Eindgebruiker zich wilt afmelden dan wordt de dienst zo snel mogelijk stop gezet. Een
klacht van een Eindgebruiker wordt te allen tijde in behandeling genomen en niet
doorverwezen naar een andere Partij.

Verder mag de afkorting E wat gebruikt wordt voor Euro niet gebruikt worden, dit moet gewoon Euro of € zijn, lees:

Afkortingen die gebruikt mogen worden:
Per bericht = /bericht
Per content item = /item
Per chat = /chat
Maximaal = max
Minimaal = min
Per week = /wk
Per maand = /mnd
Euro = € (bijvoorbeeld € 0,70)
Inclusief = Incl
Keer = x (bijvoorbeeld 3x een funsound)
Bijvoorbeeld = bijv

Waarom laat KPN toe dat deze partijen gebruik mogen maken van jullie netwerk en zo gebruikers niet conform de gedragsregels geld af handig maken?

Ik ga er ook vanuit dat jullie deze klant welke zijn berichten uitstuurt via 2233 zullen wijzen op het niet volgen van de regels volgens de gedragscode, en dan gaat het om de E welke gebruikt wordt als Euro en dat ze betaalde berichten terugsturen op help.
Reputatie 1
Hallo Cindy / KPN,

Helaas heb ik geen antwoord meer gehad op bovenstaande melding, ook is mijn beltegoed nog niet bij geschreven.

Graag verneem ik van jullie welke acties jullie gaan ondernemen, deze dienst voldoet gewoon niet.
Ook zie ik graag alsnog mijn beltegoed teruggestort worden.
Reputatie 7
Badge +24
Hallo Kenneth,

Het verschil zit 'm in een abonnementsdienst of een sms-dienst. Jij hebt gebruik gemaakt van een sms-dienst, geen abonnementsdienst. Wanneer je het er niet mee eens bent of twijfels hebt of de sms-dienst die jij zelf hebt gebruikt voldoet, dan kun je hier bezwaar op indienen.

Er zijn veel mensen die zich verdiepen in de kosten en weten waar ze mee akkoord gaan, denk hierbij bijvoorbeeld ook aan sms-diensten zoals een horoscoop. Dat is de reden dat we dit toelaten op ons netwerk.

Hiermee ga ik er vanuit je voldoende geïnformeerd te hebben.
Als je alleen het nummer weet dan kan je mbv een zoekmachine meer informatie vinden. Voorkomen is beter dan genezen. Snap dat je er de balen van hebt maar je hebt zelf die smsjes gestuurd. Jammer maar helaas,
Reputatie 1
Als je alleen het nummer weet dan kan je mbv een zoekmachine meer informatie vinden. Voorkomen is beter dan genezen. Snap dat je er de balen van hebt maar je hebt zelf die smsjes gestuurd. Jammer maar helaas,

Of je stuurt help in je krijgt GRATIS te horen van wie de dienst is en wat het kost. Maar blijkbaar accepteert KPN, dat niet alle diensten zich daar aan houden.
Reputatie 1
Hallo Cindy,

Dit is natuurlijk totale onzin. Ik citeer mijn stuk uit hoofdstuk 2 en deze hoofdstuk heet:

Hoofdstuk II. Gedragsregels voor alle SMS-diensten…

Alle SMS-diensten, dus zowel abonnement als eenmalig.

Als ik je avatar zo zie werk jij voor KPN en heb ik mijn probleem / klacht dus al bij KPN weggelegd, ik ga niet weer opnieuw beginnen.
Reputatie 6
Badge +9
Ach en dan te bedenken dat kadasterdata alleen de modelmatige (dus geschatte) WOZ waarde van een huis kan geven. De WOZ waarde van een huis is vooralsnog alleen door de eigenaar (via DigID bij de gemeente of rijksoverheid) op de vragen en niet door een derde partij.

Google maar eens op kadasterdata, je bent dus behalve het feit dat je flink hebt betaald ook nog eens flink genaaid ;)

Dat je KPN probeert te forceren je die kosten terug te betalen is dan ook niet relevant en ik vermoed dat je ook geen cent terug gaat krijgen.

