Beantwoord

Verbruik van prepaid inzien

Bij mijn zoontje 'vliegt' het beltegoed van zijn prepaidtoestel er doorheen hoewel hij niet belt. Vermoedelijk heeft dit te maken met datagebruik maar zijn dataroaming lijkt uit te staan. Hoe kunnen wij inzien waaraan het tegoed is opgegaan? Wij hebben inmiddels een MijnKPN account aangemaakt.

icon

Beste antwoord door PeterG 25 juni 2015, 20:50

Inderdaad. Bij Prepaid wordt in mijnkpn geen belkosten/geschiedenis bijgehouden. Dit omdat er bij prepaid tenslotte al voor betaald is.

TIP: Zet op je zoons toestel internet via 3G en 4G uit. En alleen via wifi (kost niks) aan.

Ik wil je niet weg hebben bij KPN, maar via Simpel kun je via internet het verbruik van een mobiel helemaal beheren. Abonnement, maar te begrenzen! www.simpel.nl .

Bekijk origineel

12 reacties

Reputatie 7
Badge +30
Hallo,

Volgens mij kan je dit nergens zien.

Data roaming staat uit, maar staan data gegevens ook uit?

Robin
Reputatie 7
Inderdaad. Bij Prepaid wordt in mijnkpn geen belkosten/geschiedenis bijgehouden. Dit omdat er bij prepaid tenslotte al voor betaald is.

TIP: Zet op je zoons toestel internet via 3G en 4G uit. En alleen via wifi (kost niks) aan.

Ik wil je niet weg hebben bij KPN, maar via Simpel kun je via internet het verbruik van een mobiel helemaal beheren. Abonnement, maar te begrenzen! www.simpel.nl .

Reputatie 7
Badge +23
Hallo , 

Dat is lastig! Bij prepaid is het niet mogelijk om je verbruik in te zien, omdat je dit van tevoren al betaalt. Het hele internet uitzetten, zoals Peter aangeeft, is denk ik de meest slimme optie. Zo kan je zoon alleen gebruik maken van WiFi, zonder dat al zijn beltegoed erdoor gaat. 

& ; dank voor jullie antwoorden! 

Met hartelijke groet, 

Cindy

Dat is wel een mooi argument van KPN - je hebt vooraf betaald dus € 45,- is weg maar je hoeft echt niet te weten waaraan je dat hebt uitgegeven, want je hebt toch al betaald? Sorry, maar dit is in mijn ogen zeker niet correct. Je waardeert op om te kunnen bellen. Als je niet belt en toch is alles op, is het op zijn minst beschaafd inzage te geven in de gemaakte kosten en het dataverbruik alsmede de wijze waarop dit wordt verrekend. Maar ik weet al genoeg, dit systeem is niet te contoleren en heeft totaal geen transparantie. KPN is daarmee niet te contoleren en zal ik dus nimmer vertrouwen, opzeggen maar die Prepaid. Bedankt voor jullie waardeloze dienstverlening...jullie staan nu op mijn zwarte lijst.
Reputatie 3
Badge +3
Zoals anderen al aangeven, is het niet mogelijk om via KPN inzicht te krijgen in het internetgedrag in het geval van prepaid.
Wel is het vaak mogelijk om via het menu van de mobiele telefoon te zien of en hoeveel data er verbruikt is. Veel niet erg oude toestellen houden dit zelf bij in een overzichtje.. Ik heb een Android telefoon en bij mij staat het in het menu onder instellingen -> datagebruik. Daar kan ik per periode en per app precies zien hoeveel data verbruikt is. Zowel voor WiFi als voor mobiel internet.

