Vraag

Simkaart vervangen, telefoonnummers weg, of niet? (Samsung M150)

  • 16 May 2021
  • 14 reacties
  • 230 keer bekeken

KPN heeft mij een nieuwe simkaart opgestuurd , want mijn oude kaart is aan vervanging toe .

Heb ik al mijn telefoonnummers nog na wisselen en activeren ? Ik heb een Samsung M150 ( alleen voor G2 geschikt )

Of moet ik mijn simkaart door een telefoonwinkel laten vervangen om alle data om te zetten naar de nieuwe simkaart ??

*Admin: titel aangevuld voor een betere vindbaarheid


Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

14 reacties

Reputatie 7
Badge +21

Hallo @Pete12 

Tegenwoordig worden de contacten opgeslagen in het toestelgeheugen. Dan kan je de simkaart dus probleemloos vervangen zonder verlies van gegevens. Maar de M150 is al wat ouder, dus mogelijk staan de nummers daar nog op de simkaart. Ik kan geen handleiding vinden, dus of en hoe je die nummers moet veiligstellen weet ik niet. Voor de zekerheid even bij een telefoonwinkel langs gaan als je het zelf niet weet.

“ Maar de M150 is al wat ouder “………….inderdaad ! Heb een pdf-gebruiksaanwijzing gedownloaded van 2008 . Daarin heb ik niks kunnen vinden omtrent de opslag plaats van alle data , die ingevoerd is …….

Maar hoe weet je nu WAAR (?) de data wordt opgeslagen , en kan deze data in een telefoonshop gekopieerd worden naar de nieuwe KPN-sim ?

Als niet mogelijk ( alle adressen/tel.nrs/etc kwijt ) , dan kan ik misschien beter van de vervanging afzien , wat ik nu heb werkt goed !

Dit oude mobieltje is een nood-telefoon , eigenlijk alleen bedoeld bij  pech langs de weg………...

Heb de nieuwe simkaart geplaatst en geactiveerd .

Nu vraagt hij om een pincode , heb een code van de kpn ,samen met de nieuwe simkaart, ingevoerd ( 0000 ) maar dan krijg ik “onjuist “ en ; “SP blokkering “…………...hoe kan ik dit oplossen , help aub !

Reputatie 7
Badge +21

Ja, die handleiding heb ik ook gevonden, maar daar kwam ik ook niet verder mee.

Ik zou voor de zekerheid de gegevens veiligstellen (op papier). Behalve deze sim wissel zijn er nog meer dingen waardoor het fout zou kunnen gaan. Telefoon stuk, kwijt raken o.i.d.
Ook wordt de telefoon op termijn vanzelf onbruikbaar, doordat KPN de 2G en 3G netwerken over een aantal jaar gaat uitschakelen.

Edit: ik zie nu pas jouw laatste reactie. Heb je mogelijk een ander (recenter) toestel om de nieuwe simkaart mee te ‘testen’?

Ja, niet recenter ,zelfde type ( M150 ) , geeft de zelfde storing ; PIN onjuist en na 0000 krijg ik telkens “ SP blokkering “ !

De vorige simkaart ( die ik probeer te vervangen voor een KPN-sim ) is van Telfort , maar overgenomen door KPN .

Hij start ook op met “Telfort “  , altijd goed gewerkt , met een KPN-beltegoed .

En nu , op aandringen van KPN , totaal onmogelijk om het ding op te starten ( PIN, SP-blokkering….!!)

Terwijl mijn nieuwe sim geactiveerd is !!

Wat een zooitje…...:sob:

Reputatie 7
Badge +21

@Pete12 , ik heb nog wat verder gezocht.

De melding SP blokkering betekent dat er een simlock op je telefoon zit. Het was vroeger gebruikelijk om toestellen te binden aan een provider. Alleen simkaarten van die provider worden geaccepteerd.

