Vraag

Waarom geen internet uit beltegoed in buitenland?

  • 11 October 2021
  • 14 reacties
  • 168 keer bekeken

Reputatie 1

Als ik wat langer in het buitenland vertoef dan zorg ik altijd vooraf dat ik een databundel voor mijn prepaid heb aangeschaft. De laatste keren dat ik dat gedaan heb werkte dat altijd goed (laatste keer in juli).

Gisteren was ik één dag in België (Antwerpen) en beschikte niet over een databundel.

Het was mijn plan om het weinige internet dat ik wilde hebben wel te doen uit het beltegoed. Ik weet dat het tarief dan een stuk hoger is, maar voor beperkt gebruik vind ik dat af en toe okë.

Maar gisteren in Antwerpen lukte het dus niet om op die manier verbinding met internet te verkrijgen (mobiele gegevens/roaming AAN).

Bij providers stond: BASE / KPN.

 

Wat is de oorzaak van dit onverwachte ongemak.

In het sms'je bij het passeren van de landsgrens staat ook gewoon bevestigd dat het moet kunnen met prepaid zonder extra kosten.


Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

14 reacties

Het zou moeten werken. Maar volgens mij heb je alleen met een bundel een fatsoenlijke snelheid van ca. 25 Mb/s.

Direct van uit Beltegoed is het 64 Kb/s. Heel laag dus.

Misschien volgende keer de dagbundel 1 GB nemen? Die kost maar € 1,99 en heeft een snelheid van 25 Mb/s.

Prepaid bundels.

Al eens aan een abonnement gedacht? Dat is bij meer dan € 20 per maand (gemiddeld prepaidverbruik) wel te overwegen. Onbeperkt bellen daarbij is dan ook heel fijn.

Ik heb paar jaar geleden een databundel 1G aangeschaft voor in buitenland. Zat op gegeven moment even voetbal te kijken en hield mijn verbruik in de bundel goed in de gaten. Plots een sms van KPN dat mijn pre paid tegoed bijna was verbruikt. Weg €42... Nooit een sms van KPN dat de 1GB bundel bijna verbruikt was. Blijkbaar geen weergave actueel verbruik in de app. Via klanten service toch vergoeding ontvangen. 

Dus ik zou maar oppassen met prepaid gebruiken in buitenland voor internet. 

Reputatie 1

Beste @PeterG ,

 

Het zal allemaal best wel goed bedoeld zijn, maar ik koop erg weinig voor opmerkingen als 'het zou moeten werken’ en 'volgens mij ...’. Creëert alleen maar rookgordijnen en mistwolken.

En voor de rest … ik zit niet echt te wachten op reclamepraatjes over wat ik wel of niet zou moeten aanschaffen. De internetwereld stroomt al gekmakend over met reclame. (Sorry.)

Wat me wel verder zou helpen is vertellen waar ik de informatie kan vinden dat die snelheid zo laag zou zijn.

Als ik het goed heb dan zou internet uit beltegoed €0,15 per Mb kosten, maar zelfs die info kan ik nergens meer terugvinden.

Reputatie 1

@Taurus48 ,

Goed dat je vergoeding hebt gekregen.

Het is inderdaad altijd oppassen. Al die mooie praatjes van de providers zijn niet te vertrouwen.

Hoewel ik met prepaid databundels de laatste keren geen problemen heb gehad. Blijf ik altijd achterdochtig.

Zover ik ervaren heb is er inderdaad geen weergave van actueel verbruik in de app. De app geeft je verbruik altijd met een vertraging van minstens uren. Uit de app en weer erin helpt niet. Ergens in het systeem worden gegevens niet actueel verwerkt en toegankelijk gemaakt.

Tja…..

Als ik het goed heb dan zou internet uit beltegoed €0,15 per Mb kosten, maar zelfs die info kan ik nergens meer terugvinden.

Kies in het grijze vlak je tariefplan en dan krijg je de pdf met bijbehorende prijzen.

https://www.kpn.com/prepaid/tarieven.htm .

Reputatie 1

@PeterG 

Dank je wel, daar heb ik wat aan. En zie nu ook dat ik dat ook zelf wel had moeten kunnen vinden.

Zelfs mijn afwijkende oude tariefplan kan ik er in terugvinden.

Daar staat inderdaad:

Tarief per MB € 0,15 dus dat had ik goed onthouden.

Maar geen informatie over de bijbehorende snelheid.

Reputatie 1

Is er misschien nog iemand van KPN bereid om op mijn vraag/probleem in te gaan?

Of staan we weer in het standje 'lekker negeren, waait wel over’?

@Alexandra 

@Lisa 

@Jasper 

@Denise_ 

@Thomas 

Reputatie 7
Badge +20

Hoi @Jeffff Je betaald inderdaad 0,15 cent per MB. De snelheid van Mobiel Internet Prepaid is maximaal 14,4Mb/s download

Daarbij is het verbruik nooit helemaal realtime. Buitenlandse providers mogen dit namelijk binnen 24 uur doorgeven aan ons. 

