Updates

TV+ Box: Update naar KPN TV+ app 1.99.1

Categorie: TV+
TV+ Box: Update naar KPN TV+ app 1.99.1

KPN TV+ Update april 2023 #2

KPN TV+ app 1.99.1

 

Wat zit er in?

Verdere verbetering beeldkwaliteit

Deze verbetering is niet direct verbonden aan deze software update, maar in het kader van twee vliegen in één Product Update. Er zijn verdere kwaliteitsverbeteringen doorgevoerd voor de kanalen 1 t/m 10.

Deze zitten inmiddels al op ~14 Mbit (zoals sommige van jullie al gemerkt hadden). Per aankomende woensdag wordt de doorgifte zo ingericht dat we niet alleen de maximale bandbreedte geven, maar ook met de minste vertraging. 
 

  • Is dit 1:1 doorgifte van het bronsignaal?
    Ja
  • Betekent dit dat er dan ook minder vertraging zit in het tv-signaal voor die zenders? (handig bij bijv. WK voetbal etc.)
    Ja, de vertraging is nu zo min mogelijk.
  • Geldt deze wijziging ook voor iTV?
    Ja, de zenders 661 t/m 670 bij iTV zijn ook verbeterd.
  • Opnames bij iTV en TV+
    De opnames van zenders 661 t/m 670 bij iTV zijn ook verhoogd naar ~14 Mbps. De opnames bij TV+ zitten op ~8 Mbps. De opnames bij TV+ werken via een ander protocol (HTTP i.p.v. RTSP) waardoor het qua kwaliteit geen verschil maakt.

 

In deze update

Met name verbeteringen op basis van jullie feedback:

  • De REC-knop werkt nu overal op programma-tegels zodat je makkelijk opnames kunt maken
  • Het instellingen menu is opgedeeld in een stuk instellingen voor het Android, en een stuk instellingen voor de KPN TV app. Het was zo dat als je in de Android instellingen zat, en je drukt op de terugknop, dat je dan direct weer op het hoofdscherm terechtkwam. Dit is nu aangepast dat je nu netjes terug gaat naar de KPN instellingen
  • Synchronisatie van de favoriete apps tussen de apps pagina en het hoofdscherm is verbeterd. Dit verhelpt het issue dat je niet al je favoriete apps op het hoofdscherm ziet.
  • In de minigids zat, bij lange programma's, soms verkeerde programma info. Dit is verholpen.
  • Het kon voorkomen dat je, bij herstarten, lang vastzat op het herstart scherm van de TV+ app. Dit is ook verholpen.
  • Afgelopen maand, bij de wisseling naar zomertijd, gebeurde het dat de lijn in de gids die de huidige tijd aangeeft verkeerd stond. Dit hebben we toen snel kunnen fixen. Maar in deze update zit de permanente oplossing hiervoor zodat het bij de wintertijd wisseling in oktober niet nog een keer gebeurt.
  • Diverse andere (onder water) bug fixes en kleine verbeteringen
  • Versie 1.99.1 toevoeging: Hotfix voor probleem afspelen kinderfilms.

 

Wanneer komt ‘ie?

  • Preselectie: 17 april
    Deze groep bestaat uit een willekeurige groep klanten. Als alles goed gaat, gaan we door met de uitrol.
  • Uitrol: 19 april

Heb je hem na 19 april nog niet, dan kun je de update zelf starten via: 

Menu > instellingen (wieltje) > Open algemene instellingen > Apparaatvoorkeuren > Over > Controleren op KPN TV+ app updates 
 

Meer informatie of hulp nodig met TV+?

  • Heb je feedback of vragen over deze update, dan kun je dat in dit topic kwijt.
  • Ervaar je een probleem met TV+, check dan de KPN TV+ Kennisbank
  • Lukt het niet je probleem op te lossen met de kennisbank artikelen? Maak dan een eigen topic aan.

 

Nuttig om te weten: versienummers

De software van de TV+ Box bestaat uit een aantal onderdelen. Deze onderdelen krijgen apart van elkaar updates.

De KPN TV+ firmware is de kern. De KPN TV+ app is de jas daar omheen. Dit is wat je ziet als je de TV+ Box opstart en gebruikt. De meeste updates gaan over deze twee onderdelen. 

  • De KPN TV+ firmware is degene met het versienummer dat begint met 0. Dit zal over het algemeen maandelijks een update krijgen.
  • KPN TV+ app begint met 1. Hier verwachten we ruwweg om de twee weken een update.

