Beantwoord

Prepaid simkaartje om vanuit buitenland te internetten

• 30 november 2017
  • 75 reacties
  • 1616 keer bekeken

Toon eerste bericht

75 reacties

Reputatie 7
Badge +27
Vreemd inderdaad. Dit lijkt in ieder geval een bug in de prepaid app die ik door ga geven. Het verbruik wil ik graag even aan onze kant nakijken. Hoewel we een paar jaar terug al contact hadden heb ik jouw adresgegevens niet meer omdat we zijn overgestapt naar een nieuw forum. Kun je jouw adresgegevens en het prepaidnummer in je profiel zetten en een seintje geven als dat is gebeurd? De velden met (privé) zijn alleen door jou en ons te zien.
Reputatie 2
Heb ik gedaan
Reputatie 7
Badge +27
Dank daarvoor! Ik heb het verbruik nagekeken, zie ook de screenshot onderaan. Op 3 en 4 augustus is gebruik gemaakt van het bonustegoed (alleen bruikbaar in Nederland). Op de 5e is er alleen data van roaming verbruikt. Komen de tijdstippen overeen met wanneer de simkaart actief was? Het € 13,12 tegoed was van het bonustegoed.
Reputatie 2
Bedankt voor het nakijken en de print screen
Op 3 en 4 augustus ben ik bezig geweest met het gereedmaken van de camper waar de Huawei in zit en heb ik het kaartje er in gedaan en even getest dus dat klopt.
Op 5 augustus zijn we weg gegaan maar ik twijfel nu of ik de Huawei uit heb gedaan en het print screen geeft aan dat er verbruik is geweest en daar twijfel ik niet aan.
Zone 1 zou dan Duitsland kunnen zijn geweest en zone 2 Denemarken en daar raakte het saldo op begrijp ik uit de print screen.
Dus nu overziend te hebben klopt het denk ik wel maar dan graag even je advies.
We hebben een Iphone met vast abo en kunnen dus onderweg vanuit het abo internetten maar we hebben ook de inloggegevens van de Huawei router er in staan en dus kan die via de Huawei gaan internetten.
Hoe kan ik dat voorkomen ?
Ik wil verbinding kunnen maken met de telefoon naar de Huawei dus moet ik wifi in de Huawei aan houden.
Zet ik wifi in de telefoon uit dan kan ik alleen maar van mijn abo gebruik maken maar als ik dan ergens gratis internet kan hebben lukt dat weer niet.
Wat kan je mij (ons) adviseren ?
Alvast bedankt
Reputatie 7
Badge +27
Top! Fijn dat dat is opgehelderd. Zone 1 is inderdaad Duitsland (en België) en zone 2 is de rest van de EU.

Een oplossing voor deze kwestie is misschien om in te stellen dat er niet automatisch verbinding wordt gemaakt met de Huawei. Dat zou zo moeten kunnen: How to Stop Your iPhone or iPad From Automatically Connecting to a Wi-Fi Network. Hierdoor kun je WiFi gewoon aan laten staan maar moet je eenmalig even op de Huawei klikken als je daar mee wil verbinden. De netwerksleutel hoef je dan niet elke keer in te vullen. Met andere netwerken kun je automatisch verbinding blijven maken. Enige nadeel? Wel onthouden de verbinding weer te verbreken na gebruik.

