Beantwoord

Problemen met opwaarderen per sms

  • 3 February 2020
  • 17 reacties
  • 460 keer bekeken

Reputatie 2

Goedemiddag,

Ik heb:

  • een dual-simtelefoon met twee KPN-prepaid-simkaarten, laten we ze *4 en *6 noemen;
  • een tablet met een KPN-prepaid-simkaart, laten we die *1 noemen.

Ik waardeer vrijwel altijd per sms op. Bij opwaarderen kaarten *4 en kaart *6 afgelopen weekend kreeg ik de volgende foutmeldingen:

  • kaart *4: “U kunt niet meer opwaarderen via SMS vanwege een mislukte incasso of stornering. U ontvangt een aparte SMS met een mogelijkheid om de openstaande betaling te voldoen. Daarna kunt u weer gebruik maken van opwaarderen via SMS.” Ik heb geen idee hoe dat kan. Mijn betaalgegevens zijn niet gewijzigd. De aparte SMS heb ik niet ontvangen.
  • Kaart *6: ‘Beste klant, U heeft een onjuiste pincode ingevuld. Bent u uw PIN code vergeten? Ga dan naar [...] om een nieuwe PIN code in te stellen.” De PIN-code die ik gebruikte was wel degelijk correct: de SMS waarmee ik wilde opwaarderen was een exacte kopie van een SMS waarmee ik eerder met succes heb opgewaardeerd.

Wat is hier aan de hand en hoe moet dit worden opgelost?

Iets anders: ik kan niet meer met € 40 of € 50 opwaarderen. Is dat voor opwaarderen per SMS tegenwoordig standaard gelimiteerd tot € 20?

Alvast dank voor uw reactie.

Vriendelijke groet,

Janice Hinlopen

icon

Beste antwoord door Natasja 19 February 2020, 17:33

Bekijk origineel

17 reacties

Reputatie 6
Badge +6

Het zou wel degelijk kunnen zijn dat je pincode niet meer klopt.

Je moet namelijk nu een 5 cijferige pincode hebben inplaats van een 4 cijferige, dus de kans is groot, als je dat aanpast dat het probleem is opgelost.

 

Zie het antwoord op deze topic: https://forum.kpn.com/prepaid-16/kan-niet-opwaarderen-via-1244-488169

Reputatie 2

Goedemiddag,

Ik heb:

[...]

  • Kaart *6: ‘Beste klant, U heeft een onjuiste pincode ingevuld. Bent u uw PIN code vergeten? Ga dan naar [...] om een nieuwe PIN code in te stellen.” De PIN-code die ik gebruikte was wel degelijk correct: de SMS waarmee ik wilde opwaarderen was een exacte kopie van een SMS waarmee ik eerder met succes heb opgewaardeerd.

Per abuis heb ik hier gemeld dat het om kaart *6 gaat, maar het gaat om kaart *1 uit de tablet.

Excuses voor de verwarring.

Reputatie 2

Het zou wel degelijk kunnen zijn dat je pincode niet meer klopt.

Je moet namelijk nu een 5 cijferige pincode hebben inplaats van een 4 cijferige, dus de kans is groot, als je dat aanpast dat het probleem is opgelost.

 

Zie het antwoord op deze topic: https://forum.kpn.com/prepaid-16/kan-niet-opwaarderen-via-1244-488169

Dag Misja20 en dankjewel.

Ik heb volgens mij geen informatie over deze wijziging gezien. En als ik het goed begrijp ben ik niet de enige dit dat idee heeft.

Wanneer is die aanpassing van een viercijferige naar een vijfcijferige pincode dan doorgevoerd?

Kaart *4 en kaart *6 (de tweede kaart uit de dual-sim-telefoon) heb ik nl. beide afgelopen vrijdagmiddag nog opgewaardeerd per SMS en met de bestaande pincode van vier cijfers.

Vriendelijke groet,

Janice

Reputatie 6
Badge +6

Het zou wel degelijk kunnen zijn dat je pincode niet meer klopt.

Je moet namelijk nu een 5 cijferige pincode hebben inplaats van een 4 cijferige, dus de kans is groot, als je dat aanpast dat het probleem is opgelost.

