Beantwoord

Melding dat simkaart en nummer vervallen terwijl ik telefoon actief houd?

  • 25 May 2023
  • 23 reacties
  • 472 keer bekeken

Enige tijd geleden kreeg ik van kpn een nieuwe simkaart om mijn mobiele prepaid geschikt te maken voor G5. Ik heb deze toen niet geinstalleerd omdat ik dacht dat zo'n oude Swing 840 niet meer voor G5 geschikt te maken was.

Nu zie ik ineens een sms dat mijn simkaart en nummer binnenkort vervallen, dat is volgens mij niet wegens te weinig bellen want ik hou de telefoon actief.

Heeft het zin om nog een nieuwe simkaart voor deze telefoon te bestellen?

icon

Beste antwoord door GerritS76 27 May 2023, 00:05

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

23 reacties

Reputatie 7
Badge +21

Hoe houd je de simkaart actief? Gebruik je wel iets van je tegoed? Alleen ontvangen van sms of gebeld worden is niet genoeg.

Bij prepaid moet minstens één keer in zes maanden zelf gebeld, sms-en of internet gebruikt worden om het tegoed geldig te houden. Na die zes maanden (zonder gebruik van het tegoed) wordt eerst uitgaand verkeer geblokkeerd. Je kan nog wel gebeld worden. Dan is er nog 90 dagen om het nummer te deblokkeren door het tegoed op te waarderen. Doe je dat in die periode niet, dan wordt het nummer na die 90 dagen geheel geblokkeerd en definitief opgeheven.

Zie: Vraag over KPN Prepaid? Vind hier je antwoord | KPN

bij de vraag “Hoe lang is mijn prepaidtegoed geldig?

Enige tijd geleden kreeg ik van kpn een nieuwe simkaart om mijn mobiele prepaid geschikt te maken voor G5. Ik heb deze toen niet geinstalleerd omdat ik dacht dat zo'n oude Swing 840 niet meer voor G5 geschikt te maken was.

Nu zie ik ineens een sms dat mijn simkaart en nummer binnenkort vervallen, dat is volgens mij niet wegens te weinig bellen want ik hou de telefoon actief.

Heeft het zin om nog een nieuwe simkaart voor deze telefoon te bestellen?

Gaat het echt om de Pocketline Swing 840?

Die heeft zelf geen ondersteuning voor 5G, dus die telefoon kan je rond 2025 sowieso niet meer gebruiken en zal tegen die tijd moeten worden vervangen. Als KPN op eigen initiatief een simkaart stuurt dan heeft het zeker zin om de oude te vervangen en de nieuwe te plaatsen.

Het kan namelijk zijn dat KPN gaat stoppen met het ondersteunen van de oude simkaarten waardoor je simkaart maar ook je nummer niet langer in de lucht gehouden kunnen blijven worden. De toenmalige (uit de Pocketline Swing periode) simkaarten zijn zeer gedateerd dus als een provider een nieuwe stuurt, gewoon de oude vervangen!

Het vervangen van de simkaart betekent overigens niet dat je straks met ingang van 2025 gewoon kunt blijven bellen of gebeld kunt worden, je telefoon zelf ondersteunt tenslotte geen 4G of 5G.

Sowieso is het raadzaam om eens in de zes (6) maanden gewoon eens zelf sms’je te versturen of zelf telefoontje te plegen. Met het ontvangen van sms’jes of telefoontjes hou je namelijk je telefoon, simkaart en telefoonnummer namelijk niet actief.

Dat is een oude telefoon. Die werkt alleen nog op 2G (GSM 2). Dat gaat sowieso uit de lucht per 31 maart 2025.

Daarna is ie sowieso geschikt voor de vitrinekast. Wat voor simkaart er ook in zit. Je huidige simkaart is waarschijnlijk nog een oude voor 2G en 3G. Vandaar die nieuwe rond de uitschakeling van 3G. Kpn weet niet dat ie nog in een heel oude 2G telefoon zit. 