Daarnaast is er de Android OS versie. Dit is de kern van de kern, waarop de firmware verder bouwt. Op dit moment is dit Android OS versie 11. Dit zal bijna niet wijzigen.

 

Minste vertraging lees ik, heeft dit nu ook een relatie met de lip sync problematiek of heeft dit er totaal niet mee te maken?


Ik ben nieuwsgierig wat enkele deskundigen hier vinden van de opname kwaliteit. Ik zou zeggen dat de kwaliteit toch een 1:1 relatie heeft met de bitrate en minder met het protocol. Maar ik laat me graag overtuigen.


Minste vertraging lees ik, heeft dit nu ook een relatie met de lip sync problematiek of heeft dit er totaal niet mee te maken?

Je bent er weer snel bij, Roy. Nee dat heeft daar niets mee te maken. Dit heeft te maken met dat je nu hopelijk de buren (die bij een andere provider zitten) niet eerder hoort juichen zodra het NL elftal scoort in de finale van het WK.


De beeldvertraging bij met name doelpunten die had ik wel begrepen. Is inderdaad een aparte gewaarwording maar goed nu begrijp ik wat er exact is aanpakt in deze update. Had de hoop dat het iets met lip sync van doen had want gisteravond op ESPN waren de interviews na afloop van mijn favoriete team ook een aparte gewaarwording 😀. Net zo sloom als de wedstrijd zelf. Dat zal wachten worden op de volgende firmware update waarin over het algemeen de geluidsprobleempjes worden aangepakt.


Probleem  met  ondertiteling  opgelost met deze update ??


Minste vertraging lees ik, heeft dit nu ook een relatie met de lip sync problematiek of heeft dit er totaal niet mee te maken?

Je bent er weer snel bij, Roy. Nee dat heeft daar niets mee te maken. Dit heeft te maken met dat je nu hopelijk de buren (die bij een andere provider zitten) niet eerder hoort juichen zodra het NL elftal scoort in de finale van het WK.

U bedoelt wellicht dat de Oekraïne wint bij het songfestival in Liverpool. 


Jammer dat er nog geen verdere optimalisaties zijn betreft het lipsync probleem. Had daar juist stiekem meer hoop op dan op die verbeterde HD zenders (zie het verschil overigens nog steeds niet, en ja de optie staat aangevinkt).  Maar ben gelukkig achter de schermen met @Erik_ in troubleshooting over de lipsync en hoop dat er snel verdere optimalisaties gaan komen. 


Opnames bij iTV en TV+

De opnames van zenders 661 t/m 670 bij iTV zijn ook verhoogd naar ~14 Mbps. De opnames bij TV+ zitten op ~8 Mbps. De opnames bij TV+ werken via een ander protocol (HTTP i.p.v. RTSP) waardoor het qua kwaliteit geen verschil maakt.

 

Daar heb ik zeer grote bedenkingen bij immers er is kwaliteitsverschil zichtbaar!


Jammer dat er nog geen verdere optimalisaties zijn betreft het lipsync probleem. Had daar juist stiekem meer hoop op dan op die verbeterde HD zenders (zie het verschil overigens nog steeds niet, en ja de optie staat aangevinkt).  Maar ben gelukkig achter de schermen met @Erik_ in troubleshooting over de lipsync en hoop dat er snel verdere optimalisaties gaan komen. 

Ik schat in dat de lip sync issues meer in de firmware hoek zitten. Ik had de hoop dat met de aanpak van de vertraging daar ook verbetering in zou zitten maar dat had er niets mee te maken. Straks maar eens kijken of ik bij de preselectie zit, tot nu toe wel.


Probleem  met  ondertiteling  opgelost met deze update ??

Daar is niets van te lezen in de beschrijving dus ik denk niet.


Opnames bij iTV en TV+

De opnames van zenders 661 t/m 670 bij iTV zijn ook verhoogd naar ~14 Mbps. De opnames bij TV+ zitten op ~8 Mbps. De opnames bij TV+ werken via een ander protocol (HTTP i.p.v. RTSP) waardoor het qua kwaliteit geen verschil maakt.

 

Daar heb ik zeer grote bedenkingen bij immers er is kwaliteitsverschil zichtbaar!

Ik laat me leiden door meer deskundigen op dit gebied maar ik vroeg me dat ook al af. Vanavond wel eens googelen op dat RTSP protocol want dat zegt me even niets.


