Beantwoord

Prepaid telefoon afgesloten

  • 10 August 2019
  • 13 reacties
  • 592 keer bekeken

Op mijn prepaid telefoon ontvang ik het bericht `geen abonnement`. Ik kan er niet meer mee bellen, noch gebeld worden.
Ik woon in Spanje en gebruik de telefoon sporadisch - uitsluitend voor bankzaken. Hoewel ik zeker weet genoeg beltegoed te hebben, heb ik geprobeerd op te laden. Maar ook dat lukte niet, met de mededeling dat mijn nummer ongeldig is. Ik heb geprobeerd via de chat KPN te bereiken, maar krijg daar geen respons.
icon

Beste antwoord door Susan_ 12 August 2019, 08:47

Bekijk origineel

13 reacties

Reputatie 7
Badge +21
Hallo @tom herman
Als je niet meer kan bellen én ook niet meer gebeld kan worden is het nummer vervallen.
Maar dan heb je het nummer al langer dan 9 maanden niet gebruikt en/of opgewaardeerd.
Dit is definitief en onherstelbaar, je bent dan het nummer en resterende tegoed kwijt.

Je prepaid-tegoed bij KPN Prepaid is onbeperkt geldig. Er is 1 voorwaarde: je moet je mobiele aansluiting 1 keer in de 6 maanden gebruiken (zelf bellen, sms’en, mobiel internetten of opwaarderen).

Heb je geen waarschuwingen via SMS ontvangen? KPN stuurt die normaal gesproken om je tijdig te wijzen op het (naderend) einde.
Bedankt voor je reactie!
Volgens mij heb ik mijn telefoon het afgelopen jaar meerdere keren gebruikt. Maar het zou zo maar kunnen dat er 6 maanden zijn verstreken.
Ik vind het trouwens een onzinnige voorwaarde. Al wordt er een waarschuwings sms verstuurd, wanneer ik mijn telefoon niet gebruik staat hij uit en ontvang ik dat dus niet. Ik zou zeggen dat je zelf wel mag uitmaken wanneer - en hoe vaak je je telefoon gebruikt en zie niet in waarom KPN dat moet bepalen.
Maar goed, wat nu te doen om mijn telefoon weer aan de praat te krijgen?
Reputatie 7
Badge +21
Om met het laatste te beginnen, je zal een nieuwe prepaidsim moeten aanschaffen, dat betekent dus ook een nieuw nummer.

Wat het "gebruiken" betreft, dat moet dus uitgaande communicatie zijn, je moet minstens één keer per half jaar zelf een gesprek starten of sms versturen. Het alleen ontvangen van smsjes (verificatie, tan-code? van de bank) is niet voldoende. Je moet iets van het tegoed gebruiken.

Tot slot: de 06 nummers zijn niet oneindig in aantal, daarom is het logisch dat KPN (en andere providers denk ik) ongebruikte nummers uit roulatie neemt om ze opnieuw te kunnen inzetten.
Reputatie 7
Badge +21
Goedemiddag @tom herman, welkom op het Forum en bedankt voor je bericht!

Het lijkt erop dat het nummer inderdaad uit de lucht gehaald is, nadat hij een lange tijd niet gebruikt is.. Bij prepaid is de enige voorwaarde eigenlijk dat het 1 keer in de 6 maanden gebruikt moet worden in de vorm van een opwaardering, sms of belletje. Gebeurt dat na het bericht niet, dan wordt het nummer opgeheven en uiteindelijk later opnieuw uitgegeven.

Om te kijken of het te laat is of nog niet, duik ik graag het systeem in. Wil je het 06-nummer en simkaartnummer (verificatie) noteren bij persoonlijke opmerkingen in jouw Forum profiel en mij een seintje geven als dat gelukt is?
Hallo Susan,
Hartelijk dank voor je reactie - en voor de moeite die je wilt nemen.
Ik ben nieuw op dit forum - en een bejaarde digibeet - en kom er niet uit hoe ik je kan bereiken via het Forum Profiel.
Daarom hier de gevraagde gegevens - lijkt me niet zodanig privé, of fraude gevoelig, dat het niet openbaar zou kunnen:
Mijn telefoonnummer : * en simkaart nummer: *
Groet uit warm Valencia,
Tom.

