Updates

TV+ Box: Update naar KPN TV+ firmware 0.17.4 & KPN TV+ app 1.97.1

Categorie: TV+
TV+ Box: Update naar KPN TV+ firmware 0.17.4 & KPN TV+ app 1.97.1

KPN TV+ Update april 2023 #1

KPN TV+ firmware 0.17.4 & KPN TV+ app 1.97.1

 

Wat zit er in?

Eindelijk is het zover! Vanaf deze update zijn de HD-zenders van de NPO, RTL en Talpa in hogere HD beeldkwaliteit op KPN TV+ te zien. Hiermee zetten we een grote stap om onze klanten de allerbeste kwaliteit te laten ervaren die ze van ons gewend zijn.

Deze kwaliteit - ook wel bekend als HD Glas - wordt toegevoegd op de kanalen 1 t/m 10. Deze kanalen worden voorzien van een hogere bandbreedte, waarmee je scherper beeld ervaart. De kanalen worden dus direct op positie 1 t/m 10 gezet, in tegenstelling tot de “HD Glas” kanalen op de iTV boxen die op positie 661 en verder zitten.

 

Beeldkwaliteit verhoogd

De HD-kwaliteit is verhoogd van de eerste 10 kanalen. De kwaliteit is nu gelijkgetrokken met de zogenaamde “HD Glas” zenders die glasvezelklanten kennen met iTV. 
 

Hoe kijk ik de HD-zenders in hogere kwaliteit?
Het enige wat je hiervoor hoeft te doen is via je menu: Instellingen - Informatie - Video Modus, het vinkje Automatisch beste kwaliteit te selecteren. 

 

Hoe zit het met mijn opnames?
Er verandert niets aan de opnames door deze wijziging. Oude opnames van de HD Glas kanalen kun je niet bekijken bij TV+.

 

Wordt de beeldkwaliteit van opnames hierdoor ook hoger?
Ja, ook opnames die, vanaf april, gemaakt worden op kanaal 1-10 kunnen in hogere kwaliteit worden bekeken op de TV+ ontvanger. 

 

Kan ik de opgenomen programma's van deze zenders ook bekijken via de KPN TV app?
Ja, dat kan.

 

HD+, HD Glas of gewoon verbeterde HD?
Vanuit KPN noemen we het gewoon “HD”. En die kwaliteit is nu verbeterd voor kanalen 1 t/m 10. We noemen het geen HD+ of HD Glas.

 

Komt deze betere kwaliteit ook bij iTV vanaf kanaal 1?
Deze aanpassing geldt op dit moment alleen voor TV+. We zijn er wel mee bezig, maar het is nog niet te zeggen wanneer dit komt. 

 

Vanaf welke internetsnelheid kan ik gebruik maken van deze kwaliteit?
45Mbit/s

 

Nog betere kwaliteit voor bestaande zenders?
En komen er op termijn nog meer zenders in deze hogere kwaliteit?

Het houdt hier niet op. We blijven werken aan het bieden van de beste tv kwaliteit in de markt. Zodra daar meer duidelijkheid over te geven is lees je dat hier op het Forum.

 

Verder verbeterd en opgelost:

  • Vermindering audio dips na zappen
  • Geluidvertraging instelling nu 20ms mogelijk
  • Verbetering wanneer Passthrough audio mode is geselecteerd
  • Bugfix: geen geluid op Samsung UE55NU7021 televisie 
  • Bugfix: audio/video uit sync na aanzetten op Sony XR-55X94K 
  • Diverse verbeteringen in stabiliteit
  • Films en Series: In de detailpagina staan nu films en series die gerelateerd zijn aan de geselecteerde film of serie; zodat klanten makkelijk een volgende film of serie kunnen kiezen in hetzelfde genre
  • Voucher codes: aantal verbeteringen in het gebruik hiervan
  • Pin invoer: voorkomen dat de getallen die ingevoerd worden heel even zichtbaar zijn op het scherm
  • Erotiek: een gehuurde erotische film wordt nu verborgen als het erotiek filter aan staat
  • Lokale Radio kanalen: aantal kanalen waren nog niet aan te kiezen, dit is nu gecorrigeerd
  • Streaming Only: Sport menu-optie is nu zichtbaar, met daarin sport van Viaplay en de mogelijkheid om een wedstrijd te kopen van ESPN of Ziggo Sport

 

Wanneer komt ‘ie?

