Beantwoord

Onbeperkte Prepaid Bundel

• 18 december 2018
  • 28 reacties
  • 1917 keer bekeken

Reputatie 2
Badge
Hallo,

Ik gebruik al een paar jaar de onbeperkte prepaid internet bundel, vanaf de Hi tijd al.

Alleen is het nu zo dat veel apps al gewoon helemaal niet meer werken met 128kbps,
vandaar mijn vraag is het mogelijk om de snelheid een upgrade te geven naar bv 256kbps,

of gewoon 2 bundels aan te bieden, 1 met 128kpbs en voor degene die iets sneller willen 256kbps, desnoods voor een euro of 2 meer per maand...

Ik begrijp dat de onbeperkte prepaid bundel niet bedoeld is voor zwaar gebruik, en dat zou met 256kbps nog steeds niet mogelijk zijn, maar dan zouden bepaalde apps in iedergeval wel wat beter werken.
icon

Beste antwoord door Joran 29 juli 2019, 16:59

Sorry dat het zo lang heeft geduurd om hier duidelijkheid over te krijgen. Hoewel de propositiemanager sympathiek tegenover dit idee staat is het niet gelukt deze erdoor te krijgen. Ik hoop dat dit in de toekomst nog eens wordt heroverwogen. Tot dat moment blijft de snelheid 128Kb/s.
Bekijk origineel

28 reacties

Reputatie 7
Badge +27
Hoi Misja, dank voor je suggestie! Ik vind het eigenlijk een uitstekend plan. Met 256kbps werkt alles net even een stuk prettiger dan met 128kbps. Streamen met Spotify moet dan ook mogelijk zijn.

Dit voorstel lijkt nog niet eerder ingediend, dat ga ik voor je doen. Hoewel ik alleen maar voordelen kan bedenken durf ik niet in te schatten of dit kans van slagen heeft. We gaan het in ieder geval proberen. Het kan een tijd duren, als ik terugkoppeling ontvang laat ik het in dit topic weten 🙂
Reputatie 2
Badge
Dat is helemaal goed hoor.

Meer dan het voorstel indienen kan je niet doen, daarna is het afwachten of degene die er over moeten beslissen ook er wat in zien.

Het zou inderdaad wel tof zijn als je verdere updates die je hierover ontvangt in dit topic laat weten.
Ik hou het forum in ieder geval in de gaten. 🙂
P.S. Ik weet niet of jullie het al weten, maar T-Mobile bied sinds kort exact dezelfde bundel voor hun prepaid klanten, alleen dan net iets goedkoper dan KPN, met een hogere upload snelheid en met toegang tot 4G.
Reputatie 7
Badge +27
Ik zal eerlijk zeggen dat ik dat niet wist, maar ik hou T-Mobile niet zo actief in de gaten 😉 Ik ga ervan uit dat anderen binnen dit bedrijf dat zeker doen. Ik hou je op de hoogte!
Is hier al iets meer over bekend?

Komt er een versie met iets meer snelheid? Kan nu amper mijn twitter app gebruiken en dat is nou niet bepaald een zware data app😥

Ik betaal liever iets meer voor wat sneller, dan hoe het nu zit😐
Reputatie 7
Huh.... Die snellere bundel is er al laaang: 14,4 Mb/s. Wel steeds na een maand zelf verlengen, deze doet dat niet automatisch. In 2 versies: 1 GB/maand en 100 MB/maand.
zie https://www.kpn.com/prepaid/bundels.htm

De 1 GB (met 14,4 Mb/s) voor een maand is maar € 1 duurder dan "zorgeloos online" (met 128 Kb/s) voor een maand.
Nee die is er niet Peter, die bundel die jij bedoeld is een andere bundel.

Hier word de Onbeperkt Online bedoeld bedoeld!
Reputatie 7
Ja, dat weet ik. Maar je wilt toch een hogere snelheid? Dan is dat toch dé oplossing!
Met jou verbruik, wat je vertelde, zal de 100 MB bundel dan ook genoeg zijn. Ben je nog goedkoper uit ook! Die is maar € 3,99. Waarom probeer/neem je die niet gewoon een maandje?

