Beantwoord

Tientallen GB's blijven verdwijnen

  • 22 December 2019
  • 13 reacties
  • 421 keer bekeken

Dag allemaal,

Verhaaltje:
Ik ben pas overgestapt van Vodafone prepaid naar KPN prepaid, maar tot mijn verbazing toe verbruik ik ineens gigantisch veel data, tot aan tientallen GB’s toe per avond, zelfs wanneer ik mijn telefoon NIET gebruik.

Helaas is de prepaid-history niet gedetailleerd genoeg om mij te kunnen vertellen waar dit verbruik precies naartoe gaat, wel zie ik dat het naar het “mobiel internet” gaat. Alsof mijn verbinding door anderen wordt gebruikt? Want laten we eerlijk zijn, niemand verbruikt tientallen GB, in zijn uppie, per avond op een telefoon. Althans, ik niet.

Vergelijking & conclussie:
Natuurlijk heb ik eerst gekeken of het aan mij lag. Mijn verbruik ligt normaal gesproken rond de €10,- prepaid per 3 maanden, jarenlang en tot op heden heb ik niks veranderd in mijn situatie of instellingen. Het enige wat ik heb gedaan, is van provider veranderd. Ik heb dan ook de tarieven gecontroleerd en hierover Ge-googled, maar ik kan geen antwoord of oplossing vinden voor dit probleem. De tarieven tussen de providers liggen ook niet zo gigantisch veel uit elkaar. Dus ik snap letterlijk niet waar de data heen zou kunnen gaan als het alleen wordt weergegeven als “mobiel internet

Vraag:
Heeft iemand een idee hebben waar de tientallen GB’s naartoe zouden kunnen verdwijnen? Ik las iets over MB delen of jezelf als een netwerk instellen, maar dit is eigenlijk een heel eigen-hypotetische getrokken conclussie.

Ik hoop dat iemand hier mij een oplossing in kan bieden, het zou namelijk enorm gewaardeerd zijn.


Aangenaam,

Mvg, Jorn

icon

Beste antwoord door Noordzee 22 December 2019, 18:35

Bekijk origineel

13 reacties

Reputatie 7
Badge +28

Hoi Jorn,

Zet in jouw telefoon de optie mobiel netwerk uit. Dan kun je nog wel WiFi gebruiken.

Als je bv video!s kijkt via YouTube, dan kan het hard gaan met het verbruik. 

Hoi Jorn,

Zet in jouw telefoon de optie mobiel netwerk uit. Dan kun je nog wel WiFi gebruiken.

Als je bv video!s lijkt via YouTube, dan kan het hard gaan met het verbruik. 

Hey Noordzee, bedankt voor je antwoord,

Om een voorbeeld te geven van mijn verbuik:
Ik gebruik alleen GPS en whatsapp. Ik ben namelijk een minimalist en ik zend bijna nooit foto’s of grote hoeveelheden data buiten de deur (en dus ook geen youtube), daarom trok ik dan de oorzaak ook niet bij mijn verbruik. Which seems completely sensible to me

Toevoeging:
Voorheen gebruikte ik 1 euro prepaid voor een hele week, met gemak hoogstens 30 cent per dag bij extreem veel gebruik. Dit kost me nu bijna 10 euro per dag, en ik kan mijn internet buiten de deur niet zomaar uitzetten natuurlijk. Daarom zoek ik liever een oplossing, dan om het probleem heen te draaien. Het is creatief je antwoord, maar helaas niet de oplossing die ik zoek.

Toch, en nogmaals bedankt voor je antwoord.

Reputatie 7
Badge +28

Het verbruik via het netwerk kun je ook specifiek instellen. 
 

Zo kun je bv downloads uitzetten en updates. Ook kun je instellen welke apps je wilt gebruiken via het mobiele netwerk. 

 

Misschien had ik wel een oude regelement en heb ik als het ware me zelf in de in de voet geschoten. Ik vind het alleen een bizzare verandering. Maargoed, misschien maar terug naar Vodafone.