 

We lezen altijd mee hoor en beantwoorden de vragen op volgorde van binnenkomst. Zo mentionen zorgt er niet voor dat je sneller een antwoord krijgt. Daarbij is er een community die heel veel weet en graag meedenkt.

Reputatie 1

Beste @Bart_Z 

Dank voor de reactie. Maar we dwalen weer af van de werkelijke vraag waar het om begonnen was. Al zijn er nu meerdere interessante kwesties om op door te gaan.

  1. De snelheid van 14,4 Mb/s kan er dus niet de oorzaak van zijn geweest dat ik afgelopen zondag geen internetverbinding kon krijgen. Wat dan wel?
  2. Waar staat die snelheid van max 14,4 Mb/s gedocumenteerd?
  3. Deze max snelheid geldt toch zeker niet voor de prepaidbundels? De bundels die ik wel eens aanschaf beweren 25 Mb/s te hebben.
  4. Ook bij binnenlands verbruik zit er m.i. een vertraging op de weergave van het verbruik in de app. Als ik meteen na een telefoontje of een internetverbinding uit beltegoed kijk zie ik meestal nog geen verwerking daarvan. Dat komt steevast pas uren later. Alleen bij databundels heb ik de indruk dat het verbruik altijd actueel is.

Wat zou het toch handig zijn als KPN dit soort zaken eens glashelder gedocumenteerd voor klanten beschikbaar zou maken.

Vooralsnog moet ik het doen met de bereidwilligheid van KPN-medewerkers die hier op het forum hun beste beentje voor zetten.

Kom op @Bart_Z'go for it’, slechts vier vragen ...

Reputatie 7
Badge +20
  1. Dat klopt. Zou de provider geweest kunnen zijn, probeer eens een andere? Instellingen wel goed? Aan onze kant staat alles zoals het hoort. 
  2. 14.4 Mbit/s down, 3,5 Mbit/s up.
  3. Voor bundel is dat 25 Mbit/s en voor onbeperkt 128 kbps.
  4. Het moet verwerkt worden. 

Alstublieft. 

Reputatie 1

@Bart_Z 

Hmmm, echte antwoorden zijn dit natuurlijk niet allemaal.

Voor het oorspronkelijke probleem (vraag 1) heb ik nog steeds geen verklaring. Natuurlijk stonden de instellingen goed (ervaring genoeg hoe dat moet). Iets mis met provider BASE?? Hoezo dan?

Vraag 2 is ook niet echt beantwoord. Ik vroeg waar KPN dat gedocumenteerd heeft staan.

Vraag 4: waarom gaat het bij bundels dan wel 'real time’?

Ik heb zo'n donkerbruin vermoeden, dat ...

Reputatie 7
Badge +20

Dan kan ik op vraag 1 geen antwoord geven. Ik zie aan onze kant geen foutieve instellingen. Dan kan het enkel nog aan het gebruikte netwerk of in het toestel zitten. Probeer eens een ander netwerk. 

De snelheid van prepaid internet is maximaal14,4Mb/s download, 3,6Mb/s upload.

Het heeft even verwerking nodig. De sms’je die je ontvangt zijn hierin leidend. 

Reputatie 1

@Bart_Z 

Dank je wel voor deze aanvulling.

Verdorie, die link die je geeft had ik waarschijnlijk ook zelf wel kunnen vinden. Excuses voor het doorvragen op dat punt.

Maaaaaar, staat op die pagina ook niet het antwoord op het oorspronkelijke probleem? Dat ik in België geen internetverbinding kon krijgen vanuit mijn beltegoed????

Ik lees daar namelijk (het vette is van mij):

Waarom Mobiel Internet Prepaid?

  • Je kan alleen in Nederland gebruik maken van mobiel internet
  • Het tegoed is onbeperkt houdbaar zolang je maar 1 keer in de 6 maanden mobiel internet gebruikt of opwaardeert
  • Bij een opwaardering van 20 euro ontvang je 12 euro bonustegoed

Het is dus sowieso niet mogelijk in het buitenland, ongeacht de instellingen bij 'jullie’, of op mijn toestel, of bij de provider in het buitenland. Je hebt dus voor internet in het buitenland sowieso een bundel nodig!!

Een beetje jammer dat er op die pagina niet duidelijk bij staat dat die bundels wel in het buitenland (EU, ...) werken. Op deze manier wordt een beetje de indruk gewekt dat er met prepaid helemaal geen internet toegang in het buitenland mogelijk is.

 

 

Zeer leerzaam topic dit. Prepaid is wel teringduur bij normaal gebruik. Bij mijn gebruik zou ik over de € 100 per maand komen…..

‘samenvatting’ voor meelezers.

Alles over MOBIEL INTERNET PREPAID (Alleen Nederland).
En alleen met DEZE BUNDELS kun je buiten Nederland maar wel in de E.U. (!) internetten via 4G.