Mijn ervaring met KPN prepaid SIM voor Internet

• 17 mei 2016
  • 5 reacties
  • 1613 keer bekeken

Vanaf 1 juni kun je met een KPN prepaid 4G-sim een internet bundel van 1Gb aanschaffen voor €15.-
zie ook https://www.camping-frankrijk.nl/forum/topic.aspx?id=43672
Voor mij was dat een reden om voor €10.- een prepaid SIM aan te schaffen.

Na het installeren op 2e pinksterdag van de SIM en het activeren van de SIM kreeg ik gratis €2.50 beltegoed
Vervolgen ging ik naar https://www.kpn.com/prive/klantenservice/mijnkpn.htm waar ik mij eerste moest registreren, en de registratie moest bevestigen. Daarna heb ik online mijn beltegoed verhoogt met €10.- en het ik mijn SIM geregistreerd waarna ik nog €7.50 extra tegoed ontving.
Vervolgens online €10.- Internet tegoed gekocht. Dus in het totaal zou ik €30.- tegoed moeten hebben.
Tot mijn verbazing was er slechts een tegoed van €15.20
Er was geen enkele informatie te vinden waar het tegoed aan opgegaan was!

Ik vandaag naar de KPN winkel, maar die konden het mij ook niet vertellen. Ik ging onverrichter zake de winkel weer uit met een KPN Prepaid folder waar de tarieven in staan.
Wel werd ik verwezen naar mijnkpn app, daar zou het wel te vinden zijn.
Vervolgens mijnkpn app op wijn windows phone geïnstalleerd. Helaas de app geeft steeds aan dat gebruikersnaam en/of wachtwoord niet bekend zijn.

Dus daarna KPN gebeld. Eerst het nummer dat achter op de KPN Prepaid folder stond (0800-0402). Dat bleek het nummer voor abonnementen te zijn. Voor prepaid moest ik 0800-0105 bellen (dat nummer stond niet in de folder!)
Ik kreeg een vriendelijke meneer aan de lijn die mij wist te vertellen dat ik 56 MB internet had gebruikt en dat dit tegen een tarief na €0.25 per MB was afgeboekt van mijn tegoed. Dat verklaart waar mijn geld naar toe is gegaan. Voor de €10.- die ik voor prepaid Internet had opgewaardeerd had ik verwacht dat ik tegen een laag tarief kon Internetten. Maar dat had ik niet goed begrepen, maar de site is daar ook niet duidelijk over.
Ik had eerst mijn dataverbinding op mijn windows phone moeten uitzetten. Dat stond niet vermeld bij de activeringen-procedure op het internet. De KPN medewerker wist mij te vertellen dat dit wel beschreven stond in het mini-boekje “KPN Prepaid, onbeperkt online voor een vast bedrag” met kleine lettertjes dat bij de Simkaart zat. Bij bestudering van deze informatie staat er idd iets over het uitzetten van de dataverbinding een paar pagina’s na de beschrijving van het activeren, maar erg duidelijk is het allemaal niet. Dat was de KPN-medewerker met mij eens.
Dat ik online €10.- Prepaid Mobiel Internet had gekocht was niet relevant. Voor zolang ik geen Internet bundel had aangezet ging dit bedrag naar mijn beltegoed en bleven de kosten €0.25/MB Internet gebruik. Ik heb nu een 50MB maandbundel voor €2.50 aangezet en vanaf 1 juni zou er een Internet Maandbundel Europa beschikbaar moeten zijn met 1GB Internet tegoed voor €15.-

Het tarief van €0.25/MB is een belachelijk hoog bedrag en voor je het door hebt hoe het allemaal moet werken bij KPN ben je al door je tegoed heen.
Een ander probleem is dat je geen overzicht krijgt van de betalingen voor opwaarderen die je gedaan hebt en dat je niet kunt zien waaraan het geld is opgegaan, er is geen enkele specificatie beschikbaar. Bij SFR en Orange in Frankrijk is dat wel anders.

Kortom; ik ben zeer ontevreden over de KPN prepaid SIM als je die voor Internet wilt gebruiken. De informatie van KPN op het Internet is zeer onvolledig en de medewerkers in de KPN-winkel hebben weinig verstand van dit product. De Windows Phone App werkt niet en er zijn geen specificaties van betalingen en verbruik beschikbaar.