Die ene is dan wel onbeperkt, maar het is ook een antieke kutsnelheid. Dat doen ze niet voor niks, dan gebruik je toch weinig en kunnen ze 'pronken' met de term onbeperkt.
128 Kb/s had ik in 2001, met ISDN. Daarvoor 64 Kb/s met PSTN.
Nee met 100mb kom ik ruim niet genoeg, doe wel meer dan alleen twitter, allemaal geen zware dingen maar wel meer dan 100 mb.

Daarnaast zit ik juist bij kpn voor die onbeperkte bundel, dat is ook de enige reden waarom ik bij kpn prepaid zit.

Vind het gewoon handig dat ik verzekerd ben van een verbinding zonder te moeten opletten hoeveel mb er over is.

Enigste wat ik vroeg is iets sneller, begrijp ook wet dat je geen snel onbeperkt internet gaat krijgen voor 9 euro, maar wat wat sneller.

Zie bv wat Robin Mobile doet...
Reputatie 7
Badge +27
Joran is deze week afwezig, vandaar een korte update van mij: het voorstel is bij de juiste afdeling/persoon terecht gekomen. Nu is het afwachten wat van daaruit de beslissing gaat zijn. Dat kan nog wel even duren. We komen er op terug!
Reputatie 7
Tot dat die onbeperkt bundel naar 256 Kb/s is opgewaardeerd zou ik (persoonlijk) gewoon die 1 GB bundel nemen van 14,4 Mb/s. En maar € 0,99 meer.
Heb je ook die ergernis van schutterende app's niet.

P.S.
Ook voor @Erik_ om aan je contactpersoon door te geven:
Prepaid wordt nu batchgewijs naar 4G overgezet. Dan lijkt het me sowieso zinnig die bundelsnelheid te verdubbelen naar 256 Kb/s.
Reputatie 7
Badge +27
Het voorstel ligt inmiddels bij de propositiemanager. Hou er rekening mee dat het lang kan duren. Als het gaat gebeuren combineren we dat waarschijnlijk met andere (abonnement/propositie) wijzigingen. Ik probeerde de verwachtingen al een beetje te temperen in mijn eerste reactie. Zodra ik iets kan/mag zeggen, of als het voorstel wordt afgewezen, laat ik het in dit topic weten!
Het voorstel ligt inmiddels bij de propositiemanager. Hou er rekening mee dat het lang kan duren. Als het gaat gebeuren combineren we dat waarschijnlijk met andere (abonnement/propositie) wijzigingen. Ik probeerde de verwachtingen al een beetje te temperen in mijn eerste reactie. Zodra ik iets kan/mag zeggen, of als het voorstel wordt afgewezen, laat ik het in dit topic weten!
Wat bedoel je met andere abbonement?

Het blijft toch wel gewoon prepaid neem ik aan?

Of bedoel je dat het een nieuwe soort bundel kan worden met sms en minuten en zo er bij?

Overigens kan je deze snelheid upgrade ook allleen aan klanten geven die de bundel automatisch laten doorlopen.

Dus de 1e maand geef je 128kbps en dan vanaf de 2e maand en zolang er word verlengd 256 kbps... Werkt ook motiverend voor klanten om die automatische activering van de bundel door te laten lopen.
Reputatie 2
Badge
Hmm zou niet zo slim zijn als je hiervoor een abonnement moet gaan afsluiten, veel kinderen volgens mij die deze bundels gebruiken.
Reputatie 7
Nee, het blijft prepaid. Joran bedoelde alleen dat het, indien goedgekeurd, meegenomen zal worden met andere (meerdere) wijzigingen.
Is hier nou nog steeds geen nieuws over ? Deze topic dateert al vanaf begin December.

Mischien toch maar naar een Lebara/lycamobile prepaid overstappen.
Reputatie 7
Badge +27
Een verbetervoorstel kan lang duren, in sommige gevallen meer dan een jaar. Een besluit als deze is niet simpel te maken. Er wordt in kaart gebracht wat de kosten/baten zijn, hoe het aanbod is ten opzichte van de concurrentie, hoe dit technisch geïmplementeerd kan worden, of/hoe we dit onder de aandacht gaan brengen. Er komt echt een hoop bij kijken. Zoals aangegeven laat ik het in dit topic weten zodra er meer bekend is.
Hhahaha een jaar. De meeste van die dingen zijn in een paar weken maximaal gedaan. Tenzij je er 1 iemand aan hebt werken. Dan snap ik nog wel dat het een jaar gaat duren.
Hhahaha een jaar. De meeste van die dingen zijn in een paar weken maximaal gedaan. Tenzij je er 1 iemand aan hebt werken. Dan snap ik nog wel dat het een jaar gaat duren.
Geloof het zelf ook niet echt.

