Beantwoord

SMS zend interval

  • 1 March 2020
  • 9 reacties
  • 238 keer bekeken

Ik heb een GSM apparaat ontwikkeld die opdrachten uitvoert door middel van het ontvangen van een specifieke SMS. Het apparaat werkt op een batterij, en om batterij te sparen gaat het apparaat uit, wordt periodiek wakker en wacht een bepaalde tijd op een te ontvangen SMS alvorens weer uit te gaan.

Nu is mijn vraag, als ik een SMS stuur naar het apparaat terwijl het uit staat kan de SMS niet afgeleverd worden, met welke interval en hoe lang probeert KPN de SMS af te leveren? Dan kan ik mijn wachttijd daar op instellen.

De SIM kaart in het apparaat is een Prepaid SIM van KPN.

De verzender is ook KPN.

icon

Beste antwoord door KeesYagi 6 March 2020, 18:08

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

9 reacties

Reputatie 7
Badge +20

Hi @Thieu-s, welkom op het forum, en wat een interessant project :smiley:

Onze sms centrale probeert een sms 72 uur lang aan te bieden. De precieze interval voor het aanbieden kan ik je niet vertellen, aangezien dit niet consistent is gedurende de 72 uur uur van het aanbieden. Als de sms net verzonden is wordt de sms met een hogere frequentie opnieuw aangeboden, hoe langer het duurt, hoe minder vaak het wordt geprobeerd. Wellicht zou je kunnen testen hoe dit in jouw apparaat in de praktijk uitvalt, door een sms te versturen en te kijken hoe lang het duurt voordat die aankomt nadat hij wakker is geworden en dat dan met een iets ruimere marge instellen en kijken of dit goed blijft gaan?

Duidelijk! Ga ik het een en ander testen!

Dank je wel! 

@Thieu-s 

TIP: gebruik ontvangstbevestiging v.d. sms. Typ *0#En dan direct de tekst. Op het verzendtoestel krijg je ontvangstbevestiging zodra de sms is afgeleverd. De ontvanger krijgt het zonder *0#.

P.S. die prepaid blijft geldig indien er steeds binnen 6 maanden van het laatste gebruik mee verzonden wordt. Ik begrijp dat jouw apparaat alleen ontvangt?

Haal dan om de paar maanden de sim er even uit en zend een (flut)smsje met het toestel en stop 'm er weer in.

Je kunt 'm ook, steeds binnen 6 maanden, ca. elk half jaar opwaarderen. Maar dan loopt het tegoed wat erop staat in de loop van tijd lekker op. Zonde.

@PeterG

Bedankt Peter! Weer wat geleerd!

Het apparaat hangt nu aan een seriele monitor, ik kan dus precies aan een timestamp zien wanneer een SMS binnen is gekomen.

Bij het normale gebruik stuurt het apparaat ook een SMS terug ter bevestiging van de uitgevoerde actie. Dus over de “houdbaarheid” maak ik me geen zorgen.

Tests tot dusver wijzen erop dat KPN in ieder geval het eerste uur precies elke 10 minuten het bericht probeert af te leveren. Zodra m’n tests compleet zijn, post ik hier de uitslag van de intervaltijden die KPN hanteert!

Reputatie 7
Badge +20

Dank voor de aanvulling @PeterG :smiley:

Ik ben benieuwd naar de uitkomst van de test, is ook handig voor ons om te weten!

Jaren terug heb ik me ook wel eens bezig gehouden met zoiets.

Ik ben wel benieuwd wat je toepassing is, maar dat zal je wellicht niet openbaar willen maken.

Een paar andere ideeën cq termen :

Ontvangst met een semafoon, voordeel : laag energieverbruik, kun je ook gebruiken om de GSM wakker te maken.

Ben je bekend met lora ?

@KeesYagi Momenteel ben ik bezig met een GPS tracker, maar heb diverse toepassingen waar een GSM module oplossing bied. Simpelweg bedienen en monitoren van diverse dingen op afstand.

LoRa is me bekent ja, heb daar nog het een en ander van liggen van oude projecten. Maar moet vaak meer dan een paar kilometer overbruggen.

Bij alle andere toepassingen is het verbruik niet zo’n probleem, daar heb ik gewoon voeding, maar bij de GPS tracker is het verbruik belangrijk omdat het apparaat zo klein mogelijk moet zijn, dus ook de batterij zo klein mogelijk. Verbruik in slaap is nu rond de 10 µAmp.

Gezien je gebruikersnaam ben ook jij bezig met RF? Of is dat toeval?

De zend interval van KPN is wat vreemd… Na heeeeel veel testen en een patroon proberen te vinden blijkt dat er na een uur of 5 geen patroon meer is en de sms op random tijden word verzonden.

De interval is in de eerste paar uur als volgt:

10 min

20 min

30 min

40 min

50 min

1 uur

1,5 uur

2 uur

2,5 uur

3 uur

3,5 uur

4 uur

4,5 uur

5 uur

5,5 uur
 

Hiena zit er geen patroon meer in. Helaas.

Reputatie 7
Badge +20

Ah, eerst is het dus wel vrij consistent gelukkig :relaxed: De eerste 5,5 uur weet je precies waar je aan toe bent, dit kun je vast gebruiken om de interval van het ‘wakker worden’ op aan te passen!