Gauw opwaarderen om je nummer te behouden! Gebruik tab beltegoed!

http://kpn.com/prepaid/opwaarderen.htm

 

Bedankt allemaal. Peter, is alleen opwaarderen genoeg om het nummer voorlopig te behouden of kan ik beter een nieuwe telefoon kopen en het nummer laten overzetten? Overigens ik hou de telefoon actief door er zelf mee te bellen, en vaker dan 1x per zes maanden.

Bedankt voor je antwoord,

 

Martine

 

Als je de afgelopen 6 maanden een paar keer gebeld hebt, dan is het zekers niet omdat je nummer niet vaak genoeg gebruikt wordt. Ook opwaarderen heeft dan geen zin.

Het beste is dan om even te bellen met KPN (0800-0402), dit kan op werkdagen van 08:00 tot 20:00 en op zaterdag van 08:00 tot 17:00 en dan even te vragen om een nieuwe simkaart. Op deze manier kan het snelste een nieuwe simkaart  worden aangevraagd.

Een nieuwe telefoon kan natuurlijk geen kwaad met het oog op het verdwijnen van 2G, maar op zich hoeft u zich niet te haasten en kunt u in de tussentijd nog een mooi toestel zoeken.

Bedankt! Zal ik doen.

 

Martine

Reputatie 7
Badge +24

Heeft u wel zelf gebeld? Dat een ander naar u belt telt volgens mij niet ... ?

Bedankt allemaal. Peter, is alleen opwaarderen genoeg om het nummer voorlopig te behouden of kan ik beter een nieuwe telefoon kopen en het nummer laten overzetten? Overigens ik hou de telefoon actief door er zelf mee te bellen, en vaker dan 1x per zes maanden.

Bedankt voor je antwoord,

 

Martine

Het nummer staat op de simkaart. Of eigenlijk.. is eraan verbonden in de centrale.

Opwaarderen is bij prepaid voldoende. Als je er nog zelf iemand mee kan bellen MET VERBINDING dan kan dat via online opwaarderen. Anders zul je naar een fysieke winkel winkel moeten voor een opwaardeerbon. Dat kan dan een tijdschriftenwinkel of supermarkt zijn bijvoorbeeld.

Nota Bene: als je ook niet meer gebeld kan worden is het niet meer mogelijk.

Het betreffende toestelletje is nog tot en met 31 maart 2025 bruikbaar. Daarna gaat 2G (GSM 2) uit de lucht en wordt het een museumstuk.

Heeft u wel zelf gebeld? Dat een ander naar u belt telt volgens mij niet ... ?

"Overigens ik hou de telefoon actief door er zelf mee te bellen, en vaker dan 1x per zes maanden.” aldus deze reactie.

 

Opwaarderen is bij prepaid voldoende. Als je er nog zelf iemand mee kan bellen MET VERBINDING dan kan dat via online opwaarderen. Anders zul je naar een fysieke winkel winkel moeten voor een opwaardeerbon. Dat kan dan een tijdschriftenwinkel of supermarkt zijn bijvoorbeeld.

Nota Bene: als je ook niet meer gebeld kan worden is het niet meer mogelijk.

Het betreffende toestelletje is nog tot en met 31 maart 2025 bruikbaar. Daarna gaat 2G (GSM 2) uit de lucht en wordt het een museumstuk.

Dit zou alleen van toepassing zijn als TS niet gebeld zou hebben gedurende 6 maanden. Het nummer is echter de hele tijd actief gehouden door zelf bellen. Opwaarderen is dan niet langer nodig, een opwaardering heeft pas zin als er gedurende 6 maanden niet gebeld is en het eerdere beltegoed daardoor is vervallen. Zo'n actie (opwaarderen) moet dan binnen 90 dagen plaatsvinden om te voorkomen dat het nummer in het geheel vervalt.

 

Als je (zoals TS aangeeft) gewoon gebruik maakt van je telefoon - door zelf gesprekken te starten - dan is er geen reden om op te waarderen omdat je dan voldoet aan de voorwaarden.

 

 

Ik vermoed dat dit dus te maken heeft met het niet vervangen van de oude (eerder toegestuurde) simkaart. Als een provider een nieuwe simkaart stuurt, dan is dit vaak niet voor niets. 

