Vraag

Toestellen niet geschikt voor VoLTE

  • 13 January 2022
  • 6 reacties
  • 628 keer bekeken

Vandaag kreeg ik een SMS’je van KPN, 3G gaat eruit en ik moet testen of mijn mobiel geschikt is voor 4G (VoLTE), door het invoeren van de eerste 8 cijfers van mijn EMEI nummer.
Iedereen zal het wel gekregen hebben.

Goed ik vul die in voor beide toestellen, krijg keurig terug welk toestel het is, maar niet geschikt voor VoLTE (4G) :scream:  
Ik moet maar een nieuw toestel uitzoeken !

Nu zijn beide pas ~2 maanden oud:
1. Google Pixel 6 Pro
2. Oukitel WP17

Wat een ‘bummer’ dat ik nu alweer 2 nieuwe toestellen moet kopen… :rolling_eyes:
Welke frequentie zou ik missen KPN ?

 

*Admin: afgesplitst en een eigen topic voor vraag aangemaakt

 

 


Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

6 reacties

Hallo @Eerde2  heb je misschien nog een Telfort-kaart of van een andere provider die nu door KPN ingelijfd is?

Anders gewoon even een nieuwe simkaart halen bij de lokale KPN-winkel, vergeet niet je ID mee te nemen.

Zij kunnen de kaart dan meteen in je toestel stoppen en testen.

Succes.

 

Thx, maar 1 is een KPN abo (Google Pixel 6 Pro) en de ander Simyo prepaid (Oukitel WP17) beiden geven een 4G VoLTE aan met icoontje.

Denk ook niet dat het aan de toestellen ligt, maar een fout is in het KPN systeem. Er staat nl dat het toestel niet geschikt is, niet dat voor 4G mijn simkaarten vervangen dienen te worden. De Simyo kaart kan zelfs al op 5G worden gezet. Ik neem aan dat KPN met die dochter experimenteert.

 

Reputatie 6
Badge +9

Toen 4G uitkwam was het in eerst instantie niet mogelijk om spraak over die band heen te gooien. De eerste toestellen konden dus wel prima het snelle 4G gebruiken maar als er een spraak gesprek binnen kwam (je telefoon kreeg het signaal binnen dat hij moest gaan rinkelen zegmaar) moest de “radio” van je telefoon van 4G overstappen naar 3G, het spraakgesprek accepteren zodat het gesprek kon plaatsvinden en als er opgehangen werd kon de radio weer terugschakelen naar 4G en je kon weer op volle snelheid internetten (hoewel er ook in die tijd genoeg klachten waren over het al dan niet goed schakelen van 4 naar 3g en weer terug)

Nu is 3G langzamer dan 4G maar dat was voor velen toen nog wel een acceptabel verlies in snelheid gedurende een spraak gesprek, (en opzich best begrijpelijk want je bent toch aan het bellen)

Daar kwam verandering in toen VoLTE aanging waardoor een spraakgesprek ook over de 4G band gebruikt kon worden en dat schakelen dus niet meer nodig is.

Maar om bandbreedte vrij te maken word nu het hele 3G netwerk opgeruimt. dus alle toestellen die geen VoLTE (standaard) ondersteunen zullen nu naar de 2G band terugmoeten om een spraakgesprek te kunnen voeren. en aangezien de wereld inmiddels best kan bellen en internetten tegelijk word de snelheid dan wel heel erg geknepen. Stel je voor dat je in een video gesprek zit via teams/hangouts of je streamt je favoriete serie en iemand belt je "voor de grap”. Zodra hij begint over te gaan is je hele verbinding nagenoeg weg.

Nou was het bij het activeren van VoLTE zo dat je toestel geschikt moest zijn en daarnaast ook aan de provider kant de valide modellen toegestaan moesten worden (In jou geval KPN/Simyo hoewel ik er gemakshalve vanuit ga dat KPN voor Simyo geen andere lijst hanteerd). Ik vermoed dat die tijd van “een lijst met geschikte modellen” weg is en dat elk toestel dat geschikt is werkt maar 100% weet ik dat niet. Blijft wel dat toestellen geschikt moeten zijn om VoLTE te kunnen gebruiken (en dat is dus naast het uberhaupt gebruiken van 4G (LTE)

als ik even snel jou toestellen google lijkt het erop dat ze standaard allebij geen ondersteuning voor VoLTE aanboord hebben. (ik vind wat handleidingen die je vertellen dat doormiddel van rooten en systeem configuraties aanpassen iig de pixel wel geschikt gemaakt zou kunnen worden, maar dat is een gok en niet zonder het risico het toestel te vernielen als je niet weet waar je mee bezig bent)

Dit betekend dus dat zodra 3G uit gaat/is je toestellen nog wel werken (zowel internet als bellen)  maar dat dat niet (echt) op het zelfde moment kan.

  1. Bedankt Vulpen(nu leeg) voor je uitgebreide antwoord n.a. daarvan ben ik eens verder gaan zoeken en denkt het minihysterie te hebben ontrafeld.

    Ik heb eens gekeken in de KPN lijst welke toestellen VoLTE (4G bellen) zouden kunnen gebruiken. B.V. Microsoft Luna 550 ! Een toestel uit 2015 !! (€159)
    Dan kan het niet zo zijn dat twee toestellen pas 6 weken op de markt ‘verouderd’ zouden zijn…
  2. Dus verder gezocht. De Pixel6 geeft aan via 4G data & over 4G te bellen (=VoLTE) daarnaast staat 5G aan (over 4G vooralsnog, maar OK). 
    De WP17 geeft ook aan 4G data en over 4G te bellen daarbij heb ik VoWIFI aangevinkt.

    Het blijkt dus paniekzaaien van KPN te zijn, want elk toestel v.a. 2016 kon al bellen via 4G (VoLTE) en heden zijn alle toestellen daarna gekocht geschikt. Stellen dat een Google Pixel 6 Pro (€1.049) ongeschikt is, is foutief ! Waarvan acte.
     


     

     

Reputatie 7
Badge +20

Ah, dat ziet er toch wel hoopvol uit @Eerde2 :grinning:

Reputatie 4
Badge +2

Het blijft een vreemd verhaal van KPN.

Ik had in mijn toestel (Motorola One Zoom) tijdelijk een t-mobile simkaart en kon toen ineens VoLTE en VoWifi activeren. Was wel handig, want bereik van t-mobile bij mij thuis is nihil.

In eerste instantie had ik nog een telfort sim, dus die vervangen door een nieuwe KPN simkaart.

Maar tot op heden staan beide mogelijkheden niet meer in de instellingen….