Vraag

Spookafschrijving mobiel internet (prepaid)

  • 9 January 2021
  • 10 reacties
  • 267 keer bekeken

In de app zie ik dat er onlangs €0,89 van m'n prepaid tegoed is afgegaan vanwege "consumption" mobiel internet. Specificatie "Mobiel Internet binnen [?]", "Number [wrsch. bedoeld: 'amount'] 5.9 MB".

Ik ga heel bewust om met mobiele data uit/aan; afgelopen tijd stond 't steeds uitgeschakeld. Zelfs als dat per ongeluk even anders zou zijn geweest, dan zouden data op 't betreffende tijdstip in principe via WiFi zijn gegaan. Hoe kan ik ongemerkt 5.9 MB verbruikt hebben? En nu komt 't:

Mijn telefoon meldt bij verbruik mobiele data: 0 KB.

Het gaat mij niet om die 89 cent, maar dat er zomaar van m'n tegoed af kan gaan vind ik verontrustend.


Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

10 reacties

Reputatie 7

Hoi @AdrB, een spookafschrijving klinkt mysterieus. Is dat mysterie inmiddels al wat opgehelderd, of nog niet? Als dat nog niet het geval is werp ik er ook graag een blik op. Ik zie dat je het 06-nummer al op je forumprofiel hebt staan, zou je het simkaartnummer daar ook nog aan kunnen toevoegen? Als je daarna een seintje geeft kan ik met je meekijken.

Dank voor reactie, @Jasper. Mysterie nog niet opgehelderd; wel nog een melding “Consumption” 8 KB, à € 0,00.

Inmiddels heb ik het SIMkaartnummer aan mijn profiel toegevoegd.

Reputatie 7

Bedankt voor het toevoegen @AdrB. Ik ben daarmee gaan kijken en jouw toestel maakt zo te zien dagelijks een korte data sessie met het netwerk (meestal 0 kb). Wat voor toestel heb je precies? Je zei dat de mobiele data daarop is uitgeschakeld, staat Wifi assistentie daarbij ook uitgeschakeld? Mogelijk probeert het toestel op een moment van mindere Wifi verbinding alsnog via het mobiele netwerk data te ontvangen en versturen als dat aanstaat.

Dank, @Jasper, voor je snelle reactie.

Toestel is nog als in profiel: Fairphone 2, met Android 7.1.2. 

Wifi-assistentie o.i.d. kan ik niet vinden - kan het zijn dat dat niet in deze Android-versie zit? Ik heb ook gezocht met termen die in dit topic worden genoemd:  verdwijnend-prepaid-tegoed. Daar wordt ook gesproken van data die er door glippen, maar daar heb ik eerder nooit iets van gemerkt.

En het feit blijft dat mijn mobiele data-verbruik over januari op 0 KB staat, en dat ik dus ook niet kan zien waar die 5.9 MB heen kan zijn gegaan. Is toch wat meer dan een beetje "lekkage".

Ik heb de meeste apps op Restricted staan. Geen Google drive of backup actief. Tijdens de laatste periode dat ik mobiele data soms aan had staan en waarvan ik 't verbruik nog kan zien kwam geen enkele (systeem)app boven de halve MB uit.

(Ik mis de mogelijkheid van 50 MB in een maand, zoals bij Telfort kon ... Maar daar gaat het nu niet om.)

Reputatie 7

Ik weet ook niet zeker of het in die versie van Android zit inderdaad, ik kom het ook niet tegen bij de specificaties van de versie. Wel zie ik de optie databesparing staan, waarmee je een limiet voor de hoeveelheid data kunt instellen. Misschien is het mogelijk om die op 0 te zetten? 

Waar de data precies aan opgegaan is, is moeilijk te zeggen. Er wordt aan onze kant alleen bijgehouden of er data wordt gebruikt, niet waaraan. Dat mag wettelijk ook niet. Waar de data precies aan gaat is alleen op het toestel zelf te zien, is er geen overzicht met verbruik per app?

Reputatie 6
Badge +6

Toch is het echt zo, dat er wat data kan doorglippen, dan praat je echt over hele kleine hoeveelheden, maar kost dus wel beltegoed.