  • Preselectie: 3 april in de loop van de dag
    Deze groep bestaat uit een willekeurige groep klanten. Als alles goed gaat, gaan we door met de uitrol.
  • Uitrol: 5 april in de loop van de dag

 

Heb je hem na 5 april nog niet, dan kun je de update zelf starten via 

Menu > instellingen (wieltje) > Open algemene instellingen > Apparaatvoorkeuren > Over > Controleren op KPN TV+ firmware updates

Dit download en installeert de KPN TV+ firmware update. Daarna kun je vervolgens in hetzelfde menu via Controleren op KPN TV+ app updates de KPN TV+ app update downloaden.

 

Meer informatie of hulp nodig met TV+?

  • Heb je feedback of vragen over deze update, dan kun je dat in dit topic kwijt.
  • Ervaar je een probleem met TV+, check dan de KPN TV+ Kennisbank
  • Lukt het niet je probleem op te lossen met de kennisbank artikelen? Maak dan een eigen topic aan.

 

Nuttig om te weten: versienummers

De software van de TV+ Box bestaat uit een aantal onderdelen. Deze onderdelen krijgen apart van elkaar updates.

De KPN TV+ firmware is de kern. De KPN TV+ app is de jas daar omheen. Dit is wat je ziet als je de TV+ Box opstart en gebruikt. De meeste updates gaan over deze twee onderdelen. 

  • De KPN TV+ firmware is degene met het versienummer dat begint met 0. Dit zal over het algemeen maandelijks een update krijgen.
  • KPN TV+ app begint met 1. Hier verwachten we ruwweg om de twee weken een update.

Daarnaast is er de Android OS versie. Dit is de kern van de kern, waarop de firmware verder bouwt. Op dit moment is dit Android OS versie 11. Dit zal bijna niet wijzigen.

 

Ik ben heel benieuwd. 


Fijn dat jullie zo snel door ontwikkelen. Krijg mijn kastje deze maand na overstap van Ziggo. Was eerder wat huiverig gezien de reacties op de eerdere versies, maar can't wait 😉


Het zijn dus toch "gewoon" de HD-"Glas" zenders die op de TV+ Box beschikbaar gesteld worden of zie ik dat verkeerd?

Komen de NPO zenders dan wel met 14Mbps en zo ja, geldt dat dan ook op de "oude" TV ontvangers?

Weet je ook al wanneer de HD-"Glas" zenders op de "oude" TV ontvangers vanaf kanaal 1 zullen komen?


Dat is dus nog niet de echte HD kwaliteit. 


Dat is dus nog niet de echte HD kwaliteit. 

Waarom niet?


Dat is dus nog niet de echte HD kwaliteit. 

Waarom niet?

Vanwege dit:

HD+, HDglas of gewoon verbeterde HD?
Vanuit KPN noemen we het gewoon “HD”. En die kwaliteit is nu verbeterd voor kanalen 1 t/m 10. We noemen het geen HD+ of HD Glas.
 

De echte verbeteringen komen kennelijk later.


“Het enige wat je hiervoor hoeft te doen is via je menu: Instellingen - Informatie - Video Modus, het vinkje Automatisch beste kwaliteit te selecteren.” 

@Paul_ Dit klopt toch niet? Ik heb daar alleen de 2 opties “Gebruik multicast” en “Gebruik unicast” 

Ik neem aan dat “Gebruik multicast” wordt bedoeld? 


Ik vraag me nog steeds af wanneer de “Multi Cast” optie weer normaal gaat werken. Eeste 2 weken toen ik het TV+ kastje had, werkte dit prima. Sinds dien kan ik alleen nog maar tv kijken via de Unicast modus. Als ik hem nu op Multi Cast zet, loop het beeld na 1/2 seconden gelijk vast.


Dat is dus nog niet de echte HD kwaliteit. 

Waarom niet?

Vanwege dit:

HD+, HDglas of gewoon verbeterde HD?
Vanuit KPN noemen we het gewoon “HD”. En die kwaliteit is nu verbeterd voor kanalen 1 t/m 10. We noemen het geen HD+ of HD Glas.
 

De echte verbeteringen komen kennelijk later.

Nee, dit zijn de echte verbeteringen. Ik heb heel lang geleden al geroepen dat men eigenlijk moet ophouden met de termen HD-"Glas", HD+, HD-, etc en alleen nog maar moet praten over HD in de best mogelijke kwaliteit. Ik ben blij dat dit nu ook gaat gebeuren en ik hoop dat dit ook op de "oude" TV ontvangers snel gerealiseerd zal gaan worden. Overigens is HD+ ook een foute benaming immers HD+ staat voot een resolutie van 1600x900 pixels en dat is dus minder dan HD (1920x1080).


