Nieuwe simkaart KPN Mobiel Prepaid

• 31 januari 2017
  • 13 reacties
  • 3851 keer bekeken

Hallo,

Omdat ik een nieuwe telefoon heb wil ik graag een nieuwe KPN prepaid simkaart kopen.
Nu zie ik op de KPN site dat dit mij €9,15 gaat kosten met nummerbehoud.
Bron-1: https://www.kpn.com/service/mobiel/sim-kaart/aanvragen/prepaid-sim-kaart.htm

Ik weet ook dat toen ik van mijn vorige provider overgestapt ben naar KPN ik zelf een simkaart gekocht heb van KPN met €10- beltegoed voor €10.- en toen gratis mijn nummer over heb kunnen laten zetten. Dit was dus goedkoper dan die €9,15 die ik nu moet betalen voor een nieuwe simkaart want hier krijg ik geen extra beltegoed bij.
Bron-2: https://www.kpn.com/prepaid/nummerbehoud.htm

Dus ik kan beter een nieuwe simkaart kopen en dan mijn nummer over laten zetten. Nu is er zelf een aanbieding om een simkaart te kopen voor €4,99 en dan krijg je €10.- beltegoed.
Bron-3: https://www.kpn.com/mobiel/prepaid-simkaart

Maar dit kan dan weer niet als je al een KPN nummer hebt, want ik citeer uit bron-4:
"Het is niet mogelijk om nummerbehoud aan te vragen als je te behouden nummer al bij KPN / Hi zit."
Bron 4: https://spmnummerbehoud.portingxs.nl/Login.aspx?lan=nl

Dit betekend dat je als trouwe KPN prepaid klant €9,15 voor een nieuwe simkaart + je nummer over te zetten.
Terwijl je als nieuwe klant krijg je voor €4,99 een nieuwe simkaart met €10.- beltegoed + gratis je nummer overgezet.

Zou iemand mij a.u.b. de logica hiervan uit kunnen leggen, want ik kan de logica hierachter niet begrijpen?
Alvast bedankt voor de uitleg.

13 reacties

Reputatie 7
Badge +30
Nummer behoud van KPN Prepaid naar KPN Prepaid is nogal lastig (lees: niet mogelijk). Daarnaast verlies je je huidige beltegoed als je een nieuw Prepaid Pakket koopt.

De goedkoopste oplossing is, als je weinig tot geen beltegoed hebt, overstappen en weer terug overstappen.

Waarom wil je nu precies een nieuwe simkaart? De huidige kan je heel makkelijk bij (laten) knippen als je nog niet zo'n 3-in-1 sim hebt. Dit heb ik meerdere malen met sims gedaan zonder problemen (en met een keukenschaar)
Reputatie 7
Badge +27
Hey Robin, welkom op het forum! Nummerbehoud intern van prepaid naar prepaid is lastig. Als je al een prepaid van ons hebt bieden we uit oogpunt van service de optie om een nieuwe simkaart aan te vragen met behoud van nummer. Alleen zit daar wel wat werk in, en dus rekenen we daar kosten voor. Nummerbehoud vanuit een andere provider is makkelijker, vandaar dat dit goedkoper is, gecombineerd met een aantrekkelijke aanbieding om nieuwe klanten te trekken.

De keus hierin is aan jou, maar vervangende simkaart voor €9,15 lijkt me het minste gedoe. Als je gedoe niet zo'n probleem vindt is Robin's idee een optie 🙂
@Robin: Ik wil een nieuwe simkaart vanwege een nieuwe telefoon. Ik heb nu een micro simkaart (Dan weet je ook al hoelang ik bij KPN zit) terwijl in de nieuwe telefoon een nano simkaart moet hebben. Ik heb ook jou methode gedeeltelijk toegepast (Zie laatste alinea).