Tip: Bezint eer ge begint.
Reputatie 7
Badge +24
Hallo Kenneth, ik heb je aangegeven welke weg je kunt bewandelen. Aan jou de keuze om dat wel of niet te doen. Succes!
Reputatie 1
Hallo Cindy,

Maar hoe zit het met de dienst zelf, gaat KPN nog actie ondernemen om deze dienst offline te halen, of in ieder geval er voor zorgen dat er niet meer slachtoffers worden gemaakt doordat zij hun dienst niet aanbieden volgens de gedragscode?
Reputatie 1
Hallo Cindy,

Ik heb bezwaar ingediend helaas wordt er niet gereageerd binnen de gestelde termijn.

Bevestigingsmail KPN 9 september:
Wij hebben uw bericht ontvangen. U ontvangt binnen 2 werkdagen een reactie van ons.

Reactie KPN 10 september:
Dit is een automatisch verzonden antwoord. U heeft onlangs een bericht gestuurd naar onze helpdesk. Helaas zijn we er nog niet in geslaagd u van een antwoord(reactie) te voorzien. We doen onze uiterste best om u zo spoedig mogelijk te helpen. Heeft u nog andere vragen? Kijk op klantenservice Mobiel op kpn.com.

Vandaag 19 september nog steeds geen reactie.

Kunnen jullie vandaag nog een reactie geven.

De 2 vragen die ik heb:
KPN accepteert dat er 2 betaalde berichten worden terug gestuurd als iemand help instuurt?
KPN accepteert dat er een E wordt gebruikt om Euro aan te duiden?
Reputatie 1
Hallo KPN,

Nog steeds geen reactie op mijn mail en hier krijg ik ook geen antwoord meer, gaan jullie zo met jullie klanten om?

Ik vind het gewoon schandalig dat ik E moet zien als Euro, dit mag gewoon niet en is gewoon ook niet duidelijk.

Als ik geen reactie meer van jullie krijg speel ik het door naar Radar, Klacht.nl en de gedragscode.
Reputatie 6
Badge +9
Juridisch sta je niet sterk ten opzichte van KPN, wellicht wel tegen de dienstaanbieder omtrent de door jou aangegeven afwijkingen van de gedragscode. Al weet ik niet of een gedragscode ook een verplichting is of dat het een richtlijn is.
Reputatie 7
Hallo KPN,

Nog steeds geen reactie op mijn mail en hier krijg ik ook geen antwoord meer, gaan jullie zo met jullie klanten om?

Ik vind het gewoon schandalig dat ik E moet zien als Euro, dit mag gewoon niet en is gewoon ook niet duidelijk.

Als ik geen reactie meer van jullie krijg speel ik het door naar Radar, Klacht.nl en de gedragscode.
Het klopt dat die SMS dienstverlener de term Euro alleen mag afkorten met en niet met E.
Het klopt dat jij op basis van artikel 13 van de gedragscode KPN hierop kunt aanspreken en van KPN kunt eisen om aan te tonen dat de overeenkomst, op basis waarvan de kosten in rekening gebracht worden, conform de gedragscode tot stand gekomen is. Tevens kun je daarbij eisen dat KPN jou schadeloos zal moeten stellen als zij niet niet kunnen.
Aangezien dit strikt juridisch dus niet het geval is, omdat voor het begrip Euro de afkorting E i.p.v. € gebruikt is, zal KPN je dus schadeloos moeten stellen.
Helaas is het bedrag zo klein dat het absoluut geen zin heeft om dit voor de rechter te brengen, maar het zou KPN sieren zich wel te conformeren aan de door haarzelf ondertekende gedragscode en dus gewoon over te gaan tot restitutie van de gemaakte kosten. Hoe KPN dat vervolgens verhaalt op de SMS dienstverlener is zaak van KPN en is volledig voor risico van KPN.

Mag ik je adviseren om je te wenden tot de geschillencommissie als KPN nog langer niets van zich laat horen. Daarvoor moet je eigenlijk eerst nog schriftelijk een formele klacht bij KPN indienen. Probleem is echter dat de kosten daarvan al hoger zijn dan de totale schade, denk alleen al aan het aangetekend versturen van die klacht.
Reputatie 7
Badge +30
Als ik het zo lees betreft het ~18€. Een aangetekende brief is al gauw €7,50. Maar je kan wel proberen een klacht online in te dienen: zie hier

Daarna kan je alsnog een klacht indienden bij de geschillencommissie. Zoals ik het zie heb je namelijk gewoon gelijk en dan is die €50 van de geschillencommissie ook voor rekening van KPN.

Reageer