“Het enige wat je hiervoor hoeft te doen is via je menu: Instellingen - Informatie - Video Modus, het vinkje Automatisch beste kwaliteit te selecteren.” 

@Paul_ Dit klopt toch niet? Ik heb daar alleen de 2 opties “Gebruik multicast” en “Gebruik unicast” 

Ik neem aan dat “Gebruik multicast” wordt bedoeld? 

Wanneer komt ‘ie?

  • Preselectie: 3 april in de loop van de dag
    Deze groep bestaat uit een willekeurige groep klanten. Als alles goed gaat, gaan we door met de uitrol.
  • Uitrol: 5 april in de loop van de dag

Vanaf maandag voor selecte groep, vanaf woensdag voor allen dus nu vind je die optie nog niet.


Dat is dus nog niet de echte HD kwaliteit. 

Waarom niet?

Vanwege dit:

HD+, HDglas of gewoon verbeterde HD?
Vanuit KPN noemen we het gewoon “HD”. En die kwaliteit is nu verbeterd voor kanalen 1 t/m 10. We noemen het geen HD+ of HD Glas.
 

De echte verbeteringen komen kennelijk later.

Nee, dit zijn de echte verbeteringen. Ik heb heel lang geleden al geroepen dat men eigenlijk moet ophouden met de termen HD-"Glas", HD+, HD-, etc en alleen nog maar moet praten over HD in de best mogelijke kwaliteit. Ik ben blij dat dit nu ook gaat gebeuren en ik hoop dat dit ook op de "oude" TV ontvangers snel gerealiseerd zal gaan worden. Overigens is HD+ ook een foute benaming immers HD+ staat voot een resolutie van 1600x900 pixels en dat is dus minder dan HD (1920x1080).

Verwarrend! 


Nou hopen maar dat dit niet een 1 april grap is 😂

Jammer dat espn en ziggo sport kanaal wat betreft hd+ kwaliteit er nog niet tussen zitten. 


Het zijn dus toch "gewoon" de HD-"Glas" zenders die op de TV+ Box beschikbaar gesteld worden of zie ik dat verkeerd?

Komen de NPO zenders dan wel met 14Mbps en zo ja, geldt dat dan ook op de "oude" TV ontvangers?

Dat is een relevante vraag die ik ook heb want volgens mij waren de HD glas zenders met een bitrate die lager lag dan de 14Mbps dan de plannen met “HD+”. Nu gaat het HD heten maar de vraag is nu met welke bitrate ze beschikbaar komen.

Daarnaast vraag ik me af waarom een verbinding van 45Mbps dan vereist is om deze kwaliteit te ontvangen. Dat je moet voldoen aan de technische bitrate snelheid die snap ik maar is de 45Mbps een grens die KPN ergens kan instellen voordat je de HD kwaliteit krijgt als minimale limiet?
Volgende vraag is dan: schakel je over op Unicast als je niet voldoet aan deze minimale limiet of krijg je simpelweg een lagere bitrate over Multicast? Volgens mij was de geluidskwaliteit toch ook minder over Unicast?

Ik ben wel blij met deze ontwikkeling want eerst sprak KPN in termen van maanden voordat we een hogere bitrate zouden krijgen. Positief dus over deze update.


Nou hopen maar dat dit niet een 1 april grap is 😂

Jammer dat espn en ziggo sport kanaal wat betreft hd+ kwaliteit er nog niet tussen zitten. 

Laten we beginnen met tevreden zijn over deze ontwikkeling en nu een offensief starten om de rest van de zenders ook in betere kwaliteit te krijgen. ESPN is een kandidaat 😁


Dat is een relevante vraag die ik ook heb want volgens mij waren de HD glas zenders met een bitrate die lager lag dan de 14Mbps dan de plannen met “HD+”. Nu gaat het HD heten maar de vraag is nu met welke bitrate ze beschikbaar komen.

Ik verwacht dat NPO 1,2 en 3 alledrie 14Mbps zullen zijn en de andere Nederlandse commerciëlen 12,5Mbps.

Zie ook dit eerdere bericht van mij.

 

Multicast of unicast maakt niets uit voor jouw lijntje naar Internet. De winst van Multicast zit hogerop in het netwerk, daar zorgt Multicast voor een veel efficiëntere distributie van de TV streams.