Grote verbetervoorstellen kunnen inderdaad lang duren, maar daar hoort deze echt niet bij hoor.

Na 5 maanden zou je verwachten dat er wel meer over bekend is. Of te wel kpn is er mee bezig of het is inmiddels allang afgekeurd.

Ik ga het sowieso niet meer afwachten en ga lekker deze bundel nemen bij tmobiel. Het is even langzaam maar toch 1,50 per maand goedkoper, wat het vroeger ook bij kpn koste.
Reputatie 3
Badge +3
Wordt bij dit voorstel ook een verhoging van de uploadsnelheid meegenomen? 64Kbit upload is ook veel te laag voor hedendaagse begrippen, zeker als het een VoIP-stream betreft. Ideaal zou 256Kbit symmetrisch zijn.

Ook zou het erg fijn zijn als KPN postpaid klanten naar hun kinderen met een prepaid simkaart wat minuten / MB's zouden kunnen overmaken of dat er voor prepaid ook KPN-compleet voordelen komen, hetzij beperkt.

Tenslotte zou het fijn zijn als de prepaid klanten met zo'n onbeperkt bundel niet helemaal onderaan de netwerk hiërarchie terecht komen. Zo heeft een KPN prepaid klant op een druk station een maximaal haalbare snelheid van 0.02Mbit/0.01Mbit en een KPN abonnement krijgt gewoon de beloofde 50+Mbit/25Mbit binnen.
Wordt bij dit voorstel ook een verhoging van de uploadsnelheid meegenomen? 64Kbit upload is ook veel te laag voor hedendaagse begrippen, zeker als het een VoIP-stream betreft. Ideaal zou 256Kbit symmetrisch zijn.

Ook zou het erg fijn zijn als KPN postpaid klanten naar hun kinderen met een prepaid simkaart wat minuten / MB's zouden kunnen overmaken of dat er voor prepaid ook KPN-compleet voordelen komen, hetzij beperkt.

Tenslotte zou het fijn zijn als de prepaid klanten met zo'n onbeperkt bundel niet helemaal onderaan de netwerk hiërarchie terecht komen. Zo heeft een KPN prepaid klant op een druk station een maximaal haalbare snelheid van 0.02Mbit/0.01Mbit en een KPN abonnement krijgt gewoon de beloofde 50+Mbit/25Mbit binnen.

Ik zou er eerder vanuit gaan dat het dan een 256/128Kbit verbinding gaat worden.

maarja, dit gaat toch niet meer door, anders was het allang gedaan.
Reputatie 5
Badge +6
Het lijkt inderdaad wel zo dat er niet een pure throttling wordt toegepast maar meer een soort laagste prioriteit kwa resources wat dan zo ongeveer 128kbps is. Ik heb in een speedtest ook niet meer dan 0.10Mbps DL gezien, zal wel eens een keer dichter bij een mast op een minder druk tijdstip een test doen en kijken of ik dan wel aan de 128kbps kom.
Reputatie 7
Badge +27
Even voor de goede orde, er zit een verschil in wanneer wij dit geïmplementeerd willen zien (gisteren) en hoeveel prioriteit de rest van het bedrijf hier aan geeft. Daar moeten we realistisch in zijn. Ik heb zondag contact gehad met de propositiemanager, hij verwacht eind juni duidelijkheid hierover. Het gesprek vindt nu plaats met de netwerkcollega's over de (on)mogelijkheden en wat er wel/niet mogelijk moet zijn met deze snelheid. Dit type bundel zal nooit snel worden, daar zijn de 100MB/1GB bundels voor bedoeld. We willen niet concurreren met andere eigen bundels. Het lijkt me niet dat een verdubbeling daarvoor zorgt maar dat besluit wordt door anderen genomen.