@Erik: Een duidelijk uitleg, dankjewel daarvoor. Ik vind het apart dat het moeilijker en meer werk is om een intern nummer om te zetten dan het nummer van een andere provider over te nemen. Maar ik werk niet voor een telecom bedrijf, dus jullie weten beter hoe dit in elkaar steekt. Het gaat mij namelijk ook niet om die €9,15, maar om een principe. In mijn ogen vindt KPN het belangrijker om nieuwe klanten te werven dan de huidige klanten te behouden. Jullie systeem zal toch ook wel een datum bijhouden van wanneer mijn huidige simkaart geactiveerd en dat deze dus niet al recentelijk vervangen is.

Ik ben daarom overgestapt naar een andere provider, waar ik voor €15 een simkaart + €22,50 beltegoed krijg, met dezelfde voordelen als bij KPN, op hetzelfde KPN netwerk met een goedkoper tarief voor bellen. Misschien tot zien, maar ik denk dat het nog even kan duren voordat ik weer een nieuw simkaartje nodig heb.
Reputatie 7
Badge +30
Ik vind het ook zot dat er geld gevraagd wordt voor nieuwe simkaarten terwijl ik elke maand een tientje betaalde. (En mijn simkaart nog een gewone simkaart was uit de Hi!-Tijd)
Aan de andere kant kan je mooi wat verdienen als je handig bent in die simkaarten knippen.

Ik zit inmiddels bij Vodafone omdat dat even duur is en sneller. Daarnaast kreeg ik daar een verdubbeling bij mijn beltegoed bij de eerste keer opwaarderen dus ik heb direct flink wat geld er op gezet :D
Maar als KPN met een goed tarief komt dan ben ik ook zo weer terug.

Mag ik vragen naar welke provider je bent overgestapt? Toen ik eind vorig jaar maar prijzen keek kwam Vodafone er als een van de beste uit qua Prepaid Internet.

Op dit moment wil ik nog even uitzoeken hoe het zit met Nummerbehoud bij dezelfde provider. Nummerbehoud (Nummerportabiliteit) is namelijk wettelijk geregeld in de Telecommunicatiewet en volgensmij staat daar ook iets in over dat je nummerbehoud bij een nieuwe aansluiting bij dezelfde provider kan kiezen maar dat moet ik even goed lezen.
Maar daar heb je nu al niets meer aan, maar dan kan ik daar wel week van maken, mits KPN zich niet aan de wet houdt.
Hoi Robin,

Ik vind het persoonlijk niet netjes om op het forum van een Telekom provider te posten welke andere provider ik gekozen heb. Vandaar dat ik in mijn vorige post ook geen naam noem (Laten we zeggen dat het de eerste hit is als je googled op prepaid simkaart).

Het nadeel van de provider die jij noemt is dat je minimaal eens in de 12 maanden je beltegoed moet updaten. Terwijl je bijvoorbeeld bij KPN alleen maar minimaal 1x per half jaar hoeft te bellen of te sms'en.
Dit is een aantal jaren gelden ook een van de redenen geweest om over te stappen naar KPN. Die zelfde voorwaarden heb ik bij de nieuwe provider nu ook, dus voor mij geen reden om mijn principes aan de kant te leggen en bij KPN te blijven.
Reputatie 7
Badge +30
Hoi,

Dat klopt! Persoonlijk waardeer ik meer dan 1x per jaar op en heb hier dus geen problemen mee, al helemaal niet als ik het afweeg tegen de voordelen die het voor mij biedt.

Ik heb overigens het Besluit Nummerportabiliteit gelezen en zoals ik het lees, had KPN in staat moeten zijn om je nummer over te zetten mits je prepaid-pakket oud genoeg was dat er andere voorwaarden voor golden (waarschijnlijk wel)
Er staat namelijk dat:
Een aanbieder van een niet-geografisch gebonden dienst is verplicht degene die zijn dienst afneemt, de mogelijkheid te bieden het bij hem in gebruik zijnde niet-geografische nummer te blijven gebruiken, indien diegene ervoor kiest om:

a. de niet-geografisch gebonden dienst af te nemen van een andere aanbieder, of
b. van hem de niet-geografisch gebonden dienst af te nemen tegen andere contractuele voorwaarden.
A is niet het geval, B volgensmij wel. Het woord "contractuele voorwaarden" is hierin volgensmij belangrijk, want alhoewel je geen contract aangaat, ben je, volgens de voorwaarden van KPN wel Contractant als je een prepaid aansluiting gebruikt.
Wel mocht KPN een vergoeding rekenen van maximaal 10€ maar dat was van latere zorg.

