Beantwoord

prepaid geblokkeerd - hoe nummer heractiveren

  • 12 October 2020
  • 9 reacties
  • 2108 keer bekeken

Ik ben mantelzorger voor een oude heer.

Vandaag bleek zijn prepaid nummer (om administratieve redenen) geblokkeerd te zijn.

GSM lag met lege batterij in de lade, waarschijnlijk al langere tijd.

Ik zou graag zien dat ditzelfde nummer weer geactiveerd wordt.

Beltegoed weg maakt ons niet zoveel uit.

Ik las dat ik het nummer voor de moderator moet toevoegen aan Mijn Profiel maar mij is niet duidelijk in welk veld.

Dank u.

icon

Beste antwoord door Erik van KPN 12 October 2020, 15:02

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

9 reacties

Hallo @AP64 , bel eens naar dat bewuste nummer, als die overgaat gaat is het nummer nog actief, als je een toon krijgt van nummer onbekend is de kaart onbruikbaar geworden wegens te weinig niet bellen/sms'en en is de maximale geldigheidsduur van 9 maanden voorbij.

 

Reputatie 7
Badge +30

Welkom op het forum, @AP64! Dit klinkt niet goed. Een prepaid aansluiting moet 1x per 6 maanden betaald gebruikt worden. Dat wil zeggen er moet mee gebeld worden, een sms verstuurd of internet gebruikt. Als dat niet gebeurd, dan wordt het beltegoed bevroren. Er kan dan nog wel naar het nummer gebeld worden, maar je kunt niet meer met het nummer zelf uitbellen/sms’en/internetten. Deze bevriezing kan opgeheven worden door het beltegoed op te waarderen.

Als dat niet binnen 90 dagen gedaan wordt, dan wordt de aansluiting in z'n geheel opgeheven, inclusief telefoonnummer. Dat kan dan niet meer teruggedraaid worden.

 

Om te testen of het nummer van meneer nog in de 90 dagen periode zit, bel naar zijn nummer. Als hij nog opgenomen kan worden, dan is er niets aan de hand. Waardeer dan het beltegoed op, dat kan via deze pagina. 

 

Als dat niet lukt, vul dan voor de zekerheid nog even zijn nummer in op het forumprofiel. Maakt niet zoveel uit in welk veld je het plaatst, zolang er maar ‘privé’ achter staat. Reageer hier als je dat gedaan hebt, dan kijk ik het ook nog even na.

Bellen of SMSen naar zijn nummer geeft een foutmelding.

Ik heb het nummer toegevoegd aan het forumprofiel.

Alvast bedankt voor iedere moeite.

Reputatie 7
Badge +30

Dank je, @AP64. Het is helaas niet meer te herstellen. Meneer heeft eind december 2019 al de sms gehad om hem te waarschuwen dat hij 6 maanden geen gebruik heeft gemaakt van het beltegoed. Dat wil zeggen dat vervolgens eind maart de aansluiting in z'n geheel is komen te vervallen, inclusief nummer. Dit is niet meer te herstellen. 

Je kunt voor meneer een nieuwe prepaid simkaart aanschaffen. Zolang er minimaal 1x per 6 maanden iets aan verbruik is, blijft het verder actief. 

Daar was ik al bang voor.

Vraag ik me nog af, was het nummer belangrijk, ivm codes die daar op binnen komen ?

We zien de laatste tijd meerdere van dit soort vragen over verlopen pre-paids, zou er een betere manier te verzinnen zijn om te waarschuwen ?

. . . SMSen naar zijn nummer geeft een foutmelding.

Is dat zo ? Dat heb ik nog nooit gezien, SMS is allemaal eenrichtingsverkeer voor zo ver ik weet. Maar ik laat me graag overtuigen van het tegendeel.

@Erik_, duidelijk, bedankt.

. . . SMSen naar zijn nummer geeft een foutmelding.

Is dat zo ? Dat heb ik nog nooit gezien, SMS is allemaal eenrichtingsverkeer voor zo ver ik weet. Maar ik laat me graag overtuigen van het tegendeel.

Mijn telefoon zegt over mijn SMS ‘Sending failed’ zonder verdere uitleg.

Kan natuurlijk dat er een andere fout mee wordt bedoeld, maar omdat gewoon bellen ook al een voice error message gaf vond ik het niet vreemd.

Inmiddels bericht gekregen van @Erik_ dat er al in december 2019 een waarschuwing is verstuurd.

Ik zal een nieuwe prepaid gaan bestellen.

Mijn telefoon zegt over mijn SMS ‘Sending failed’ zonder verdere uitleg.

Aha, bedankt.

Ik weet het fijne daar niet van maar ben ik wel benieuwd naar, wie weet er meer van ?

 

Reputatie 7
Badge +30

Het versturen van een sms is niet per sé eenrichtingsverkeer, dit hangt af van hoe het verzendende toestel is ingesteld.. De sms gaat van de telefoon die hem verstuurt het netwerk in. Het netwerk kijkt vervolgens of het nummer actief is, en of deze op het moment ook bereikbaar is. Zo ja dan gaat de sms daarheen. Zo niet, dan niet. Afhankelijk verder van hoe het systeem in elkaar zit zal bij een nummer dat wel actief is maar niet bereikbaar (telefoon uit bijvoorbeeld), de sms in het systeem blijven hangen tot het nummer ook bereikbaar is.

Als een nummer niet actief is, en misschien ook wel als hij niet bereikbaar is, dan kan het systeem dit terug doorgeven aan het verzendende toestel. Ik kan, bijvoorbeeld, in mijn toestel ‘delivery reports’ aanzetten. Dan krijg je dus ‘delivery failed’ of ‘sending failed’, afhankelijk van hoe het toestel dingen interpreteert/weergeeft en wat het systeem aan het toestel teruggeeft.

Â