Dat terzijde, het voorstel is doorgegeven zoals in het startbericht staat. Ik heb geen getal genoemd voor de uploadsnelheid, wel de wens uitgesproken die ook te verhogen.

Ik snap de teneur van de reacties maar geloof me dat ik geen reden heb jullie aan het lijntje te houden. Het voorstel is niet afgewezen. Het is best mogelijk dat dat alsnog gebeurt en daar zal ik dan ook niet omheen draaien. Het is ook mogelijk dat er wel wat mee gebeurt. Niets te verliezen lijkt me. Zoals aangegeven laat ik het weten als er uitsluitsel is.

@Digitimes: MB's delen met prepaidbundels zie ik niet zo snel gebeuren. Prepaid staat volledig los van alle Compleetvoordelen omdat het niet per definitie aan adresgegevens is gekoppeld. Ook in onze achterliggende systemen wordt er een dusdanig onderscheid gemaakt dat het een omvangrijke operatie wordt om dit technisch mogelijk te maken. Abonnementen zijn commercieel interessanter voor KPN. In deze situatie is een Sim Only zonder MB's de beste uitkomst, daarmee is het mogelijk MB's te delen en heeft een ouder volledige controle over hoeveel MB's een kind kan gebruiken.

Ik weet niet of Onbeperkt Online een lagere prioriteit heeft. Als iemand anders 50Mb+ haalt mag je de volledige snelheid verwachten als je met dezelfde mast bent verbonden. Er is altijd wat overhead bij dataverkeer, bij mobiele diensten meer dan bij vaste diensten. Als een mast 128Kbs uitzendt zal er altijd iets verloren gaan. Het is daarom sowieso wenselijk dat de snelheid iets omhoog gaat om daarvoor te compenseren. Ik leg deze vraag intern voor en kom er op terug.
Reputatie 5
Badge +6
@Joran De overhead valt in theorie op zich nog wel mee voor een 128000 bits/seconde link, het wordt anders als het om b.v. een 9600 bits/seconde lijntje gaat. Zie wat berekeningen hier:
https://packetpushers.net/tcp-over-ip-bandwidth-overhead/
Inderdaad is op een lager niveau de overhead veel groter, maar dat is niet wat de eindgebruiker krijgt of ziet. Maar 1 en ander ligt zeer sterk aan hoe en waar de limitering is geimplementeerd en/of z'n werk doet.

Het is niet zozeer dat 128kbps voor mij onacceptabel is, het is meer dat het nogal bursty gedrag vertoont af en toe. In een speedtest is de eerste helft van de downloadsnelheidscurve nogal piekerig, laatste deel is dan wel meer steady op iets van 0,09 Mbps o.i.d.

Wat betreft applicatie, als er eenmaal iets loopt, b.v. een 64kbps AAC stream dan werkt dat verder ook wel stabiel voor een uur of veel langer is mijn ervaring. Net als bij een data abo wat ik eerder had is de setup van een link soms wat moeizaam op het KPN netwerk, maar daarna verder wel (zeer) lange tijd stabiel. Dit merk ik als nuance verschil met T-Mobile (maar beperkt tot 1 locatie eigenlijk dus niet echt veelzeggend).
Soms is de verbinding (bij drukte o.i.d. ?) slecht, dan gaat ook DNS geregeld mis.

Heb de SIMkaart nu in een tablet, wou even een nieuwe speedtest doen buiten, maar nu is plots de limiet weg (haal 28Mbps), ik vond de download van een camera screenshot ook al erg vlot gaan 🙂
Het grappige is dat als de snelheid naar 256 kbps gaat, dat je dan in de praktijk ongeveer die 128kbps gaat krijgen.

Ik heb vele speedtesten gedaan op verschillende locaties, meeste komen uit tussen de 0.07 en 0.10Mbps, zou je de snelheid verdubbelen, dan zou je dus uitkomen op ongeveer 0.15Mbps (150kbps)
Hier zou eind Juni toch duidelijkheid over zijn?

Zie dat bij andere bundels wel de snelheid is verhoogt, mischien is het in een andere topic besproken, ben een tijdje niet online geweest, maar wat is de uitkomst geweest?

Reageer