 

Zie het antwoord op deze topic: https://forum.kpn.com/prepaid-16/kan-niet-opwaarderen-via-1244-488169

Dag Misja20 en dankjewel.

Ik heb volgens mij geen informatie over deze wijziging gezien. En als ik het goed begrijp ben ik niet de enige dit dat idee heeft.

Wanneer is die aanpassing van een viercijferige naar een vijfcijferige pincode dan doorgevoerd?

Kaart *4 en kaart *6 (de tweede kaart uit de dual-sim-telefoon) heb ik nl. beide afgelopen vrijdagmiddag nog opgewaardeerd per SMS en met de bestaande pincode van vier cijfers.

Vriendelijke groet,

Janice


Eerlijk gezegd geen idee (volgens mij is daar idd niet over geinformeerd), maar aangezien het bij verschillende klanten met vergelijkbare problemen het zo is opgelost, sluit ik zeker niet uit, dat voor jou het zelfde zou kunnen gelden.

 

Wat je wel alvast kan doen, is de mobiele nummers waarom het gaat, alvast aan je profiel toevoegen: https://forum.kpn.com/settings/profile een mod zal dat binnenkort sowieso toch al vragen en zo ben je sneller geholpen.

Reputatie 2


Eerlijk gezegd geen idee (volgens mij is daar idd niet over geinformeerd), maar aangezien het bij verschillende klanten met vergelijkbare problemen het zo is opgelost, sluit ik zeker niet uit, dat voor jou het zelfde zou kunnen gelden.

 

Wat je wel alvast kan doen, is de mobiele nummers waarom het gaat, alvast aan je profiel toevoegen: https://forum.kpn.com/settings/profile een mod zal dat binnenkort sowieso toch al vragen en zo ben je sneller geholpen.

Nogmaals dank, Misja20. Ik heb de nummers in mijn profiel gezet. Ben benieuwd en zal het laten weten.

Fijne avond.

Janice

Reputatie 2

Goedenavond,

Hopelijk komt er inderdaad nog een reactie van een moderator. Ik was blij met de hulp van Misja20, maar ik zou het ook fijn vinden om ook nog antwoord van KPN te krijgen.

Vriendelijke groet,

Janice

 

Reputatie 6
Badge +9

Dag @JFH1. Van harte welkom hier en goed dat je dit meldt. Ik begrijp dat je afgelopen weekend probeerde op te waarderen per sms, zoals je altijd doet, maar dit voor zowel het 06-nummer dat eindigt op ‘404’ als het 06-nummer dat eindigt op ‘031’ niet lukte. 

Als je een opwaardering hebt uitgevoerd via automatisch opwaarderen, vindt enkele dagen later een automatische incasso plaats. Als die niet lukt, ontstaat er een achterstand. Je ontvangt dan een betalingsherinnering per sms. Via die sms kun je direct betalen. Zolang je een openstaande betaling hebt, kun je niet automatisch opwaarderen. Dat kan pas weer, nadat je de betaling hebt voldaan. Je kunt dan wel nog online opwaarderen.

Nu lees ik dat bovenstaande niet aan de orde was en dat je bij je andere 06-nummer de melding kreeg dat de pincode onjuist was. Ik heb voor beide 06-nummers een melding gemaakt bij een achterliggende afdeling, zodat er kan worden uitgezocht waar het misgaat. Zodra daar meer duidelijkheid over is, wordt er contact met je opgenomen. 

Wat de limiet betreft: er zit geen limiet van € 20,- op het opwaarderen per sms. Krijg je een bepaalde melding als je meer dan € 20,- probeert op te waarderen? 

Reputatie 2

Dag Natasja,

Dank voor je bericht. Klopt:

  • opwaarderen ‘031’ gaf pincode-foutmelding;
  • opwaarderen ‘404’ gaf betalingsprobleem-melding. Maar ik kreeg géén betalingsherinnering per SMS. En het bedrag is wel degelijk gëïncasseerd (nadat de foutmelding al was gestuurd),

Limiet: al langere tijd (ik kan niet goed terugvinden sinds wanneer) wordt een "Plus bedrag pincode’ van € 40 of € 50 gewoonweg niet uitgevoerd. Pas als ik dan maar met € 20 opwaardeer wordt de sms-opwaardeeropdracht wél uitgevoerd. Vorige week kreeg ik voor het eerst hierover ook een SMS-melding (nadat ik met € 40 wilde opwaarderen) : “[...] om op te waarderen via SMS stuurt u een SMS met de volgende opzet: Plus bedrag pincode. Het opwaardeerbedrag moet tussen de 10 en 20 euro liggen. [...]”