In mijn telefoon (Android) zie ik een dergelijke optie overigens niet. Er lijkt altijd automatisch verbinding te worden gemaakt met een WiFi netwerk. Als het alleen om de iPhone gaat is dit misschien een goede optie.
Reputatie 2
Dank je wel voor de uitleg en de verheldering over de zone indeling
Helaas lukt het (nog) niet om de link uit te voeren want dat werkt alleen vanaf iOS 11 en ik heb de Iphone 5S die niet verder gaat dan iOS10.3.3
We zoeken verder voor een goede oplossing
Reputatie 2
Ondertussen heb ik gezocht naar de zone indeling maar ik kom alleen maar deze https://www.kpn.com/alles-in-1/wijzigingen2017/_assets/wijzigingen-beltarieven-buitenland-legacy-en-allesin1.pdf pdf tegen van juli 2017 en daar staat onder zone 2 andere landen.
Waar kan ik de juiste zone indeling vinden ?
Reputatie 2
Joran of iemand anders, weet je al waar ik de juiste zone indeling kan vinden ?
Reputatie 7
Badge +27
Sorry, lang weekend! Dit is de zone indeling:
Zone - Landen - Bijbehorende bundel
1 Duitsland en Belgie - Standaardbundel
2 Europa EU(+Andorra en Zwitserland) - Standaardbundel
3 Europa non-EU - Voordeelland buiten EU
4 VS en Canada - Voordeelland buiten EU
5 Noord-Afrika/Midden-Oosten - Overig land buiten de EU
6-7 Rest van de wereld - Overig land buiten de EU
8-10 Satelliet - Geen bundel
Reputatie 2
Bedankt maar dit moet toch ergens in een document of voorwaarden staan net zoals het pdf file van 2017 https://www.kpn.com/alles-in-1/wijzigingen2017/_assets/wijzigingen-beltarieven-buitenland-legacy-en-allesin1.pdf ?
Daar staat in vanaf 1 juli 2017
De vraag is dan ook waar kan ik de nieuwe / gewijzigde zone indeling downloaden ?
Graag een link !
Reputatie 7
Badge +27
Die PDF klopt verder wel, door de roamingwijzigingen zijn er nog maar 3 zones (Standaard, voordeelland buiten EU, overig land buiten EU). De zones worden niet uitgelegd omdat je die ook niet op de factuur terugziet. Intern worden ze wel gebruikt en het leek me ook meerwaarde hebben om uit te leggen dat er verbruik in Duitsland en een ander land (Denemarken dus) is geweest. Je komt hier zelf niet mee in aanraking en daarom is er ook geen PDF op de site. Vroeger was het wat moeilijker, nu zijn alleen de drie zones nog van toepassing. Hoe we het intern opdelen maakt dus verder niet uit 🙂
Reputatie 2
Nu snap ik het niet meer.
PDF is correct dus 3 zones (groepen)
Maar er bestaan 6 zones waarvan zone 1 o.a. Duitsland en Denemarken bevatten
Zone 2 bevat Australië etc maar geen Duitsland of Denemarken
Maar je schrijft dat Duitsland in Zone 1 valt en de rest dus Denemarken in zone 2 maar klopt niet met het PDF file
Reputatie 7
Badge +27
In de PDF waren de zones met nummer van toepassing tot 1 juli 2017. Daarna worden geen zonenummers meer gebruikt. De 10 zonenummers die ik hierboven stuurde worden alleen intern gebruikt. Voor de eindgebruikers zijn er dus nog maar 3 zones. Alle zones met nummertje zijn op 1 juli 2017 geschrapt.
Reputatie 2
Jammer dat het zo geheimzinnig is want ook die 3 zones zijn nergens te vinden en waarom zijn die 10 zones alleen voor intern gebruik ?
Zo is en blijft het een onduidelijk verhaal : 3 zones voor eindgebruikers - 10 zones voor intern en beiden zijn nergens te vinden op internet of via de KPN op te vragen.

Ik ben al weg gegaan bij KPN AIO waarna ik na het weg gaan excuses heb ontvangen voor de gang van zaken maar nu gaat het de zelfde kant op met prepaid van KPN.
Deze duistere gang van zaken voelt niet goed.
Reputatie 7
Badge +27
Ik ben bang dat ik de verwarring niet begrijp, laat staan dat er geheimzinnig zou worden gedaan. Volgens mij ben ik niets dan transparant maar misschien hebben we wat miscommunicatie.

