Vraag

Net nieuwe prepaid kaart maar kan niet bellen en gebeld worden

  • 14 September 2020
  • 10 reacties
  • 567 keer bekeken

Hallo,

 

ik heb vorige week een nieuwe prepaid kaart via de KPN website besteld en ontvangen. Deze gebruik ik voor mijn autotelefoon, ik heb jaren een pp kaart gebruikt van KPN maar helaas werkte deze niet meer omdat de auto gedurende langere tijd geschorst is geweest, ik kon derhalve ook geen gebruik maken van de telefoon of berichten ontvangen ter herinnering van het aflopen van de minimale gebruikstermijn. 

Na het nieuwe kaartje ontvangen en geplaatst te hebben kan ik niet bellen (en dus ook de kaart niet activeren) en ook niet gebeld worden. Ik krijg in beide gevallen meteen een in gesprek-toon, gevolgd door een sms dat ik een oproep heb gemist. Het is slechts 1 keer wel gelukt mijn eigen mobiel te bellen maar daar is het ook bij gebleven gek genoeg. Servicenummers als 1233 enzovoort werken ook niet, ook dan meteen in gesprek en verbinding verbroken.

ik moet er wel bij zeggen dat het hier om een behoorlijk oude autotelefoon gaat (900mhz single-band heb ik me laten vertellen) maar ik heb vol signaal op het KPN netwerk en geen foutmeldingen. De oude kaart heeft altijd prima gewerkt. 

Wie kan mij vertellen wat er fout gaat? Alvast bedankt voor de moeite!

 

Erik.

 

 

 


10 reacties

Reputatie 5
Badge +10

Hoi @VanMeer

Welkom op het KPN Forum! Niet fijn dat het niet lukt om in de auto gebruik te maken van de nieuwe Prepaid aansluiting. Kan je de nieuwe Prepaid simkaart eens in een ander toestel testen, bijvoorbeeld in je reguliere (smart)phone of een geleend toestel? Ik ben benieuwd of het dan wel werkt. 

Hallo Heine,

dank voor je reactie! Dat zou ik natuurlijk kunnen proberen maar dan moet ik de sim uit de grote kaart (formaat creditcard) drukken en dat is nou net net het formaat wat er in de kaarthouder moet. Zou het werken om het kaartje weer terug in de grote kaart te plaatsen met wat plakband of zoiets? Anders wordt het wel lastig ben ik bang. Als ik het goed begrepen heb kunnen jullie aan de hand van het telefoonnummer zien of er iets met de kaart niet klopt, heb ik dat goed? Ik ben daarnet ook nog even bezig geweest om te proberen 1233 te bellen, ik krijg dan meteen een in gesprek toon. In mijn display komt dan de vraag of ik het opnieuw wil proberen en als ik dat doe belt hij wel maar hoor ik niets, geen kiestoon of niks….misschien heb je hier nog wat aan.

Ik hoor het wel, bedankt zover.

 

Erik.

Reputatie 5
Badge +10

De simkaart kan je na uitdrukken ook weer terugplaatsen in een groter formaat, daarvoor hoef je geen plakband te gebruiken. :slight_smile: De aansluiting kan ik voor je nakijken, maar een logische volgorde om de oorzaak van een probleem met een een specifiek apparaat te achterhalen, is om de simkaart eerst in een ander apparaat te testen en zo mogelijk ook een andere simkaart in het betreffende apparaat te testen. Vandaar ook mijn advies. :slight_smile:

Als je wilt dat ik de aansluiting voor je nakijk, kun je het betreffende 06-nummer en het simkaartnummer bij “persoonlijke opmerkingen”  invullen in je Forumprofiel en hier een seintje geven als dat is gebeurd? Bedankt alvast. 

Hoi Heine,

 

helder. Ik zal in het weekend e.e.a gaan regelen, dan hoor je dat nog. Bedankt zover!

Reputatie 5
Badge +10

Prima, tot zover graag gedaan! Succes en ik hoor het later graag van je. 

Hoi Heine,

Nummers ingevuld in het forumprofiel. Ik heb de kaart in mijn S7 geprobeerd en daar werkt hij wel. Ik was daar al een beetje bang voor omdat ik inmiddels een paar andere posts op het forum tegen ben gekomen die over hetzelfde onderwerp gaan. Ook daar het plots niet meer werken in de auto (eveneens toestellen die op de 900mhz single band werken) die het voorheen gewoon prima hebben gedaan.

Als ik mij niet vergis heb ik gelezen dat KPN deze frequentie nog tot 2025 ondersteund, maar toch werkt het bij meerdere gebruikers van het ene op het andere moment niet meer. Goed, ik weet ook wel dat het verouderde techniek is en dat er inmiddels betere alternatieven zijn maar aan dat advies heb ik niet veel, in mijn ogen werkte het altijd uitstekend. ik zou erg graag willen weten wat hier precies de oorzaak van is. Ik persoonlijk heb verbinding met het netwerk en 100% signaal, geen foutmeldingen en toch wil het niet. Niets ten nadele van de meiden en jongens bij de klantenservice maar die weten dit gewoonweg niet en kunnen je daar niet verder mee helpen. Ik zou je willen vragen, indien mogelijk, om eens te polsen bij de techneuten van KPN. Ik en een aantal andere gebruikers met mij willen toch wel graag weten hoe dit nu precies zit, het zou klantvriendelijk van KPN zijn om daar nu eens duidelijkheid over te verschaffen, al betreft het hier een handjevol gebruikers.

