Waarom is er bij KPN prepaid geen 4G in Nederland?

  • 5 April 2019
  • 26 reacties
  • 1516 keer bekeken

  • Anonymous
  • 0 reacties
Waarom is er bij KPN (en dochter(s)) geen 4G prepaid en bij de andere TMobiel en Vodafone wel?

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

26 reacties

Reputatie 7
Badge +24
Hi Dreekuh. Op onderzoek geweest, ook naar aanleiding van je andere opmerking hierover. Dit is een keuze die lang geleden is gemaakt en ik verwacht dat dit te maken heeft dat hier vrij weinig vraag naar is. Als je van 4G gebruikt maakt verbruik je in de regel ook meer data wat weer goedkoper is als je een abonnement neemt i.p.v. losse bundels. KPN en in goedkopere mate Telfort of Simyo, al helemaal in combinatie met andere producten. Ik verwacht ook niet dat dit snel anders zal worden. Met prepaid zin je op Mbps, de onbeperkt internet bundel uitgezonderd.
Reputatie 3
Badge +2
Hoi Alex Hier staat iets anders dan wat jij beweerde. Volgens deze blog van KPN staat er: Wij willen alle klanten toegang geven tot het beste netwerk, 4G. Hiervoor passen wij de prepaid abonnementen in het eerste kwartaal van 2019 aan. Om gebruik te kunnen maken van het 4G netwerk zijn óók een geschikte smartphone en simkaart nodig. Indien je nog geen geschikte simkaart hebt, wordt je hierover geïnformeerd.

Van 3G naar 4G

Forum: Prepaid gebruiker zegt dat hij 4G heeft
Klopt Glingko

Eind dit jaar, mogelijk dus al medio zomer, zullen alle prepaid aansluitingen ook over 4G beschikken. Er zijn echter ook nog toestellen in gebruik, w.o. veel senioren-smartphones, die alleen over 3G beschikken. Die eigenaren hebben nog tot eind december 2021 om een nieuwe telefoon te kopen.

Zie ook
KPN forum | We nemen afscheid: 3G wordt in 2022 vervangen door 4G (auteur Nadia; 14 september 2018)
Reputatie 7
Badge +9
Ik heb hier een toestel met een Slim Only-'abonnement' van AH Mobiel, dat werkt via het netwerk van KPN. Dit was standaard altijd 3G, waarvoor je wel een zogenaamde 4G-versneller kon bijkopen. Maar sinds kort is dit 'abonnement' ook 4G.

Piet.
Reputatie 6
Badge +6
Mijn Prepaid is al een maandje of 2 geleden overgezet naar 4G, en ik weet van andere dat ze al sinds januari op 4G zitten met Prepaid.

Dus lijkt er op dat KPN alle prepaid klanten in delen aan het overzetten zijn

Zal dus vast niet heel lang meer duren voordat dat bij jullie ook het geval zal zijn.
Reputatie 7
Badge +24
Je ziet dit wel in beeld, de maximale snelheid is echter wel 14,4 Mbps. Alsnog snel genoeg voor alles wat je ermee wilt doen.
Beste Alex_P.

Dat, en je eerste reactie beantwoordt niet de vraag waarom het wel kan bij de genoemde concurrentie en niet bij KPN en dochters.
@Dreekuh-53
Volgens mij heb je e.e.a. gemist in dit topic... alle KPN prepaid aansluitingen gaan nog dit jaar naar 4G. Het kan dus wel. Je komt vanzelf aan de beurt.
De snelheid blijft wel 14,4 Mb/s.
@ PeterG

Bij de anderen is het al lang gebeurd, een wezenlijk verschil.😉
Het jaar is nog niet voorbij (voor zover ik de kalender moet geloven 🙂 )

Snelheid blijft hetzelfde, dus per saldo veranderd er niks.
Reputatie 7
Badge +24
Beste Alex_P.

Dat, en je eerste reactie beantwoordt niet de vraag waarom het wel kan bij de genoemde concurrentie en niet bij KPN en dochters.


