Beantwoord

Prepaid bundel dubbel geïncasseerd?

  • 28 January 2020
  • 11 reacties
  • 188 keer bekeken

goedemiddag,

gisteren via chat geprobeerd een probleem op te lossen, maar dat lukte niet, misschien dan nu hier?

Probleem:

Ik heb een prepaid waar  nog tegoed op stond. Daarbovenop heb Ik gisteren een kleine belbundel met internet aangeschaft. Dat is betaald en afgeschreven van mijn bankrekening.

Toen heb ik een telefoontje gepleegd, waarna ik ging kijken in mijn prepaid-app hoe het stond met de kosten en de activatie van de extra maandbundel.

Het telefoongesprek is volgens de gegevens die ik zie in de app betaald uit het prepaidtegoed, maar de belbundel stond óók ineens op 16 min. van de 30 min., dus daar was de helft van gebruikt. Naar mijn idee heb ik dus dubbelop betaald.

 

Vandaag probeer ik weer via MijnKpn in te zien wat mijn producten zijn, maar daar zie ik alleen Prepaid staan, niet het maandbundeltje dat ik gisteren heb gekocht.

Én: als ik probeer online via het menu ‘Contact krijgen met KPN’, krijg ik de foutmelding: ‘404 - We kunnen de pagina die je zoekt niet vinden.’

 

Ik begrijp er nu niets meer van: ik heb gisteren extra betaald en nu lijkt het er op dat ik twee keer heb afgerekend èn ik kan niet bij mijn gegevens op MijnKpn. 

Op de Prepaid-app zie ik dus wel dat mijn gisteren betaalde bundel geactiveerd is,  maar waarvan nog maar 16 min. over is, terwijl er (naar mijn weten) voor hetzelfde gesprek ook een bedrag is afgeschreven van mijn prepaid-beltegoed.

*Admin: reactie afgesplitst, eigen topic aangemaakt.

icon

Beste antwoord door Erik van KPN 24 February 2020, 15:22

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

11 reacties

Reputatie 7
Badge +30

Welkom op het forum, Mjanne! Het is natuurlijk niet de bedoeling dat je dubbel berekend wordt. Over het algemeen geldt dat een bundel vóór los beltegoed gaat. Kan zijn dat de activatie van de bundel net is uitgevoerd tijdens het gesprek waardoor een deel uit de bundel is gegaan en een deel los betaald. Dit kijk ik graag voor je na. Vul daarvoor je forumprofiel in en laat even weten als je dat gedaan hebt. 

Dank voor het bericht, Erik, ik zal het profiel invullen. 

Ik vind het steeds onduidelijker worden.

Mijn bel/sms-minuten uit het maandbundeltje zijn blijkbaar ineens vrijwel op, terwijl ik naar mijn weten alleen wat smsjes verstuurd heb.

Maar ik kan ook nergens gegevens inzien/terugvinden waaraan mijn bel/sms verbruik uit dat maandbundeltje precies zou zijn opgegaan, alleen dàt het nu bijna op is.

Ook lukt het niet om het max. mobiele verbruik opnieuw in instellen, waardoor er al in een eerdere ronde zo'n €15,- even ongemerkt in rook opging van mijn prepaid-tegoed, doordat facebook blijkbaar data stond te trekken nadat mijn internetbundel na 30dgn was verlopen.

Erg vaag en onduidelijk op deze manier en zó niet erg aantrekkelijk om opnieuw een bundeltje erbij te nemen.

Mvgr. Mjanne

Profiel ingevuld.

Vraagje: valt Prepaid wel of niet onder producten-mobiel?

Mvgr. Mjanne

Reputatie 7
Badge +30

Dank je, Mjanne! Prepaid valt zeker onder mobiele producten. Ik heb gekeken naar je verbruik en hoe dit verwerkt is door ons. Wat ik zie is dat op de 27e jouw bundel om ongeveer een uur in de middag actief is geworden. Daarvoor heb je in de ochtend een sms verstuurd, die is netjes uit je beltegoed gegaan. 

Na het actief worden van de bundel heb je om ongeveer kwart over een, en om ongeveer kwart voor twee een telefoongesprek gevoerd. Beide naar een 088 nummer, die gewoon onder reguliere telefoonnummer horen te vallen. Alleen zie ik hier dat een van die twee nummers door ons systeem gezien werd als een premium nummer. Dat is een aanduiding die normaliter voor dingen als 0900 servicenummers gebruikt wordt. Hierdoor is deze niet uit de bundel gegaan maar van je reguliere tegoed. 