Het is altijd beter om multicasts te gebruiken immers dst leidt tot een lagere belasting van de centrale infrastructuur en het TV platform van KPN.

 


Grappige verklarende tekst onder de Unicast keuze haha. Die kan je ook op een andere manier lezen.

Maar wel één die de spijker op z'n kop slaat want dat is inderdaad de enige reden om voor unicast te kiezen.


Nou hopen maar dat dit niet een 1 april grap is 😂

Jammer dat espn en ziggo sport kanaal wat betreft hd+ kwaliteit er nog niet tussen zitten. 

Laten we beginnen met tevreden zijn over deze ontwikkeling en nu een offensief starten om de rest van de zenders ook in betere kwaliteit te krijgen. ESPN is een kandidaat 😁

@Roy74 ik ben niet ontevreden, maar het is weggezet alsof alle kanalen hd+ of op 14mbps beschikbaar zou zijn. Ik heb nergens een klein sterretje erachter zien staan dat dit voor de eerste 10 kanalen zou zijn. In theorie had ik dus ook op vip5202 glasvezel kunnen wachten.


Dat is een relevante vraag die ik ook heb want volgens mij waren de HD glas zenders met een bitrate die lager lag dan de 14Mbps dan de plannen met “HD+”. Nu gaat het HD heten maar de vraag is nu met welke bitrate ze beschikbaar komen.

Ik verwacht dat NPO 1,2 en 3 alledrie 14Mbps zullen zijn en de andere Nederlandse commerciëlen 12,5Mbps.

Zie ook dit eerdere bericht van mij.

 

Multicast of unicast maakt niets uit voor jouw lijntje naar Internet. De winst van Multicast zit hogerop in het netwerk, daar zorgt Multicast voor een veel efficiëntere distributie van de TV streams.

Het is altijd beter om multicasts te gebruiken immers dst leidt tot een lagere belasting van de centrale infrastructuur en het TV platform van KPN.

 

Dank je voor de link. Die had ik al eens gelezen geloof ik maar kon me niet meer herinneren wat de streamkwaliteit van de oude HD glas zenders was op mijn oude ontvanger. Dat was die 12,5Mbps en dat vond ik met name op mijn OLED zichtbaar beter dan de huidige situatie op TV+. Laten we NPO1-3 upgrade dan maar zien als een aanmoediging zien voor KPN om het op grotere schaal te verbeteren. Vraag me wel nog steeds af waar die 45Mbps grens vandaan komt. Toen ik 3 maanden geleden over ben gegaan naar TV+ heb ik dat telefonisch gedaan (was toen de enige manier) en toen kreeg ik te horen dat je minimaal een 100Mbps moest hebben. Die had ik al maar mijn ouders kregen door de overstap meteen een upgrade van 50 naar 100Mbps. Die 45Mpbs grens is dan een beetje apart ineens en ja ik snap dat mensen naast TV+ kijken ook nog wat internetten gelijktijdig.


Nou hopen maar dat dit niet een 1 april grap is 😂

Jammer dat espn en ziggo sport kanaal wat betreft hd+ kwaliteit er nog niet tussen zitten. 

Laten we beginnen met tevreden zijn over deze ontwikkeling en nu een offensief starten om de rest van de zenders ook in betere kwaliteit te krijgen. ESPN is een kandidaat 😁

@Roy74 ik ben niet ontevreden, maar het is weggezet alsof alle kanalen hd+ of op 14mbps beschikbaar zou zijn. Ik heb nergens een klein sterretje erachter zien staan dat dit voor de eerste 10 kanalen zou zijn. In theorie had ik dus ook op vip5202 glasvezel kunnen wachten.

Zo had ik je opmerking ook niet gelezen hoor. Ik las het als: “eindelijk weer de HD glas kwaliteit en nu graag tempo met de rest” 😀 En dat ben ik zeker met je eens. Ik ben echt blij met TV+ en zie de meerwaarde voor mij maar mis wel een beetje de HD glas kwaliteit want die was zichtbaar beter op OLED. Nou @Paul_ laat ik het offensief dan maar starten: waar blijft de rest van de HD (glas/+) zenderkwaliteit zonder te vervallen in de toekomst zal het ons brengen verhaal haha 😋

Ik ben het zeker met je eens dat de communicatie wat warrig is maar van de andere kant is het wel de kracht van een forum dat er af en toe wat insider informatie lekt. En dan kan er wel eens wat wijzigen in de strategie of door technische problemen. Op de KPN.com side is het natuurlijk een meer commercieel verhaal voor deze gemiddelde consument die alleen 4K box ziet staan.


ik ben niet ontevreden, maar het is weggezet alsof alle kanalen hd+ of op 14mbps beschikbaar zou zijn. Ik heb nergens een klein sterretje erachter zien staan dat dit voor de eerste 10 kanalen zou zijn.