Erik_, zit KPN hierin verkeerd of heb jij voor mij een verwijzing naar een stuk informatie waar ik kan vinden dat KPN niet in strijd is met de Telecommunicatiewet.
Reputatie 7
Badge +27
Het intern porteren kan ook wel, anders zouden we ook niet de optie kunnen bieden om een nieuwe simkaart aan te vragen met nummerbehoud. We rekenen alleen dan kosten voor die nieuwe simkaart (incl. porteren). Voor zover ik weet gaat het overzetten van een bestaand nummer bij ons naar een andere simkaart ook via een ander systeem dan het bestellen van een helemaal nieuwe prepaid simkaart met nummerbehoud van een andere provider. Ik vraag het maandag even na.
ik zit nu met precies het zelfde probleem. ik heb een nieuwe telefoon waar het allerkleinste formaat sim kaart in moet. ik heb mijn HI kaart al eens laten knippen, in de winkel hebben ze het mij dit afgeraden om de sim kaart nog eens te laten knippen. ik moet nu dus een nano simkaart hebben en ik vind het enorm vervelend dat ik extra moet betalen voor nummerbehoud (zonder extra's zoals bij een nieuwe simkaart)
is het totaal niet mogelijk voor nummerbehoud bij de nieuwe simkaart van €5?? anders ben ik toch geneigd om helaas een andere provider te kiezen....
Reputatie 7
Ik vind het persoonlijk niet netjes om op het forum van een Telekom provider te posten welke andere provider ik gekozen heb. Vandaar dat ik in mijn vorige post ook geen naam noem (Laten we zeggen dat het de eerste hit is als je googled op prepaid simkaart). .Simyo is een volle dochter (100 😵 van KPN, dus mag hier best genoemd worden.
Reputatie 7
Badge +30
ik zit nu met precies het zelfde probleem. ik heb een nieuwe telefoon waar het allerkleinste formaat sim kaart in moet. ik heb mijn HI kaart al eens laten knippen, in de winkel hebben ze het mij dit afgeraden om de sim kaart nog eens te laten knippen. ik moet nu dus een nano simkaart hebben en ik vind het enorm vervelend dat ik extra moet betalen voor nummerbehoud (zonder extra's zoals bij een nieuwe simkaart)
is het totaal niet mogelijk voor nummerbehoud bij de nieuwe simkaart van €5?? anders ben ik toch geneigd om helaas een andere provider te kiezen....

Je kan simkaarten zonder problemen nog een keer bijknippen.

Anders zou ik gewoon overstappen. Als je dit elke paar jaar doet ben je altijd goedkoop uit en krijg je heel vaak "gratis" bonus tegoed.
Reputatie 7
Badge +24
Hallo Rychenda, welkom op het forum!

Je kunt je simkaart bijknippen. In de meeste gevallen raden we het aan om een andere simkaart te nemen, zodat je je simkaart niet verknipt, maar ik snap dat je niet wilt betalen voor een andere simkaart. Schrijf je simkaartnummer wel op voordat je je simkaart gaat knippen. Die kun je in de toekomst nodig hebben. Heb je zo voldoende informatie van me?
Reputatie 7
Badge +24
Ik hoop dat je zo geholpen bent @rychenda. Als er nog iets is, laat het me vooral weten!
Reputatie 7
Tjee, koop je een toestel van zeker € 250 ... is een sim van nog geen € 10-tje een probleem. :8
Dat kan ik even niet volgen.

Reageer