 

Misschien is het voor @MartineJPG beter om eens te bellen met KPN wat de reden is van het SMS’je. Daar kunnen ze meteen zorgdragen voor het toesturen van een nieuwe simkaart.

Als dat het geval is @GerritS76 . Als @MartineJPG inderdaad steeds binnen 6 maanden iemand belt en deze persoon ook (even) spreekt is er niets aan de hand. Dan is de sms zelfs raar.

Dus ik denk dat er geen verbinding tot stand is gekomen. Alleen over laten gaan is onvoldoende. Er moet verbruik zijn en dus verbinding. 

Martina kan het zelf checken door iemand te bellen. Als ze deze persoon zelf aan de lijn krijgt...

Als ik alleen bel om mijn nummer actief te houden, dan bel ik naar mijn eigen vaste nummer, neem de vaste telefoon op, zeg iets en hang daarna op. Dat is altijd genoeg geweest.

Staat er dan nog wel het minimale beltegoed van € 5 op?

Steeds bundels opwaarderen is ook geen beltegoed. 

En waarom hou je 'm actief???? Want je lijkt 'm niet echt te gebruiken heb ik de indruk. 

Hoe dan ook. Hij moet nu opgewaardeerd. Met beltegoed. Mogelijk via een bon dus.

Ja hoor, er sttat nog 21 euro op.. Ik hou hem actief voor sms inlogcodes en voor als ik hem plotseling nodig heb. Bijvoorbeeld om te kunnen bellen als mijn trein vertraging heeft. Verder bel ik voornamelijk vanaf mijn vaste nummer.

Hoe dan ook. Hij moet nu opgewaardeerd. Met beltegoed. Mogelijk via een bon dus.

Je hebt wel een dure manier van bellen. Belbundel op de vaste lijn?

Euh, als je nu naar je vaste nummer belt, lukt dat dan???

Zo duur is het niet. ik bel ook met mijn vaste toestel niet heel veel en combineer het met internetabonnement.

Met 15 cent per gesprek én per minuut (naar NL vaste en mobiele nummers) vind ik vast bellen heel duur. (beltarieven bij bellen met vast, pdf)

Binnen mijn mobiele abonnement(je) heb ik belkosten afgekocht. Voor maar 1 euro per maand.

😎 Heb je je mobiel al opgewaardeerd? Of gecheckt of je (jezelf op de vaste) nog kunt bellen? Dat is de makkelijkste manier om je eigen vraag te beantwoorden.

 

Meer informatie hierover staat ook op de website.

De ontvangen SMS betekent dus niet per definitie dat er geen bel/sms/data activiteit heeft plaatsgevonden, en/of omdat er moet worden opgewaardeerd, het kan dus met bovenstaande te maken hebben.

Of te wel, het is zeker niet onverstandig om een vervangende simkaart te bestellen om te voorkomen dat het nummer en tegoed verdwijnt.

Reputatie 4
Badge +1

Bedankt allemaal. Peter, is alleen opwaarderen genoeg om het nummer voorlopig te behouden of kan ik beter een nieuwe telefoon kopen en het nummer laten overzetten? Overigens ik hou de telefoon actief door er zelf mee te bellen, en vaker dan 1x per zes maanden.

Bedankt voor je antwoord,

 

Martine

Het nummer staat op de simkaart. Of eigenlijk.. is eraan verbonden in de centrale.

Opwaarderen is bij prepaid voldoende. Als je er nog zelf iemand mee kan bellen MET VERBINDING dan kan dat via online opwaarderen. Anders zul je naar een fysieke winkel winkel moeten voor een opwaardeerbon. Dat kan dan een tijdschriftenwinkel of supermarkt zijn bijvoorbeeld.

Nota Bene: als je ook niet meer gebeld kan worden is het niet meer mogelijk.

Het betreffende toestelletje is nog tot en met 31 maart 2025 bruikbaar. Daarna gaat 2G (GSM 2) uit de lucht en wordt het een museumstuk.