Bedankt Noordzee, geen concrete oplossing maar ik ben gewoon bang dat ik geen oplossing ga vinden

Reputatie 5
Badge +6

Prepaid bij KPN kost standaard 15 ct per MB, dus 10 euro is ongeveer 60 MB. en geen GB=1000MB

Niet zoveel als er nog iets aanstaat, dat kan je zien afhankelijk welk toestel je hebt,

onder mobiele data, daar kan je zien welke app hoeveel data verbruikt.

Daarna kan je die groot gebruiker uitzetten, of anders instellen…

 

Prijs verschil van de prepaid bundels is wel groot tussen KPN (10 euro voor 1 GB)

en Vodafone ( 9 euro voor 2 GB). 

Prepaid bij KPN kost standaard 15 ct per MB, dus 10 euro is ongeveer 60 MB. en geen GB=1000MB

Niet zoveel als er nog iets aanstaat, dat kan je zien afhankelijk welk toestel je hebt,

onder mobiele data, daar kan je zien welke app hoeveel data verbruikt.

Daarna kan je die groot gebruiker uitzetten, of anders instellen...

Kijk, mijn historie van KPN geeft letterlijk aan nummers als 37000 MB, dat is gewoonweg niet normaal. Zelfs mijn eigen telefoon geeft aan maar een paar tientallen MB te gebruiken, en dus geen tienduizenden. Maargoed, misschien zat ik wel in een oude regelement. Wie weet, heb ik me zelf in de voet geschoten. Goed. Bedankt voor de antwoorden, ik denk niet dat ik dit opgelost ga krijgen :)

Reputatie 5
Badge +6

Als je een toestel hebt met twee sim sleuven, kan je toch die van Vodafone erin laten zitten.

Ik ken iemand die heeft twee prepaids in zijn mobiel zitten, een Simyo (KPN) en een Vodafone,

met de een bel je goedkoop en met de ander internet je goedkoop.

En bij slecht bereik van de een schakelt die gewoon om als het zo uitkomt.

Reputatie 6
Badge +6

Prepaid bij KPN kost standaard 15 ct per MB, dus 10 euro is ongeveer 60 MB. en geen GB=1000MB

Niet zoveel als er nog iets aanstaat, dat kan je zien afhankelijk welk toestel je hebt,

onder mobiele data, daar kan je zien welke app hoeveel data verbruikt.

Daarna kan je die groot gebruiker uitzetten, of anders instellen...

Kijk, mijn historie van KPN geeft letterlijk aan nummers als 37000 MB, dat is gewoonweg niet normaal. Zelfs mijn eigen telefoon geeft aan maar een paar tientallen MB te gebruiken, en dus geen tienduizenden. Maargoed, misschien zat ik wel in een oude regelement. Wie weet, heb ik me zelf in de voet geschoten. Goed. Bedankt voor de antwoorden, ik denk niet dat ik dit opgelost ga krijgen :)


Maar heb je al wat met de tips hierboven gedaan? Heb je al via je toestel gekeken welke apps zoveel data aan het gebruiken is?

Dat kan je dan namelijk uitzetten, als je zoals je zegt alleen whatsapp gebruikt zou je al dat andere kunnen uitschakelen en dan kan je nooit meer zo veel data gebruiken.

 

Je kan wel terug gaan naar Vodafone Prepaid, maar als je toestel nog steeds zoveel data verbruikt gaat je dat alsnog veel geld kosten.

 

Welke type toestel heb je?

Reputatie 7
Badge +20

Hallo @Ateon Welkom hier op het KPN Forum en goed dat je je verhaal hier doet. Mooi om te zien dat de community je ook al van de nodige tips en tricks heeft voorzien. Ik wil graag nog een paar toevoegingen doen op de al prima uitleg die hier gedaan is. 

Je hebt dus Prepaid? Als eerste is het natuurlijk vervelend dat je datategoed ‘verdwijnt’. Als je zeker wilt weten dat je geen data verbruikt, schakel dan inderdaad je mobiele netwerk uit en maak alleen gebruik van wifi. Check ook even goed of er een Slimme Netwerkwissel actief is, dit tooltje zorgt ervoor dat je toestel zelf het sterkst mogelijke netwerk selecteert. Zo kun je dus ongemerkt data verbruiken. Via je telefoon kun je goed controleren welke app nu zoveel data verbruikt. Ook het draaien van updates kan veel dataverkeer veroorzaken. Je kunt instellen dat dit enkel plaatsvindt als je op wifi zit. 