De drie zones staan in de PDF. Europa, buiten Europa (voordeelland) en buiten Europa (geen voordeelland). Dit zijn de drie zones die er zijn en die uitmaken voor onze klanten. Hoe we dit intern oplossen is niet belangrijk, er is geen reden om daar een document over te publiceren want dit zie je niet terug op de factuur. Misschien had ik wat verwarring kunnen voorkomen door de zones uit de screenshot te laten, sorry daarvoor. Ik hoopte het daarmee juist wat duidelijker te maken.
Reputatie 2
Ik heb alles terug gelezen en ik blijft het verwarrend vinden maar misschien inderdaad wel door alle zones.
Er zijn blijkbaar 3 zones maar je melding dat Duitsland en België in zone 1 zitten en de rest van europa in zone 2 maakte dat niet verhelderend want zone 1 van de 3 zones is europa incl. Duitsland en België en Denemarken etc
Het lijkt net of er meer zones zijn en dus meer prijsklassen maar dat zal dus niet zo zijn.
Bedankt
Reputatie 2
Vandaag heb ik voor €10 opgewaardeerd en daar krijg ik gratis €5 bonus bij en nu met de actie 100MB voor 7 dagen
Helaas zie ik geen bundel staan in "mijn KPN" maar er staat "je heb op dit moment geen bundels"
Ik zie wel dat ik nu een tegoed heb van €28,12 en dat klopt want er stond €13,12 en daar kwam vandaag €10 opwaarderen bij + €5 bonus
Vraag ik op 1266 het saldo op dan staat er ook geen bundel bij alleen tegoed is €10 geldig tot 18 feb 2019 en extra bonus tegoed is €18,12 maar niets over de bundel.
Start ik KPN Prepaid op dan staat er huidige beltegoed €0,00 en kijk ik onder beltegoed dan staat er alles op €0,00
Onder instellingen - tarief staat als mijn tarief "onbekend" ondanks dat ik dat al enkele keren veranderd naar KPN Bonus Rate maar er gebeurd niets.
Reputatie 2
Ik heb nog geen reactie gehad maar wil nu het volgende melden.
Op 17 augustus heb ik €10 opgewaardeerd en kreeg € bonus en 100MB
Kaartje in de mifi gedaan, wifi in de Huawei is uitgezet en telefoon kan geen verbinding maken met de Huawei en aan de UTP uitgang hangt niets.
Huawei staat wel aan maar wifi in de telefoon staat uit.
Gisteren op 19 augustus saldo opgevraagd dat was nog steeds €10 + €18,12 bonus maar nergens iets te zien van de 100MB bundel
Vandaag bleek dat mijn €10 opwaardering weg was en van de bundel is nog steeds niets te zien
Door onbekende oorzaak is mijn 7 daags bundel op en mijn €10
Reputatie 7
Badge +27
Hoi schenk, ik denk dat de weergave van de bundel in MijnKPN hetzelfde probleem is waar we het eerder over hadden. Dat is doorgegeven en wordt hopelijk aangepast!

Op dit moment staat er nog €18,12 in de bonusbundel (alleen bruikbaar in Nederland). De 100MB is op, evenals de € 10 aan beltegoed. Dit wordt bijna exclusief veroorzaakt door dataverbruik op 19-08-2018 16:06:44, toen is er 140MB verbruikt. Dat is dus de 100MB + het resterende beltegoed. Op 18-08-2018 18:18:48 is er nog 3,6MB verbruikt, verder alleen wat verbruik dat een aantal KB's beslaat.
Reputatie 2
Dank je Joran maar ik snap er helemaal niets van dat 100MB en €10 op is zonder dat ik iets gebruikt heb
Ik hoop dat je mij kan helpen wat er gaande is.
Ik heb een Huawei mifi en daarin heb ik wifi uitgezet en ik heb niets op een LAN uitgang aangesloten
Ik ga er dan van uit dat er geen verbruik kan plaats vinden.
Ik heb het KPN simkaart in een oude Wolfgang Android telefoon gedaan en via de PC heb ik €10 opgewaardeerd. Toen het saldo opgevraagd en dat was €28,12 maar geen bundel dus ook de gratis 100MB bundel was niet zichtbaar maar dat is dan een bug in de mijnKPN app
Daarna heb ik de simkaart in de Huawei gedaan en via mijnKPN bleef het saldo €28,12 maar gisteren de 20e augustus was het saldo ineens €18,12 en ook de bundel blijkt op te zijn, iets wat ik dus niet kon zien.
Ik heb tussen het opwaarderen en gisteren de Huawei niet gebruikt en ook niets op de LAN aangesloten en de telefoons maken geen verbinding met de Huawei want wifi staat uit in de Huawei en ik zie ook geen wifi in de telefoon.
Ik snap niet dat ineens de bundel en de €10 op zijn
Die €10 heb ik als test opgewaardeerd.
Het lijkt me sterk dat de Huawei dat verbruikt voor updaten of wat dan ook.
Nogmaals ik snap er niets meer van omdat ik hier geen vinger achter kan krijgen waar de oorzaak ligt en nu dus helemaal niet nadat ik in mijn ogen wifi uitgezet heb en niets op een LAN poort heb aangesloten.
Reputatie 7
Badge +27
Dat is inderdaad vreemd. Ik denk niet dat deze Huawei nog softwareupgrades krijgt. Aan de andere kant heb ik nog nooit meegemaakt dat het verbruikte beltegoed niet klopt. De hoeveelheid data doet vermoeden dat er een groot bestand is gedownload, of dat er is gestreamd. In ieder geval een aaneengesloten verbruik. Staat de APN nog ingesteld op "internet"? Er zijn meerdere APNs die je kunt gebruiken, advancedinternet bijvoorbeeld. Een nadeel daarvan is dat er veel sluipverbruik kan optreden omdat het verkeer niet door een firewall gaat.
Reputatie 2
Voor mij onbegrijpelijk hoe er iets gedownload of gestreamd kan zijn als wifi uit staat en niets aan de LAN poorten zit.
Zojuist met de laptop ingelogd en "internet" is nog steeds de APN