Dit heeft te maken met dat je nu hopelijk de buren (die bij een andere provider zitten) niet eerder hoort juichen zodra het NL elftal scoort in de finale van het WK.

Maar waarom had dit issue dan zo'n hoge prioriteit? 😂


 

Geldt deze wijziging ook voor iTV?

Ja, de zenders 661 t/m 670 bij iTV zijn ook verbeterd.

Kunnen jullie dit niet gewoon ook op kanaal 1-10 doen? Vrouw en kinderen willen gewoon op “3” drukken om NPO3 op te zetten.


Ik schat in dat de lip sync issues meer in de firmware hoek zitten. 

Je hebt ook gelijk. Het is maandag en ook corona zet mijn hersenen niet heel scherp. Denk dat dat meer een firmware issue is. Maar ansich had ik dan liever dat daar keihard aan gewerkt werd en daar een update van kwam als van die verbeterde hd zenders. Die hele HD+ discussie en betere kwaliteit heeft mij nooit zo geboeid heel eerlijk.  😉


Zie liever een verbetering in eigen zendelijst aanmaken zodat je de kinderzenders en andere zenders kan uitzetten.


Probleem  met  ondertiteling  opgelost met deze update ??

Daar is niets van te lezen in de beschrijving dus ik denk niet.

Dat is erg jammer. De problematiek met de ondertiteling wordt meer en meer ergerlijk. 


Helaas niets over het Bluetooth speaker probleem. 


Bedankt alvast voor de update. Kunnen jullie ook nog de functie toevoegen voor openen vanuit het full screen tv scherm. Dus dat je kan bladeren tijdens het kijken van het tv programma. En evt een functie dat je automatisch na opstarten uitkomt op “nu op tv”


Het ongelijk lopen van geluid en beeld is wel heel erg hinderlijk aan het worden. Ik moet te vaak het kastje resetten. Is dit ook een bandbreedte probleem? 


Het ongelijk lopen van geluid en beeld is wel heel erg hinderlijk aan het worden. Ik moet te vaak het kastje resetten. Is dit ook een bandbreedte probleem? 

Nee, ik denk niet dat dit iets te maken heeft met de beschikbare bandbreedte. Ik denk ook niet dat er veel abonnees zijn die een “te krappe” bandbreedte hebben immers zoveel bandbreedte is er niet nodig voor TV kijken.


Bedankt alvast voor de update. Kunnen jullie ook nog de functie toevoegen voor openen vanuit het full screen tv scherm. Dus dat je kan bladeren tijdens het kijken van het tv programma. En evt een functie dat je automatisch na opstarten uitkomt op “nu op tv”

Zie punt 4 van de feature requests.


Dit heeft te maken met dat je nu hopelijk de buren (die bij een andere provider zitten) niet eerder hoort juichen zodra het NL elftal scoort in de finale van het WK.

Maar waarom had dit issue dan zo'n hoge prioriteit? 😂

Dat moet jij, @wjb als voetballiefhebber toch wel kunnen begrijpen, toch?😋


Bedankt alvast voor de update. Kunnen jullie ook nog de functie toevoegen voor openen vanuit het full screen tv scherm. Dus dat je kan bladeren tijdens het kijken van het tv programma. En evt een functie dat je automatisch na opstarten uitkomt op “nu op tv”

Zie punt 4 van de feature requests.

Ah ja natuurlijk.


Het ongelijk lopen van geluid en beeld is wel heel erg hinderlijk aan het worden. Ik moet te vaak het kastje resetten. Is dit ook een bandbreedte probleem? 

Nee, ik denk niet dat dit iets te maken heeft met de beschikbare bandbreedte. Ik denk ook niet dat er veel abonnees zijn die een “te krappe” bandbreedte hebben immers zoveel bandbreedte is er niet nodig voor TV kijken.

Dan is nog steeds de vraag. Wanneer wordt dit probleem opgelost?


Wanneer worden de kanalen boven de 10 van een betere beeldkwaliteit voorzien, ik kijk vaak Discovery en daar is de beeldkwaliteit echt beroerd van. De luchten in de uitzendingen worden vaak zichtbare blokjes. Ik heb nu een maand KPN+ maar heb erg veel spijt dat ik ben overgestapt van mijn oude KPN box. Als ik dit had geweten had ik nog wel een jaartje gewacht :-(

Kijk op een 65 inch LG Qled