Verder: je geeft aan dat je tientallen gigabytes hebt verbruikt. Het grootste aantal GB dat je bij ons kunt kopen is 1 GB. We bieden ook bundels met onbeperkt internet aan, maar dat heb je wel een wat langzamere verbinding. Met andere woorden: je hebt de afgelopen tijd dan veel geld uitgegeven aan internetbundels en heel vaak moeten opwaarderen. Klopt dat? 

 

Dankjewel voor de reacties

@Misja20

Jazeker, ik heb idd de instellingen gecontroleerd en bekeken. En mijn vebruik zit goed zag ik uiteindelijk.

Waar ik gewoon van schrok, en waar de verwarring vandaan kwam, is omdat mijn KPN historie per dag rond de 24000 of 37000 mb weergaf en niet de nummers die mijn telefoon aangaf. Dit probleem of 'glitch' blijft voor mij tot op heden nog steeds een raadsel.

Dus eindconclusie:

- Waarschijnlijk zat ik gewoon in een heel oud regelement die gewoon voordeliger was. Maar het is geen probleem. Ik heb vandaag besloten bij KPN te blijven. Ik ga dan waarschijnlijk overstappen naar een KPN abbonement omdat dit voordeliger zal zijn met een internet abbonement!

@Bart_

Dankjewel voor begripvol te luisteren Bart, dat is echt gewaardeerd.

Zoals hierboven beschreven. Ik ga het oplossen door naar een abbonement te gaan. Helaas ben ik nog wel in de war nog waarom mijn app en telefoon twee hele andere nummers weergeven. Maargoed, dat is waarschijnlijk een bug.

Ik ga wel de genoemde tips en adviezen aannemen en even proberen.

- Mocht ik de conclusie nog ontdekken; zal ik hier nog een berichtje plaatsen

 

TLDR: Allemaal harstikke bedankt voor jullie tijd en aandacht! Ik ga naar een abbonement, dus daarmee zal dit waarschijnlijk worden opgelost. Het is waarschijnlijk een visual bug want in mijn verbruik zie ik inderdaad realistische nummers. Veel dank :)

Reputatie 6
Badge +6

@Ateon Ik wil niet lullig doen, maar je verhaal is echt super warrig en bijna niet te volgen.

 

Je geeft aan dat het opgelost is, omdat het waarschijnlijk een visual bug is, wat trouwens best is kan kloppen, omdat de KPN Prepaid app niet zo lang geleden nog problemen had, waardoor niet alles correct werd weergeven.

Je geeft zelf in je start post aan dat je gemiddeld verbruik al jaren 10 euro per 3 maanden is, en dat je buiten huis eigenlijk alleen maar whatsapp gebruik, hoe komt dan de connectie om een abbonnement te nemen als je zo weinig gebruik maakt van het internet.

Als jij een abbo wilt,moet je dat voor de rest natuurlijk zelf weten, maar je gaat toch geen abbonnement nemen alleen omdat de app niet het correcte verbruik laat zien:joy:

 

Sowieso begrijp ik niet, waarom je eigenlijk van vodafone prepaid, naar kpn prepaid bent gegaan, want bij vodafone prepaid is het internet per MB maar liefst 50% goedkoper.

 

En de internet maand bundels trouwens ook.

 

Ik gaf al aan dat ik denk, waarschijnlijk, in een oud regelement te hebben gezeten en dat me verbruik er normaal uit ziet. Daarmee en aldus, mijn reden voor een abbonement.
Er mag een slotje op deze topic. Bedankt

Reputatie 7
Badge +20

Ik begrijp, net als Misja, je verhaal niet volledig @Ateon Ook het idee van een oud reglement durf ik je niet te bevestigen en daarmee weet ik ook niet of overstappen naar een abonnement je probleem oplost. Vanzelfsprekend ben je meer dan welkom om een abonnement te nemen, maar mocht je nog tegen zaken aanlopen laat het dan vooral weten. 

Reageer