En dan nog iets over de snelheid van deze 4G SIM: Bij een goed signaal kom ik maximaal 7.2 Mb/s download en 0.3 Mb/s upload snelheid krijgen en niet de 14.4 Mb/s waar KPN het over heeft. Deze test is uitgevoerd na het plaatsen van de SIM in een 4G-router.
Ik ben benieuwd welke verrassingen KPN voor mij heeft als ik deze SIM straks in Frankrijk ga gebruiken!

Ik denk dat het dit jaar weer een bezoekje aan een Orange winkel in Frankrijk wordt om een nieuwe 4G prepaid Internet SIMkaart aan te schaffen. KPN kan nog wat leren van Orange en SFR!

5 reacties

Reputatie 7
Badge +28
Dag , allereerst bedankt voor deze zeer uitgebreide ervaring. Ik lees hier een hoop punten waarop wij onze dienstverlenging kunnen en moeten verbeteren. Ik vind het erg jammer dat veel van deze onduidelijkheden voorkomen hadden kunnen worden.

Nu mosterd na de maaltijd, maar voor de toekomst (en voor wie dit topic via Google vindt): de actuele tarieven zijn op de website http://www.kpn.com/tarieven of via http://www.kpn.com/prepaid inzichtelijk. De datakosten zijn inderdaad € 0,25 per MB. Het lijkt me goed dat we actief duidelijk maken wat de tarieven zijn en dat het verstandig is de dataverbinding direct uit te zetten. Dit is zonde van het geld.

Wat betreft de Windows Mobile MijnKPN app hebben we in een ander topic contact. Ik hoop dat de storingsdienst hiervoor een oplossing vindt.

Ik vind het bijzonder jammer dat deze aanvraag zo is misgelopen. Voor ons is het heel waardevol om te zien hoe jij dit proces hebt doorlopen. Dit maakt duidelijk waar we verbeteringen kunnen doorvoeren om dit te voorkomen. Ik wil je wel mijn excuses aanbieden voor deze vervelende start. Laat het me weten als er nog onduidelijkheden zijn of als ik je verder kan helpen.

Ik had het ook ongeveer zo: heel gedoe met registreren en beltegoed opwaarderen ed. Nu pokemon go spelen dacht ik, met onbeperkt internet bundel .... Werkt het niet! Wel whatsapp ed, dat komt prima binnen, maar met pokemon valt het 3g af en toe ( vaak!) weg! Is een abo de oplossing?
Reputatie 7
Badge +28
Hallo Doremi, wat jammer dat de Pokemon Go app het niet goed doet met deze bundel! Je ziet bij deze bundel vaker dat bijvoorbeeld Whatsapp wel heel goed werkt, maar bijvoorbeeld YouTube minder of helemaal niet. Dat heeft te maken met de grote hoeveelheid data die het vraagt. Ik ga er eigenlijk vanuit dat dit met de Pokemon Go app ook het geval is.

Je kunt er inderdaad voor kiezen om een (Sim Only) abonnement te nemen. Deze heb je met 500 MB al vanaf €20 per maand. Als je recht hebt op onze KPN Compleet voordelen , kan dit zelfs €15 per maand worden. Zoals mijn collega Paul in je andere topic aangeeft, hebben we ook andere prepaid bundels die je kunt gebruiken. Let er wel op dat deze onbeperkt online bundel 31 dagen loopt. Die moet je wel even uitzitten voordat je een andere bundel kunt nemen. Heb je zo genoeg informatie?
Ik had het ook ongeveer zo: heel gedoe met registreren en beltegoed opwaarderen ed. Nu Pokémon Go spelen dacht ik, met onbeperkt internet bundel .... Werkt het niet! Wel whatsapp ed, dat komt prima binnen, maar met Pokémon valt het 3g af en toe ( vaak!) weg! Is een abo de oplossing? Vreemd, Pokemon go werkt wel gewoon met de KPN prepaid onbeperkt onlinebundel bij mij, sluit eerst alle openstaande apps af, voordat je het spel start, omdat pokemon go nog net uit is in Nederland, kunnen de servers overbelast zijn, zodat verbinding niet altijd mogelijk is. Internetten kun je met de Opera browser met afbeeldingen op lagere kwaliteit en advertentieblokade, dat scheelt enorm veel data en het internet werkt sneller dan de gewone browser, nog meer data besparen kun je met opera mini, dan is het best snel met 128 kb/s, maar dan gaat het wel ten koste van het ontwerp van de website en sommige scripts.
Thanx! Ga ik proberen!

Reageer