*Admin: gegevens verwijderd i.v.m. privacy.

Al wordt er een waarschuwings sms verstuurd, wanneer ik mijn telefoon niet gebruik staat hij uit en ontvang ik dat dus niet.


Bij simyo krijg ik een email als het nummer dreigt te verlopen, is dat bij kpn niet zo ?
(simyo is van kpn, maar ja xs4all ook, toch doen die heel dingen heel anders, nu nog :-/// )
Dit onderwerp ging er ook over :
https://forum.kpn.com/prepaid-16/nummer-is-weg-466756

Nee, KPN doet niet aan emails, anders had ik het zeker kunnen voorkomen.
Tamelijk suf van KPN om te waarschuwen per SMS, naar een telefoon waarvan ze weten dat die nauwelijks in gebruik is.
Het zal allemaal wel in de kleine lettertjes van de voorwaarden staan, maar ik beschouw het als een vorm van diefstal.
Reputatie 7
Badge +21
Nee, KPN doet niet aan emails, anders had ik het zeker kunnen voorkomen.
Tamelijk suf van KPN om te waarschuwen per SMS

In beginsel is prepaid toch een anoniem product? Het is alleen een simkaart waarvan het kaartnummer gekoppeld is aan een 06nummer. Hoe anders dan via SMS kan KPN dan een bericht sturen?

Alleen als de gebruiker zich geregistreerd heeft (via MijnKPN) wordt er meer mogelijk, maar ik weet niet of daar in voorzien is.
Reputatie 7
Badge +21
@tom herman, bedankt voor de gegevens. Ik heb ze even in je Forum profiel gezet, anders staat het zo openbaar. Dit nummer was in april al 6 maanden niet gebruikt, en is pas sinds kort (halverwege juli) stopgezet. Dit is helaas niet te herstellen, het nummer is uit te lucht gehaald.

De enige optie is inderdaad een nieuwe aanschaffen. Maar let hierbij wel op, deze moet in Nederland geactiveerd worden, en verbinding maken met het KPN netwerk. Misschien iemand in de familie of een kennis die dit voor je kan en wil regelen?

Verder is het dan handig om even een notitie in je agenda te maken voor over 6 maanden, dat je een geheugensteuntje hebt. Want zoals hierboven aangegeven wordt is het een anoniem product en hebben wij geen gegevens van je, los van het 06-nummer dat uitgegeven is.
Hallo Susan,
Bedankt voor je inspanningen. Ik begrijp dat KPN mij niet op een andere manier heeft kunnen waarschuwen. Maar de reden van de voorwaarde om je telefoon binnen 6 maanden te gebruiken kan ik niet begrijpen. Ik ervaar het als diefstal. En bedankt voor de tips, maar ik zal nooit meer gebruik maken van KPN.
MvG Tom
Reputatie 7
Badge +21
En bedankt voor de tips, maar ik zal nooit meer gebruik maken van KPN.
Pas dan op bij de keuze van een alternatieve provider.
Een korte rondgang langs bijv. Vodafone en T-Mobile leert, dat ook daar dezelfde voorwaarde geldt. Iedere 6 maanden een activiteit om het tegoed en nummer geldig te houden.
Waarom kan simyo wel een waarschuwings email versturen en kpn niet ?
Reputatie 7
Badge +21
Waarom kan simyo wel een waarschuwings email versturen en kpn niet ?
Misschien omdat je bij Simyo je moet registreren voor Mijn Simyo om je beltegoed in de gaten te kunnen houden? Bij KPN hoeft dat niet.

"Hoe houd ik mijn beltegoed in de gaten?
Je beltegoed kan je 24 uur per dag online controleren. Dat doe je eenvoudig op Mijn Simyo of via de Mijn Simyo app. Nog geen Mijn Simyo app? Download ‘m in de App Store of de Google Play Store.
Let op: het is niet mogelijk om via een telefoonnummer je beltegoed op te vragen."

Reageer