Even een korte beschrijving van mijn situatie :
Ik zit in Zweden in ons vakantiehuis met glasvezel verbinding en de Huawei zit in onze buscamper ingebouwd
Vrijdag 17 augustus heb ik met €10 op gewaardeerd en de wifi uit gezet in de Huawei en zojuist gekeken en die staat nog steeds uit, er kon dus geen verbinding gemaakt worden met een telefoon en de Huawei.
Zaterdag 18 augustus hebben we onze dochter opgehaald van het vliegveld en zondag zijn we nergens heen geweest, zelfs niet in onze camper geweest. Maandag zijn we een trip gaan maken.
Ook zat de laptop niet aangesloten op een LAN kabel..

Ik hoop dat u begrip heb dat het mij dwars zit omdat het voor mij 100% zeker is dat er geen verbinding is geweest op 19 augustus en dus onduidelijk is waarom de bundel en mijn tegoed op 19 augustus zo ineens op is.
Reputatie 7
Badge +27
Dat ben ik met je eens. Ik weet niet of dit modem logs van activiteiten bijhoudt maar zelfs dan lijkt het me sterk dat we daaruit de oorzaak kunnen achterhalen. Wellicht staat er wel wanneer de firmware voor de laatste keer is bijgewerkt. Ik heb €10 beltegoed bijgeschreven. Het lijkt me verstandig het 4G modem uit te schakelen als er geen gebruik van wordt gemaakt. Dan kun je de WiFi instellingen ook gewoon aan laten staan.
Reputatie 2
Ik zal eens kijken of er een log bestand bijgehouden word en of er een firmware is bijgewerkt en wat de laatste versie is.
Bedankt voor het bijschrijven van de €10 belstegeod.
Ik ga het e.e.a. proberen en voor alsnog hou ik het kaartje even uit de Huawei, saldo moet dan ongewijzigd blijven
Daarna gaat die weer in de Huawei maar ik hou de wifi uitgeschakeld, niet nodig.
De Huawei zal ik dan nog een paar dagen uit laten, ook dan moet het saldo gelijk blijven.
Als dat allemaal goed werkt zal ik de Huawei aan doen en later weer uit doen om te kijken of het salso gelijk blijft. Maar zonder wifi aan en zonder iets op de LAN aan te sluiten
Daarna laat ik de Huawei aan en weer zonder wifi en zonder iets op de LAN
Uiteindelijk zal ik de laptop aansluiten om mails binnen te halen.
Dit zal denk ik enkele weken in beslag nemen om een goed beeld te krijgen.

Advies is altijd welkom
Reputatie 7
Badge +27
Als ik een verklaring kon geven voor dit verbruik had ik je graag willen adviseren maar ik moet bekennen dat dit me ook een raadsel is. Als er geen apparaten zijn aangesloten en wifi zelfs uit staat zou je misschien een paar Kb dataverkeer verwachten omdat het modem verbinding blijft zoeken met het netwerk. Niet 140Mb. De manier waarop je dit gaat testen lijkt me een hele goede, ik kan te zijner tijd de logs er ook weer bijzoeken zodat we dat ernaast kunnen leggen.

Eerder in het topic is Onbeperkt Online besproken. Dat is een ideale bundel om echt onbeperkt mee te kunnen internetten. Het grote nadeel is dat de snelheid zo traag is dat er niet mee valt te streamen, websites laden is ook vergelijkbaar met het inbeltijdperk. Maar, misschien is het toch eens de moeite van het testen waard. Als dat voldoende blijkt hoef je je nooit meer zorgen te maken over een bundel die opraakt.

Reageer