Daarna gaan alle gesprekken, sms en dataverbruik netjes uit de bundel zoals zou moeten.

 

Ik heb nu even navraag gedaan bij de prepaid mensen wat hier aan de hand is en of dit een legitieme splitsing is. Daar kom ik even bij je op terug zodra ik reactie heb. Als blijkt dat er kosten ten onrechte in rekening gebracht zijn vergoed ik die dan natuurlijk voor je :)

 

Alvast bedankt voor de reactie, Erik. Ik ben benieuwd hoe dit gaat lopen.

Heb je misschien nog een tip voor me waar en hoe ik zelf ergens inzage kan krijgen in mijn bundelverbruik? Zowel in mijn prepaid-app als online in mijn.kpn is de maandbundel niet zichtbaar en dus ook het daadwerkelijke verbruik ervan niet. Dit zou wel prettig zijn voor het overzicht.

Mvgr. Mjanne

Reputatie 7
Badge +30

Voor de zekerheid: je gebruikt wel expliciet de prepaid app? Want daarin zou het zeker zichtbaar moeten zijn. Ik zie hier dat je op dit moment nog 5 minuten/sms over hebt en nog 173 MB, dus dat zou je daar moeten zien. Zou je de prepaid app eens willen herinstalleren?

 

Over de beide gesprekken waarvan er een wel en een niet in de bundel viel heb ik nog geen reactie. Daar stuur ik een herinnering achteraan en ik kom er bij je op terug.

Dag Erik,

 ik was even van de radar, zie nu net pas het laatste bericht. Inmiddels al reactie op jouw herinnering?

Ik zie in de prepaid-app wèl de gegevens van de bundel zoals je beschrijft, in Overzicht, maar niet waaráán, onder Verbruik. Daar staat de bundel ook niet vermeldt. Maar misschien vraag en verwacht ik teveel, wat betreft die app en gegevens kunnen bijhouden van verbruik op extra bundels.

Mvgr. Marianne

Reputatie 7
Badge +30

Ik zou wel verwachten dat je, bij verbruik, ook een meter ziet lopen daarvoor. Alleen inderdaad niet specifiek aan welke nummers e.d. Dergelijke specificatie staat alleen op de factuur. 

 

wat betreft de navraag, alleen kijkend naar de beide 088 nummers konden ze niet direct wat vinden. Dus ik heb ze inmiddels ook je 06-nummer doorgegeven zodat ze het ook vanaf die kant kunnen bekijken om te zien waar het mis gaat en welke van de twee factureringen (uit de bundel of uit het beltegoed) klopt.

Reputatie 7
Badge +30

Er is uitgebreid gespit en we hebben duidelijkheid hoe het zit. 088-nummers tellen als reguliere telefoonnummers qua tarief. Dat wil zeggen, je betaalt niet per minuut een bepaald bedrag extra zoals bij 09xx nummers. Je betaalt gewoon het reguliere beltarief.

Alleen, onder water zijn er wel bepaalde 088 nummers die toch een soort van service nummer zijn. Dit verandert niets aan hun tarief, maar wel aan of ze binnen een bundel kunnen vallen. En het blijkt dat een van de beide nummers die jij gebeld hebt zo'n nummer is. Dat betekent dat de reguliere belkosten voor het bellen naar dat nummer niet uit een bundel kunnen komen maar alleen uit je reguliere beltegoed. 

Het klopt in dit geval dan ook dat er hiervoor beltegoed is gebruikt. Alle 088 nummers die beginnen met 8861941 vallen in deze groep.

 

Dank voor je reactie, Eric.

Jammer dat er zoiets bestaat als 088 nummers die ‘onder water’ toch een soort van service nummer zijn. Maar het is zoals het is, zuwwe maar zegge. Dan snap ik in ieder geval waarom het zo hard ging met het beltegoed en dat er ook van het prepaid tegoed werd afgeschreven.. 

Dank voor de moeite in ieder geval,

Groet,

Mjanne

Reputatie 7
Badge +30

Graag gedaan, en het is ook goed geweest dat je dit hebt aangekaart, Mjanne. Er wordt nu gekeken of we deze nummers alsnog uit de bundel kunnen laten gaan. Of dat lukt en zo ja wanneer kan ik op dit moment niet aangeven. Als het lukt en gedaan dan merk je het in ieder geval doordat je dan niet meer uit je reguliere beltegoed betaalt voor dat ene nummer.