Kun je hier iets mee?

Vriendelijke groet,

Janice

Reputatie 6
Badge +9

Duidelijk, @JFH1! Bedankt voor de aanvullende informatie. Betreft de limiet: dit heb ik nog even voor je nagevraagd binnen de organisatie. Sinds 19 december geldt er een limiet van € 20,- voor opwaarderen via SMS, automatisch opwaarderen, telefonisch opwaarderen en betalen via PayPal/Credit Card. Dit als gevolg van fraudegevallen. Als je een hoger bedrag wilt opwaarderen, dan kan dat via iDEAL, de app of online.

Reputatie 2

Dag Natasja,

Dank voor de info over de limiet.  Ook over deze wijziging heb ik geen berichtgeving vooraf gezien. Maar goed, nu weet ik dat.

Voor de rest wacht ik met interesse de reactie van de andere afdeling af,

Vriendelijke groet,

Janice

Reputatie 6
Badge +9

Graag gedaan, @JFH1. Deel je het hier als je een reactie hebt vanuit de achterliggende afdeling? Ik ben benieuwd naar de reden voor de problemen met opwaarderen per SMS. 

Reputatie 2

Dag Natasja, als die reactie niet sowieso via het forum komt zal ik het alsnog hier delen.

Heb je een idee hoe lang het duurt voordat ik een reactie kan verwachten?

Vriendelijke groet,

Janice

Reputatie 6
Badge +9

Hallo @JFH1. Ik zie inderdaad dat je nog geen terugkoppeling hebt gehad. Ik durf je eerlijk gezegd niet te vertellen hoe lang het duurt voor je die krijgt. Doorgaans worden de issues binnen enkele werkdagen opgelost, maar de terugkoppeling kan iets langer duren. Ik heb nu navraag voor je gedaan wanneer je die kunt verwachten. Zodra ik een reactie heb, laat ik het aan je weten. 

Reputatie 6
Badge +9

Dag @JFH1. Ik heb eindelijk een reactie mogen ontvangen. Ik heb begrepen dat je geen terugkoppeling hebt gehad, omdat je geen openstaande betaling meer hebt. De betaling van de opwaardering van 31-01-2020 was nog niet volledig verwerkt toen je een nieuwe opwaardering probeerde te doen. Daardoor kreeg je de foutmelding "U kunt niet meer opwaarderen via SMS vanwege een mislukte incasso of stornering. U ontvangt een aparte SMS met een mogelijkheid om de openstaande betaling te voldoen."  Voor het 06-nummer dat eindigt op ‘404’ is geen nieuwe opwaardeerpoging terug te vinden na 31-01-2020. Die op 31-01 is wel succesvol uitgevoerd.  Inmiddels moet het opwaarderen dus weer lukken.

Goed om te weten: als je beide 06-nummers hebt gekoppeld aan hetzelfde rekeningnummer, kan dit problemen veroorzaken rondom lopende incasso's en limieten. Je kunt in dat geval het beste wachten tot de incasso van het ene nummer geslaagd is, voordat je het andere nummer opwaardeert. Een andere optie is om verschillende rekeningnummers te gebruiken, maar ik kan me voorstellen dat dat niet wenselijk is. 

Ik hoop in ieder geval dat het zo duidelijk is. :slight_smile:

Reputatie 2

Goedemorgen Natasja.

Ik begrijp het nu beter. Dank je wel!

Vriendelijke groet,

Janice

Reputatie 6
Badge +9

Dag @JFH1. Fijn dat het zo duidelijk is! Mocht je toch nog ergens vragen over hebben, laat het dan gerust weten. 

Reputatie 2

Dag @JFH1. Fijn dat het zo duidelijk is! Mocht je toch nog ergens vragen over hebben, laat het dan gerust weten. 

Dank je, Zal ik doen,

Vriendelijke groet,

Janice

Reageer