Helaas is KPN begin vorig jaar gestopt met het verstrekken van unlock-codes. Telefoons met een simlock worden al zeker 8 jaar niet meer verkocht. Doet de oude simkaart het nog? Gebruik die dan verder. Als die het niet meer doet, dan is je enige optie waarschijnlijk een telefoonwinkel in de buurt, die hopelijk jouw telefoon kan ‘unlocken’. Dan kan je de nieuwe simkaart alsnog gebruiken.

Je moet ook de bijgevoegde pin code van het nieuwe kaartje gebruiken, is de sim geblokkeerd ben je aangewezen op de puk code.

Voor unlocken, misschien vind je hier iets: https://m.sim-unlock.net/simlock/Samsung/M150/

“ Je moet ook de bijgevoegde pin code van het nieuwe kaartje gebruiken “………….ik heb een pincode bij mijn nieuwe sim gekregen .

Maar dan is het ; “ SP-blokkering “…………….

Mijn oude sim kan ik nu ook niet meer gebruiken , “geen netwerk “ , waarschijnlijk omdat ik de nieuwe geactiveerd heb , de oude sim is nu blijkbaar vervallen !

Reputatie 7
Badge +21

Mijn oude sim kan ik nu ook niet meer gebruiken , “geen netwerk“ , waarschijnlijk omdat ik de nieuwe geactiveerd heb , de oude sim is nu blijkbaar vervallen !

Daar was ik al bang voor. De enige oplossing is dan een ‘unlock’ van het toestel. Helaas kan KPN hier niet meer mee helpen. Lukt het niet, dan is dit helaas ‘einde oefening’ voor het toestel.

“Lukt het niet, dan is dit helaas ‘einde oefening’ voor het toestel.”……………??  Das fijn , bedankt KPN ! 

Op hun aandringen heb ik de sim vervangen ( gratis ??!! ) , en nu is mijn telefoon ( Samsung M150 ) onbruikbaar geworden , beltegoed ook weg ? !………. 

Reputatie 7
Badge +21

Hoi @Pete12 , één positief punt.
De nieuwe simkaart met nummer en beltegoed zal in een toestel zonder simlock wel werken.

Hopelijk kan de telefoon-shop ( KPN ) mijn Telfort-mobiel unlocken , waarmee de KPN-sim bruikbaar is geworden !

Zo niet , dan dien ik een aanklacht in ; sim vervangen ( ivm onveilig ? ) , geactiveerd (?) , op hun advies (!!) , en nu een onbruikbaar geworden telefoon !

 

Of ; de-activeer de nieuwe sim , activeer de oude sim weer , dan zou alles weer ok moeten zijn ………...

Reputatie 7
Badge +20

Hallo @Pete12 Welkom hier op het kpn forum en fijn om te zien dat RBxx en Doornekamp je al van de nodige uitleg hebben voorzien. 

Er is wel een erg vervelende situatie ontstaan zo. Voor de duidelijkheid: oudere simkaarten moéten echt vervangen worden. Ze zullen op een gegeven moment gewoon niet meer werken. Meestal geen enkel probleem, maar in jouw geval is de combinatie erg ongelukkig. Een zeer verouderd toestel zoals het jouwe beschikt soms namelijk nog over een simlock. Daar kunnen we als provider echt niets meer mee. Een gedeactiveerde simkaart opnieuw activeren is ook niet mogelijk.

Er zijn dus twee opties. Je kunt naar een lokale telefoonzaak gaan, zo eentje waar ze ook reparaties uitvoeren (geen kpn-winkel). Daar kunnen ze de simlock wellicht verwijderen. Een misschien betere optie is om een vergelijkbare, maar modernere telefoon aanschaffen. Tegen een heel klein bedrag heb je een toestel waarmee dergelijke problemen niet plaats kunnen vinden. 

 

Ok , bedankt Bart .

Heb uiteindelijk een nieuwe telefoon gekocht , met de nieuwe KPN-sim .

Koste mij heel veel tijd en moeite , maar gelukt .

Ik vind dat KPN de mensen toch wel beter moet inlichten , omtrent de gevolgen van een sim-wissel in een ouder toestel !

Heb ook onkosten moeten maken ……...een vergoeding lijkt mij niet teveel gevraagd !!