Vraag

Prepaid overgezet naar KPN, kan nu niet bellen vanuit Curaçao

  • 17 September 2019
  • 9 reacties
  • 434 keer bekeken

Mijn SIM-kaart is overgezet van Telfort naar KPN. Waarom dat is gebeurd, weet ik niet; ik heb dit vernomen toen ik contact zocht met Telfort omdat mijn account verlopen bleek te zijn.
Inmiddels heb ik een KPN ID aangemaakt en daaraan het nummer van mijn prepaid mobiel gekoppeld. Account is geldig en ik heb beltegoed.
Ik woon op Curaçao en heb deze telefoon in Nederland aangeschaft voor gebruik in Nederland. Nu ik probeer vanuit Curaçao te bellen krijg ik als melding "Your call is restricted". De SIM-kaart is bij de overgang naar KPN niet gewisseld en is dus dezelfde waarmee ik in het verleden wel kon bellen, ook vanuit Curaçao. SMS-en lukt wel.
Is er een instelling, die ik moet aanpassen? Zelf denk ik aan roaming, maar ik kan die instelling niet vinden; ik heb een Nokia RM-1111 zonder Internetbundel.
Graag advies.
Met vriendelijke groeten
John

9 reacties

Reputatie 7
Badge +21
Goedenavond @gustele, welkom op het Forum en bedankt voor jouw bericht!

Alle Telfort prepaid klanten zijn overgezet naar KPN, omdat uiteindelijk alles van Telfort overgaat naar KPN. We zijn begonnen met Telfort prepaid! Goed dat je inmiddels een KPN ID aan hebt gemaakt en in MijnKPN kan!

Is je telefoon wel verbonden met het netwerk? Kan je een ander netwerk testen, door deze handmatig te selecteren? Verder zijn de juiste prepaid instellingen hier te vinden, je moet alleen even jouw toestel opzoeken en onder het kopje buitenland - bellen, sms en internet kijken wat je dient in te stellen.

Ik hoor graag of je er hiermee uitgekomen bent. Zo niet, dan ontvang ik graag het 06-nummer en jouw APN instellingen. Wil je het 06-nummer toevoegen onder klantnummer mobiel in jouw Forum profiel en de APN instellingen in een bericht zetten? 🙂
We hebben hier twee netwerken, Digicel en Chippie (UTS); beide netwerken geven een melding dat het niet werkt (restricted).
Ik heb mijn merk en type telefoon en het nummer ingevuld in mijn profile.
APN kan ik niet vinden in de handleiding, maar ik gebruik (nog) geen Internet, dus wellicht is APN niet nodig. Ik zie wel dat de toegangspunten onder Mobiele data allemaal op Telfort staan.

Ik heb gecontroleerd of ik uitgaande oproepen heb geblokkeerd. Om die instelling zonodig te wijzigen heb ik een blokkeringswachtwoord nodig. Dat kan ik in de handleiding niet vinden.
Reputatie 7
Badge +21
@gustele, bedankt voor je reactie. Bij het mobiele nummer zag ik nog geen APN ingesteld, ik heb deze op prepaid internet gezet en opgeslagen. Wil je het toestel eens opnieuw opstarten (evt. simkaart er even uit en weer in stoppen) om te controleren of je nu wel verbinding kan krijgen?

Daarnaast wil ik je vragen om op te waarderen. Het tegoed lijkt nu namelijk 'bevroren' omdat je er meer dan 5 maanden geen gebruik van hebt gemaakt. Normaliter is het opwaarderen óf bellen, maar bellen lukt niet dus blijft opwaarderen over. Dit kan heel gemakkelijk en snel online. Heb je dit gedaan? Probeer dan nog eens te bellen!
Jammer, noch het opnieuw starten van de telefoon na verwijderen en weer plaatsen van de sim-kaart, noch het opwaarderen (bevestiging hiervan ontvangen) heeft tot het gewenste resultaat geleid. Ik kan nog steeds niet bellen. Opmerking blijft "Your call is restricted".
Aanvullende informatie, die mogelijk met het probleem te maken heeft (ik heb de taal van het toestel op Engels gezet; dat geeft voor mij duidelijker settings): Status opgevraagd voor elk van de items
Network
Als ik zelf als netwerk Digicel kies, dan krijg ik een uitgebreidere foutmelding: "We are sorry. The owner of this account that you are dialing from has restricted outgoing calls. ID 15". Dit suggereert dat het iets te maken heeft met call barring.

Wat me ook opvalt is dat ik als netwerk direct na opstarten en af en toe daarna ook NL Telfort voorbij zie komen. Ik kan me voorstellen dat dit het KPN netwerk had moeten zijn.

Call barring (netwerk Chippie of automatisch):
  • Outgoing calls: On: Asynchronous data services
  • International calls: Off
  • Intl. except to home: On: Messages
  • Incoming calls: Off
  • Incoming if abroad: Off
Als ik mijn Nederlandse telefoon bel vanaf mijn lokale Curaçaose telefoon, dan gaat de telefoon probleemloos over; incoming calls if abroad is dus inderdaad geen probleem.
Als ik mijn lokale Curaçaose telefoon bel vanaf mijn Nederlandse telefoon, dan krijg ik de melding "we are sorry. Your call is restricted". Die call zou wel mogelijk moeten zijn volgens de barring settings, want het is een International call. Ook de vreemde setting voor Outgoing calls (On: Asynchronous data services) zou dit niet moeten blokkeren volgens mij. Maar wat mij betreft mogen alle settings op Off staan. Ik kan ze echter niet wijzigen, want er wordt een barring password gevraagd. Dat heb ik niet en er staat ook geen default waarde in de documentatie. Als ik 0000 of 1234 probeer, dan krijg ik als antwoord "Couldn't do this".
LET OP: de reden dat ik een uitgebreide foutmelding krijg bij netwerk Digicel heeft te maken dat voor dat netwerk call barring voor outgoing calls blijkbaar default op ON: Voice calls staat. Die melding heeft dus inderdaad betrekking op call barring. Zoals gezegd kan ik die setting niet wijzigen vanwege een onbekend barring password.

Flight mode: Off

Mobile data connection: On (hoewel ik geen data plan actief heb)

Mobile data, Access points:
  • Telfort mobiel Internet
  • Telfort MMS
  • Telfort Streaming
Wat ik vreemd vind is dat de Access Points nog Telfort in de naam hebben; als ik via kpn.nl de instructies opvraag om APN in te stellen, blijkt dat dit KPN Mobiel Internet moet zijn.
Overigens leidt het toevoegen van een APN voor KPN Mobiel Internet niet tot een oplossing.

Ik hoop dat deze aanvullende informatie helpt om het probleem om te lossen.
Reputatie 7
Badge +21
@gustele, ik heb een ticket aangemaakt voor onze technische dienst zodat zij hier nog even hun licht op kunnen werpen! Je hoort zo snel mogelijk van ons.
Reputatie 7
Badge +21
@gustele, ik zie dat de technische dienst op dit moment ook geen oplossing had en dat je gaat testen op het moment dat je weer in Nederland bent. Jammer dat we op dit moment niks voor je kunnen betekenen hierin 😞
Ok, waarschijnlijk de beste aanpak om pas in Nederland verder te onderzoeken. Dat kan dan ook via een KPN-shop. En wellicht ligt het aan de lokale (Curaçaose) providers; dat sluiten we in Nederland dan ook uit.
Bedankt in ieder geval voor de hulp.
Reputatie 7
Badge +21
Helemaal goed. Graag gedaan tot zover!

Reageer