Hopelijk kun je hier nog iets in betekenen. Vriendelijk dank zover!

 

Erik.

 

 

Reputatie 5
Badge +10

Bedankt voor het uitproberen en voor het invullen van je profielgegevens. Ik heb de aansluiting voor je nagekeken en daar zijn verder geen bijzonderheden mee. Dit blijkt ook uit het gegeven dat de simkaart wel gewoon werkt in een reguliere (smart)phone. De oorzaak ligt dan bij de betreffende oude autotelefoon (dan wel aan de beperkte ondersteuning van frequentiebanden van dat apparaat). 

Verder heb ik één en ander voor je uitgezocht. De 900 MHz frequentie is een 3G frequentie. Deze frequentie is volgens mijn gegevens nog actief. Echter zal je op oude apparaten die enkel de 900 MHz band ondersteunen, niet altijd en overal een signaal ervaren. Er kunnen locaties zijn waar geen dekking is op deze frequentie. Daarnaast heeft deze frequentie een beperkte capaciteit (bandbreedte). Hierdoor kan het voorkomen dat, ook waar er wel dekking is, de maximumcapaciteit bereikt is en je geen gebruik kan maken van deze frequentieband. 

3G zal overigens nog circa een jaar beschikbaar zijn, het is dus niet zo dat dit nog tot 2025 zal worden ondersteund. Per 31 december 2021 wordt 3G geheel uitgeschakeld. Ik hoop je zo wat meer info te hebben gegeven. 

Hoi Heine.

 

dank voor je bericht. Uiteraard niet vervelend of persoonlijk bedoeld maar helaas is datgene wat je hebt uitgeplozen niet bevredigend. Ik ben zelf ook nog aan het spitten geweest. De telefoon is van 1998 en werkt op 2G 900mhz. Op deze site https://www.gsmboostershop.nl/Uitleg-boosters/Frequenties-landen-EU staat dit ook te lezen als zijnde de 2G frequentie van KPN. 3G kwam pas in 2004. Het klopt dat die er volgend jaar uit gaat maar 2G (en dat is ook elders op dit forum te lezen) blijft zeker nog tot 2025. Dan de dekking waar je het over hebt. Ik heb de dekkingskaart bekeken, ik zit in de regio Amsterdam-Zaanstreek en zou gewoon de volle dekking moeten hebben. Bovendien, als ik geen dekking zou hebben op een bepaald moment, dan zou ik daar op de telefoon een melding van moeten krijgen maar die blijft uit. Zoals eerder al gezegd, het heeft altijd prima gewerkt, nu heb ik verbinding met het KPN netwerk en vol signaal en toch werkt het niet. Ik krijg een beetje het gevoel dat ook mijn vraag over het hoe en waarom een stille dood gaat sterven, net als de andere posts die ik over dit onderwerp tegen ben gekomen. Erg jammer, zo moeilijk zou een antwoord over de feiten niet moeten zijn. Wellicht dat je nog ergens in de wandelgangen een meer passend antwoord tegen komt, maar zo niet (wat ik een beetje vrees) dan dank ik je voor de genomen moeite en moet ik het er maar mee doen.

 

Erik.

Reputatie 5
Badge +10

Dat vind ik erg jammer om te lezen, maar de feiten hierin kan ik niet veranderen. Je kan hier lezen welke frequentiebanden KPN gebruikt. 2G blijft inderdaad nog tot 2025 beschikbaar, maar wanneer er door beperkte netwerkcapaciteit op die ene frequentieband die jouw apparaat slechts kan gebruiken geen verbinding opgezet kan worden, zal je aansluiting met dat apparaat niet optimaal werken. Daarnaast kan er mogelijk een probleem zijn met het apparaat dat je hiervoor wenst te gebruiken (in jouw geval de autotelefoon), dan zal het zelfs mogelijk in het geheel niet werken. Vanuit KPN heb ik daar helaas geen oplossing voor of ander antwoord op. 

Hallo Heine.

zoals ik al een paar keer eerder heb vermeld werkte alles prima totdat mijn oude kaart onbruikbaar werd omdat de auto enige tijd niet is gebruikt. Met de autotelefoon is niets mis. Ik merk dat we zo niet verder komen en dat ik vanuit KPN niet hoef te rekenen op het horen van de werkelijke oorzaak van dit probleem of wat er inmiddels veranderd is. Dat vind ik nou weer jammer, maar er zijn belangrijker dingen in het leven, zeker op dit moment. Ik wil je hartelijk danken voor je moeite in deze en wens je alle goeds.

 

Erik.

Reageer