Het IS al een museum stuk 😉 https://mobieltjes-museum.nl/wp-content/gallery/gsm-galerij/Pocketline-Swing-840.JPG

 

Doe wat er in de sms staat. Dat bericht stuurt kpn niet voor niets. Kennelijk is ook voor 2G tot maart 2025 nu een nieuwe simkaart nodig. 

Doe wat er in de sms staat. Dat bericht stuurt kpn niet voor niets. Kennelijk is ook voor 2G tot maart 2025 nu een nieuwe simkaart nodig. 

Ik had dat bericht een tijd terug al enkele keren gezien vandaar dat ik er vrij zeker van was dat het niet het beltegoed (alleen) was. Dan had er in de SMS wel iets gestaan over dat het nummer een tijd niet gebruikt (dus inactief) was o.i.d.

Het was nu wel weer even flink zoeken naar de betreffende pagina op de site maar gelukkig weer gevonden 😉


Eventjes toevoegen in de hoop dat de zoekfunctie van het forum het mee pakt.

Vervang je simkaart Simkaarten die ouder dan 8 jaar zijn, moeten vervangen worden om aan de laatste veiligheidseisen te voldoen. En om in de toekomst mee te kunnen blijven bellen en internetten. 

Weet je niet zeker of jouw simkaart verouderd is? Check dan je simkaart.

Heb je een oude simkaart? En wil je je mobiele nummer behouden en blijven bellen en internetten? Bestel dan snel een nieuwe simkaart. Bestel gratis een nieuwe simkaart

 

Ik had maanden geleden zo'n melding van Lebara waar ik een prepaid simkaart heb in een Nokia 2310. Aangezien 2G er toch mee ophoudt en ik die telefoon dan niet meer kan gebruiken, heb ik besloten de sim toen niet meer te vervangen en het tegoed rustig op te maken. 

Ik heb ook nog een 4G smartphone met abonnement. 

Martine zal echter beter dan wel een nieuwe sim nemen, dat is gratis. 

En op enige termijn ook een nieuw telefoontje moeten kopen die via 4G werkt. Want die pocketline swing 840 werkt ook niet meer als 2G straks uit de lucht is. 

De Nokia 2660 Flip is dan een leuk alternatief. Ouderwetse look met echte knoppen en werkt via 4G.

https://www.belsimpel.nl/nokia-2660-flip/zwart

Vrije verkoop € 89,- -

Ik had maanden geleden zo'n melding van Lebara waar ik een prepaid heb met een Nokia 2310. Aangezien 2G er toch mee ophoudt en ik die telefoon dan niet meer kan gebruiken, heb ik besloten de sim toen niet meer te vervangen en het tegoed rustig op te maken. 

 

Klopt, ik heb de meldingen als ik het mij goed kan herinneren al voorbij zien komen bij ik dacht Simyo, Lebara en als het goed is ook oud-Telfort klanten. Voor zakelijk geldt dit ook, en die pagina is via Google wel heel snel en gemakkelijk te vinden dus het verbaast mij dat dit voor particulier niet het geval is.

Ik heb hier ergens in de lade nog een Nokia 6310 liggen, vond mijn oudste zoon alleen niet leuk toen ik een paar jaar geleden zijn prepaid simkaart daarin stak (en dus uit z'n smartphone haalde) omdat ie steeds zijn data er doorheen wist te jagen dus die telefoontjes hebben wel altijd één mooi groot voordeel gehad 😂

 

En op enige termijn ook een nieuw telefoontje moeten kopen die via 4G werkt. Want die pocketline swing 840 werkt ook niet meer als 2G straks uit de lucht is. 

 

Inderdaad, die simkaart is nu gewoon belangrijk. In de tussentijd kan altijd nog gezocht worden naar een goede vervanger. In de periode van die pocketline en nu is het aanbod van telefoons explosief gestegen dus het kan best moeilijk zijn om iets te vinden dat aan de wensen voldoet.

 

Bedankt allemaal! Ik heb mijn mobiel gecheckt. Hij doet het nog. Ik zal een nieuwe simkaart bestellen met de link en de belkosten nog eens kritisch bekijken.

 

Martine