Kleine opmerking: dataroaming is niet de dataverbinding zelf. Je kunt dataroaming uitgeschakeld hebben, maar de mobiele dataverbinding alsnog ingeschakeld hebben. Dataroaming betekent het gebruik van mobiel internet op een ander netwerk dan dat van je provider, vaak is dat wanneer je met je mobiele telefoon naar het buitenland gaat. Omdat het gebruik van de mobiele dataverbinding vaak meer kost(te) in het buitenland, is deze optie ingebouwd. Zodra de telefoon detecteert dat je op een ander netwerk in het buitenland zit, schakelt hij dan automatisch de mobiele dataverbinding uit. Zo bespaar je geld.
Reputatie 7
@Gbv12 eigenlijk best jammer en kort door de bocht door KPN prepaid op de zwarte lijst te zetten. Bij elke provider krijg je, zover ik weet, te maken met deze transparantie. Je schiet dus uiteindelijk niets op met een zwarte lijst met daarop alle providers.

Maar wat voor telefoon heeft je zoon?
Beste Dreekuh-53, helaas volg ik je niet. KPN prepaid werkt niet voor ons en de zwarte lijst helpt ons echt. Je kijkt naar wat niet werkt, formuleert wat je wilt. Ik heb met KPN gechat en gecommuniceerd. Ga nu naar Simpel. Mijn 3 dochters hebben ieder een I-phone 5c. Wat me opvalt is dat je schrijft over transparantie, ik zelf ervaar het meer als een absoluut gebrek aan transparantie. Grappig ook dat je gelijk suggereert dat "alle" providers op de lijst gaan. Goede ervaringen met Simyo hoor, dat was destijds heel transparant. Het nut van een zwarte lijst is wat ons betreft prima aangetoond, nemen ze ons niet serieus of worden we niet netjes geholpen, prima - dan zoeken we gewoon een beter alternatief. Volgens mij was dat ook het idee van vrije marktwerking en het leveren van "added value"? Zie niet in wat er hieraan kort door de bocht aan is? Kan het iedereen aanbevelen! Tenzij je het huidige gedrag van dit soort bedrijven natuurlijk prima vind en "gewoon" accepteert dat je bijv. geen inzage hebt in jouw verbruikskosten. Dan blijft je lekker onbeperkt betalen voor onduidelijke dienstverlening en kun je zonder zo'n nare "zwarte" lijst. Dan blijf je gelukkig trouw aan je provider, prima democratisch principe toch?.
Iemand trouwens een verklaring hoe je in totaal € 70 euro verbruikt in 3 weken. 11 minuten bel tijd binnen eigen regio binnen Nederland (bellen vanaf school naar thuis op vaste lijn) , 0 SMS-jes en dataverbruik is in totaal 126 MB. Als ik € 0,30 x 11 minuten reken heb je alvast € 3,30 + 126 MB x € 0,25 = € 31,50. Zocht naar transparantie waar de rest is gebleven? Hoe dan ook per 12 oktober mogen we van KPN overstappen met nummerbehoud, en dat is dan toch weer best aardig van ze! 😂
Reputatie 7
Beste Gbv12

Sorry, mijn excuses, wat betreft Simyo heb je gelijk, moest ik eigenlijk weten..vergiste me. Wat betreft Simpel weet ik het niet bij prepaid. 🙂

Wat ik wel weet is dat er grote verschillen zijn in kosten as-you-go in prepaid data, bijvoorbeeld€0.15 tot €2.50 per MB
Reputatie 7
Badge +30
Met prepaid mag je altijd overstappen
Reputatie 7
Badge +10
@Gbv12, welkom hier! Jammer om te horen dat je gaat overstappen. Als je niet weet waar het tegoed is gebleven, kunnen wij dat altijd nakijken. Als je reageert op mijn privébericht, zoek ik dat voor je uit!

@Digitimes, dat is zeker een goede tip 🙂
Reputatie 7
Badge +10
@Gbv12. Bedankt voor je reactie op mijn privebericht 🙂 Ik kan niet vinden waar de 70 euro vandaan komt die je noemt. Ik zie dat er 10 euro bonustegoed op heeft gestaan, 20 euro is opgewaardeerd en bij die opwaardering heb je een andere bonus gekregen van 15 euro. Dit betekent dat er 45 euro beschikbaar is geweest. Daarvan is naar schatting rond de 160 MB aan data verbruikt en de rest is verbruikt aan belkosten. Hoop dat dit de situatie iets duidelijker maakt! Als je nog vragen hebt, hoor ik het graag.

Reageer