Dit is een keuze die lang geleden is gemaakt en ik verwacht dat dit te maken heeft dat hier vrij weinig vraag naar is. Als je van 4G gebruikt maakt verbruik je in de regel ook meer data wat weer goedkoper is als je een abonnement neemt i.p.v. losse bundels. KPN en in goedkopere mate Telfort of Simyo, al helemaal in combinatie met andere producten. Ik verwacht ook niet dat dit snel anders zal worden. Met prepaid zin je op Mbps, de onbeperkt internet bundel uitgezonderd.

Wat is hier niet duidelijk aan? Meer dan dit kan ik er niet van maken, wij adviseren mensen om dan richting een abonnement te gaan en doen dit ook bewust. Zou niet kunnen bedenken waarom je op prepaid wilt blijven hangen als de volle snelheid van 4G zo belangrijk is, aangezien je dan ook vrij snel door je data vliegt. De 14,4 Mbps die straks iedereen krijgt is ook niet traag overigens.
Ik zeg ook niet dat 14,4 Mbps traag is maar de anderen hebben ook databundels bij prepaid. Wat mij opvalt is simpelweg dat er een stukje achterstand is.🙂

Aangezien er heel veel mensen kiezen voor een telefoon met 4G ondersteuning zou dit ook al is er al lang geleden een keuze gemaakt mee (moeten) mogen wegen.

Hoeveel data je gebruikt ligt vooral bij de gebruiker(s).

*Edit*
Gelukkig wordt het bijgestuurd.
Reputatie 7
Badge +22
Zou niet kunnen bedenken waarom je op prepaid wilt blijven hangen als de volle snelheid van 4G zo belangrijk is, aangezien je dan ook vrij snel door je data vliegt.
@Dreekuh-53 is een klein abonnementje niet iets voor je dan? Zie hier: (wel met KPN compleet)

Wie zegt dat ik geen abonnement heb?😉🙂

Volgens mij wordt bellen minder belangrijk via de sim - mobiele netwerk.
Skype, Messenger, WeChat, WhatsApp en......WiFi.

Zou niet kunnen bedenken waarom je op prepaid wilt blijven hangen als de volle snelheid van 4G zo belangrijk is, aangezien je dan ook vrij snel door je data vliegt. De 14,4 Mbps die straks iedereen krijgt is ook niet traag overigens.



Zou niet kunnen bedenken waarom je op prepaid wilt blijven hangen als de volle snelheid van 4G zo belangrijk is, aangezien je dan ook vrij snel door je data vliegt.@Dreekuh-53 is een klein abonnementje niet iets voor je dan? Zie hier: (wel met KPN compleet)

Ik kan me wel een reden bedenken om juist weer naar prepaid terug tegaan lagere maandlasten en betalen naar verbruik. Laten we eerlijk zijn zeker voor klein verbruikers is KPN niet de meest voordelige keus.

In het verleden ben ik van prepaid naar abo gegaan omdat niet Rabobank klanten werden gediscrimineerd wat betreft gemakkelijk via sms kunnen opwaarderen, en ik juist toen het nodig was geen of te weinig tegoed had. Gelukkig is dat behoorlijk veranderd, nu alweer een paar jaar de bundels er zijn ben ik geneigd dus juist weer terug te gaan naar prepaid. Mischien dat de prijs per minuut of Mb hoger is maar de maandlasten zullen in mijn geval juist omlaag gaan.

Ps @Dennis Schreve met compleet heb je andere getallen jouw lijstje is niet de Compleet optie
Dan begint het lijstje met onbeperkt bellen a €10,00
Reputatie 7
Badge +22
Ps @Dennis Schreve met compleet heb je andere getallen jouw lijstje is niet de Compleet optie Dan begint het lijstje met onbeperkt bellen a €10,00
@Galdor68 heb de afbeelding aangepast! Nu met Compleet.
Wanneer het puur gaat om prepaid is prepaid (bellen, sms) voor noodgevallen om iets in het kort door te geven

Als ik een prijs van €0,10 per min/sms reken dan zit je al snel bij 50 minuten aan een behoorlijke kosten. Dan is 300 minuten voor bijvoorbeeld €7,- al beter.

