Prepaid internet gebruik, kosten inzien, tarief

• 18 oktober 2015
  • 5 reacties
  • 511 keer bekeken

Hi,

Gister mijn nieuwe mobiel ontvangen. Ik wisselen van sim kaart, en zet ik de mobiel aan.
Wifi ingesteld, en Google ging mijn apps overzetten.

Ging ik na kwartier kijken, en zag ik dat de mobiel niet de wifi prefeert maar mijn prepaid beltegoed. Ik heb mijn gegevensgebruik altijd uit staan, omdat ik natuurlijk niet met prepaid voor internet wilt gebruiken (en alleen wifi gebruikt). Nu was de mobiel dus nog net aan, en had ik de kans nog niet gehad om gegevensgebruik uit te zetten. Na een kwartier de gegevensgebruik uitgezet op mijn nieuwe mobiel, maar toen was er al 66,17 mb overgezet. Dat is een aardig duur grapje, ik moest hierna meteen opwaarderen, want hij heeft al mijn prepaid tegemoet opgemaakt.

Ik kan niet zien hoeveel dit mij gekost heeft exact, want ik kan ook niet de kosten zien in mijnkpn? Is er een mogelijkheid om te zien welke telefoongesprekken, smsjes en internet handelingen hebben gekost? Is ook handig voor mijn declaraties.

Hoe dan ook, is het mogelijk dat jullie mij enigszins tegemoet komen?

Nu heb ik ook nog wat verder gekeken bij mijnkpn, en kwam ik er ook achter dat ik al drie jaar op een duur prepaid basis tarief (uit 2012) zat en niet op het prepaid bonus tarief. Ik was helaas niet op de hoogte dat het bestond of dat je dat zelf in moest instellen. Dus ik heb flink meer betaald voor telefoongesprekken en smsjes, en ook nooit een de bonus ontvangen. Ik snap dat ik dit zelf in moest instellen, maar alles is goedkoper bij het bonus tarief, dus je zou ook kunnen zeggen waarom dit niet automatisch word verandert voor de klant.

Alvast bedankt, en goede zondag!

- Tom

5 reacties

Reputatie 7
Badge +31
Kosten inzien is bij prepaid niet mogelijk. Dit is omdat alles vooruitbetaald wordt. Daarom worden er ook geen gebruiksgegevens vastgelegd. Alleen aan de hand van het beltegoed wat er voor die 66 MB op stond kun je schatten wat het verbruik daarvan is geweest.

Ter info:

Tarieven mobiel internet prepaid

Tarieven prepaid

P.S. heb je geen bundel(s) voor mobiel internet gebruikt dan gaat het idd van je beltegoed af.

Reputatie 7
Badge +30

Tommys schreef op 18 okt '15 om 15:19u

Nu heb ik ook nog wat verder gekeken bij mijnkpn, en kwam ik er ook achter dat ik al drie jaar op een duur prepaid basis tarief (uit 2012) zat en niet op het prepaid bonus tarief. Ik was helaas niet op de hoogte dat het bestond of dat je dat zelf in moest instellen. Dus ik heb flink meer betaald voor telefoongesprekken en smsjes, en ook nooit een de bonus ontvangen. Ik snap dat ik dit zelf in moest instellen, maar alles is goedkoper bij het bonus tarief, dus je zou ook kunnen zeggen waarom dit niet automatisch word verandert voor de klant.

Alvast bedankt, en goede zondag!

- Tom

Hoi,

Ten opzichten van het Prepaid bel-sms 2012/Basis -2015 tarief is Bonus tarief in alle gevallen goedkoper. Er is echter ook nog een KPN 5 tarief, waarbij SMS'en maar 5 cent kost en bellen iets duurder is. En dan is er ook nog Seconde bellen, waarbij gesprekken niet een minimum hebben van 1 minuut.

Ik gebruik zelf Bonus Tarief. Van de 20€ die ik opwaardeer koop ik internetbundels, en van 15€ bonus die ik krijg bel, sms, en internet (losse mb's) ik.

Robin

Reputatie 7
Badge +28
Dag Tom, welkom op het forum!

Dat is even schrikken inderdaad! Zoals Peter aangeeft kunnen we niet specificeren hoe de kosten zijn onderverdeeld. Je kunt wel in elk Android-toestel zien waar het dataverbruik naar toe is gegaan (Instellingen > Dataverbruik). Uitgaande gesprekken en SMS staan in hun eigen applicaties; de 'dialer' (de app waarmee je belt) en berichten-app. Hoe dit exact in elkaar zit kan verschillen per toestel.

Ik kan je hierin helaas niet tegemoet komen in de kosten. Ik wil je wel adviseren om in de instellingen van de Play Store aan te passen dat apps alleen over Wifi mogen updaten. Dan mag dit in de toekomst niet meer voorkomen.

Joran schreef op 21 okt '15 om 16:40u
Dag Tom, welkom op het forum!

Dat is even schrikken inderdaad! Zoals Peter aangeeft kunnen we niet specificeren hoe de kosten zijn onderverdeeld. Je kunt wel in elk Android-toestel zien waar het dataverbruik naar toe is gegaan (Instellingen > Dataverbruik). Uitgaande gesprekken en SMS staan in hun eigen applicaties; de 'dialer' (de app waarmee je belt) en berichten-app. Hoe dit exact in elkaar zit kan verschillen per toestel.

Ik kan je hierin helaas niet tegemoet komen in de kosten. Ik wil je wel adviseren om in de instellingen van de Play Store aan te passen dat apps alleen over Wifi mogen updaten. Dan mag dit in de toekomst niet meer voorkomen.

Ok, jammer om te horen. Het inzien van je kosten is erg handig, en eigenlijk nodig voor mijn declaraties. Ik gebruik mijn telefoon prive en voor werk. Met de OV Chipkaart kun je ook geld op zetten, en kijken later waar je bent ingecheckt en uitgecheckt. Ik kan me herinneren dat ik vroeger dit via HI wel in kon zien. Ik zie dit graag in de toekomst. 

Ik kwam er achter dat ik al drie jaar op een duur prepaid basis tarief (uit 2012) zat en niet op het prepaid bonus tarief. Ik was helaas niet op de hoogte dat het bestond of dat je dat zelf in moest instellen. Dus ik heb flink meer betaald voor telefoongesprekken en smsjes, en ook nooit een de bonus ontvangen. Ik snap dat ik dit zelf in moest instellen, maar alles is goedkoper bij het bonus tarief, dus je zou ook kunnen zeggen waarom dit niet automatisch word verandert voor de klant. Waarom is dit zo geregeld?

Reputatie 7
Badge +31
Je hebt voor je OV chipkaart dan wsl een abonnement, waarbij ie ook automatisch wordt opgeladen v.a. je bankrekening. Dat is dus geen prepaid en worden van de OV chip je (reis)gegevens dus wel opgeslagen.

Als je wilt kunnen declareren, of i.i.g. je kosten inzien, dan is een abonnement dus te overwegen. Dat kan zelfs minder duur worden dan prepaid. Ook kun je dan via 4G internetten, wat niet kan met prepaid; dat is alleen 3G.

Reageer