Ondersteuning GSM-autotelefoons (8 W)

  • 19 October 2019
  • 9 reacties
  • 903 keer bekeken

Reputatie 3
Badge +1

Beste mensen, ik ben helemaal nieuw op dit forum, hierbij mijn eerste topic met een waarschijnlijk ietwat ongebruikelijke vraag: in hoeverre ondersteunt KPN nog het gebruik van zeer oude GSM-autotelefoons?

Ik ben sinds een paar dagen in het bezit van een Motorola International 1000. Werkt op zich prima met een nieuwe prepaid SIM, echter sporadisch raakt de telefoon de netwerkverbinding kort kwijt (ca. 2 seconden). Ik weet niet of dit aan de telefoon ligt (is nu aangesloten via trafo omdat accu defect is) of dat het GSM 900-netwerk van 2019 mogelijk niet volledig compatibel meer is met een telefoon uit 1992 met een zendvermogen van 8 Watt.

Ik zit op een locatie precies tussen drie GSM-masten van KPN in dus heb binnenshuis niet het beste signaal, echter de Motorola International 1000 geeft maximaal signaal aan. Op mijn Pocketline Darwin Plus uit 1996 heb ik meestal 4/5 balkjes signaal, soms 3/5 en soms 5/5.

Misschien voor KPN-medewerkers ook wel leuk om te weten dat 27 jaar oude GSM-telefoons nog steeds bruikbaar zijn!

 

MCC 204, MNC 08 staat in de interne database van de telefoon bekend als ‘NL PTT TELECOM’.
Transceiver gebruikt een 1FF SIM-slot.

 


Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

9 reacties

Hallo@tobiastheebe , leuk, heb ik ook nog gehad.

Wel heb ik nog het complete PTT Handboek Mobiel Communicatie (Dealerhandboek) uit die tijd, maar jouw model staat er helaas niet (meer) in. Toen gaf PTT al eigen namen aan hun telefoons en niet (meer) de merknaam, in jouw geval Motorola.

 

Volgens mij beantwoord je je vraag zelf al!

Tobiastheebe schreef:

in hoeverre ondersteunt KPN nog het gebruik van zeer oude GSM-autotelefoons?

Misschien voor KPN-medewerkers ook wel leuk om te weten dat 27 jaar oude GSM-telefoons nog steeds bruikbaar zijn!

 

Reputatie 3
Badge +1

Ik heb de energiebesparing van de telefoon ingeschakeld en heb sindsdien geen onderbrekingen in de verbinding gezien. Nog steeds maximaal signaal.

@PeterG Ik was benieuwd in hoeverre het huidige GSM 900-netwerk telefoons van dit ‘kaliber’ nog ondersteunt, m.a.w. mag ik nog steeds met 8 Watt zenden of stellen de masten dit niet op prijs? Ik kom hier en daar wel informatie tegen over GSM-R-modems die met 8 Watt zenden maar niets over ‘regulier’ GSM.

Hij zal zelden op het maximale 8 watt zenden. GSM telefoons passen al sinds de introductie hun eigen zendvermogen aan aan de afstand tot de zendmast. A.d.h.v. de sterkte van het ontvangen signaal.

Jouw GSM kan wel contact hebben met verder gelegen masten dan de handtelefoons. Die mogen niet meer dan met 1 watt zenden (als ik me niet vergis).

Toen de jouwe werd geïntroduceerd was de basisdichtheid nog niet zo hoog als nu.

Reputatie 3
Badge +1

Inderdaad zal het toestel alleen 8 Watt gebruiken indien nodig. Mijn Pocketline Darwin Plus zendt overigens met max. 2 Watt en heeft vaak beter signaal dan mijn Galaxy S10+.

Voor zover ik heb kunnen achterhalen begon KPN/PTT Telecom in 1994 met de uitrol van GSM, de Motorola is nog twee jaar ouder en was zelfs nog niet officieel gecertificeerd voor GSM (logo ontbreekt).

Ik hoop ergens komende week een nieuw accu te ontvangen voor de Motorola uit Duitsland, dan verwacht ik verder te kunnen testen.

Wat bestaat het alweer lang.

Ik had sinds april 1996 mobiel. Toen nog ATF-3. Koppijntelefoon met altijd max. zendvermogen. Duur abonnement en hoge belkosten. SMS bestond ook nog niet.

In voorjaar 1999 van KPN verzoek om over te stappen naar GSM i.v.m. uitschakelen ATF. En nog steeds GSM; nog immer geen smartphone hier.

Details zie mijn profiel hier.

Reputatie 7
Badge +30

Ha, wat cool! En wat leuk dat het ook nog gewoon werkt :thumbsup_tone1:

Het lijkt dat jouw aanpassing  van de energiebesparing de oplossing is geweest voor het wegvallen. Wat mij ook goed uitkomt aangezien ik ook niet direct andere suggesties heb :grin:

Reputatie 3
Badge +1

Ik heb sinds 29 oktober een nieuwe accu voor de Motorola, besteld uit Duitsland. Nieuwe accu's worden nog steeds geproduceerd en worden tegenwoordig gebruikt voor o.a. professionele videocamera's en alarmsystemen. De accu is van het type SLA, 12 V en weegt ongeveer een kilo.

De telefoon werkt nog steeds prima, meestal vol bereik en veel minder last van signaalonderbrekingen. Ik vermoed dat het te maken had met roaming tussen de BTS'en. Binnenkort neem ik de telefoon eens mee naar kantoor, afstand tot de BTS is daar zo'n 200 à 300 meter.

Ik hoop dat GSM 900 uitgezonden blijft worden, sinds Vodafone alleen nog EGSM uitzendt zijn al mijn oude(re) single-band telefoons afhankelijk van KPN. :)

Reputatie 3
Badge +1

Bovenstaande is niet helemaal gegaan zoals gehoopt:

https://forum.kpn.com/mobiele-diensten-18/kan-niet-bellen-en-gebeld-worden-via-2g-zaandam-487307