Bij de langere gesprekken is een abbo eerder gunstig.
Je zult altijd zien, op het moment dat je het echt nodig hebt heb je te weinig.😉
Reputatie 6
Badge +6
@Dreekuh-53 Nou, Nou, Prepaid hoeft zeker niet alleen voor noodgevallen te zijn hoor.

Tegenwoordig kan je bij 2/3 prepaid providers terecht waarbij je voor een tientje of 100en of onbeperkt bel minuten kan krijgen, naast onbeperkt smsen en 2 GB per maand, voor een tientje.

Ga geen namen noemen, maar als je goed om je heen kijkt kan je met prepaid best leuke bundels vinden.

Wat dat betreft heb je zeker wel een punt dat KPN met Prepaid wat achter loopt op de rest, of dat opzettelijk is of niet, laat ik even in het midden, maar het is wel gewoon zo.
@Misja20 nog even terugkomend op dit topic, het gaat om 4G prepaid. Andere genoemde hebben het al eerder aangepast. Een lang geleden genomen besluit kan veranderen/aangepast...
De concurrentie slaapt niet.😉😇 Dit geldt voor alle betrokken partijen.

Dat je sneller door je bundel bent is voor mij niet echt een argument als je hetzelfde gebruikspatroon hebt als bij 3G, maar dat is mijn mening


Wanneer een nodige investering(en) dusdanig groot is dat het nooit terugverdiend wordt dan is dat voor (waarschijnlijk niet alleen) mij ACCEPTABEL en zeker te begrijpen.

Een prepaid koop je in 1e instantie met beltegoed en meestal kun je dan as-you-go bellen, sms en internet gebruiken.

Als er bundels zijn is dat vaak een extra keuze als optie voor de eindgebruiker en ze kunnen kleiner en/of duur(der) zijn dan bij sim only.

Bij sim only is de basis anders en zijn vaak/meestal de bundels groter. Op belangrijke/de belangrijkste momenten heb je ze meer dan nodig.

Ik spreek niet in termen als opzet goede dan wel slechte, eerder in besluiten tot/kiezen voor.😉🙂
Nogmaals Dreekuh-53.

Ook n.a.v. je eerste alinea hierboven.

Nou net eind vorig jaar heeft KPN besloten prepaid naar 4G te migreren. Dat gebeurt in de eerste helft van dit jaar. Medio zomer zijn álle aansluiting omgezet. Klanten die nog een 3G toestel gebruiken (veel senioren smartphones o.a.) hebben nog t/m december 2020 om deze te vervangen. Per 2021 gaat 3G uit de lucht en blijven 2G en 4G over. 5G is pas echt sprake van medio 2022 denk ik zo.

Wat dat allemaal betreft is dit topic eigenlijk volkomen overbodig en te laat. Een jaar nog maar geleden zou ik er net zo over denken als jij. Dus eigenlijk begrijp ik dit topic niet. En vooral niet de manier waarop jij door gaat alsof van 4G helemaal geen sprake is of wordt bij prepaid.

Alle genoemde argumenten kunnen door de wijziging naar 4G ook door de plee. Gaan dus ook niet meer op.

Het is dus eigenlijk meer "waarom hád KPN prepaid 3G". En dat is dan door de verleden tijd weer een overbodige vraag....

@Misja20
Als je elke maand minimaal € 10 betaalt voor een mobiel kun je veel beter een abonnementje voor dat bedrag of net iets meer nemen. Dat is dan veel goedkoper, want de tarieven voor bellen/smsen/MB zijn veel lager (i.v.m. bundel).
Heb je automatische afschrijving per maand voor prepaid.... hmm, dat gaat het principe nou helemaal voorbij. Ook dan is abotje handiger. Dat heb je meer in de hand. Want een prepaid gebruik je over het algemeen weinig en dan maak je die € 10 niet op. Het tegoed loopt dan alleen maar ongewild behoorlijk op.
Reputatie 7
Badge +22
Dus mensen met een 3G telefoon zijn weer verplicht om een nieuwe telefoon te kopen, doe je dit niet? Dan kun je geen gebruik maken van mobiel internet. Dus de consument mag weer veel geld betalen voor een 4G telefoon. 😒 Vind het wel een apart land te vinden. Dat is net zo als met de apps op de smart TV. Werken de apps niet meer? Koop maar een nieuwe TV, en dat zie ik met meer dingen. Ik heb een TV van 2016, dus ik hoeft niet te verwachten dat de app van KPN iTV op mijn Sony 4K tv komt.
Dus mensen met een 3G telefoon zijn weer verplicht om een nieuwe telefoon te kopen, doe je dit niet? Dan kun je geen gebruik maken van mobiel internet. Dus de consument mag weer veel geld betalen voor een 4G telefoon. 😒 Vind het wel een apart land te vinden.
Bij KPN blijft 2G nog wel langer in de lucht, daar kan je ook mee mobiel internettten. Het is wel langzaam, maar met b.v. 2G EDGE kom je boven de snelheid van de Zorgeloos Online bundel uit. Als je 24 uur zou downloaden is het ruim 1300MB is aan datavolume. Of 40GB per maand dus voor 9 euro.