Eigenlijk zou bij een data sessie van 0kb (?) ook door KPN niks in rekening gebracht moeten worden naar mijn mening, omdat het dan duidelijk is dat het waarschijnlijk gebeurt bij het aanmelden van het toestel op het 4G netwerk.

Wat je misschien nog is zou kunnen proberen, is je toestel forceren naar het 2G netwerk, dat netwerk laat zich wat makkelijker blokkeren voor data.

Als je dan wel een keer wilt internetten, meld je je gewoon weer aan op het 4G netwerk. Bij sommige helpt deze handeling, dus het is het proberen waard.

Overigens, zit je ook al op het bonus tarief plan? Dan krijg je bv bij een opwaardering van 20 euro 15 euro gratis extra beltegoed, die kan je niet gebruiken voor bundels kopen, maar wel voor data per mb, bellen en smsen: https://www.kpn.com/service/mobiel/prepaid-opwaarderen/bonustariefplan.htm

Overstappen naar het bonus tarief plan is gratis.

 

Dank weer voor je reactie, @Jasper .
Ik heb het verbruik van alle apps nagelopen -- leverde geen verklaring op voor 5.9 MB op de bewuste dag in januari.

En ik begrijp dat KPN niet kan zien waar het aan op gegaan is! Maar eerlijk gezegd vraag ik me nog steeds af of die 5.9 MB überhaupt wel verbruikt is.

@Misja20: Bedankt voor je tips, maar ik ga ze voorlopig niet opvolgen. Zoals eerder beschreven gaat het er bij mij om dat er volgens KPN, op een moment in januari waarop mobiele data uitgeschakeld stond, 5.9 MB verbruikt zou zijn, terwijl het mobiele data-verbruik op mijn telefoon over januari op 0 KB staat. Ik kan 5.9 MB in één keer moeilijk zien als “wat data die erdoor glippen”, en al helemaal niet als mijn telefoon van niks weet.

Reputatie 7

Het dataverbruik is geregistreerd, dan moet het ook wel verbruikt zijn. De vraag is dan waaraan. Ik heb meerdere oudere topics hierover gelezen en er daarin kwam ook een aantal keer naar voren dat Android zelf op de achtergrond wat kan doen. Ik heb zelf geen Android toestel, dus ik weet niet of je dat soort verbruik ook ergens kunt zien.

De Wifi-assistentie die ik eerder noemde heet bij Android trouwens slimme netwerkwissel. Mogelijk is die instelling wel te vinden op jouw toestel om uit te zetten. 

Dank weer voor het meedenken, @Jasper !

Misschien dat het verbruik van mobiele data alleen geregistreerd wordt door mijn telefoon als mobiele data ingeschakeld staat? In de app zie ik inmiddels twee meldingen van klein verbruik, 8 Kb en 5 Kb (à €0,00), en mijn telefoon meldt nog steeds een verbruik van 0 Kb. Dan kan die 5.9 Mb ook verbruikt zijn zonder dat ik dat terug kan zien ...

Het tijdstip van één van die minimale verbruikjes lijkt trouwens samen te vallen met een 'spontane herstart', als ik de geschiedenis in de batterij-app goed interpreteer. Maar bij de andere minimale en die van 5.9 Mb dan weer niet.

Vóór januari meldde de app nooit van die verbruikjes van een paar Kb à 0 cent.

Ik heb nu Data saver aangezet; afwachten wat dat uitmaakt.

Mocht ik iets wijzer worden dan meld ik het!

 

Reputatie 7

Als mobiele data uit staat, zou het toestel helemaal geen dingen mogen doen met het datanetwerk. Maar soms doet het toestel dat toch dus. De hele korte momentjes van 0 Kb kan inderdaad zijn dat het toestel even verbinding maakt, bij het wisselen van netwerk (3G naar 4G bijvoorbeeld) zien we dat wel eens. Maar de 5.9 Mb is daar inderdaad nog niet mee verklaard. Hopelijk kan het dataverbruik nu beperkt worden en blijven!