Van abonnement naar prepaid als je naar het buitenland gaat


Reputatie 7
Velen die langere tijd naar het buitenland gaan besluiten hun abonnement om te zetten naar prepaid om hun nummer te behouden. Bijvoorbeeld omdat het abonnement afloopt tijdens de buitenlandperiode. Of omdat ze permanent naar het buitenland gaan. Houdt dan rekening met onderstaande!

Ga je voor langere tijd naar het buitenland, maar kom je weer terug, dan is het te overwegen om je abonnement door te laten lopen na de einddatum van het contract. Dat is tenslotte alleen de verplichte minimumperiode. Een abonnement eindigt alleen als jij het opzegt. Gebruik van of overstappen op prepaid is misschien niet zo handig. Zeker als het contracteinde is terwijl je in het buitenland bent.

Ga je permanent naar het buitenland, of voor enkele jaren, bijvoorbeeld voor werk, maar je wilt over een Nederlands nummer blijven beschikken dan is prepaid te overwegen. Maar lees ook dan zéker de volgende alinea’s door!

Wat gebeurt er als je over gaat naar prepaid.


Dit gebeurt op het moment dat je contract afgelopen is. Je krijgt geen nieuwe simkaart.
Ook gelijk beltegoed erop zetten is handig voor het buitenland. Het starttarief is NIET geldig in het buitenland. Ook eventueel bonustarief geldt niet buiten Nederland. Dat is dus de bonus die je krijgt als je je registreert via MijnKPN. Maar ook van het “bonustarief”, waarbij je extra beltegoed krijgt bij opwaarderen, kun je het extra niet besteden. Waardeer op om je telefoon in het buitenland te kunnen gebruiken en geldig te houden. Zie volgende alinea.

Geldigheid van de prepaid.


Na elk gebruik is een prepaid van KPN 6 maanden geldig. Het is dus, zeker in het buitenland, belangrijk om ‘m af en toe even te gebruiken. Dat kun je doen door te bellen, sms’en of internetten. Alleen maar gesprekken en smsjes ONTVANGEN (bank bv) is niet voldoende om hem geldig te houden.
Heb je hem 6 maanden niet gebruikt dan wordt je tegoed nog 90 dagen bevroren. Je telefoon is dan niet meer bruikbaar om te bellen, sms’en of internetten. Je dient dan OP TE WAARDEREN om hem weer te kunnen gebruiken. Gedurende die 90 dagen kun je nog wel gebeld worden of smsjes ontvangen. Dat is dus geen garantie dat je nog safe zit. Na die 90 dagen vervalt ie. En je nummer dus ook. Tenzij je in die periode dus opwaardeert.

Gebruik in het buitenland


Bij gebruik in het buitenland dien je eraan te denken om altijd tegoed erop te hebben; anders ben je ook onbereikbaar. Bonustarief is in het buitenland nutteloos. Daar kunnen geen bundels voor buiten de EU van aangeschaft. Ook is het niet geldig voor bellen/gebeld worden en sms in het buitenland.
Opwaarderen kan via internet of als iemand in Nederland een opwaardeerbon (bv in de supermarkt) aanschaft en je de code door sms't.

Handige nummers


Telefonische klantenservice mobiel:
1200 (via je eigen mobiel) (deze is gratis)
0800-0105 via alle Nederlandse vaste en mobiele aansluitingen (deze is gratis)
+316 1200 1200 v.u. buitenland (deze zijn kosten aan verbonden)

Tekst aangepast 21-8-2017 n.a.v. wijziging bij KPN; PeterG

1 reactie

Reputatie 7
Badge +27
Super, Peter. Hier hebben andere klanten zeker wat aan. Dankjewel!

Reageer