Waardoor ben je tot die conclusie gekomen?

Zelf ben ik er altijd vanuit gegaan dat die 14Mbps alleen voor de NPO zenders (kanaal 1 t/m 3) zou zijn en dat de Nederlandse commerciëlen (kanaal 4 t/m 10) "gewoon" de oorspronkelijke HD-"Glas" streams van 12,5Mbps zouden gaan krijgen terwijl er voor de overige zenders niets zou wijzigen.


Hallo allemaal, 

Ik heb een aantal berichten verwijderd, omdat er een screenshot werd gedeeld van de testomgeving. 

Dit is niet de bedoeling, vandaar dat ik de berichten heb verwijderd. Zodra de update er is hoef je dus alleen maar deze handeling uit te voeren: 

 


Goeie zaak deze update, ik ben al tevreden met de huidige beeld kwaliteit t.o.v. VIP5202 was het al een verbetering.

Verder heb ik tot nu toe ook geen enkele problemen met vastlopers, geluid of traag zappen.

Het kan duw wel met deze box, misschien heb ik geluk. 

Overigens heb er 2 van die beide zonder problemen zijn.

Ik heb er dus wel vertrouwen in,  ik mis de oude box niet in ieder geval.


ik ben niet ontevreden, maar het is weggezet alsof alle kanalen hd+ of op 14mbps beschikbaar zou zijn. Ik heb nergens een klein sterretje erachter zien staan dat dit voor de eerste 10 kanalen zou zijn.

Waardoor ben je tot die conclusie gekomen?

Zelf ben ik er altijd vanuit gegaan dat die 14Mbps alleen voor de NPO zenders (kanaal 1 t/m 3) zou zijn en dat de Nederlandse commerciëlen (kanaal 4 t/m 10) "gewoon" de oorspronkelijke HD-"Glas" streams van 12,5Mbps zouden gaan krijgen terwijl er voor de overige zenders niets zou wijzigen.

Hier en daar lees je zo nu en dan wat in de media of op het forum. Ik vergelijk zelf ook een beetje met de bitstreams van de concurrent. Die is op de overige kanalen ook wat hoger. Dan ga je toch veronderstellen dat het bij kpn ook het geval zou zijn. Maar misschien was ik te voorbarig met mijn conclusie 😁

 

Wat ik mij wel af vraag of in deze nieuwe update het automatisch tussen sdr en hdr weer beschikbaar is. Weet iemand dit?


Hallo allemaal, 

Ik heb een aantal berichten verwijderd, omdat er een screenshot werd gedeeld van de testomgeving. 

Dit is niet de bedoeling, vandaar dat ik de berichten heb verwijderd. Zodra de update er is hoef je dus alleen maar deze handeling uit te voeren: 

 

Nou dat was dan nog eens echte insider informatie 😅

Wat ik me nou wel afvraag is hoe klanten geïnformeerd worden over iets dat kennelijk een handmatige stap is na update? Ik denk dat het overgrote deel de update doet en daarna tv gaat kijken. Mijn ouders gaan echt niet op zoek in het menu naar betere kwaliteit. Niet iedereen volgt dit forum.


Goeie zaak deze update, ik ben al tevreden met de huidige beeld kwaliteit t.o.v. VIP5202 was het al een verbetering.

Verder heb ik tot nu toe ook geen enkele problemen met vastlopers, geluid of traag zappen.

Het kan duw wel met deze box, misschien heb ik geluk. 

Overigens heb er 2 van die beide zonder problemen zijn.

Ik heb er dus wel vertrouwen in,  ik mis de oude box niet in ieder geval.

Hier exact dezelfde ervaring maar ik wil wel de nuance aanbrengen dat er teveel mensen wel problemen hebben. Ongeacht de oorzaak daarvan. Zonde want dit is echt een potentiële dienst die onderscheidend kan zijn van de concurrentie. En ik ben het wel eens met sommigen die qua functionele features wat aan te merken hebben. Maar er moet wel nog wat te verbeteren blijven 😎