Er is geen verplichting, je kan ook gewoon geen mobiel nemen en volstaan met een tablet (alleen WiFi) of laptop.

4G gaat veel efficienter om met de schaarse en duurbetaalde frequentie ruimte (standaard al 2x), dus op gegeven moment moet een operator een keus maken wanneer die de 3G frequentie voor 4G gaat gebruiken. Doet ie dat niet, dan betaalt de gezamelijkheid aan klanten uiteindelijk de prijs voor die inefficentie en zal er markaandeel verloren gaan. Ook kan het zijn dat oude 3G apparatuur duur in stroomverbruik is en onderhoud veel te duur wordt.

Met paard-en-wagen kun je nog steeds reizen via landwegen van stad naar stad, dus je bent niet verplicht een auto te kopen.
Beste @ PeterG.

Je reactie valt me eerlijk gezegd een beetje van je tegen, gelukkig zijn het zoals jij ook weet maar wat letters op een scherm.😉

We hebben niet dezelfde mening en dat mag. Ik heb het er vooral over dat het 4G gebeuren naar mijn mening LATER gebeurt dan bij de anderen en dat is cruciaal iets anders dan waar jij in je reactie over begint.

Het topic is niet te laat of overbodig maar geplaatst omdat ik dat wil en heb besloten. Dat jij dat niet begrijpt is jammer maar kan de beste overkomen.😇

En om nou te zeggen, alle genoemde argumenten bij de wijziging naar 4G kunnen door naar de plee......

Jeetje. Ook al zijn we een andere mening toegedaan...
Ik had wat meer finesse van je verwacht.😎

Maar we leven in een democratie en dit is een openbaar forum en als ik me niet vergis mogen, niet alleen, wij ieder onze mening ventileren beste kerel.
Een kleine toevoeging op tmoesel, zelfs op een 2G/3G telefoon kun je ook nog WiFi gebruiken.

En wat betreft paard en wagen, nog een geluk dat het geen Shetland pony's zijn, je hebt soms eigenwijze stugkoppen.

Wacht eens, zou ik ook een Shetland pony zijn?😉😀

@Misja20
Als je elke maand minimaal € 10 betaalt voor een mobiel kun je veel beter een abonnementje voor dat bedrag of net iets meer nemen. Dat is dan veel goedkoper, want de tarieven voor bellen/smsen/MB zijn veel lager (i.v.m. bundel).
Heb je automatische afschrijving per maand voor prepaid.... hmm, dat gaat het principe nou helemaal voorbij. Ook dan is abotje handiger. Dat heb je meer in de hand. Want een prepaid gebruik je over het algemeen weinig en dan maak je die € 10 niet op. Het tegoed loopt dan alleen maar ongewild behoorlijk op.

Dan kan je bij KPN al niet terecht het enige voor 10 Euro is onbeperkt bellen zonder data en dan alleen als je Compleet klant bent zie het overzichtje gepost door Dennis. Of we nu prepaid of een abo (lees bundel) een verkapte vorm van prepaid in mijn ogen nemen kapitaal verlies hebben we altijd, ik neig dus sterk naar een all in one bundel 1000 of 2000 eenheden ongeacht of dit data voice of sms is. Ik vind het jammer dat KPN dit nog niet aanbied.