Updates

V10A: Update naar 5.00.52_build493_owl

Categorie: Modems
V10A: Update naar 5.00.52_build493_owl

Wat zit er in de V10A update naar 5.00.49_build493_owl?

Ondersteuning voor de mesh die onze WIfipunten gebruiken. Hierdoor zal de V10A samenwerken met de Wifipunten.

Deze update was in eerste instantie naar softwareversie 5.00.49_build487_owl. Deze versie bleek wat problemen te geven met apparaten van Nefit en Sonos. Dit hebben we opgelost in deze nieuwe versie. De verder inhoud is hetzelfde. Vandaar hieronder ook een herhaling van de info uit de eerdere Product Update.

 

Mesh: Wat betekent dit ‘samenwerken’?

SuperWifi en Experia Wifi maken onderling gebruik van een communicatieprotocol om te zorgen dat je apparaten naadloos overgaan van de wifi van de ene SuperWifi of Experia Wifi naar die van de andere. Afhankelijk van welke van de SuperWifi of Experia Wifi het dichtste bij is en de beste verbinding geeft. Dit noemen we mesh. 

Op dit moment is het nog zo dat de V10A dit communicatieprotocol niet ondersteunt. Daardoor is de wifi van de V10A nu nog een los netwerk, gescheiden van die van de SuperWifi en/of Experia Wifi. Hierdoor kan het zijn dat je een korte onderbreking in je wifiverbinding ervaart als je apparaat van de ene wifi naar de andere schakelt. Of dat het juist heel lang duurt voor je apparaat overspringt naar een betere verbinding van een dichterbij wifipunt.

Na de update ondersteunt de V10A ook het mesh communicatieprotocol. Hij zal dan gaan samenwerken met de SuperWifi en Experia Wifi om te zorgen dat jouw apparaten altijd met het best mogelijke wifipunt verbonden zijn.

 

Wat gebeurt er tijdens de update?

De update zelf wordt ’s nachts uitgevoerd zodat je er zo min mogelijk last van hebt. Na de update zal je V10A herstarten. Wat er daarna gebeurt hangt af van je thuissituatie.

  • Ik heb Superwifi en/of Experia Wifi aangesloten
    Dan gaat de V10A, na het herstarten, synchroniseren met de Superwifi en/of Experia Wifi. De V10A neemt de wifigegevens over van het masterapparaat en wordt de nieuwe master.
  • Ik heb geen Superwifi of Experia Wifi aangesloten en ik heb verschillende netwerknamen voor de 2,4GHz en 5GHz frequenties
    Dan worden deze verschillende namen nu samengevoegd. De naam van het 2,4GHz netwerk wordt ook toegepast op het 5GHz netwerk. Het is niet meer mogelijk om deze namen weer te splitsen.
  • Ik heb geen Superwifi of Experia Wifi aangesloten en ik heb dezelfde naam voor de 2,4GHz en 5GHz frequenties
    Dan is de V10A na het herstarten klaar. 

 

Moet ik zelf nog iets doen?

In de basis niet.

Alleen als je ook Superwifi en/of Experia Wifi hebt en je V10A eerder een aparte netwerknaam had, dan kan het zijn dat je apparaten die daarmee verbonden waren nu geen internet hebben. In dat geval zul je op die apparaten dat netwerk moeten vergeten, en vervolgens eenmalig verbinden met het netwerk van je Superwifi/Experia Wifi. De V10A is daar nu onderdeel van.

 

Wanneer krijg ik de update?

Deze update is uitgerold in september 2021.

 

Veranderingen in de webinterface en instellingen van de V10A

Omdat de V10A na de update een mesh netwerk vormt met eventuele Superwifi en Experia Wifi zijn er ook wat wijzigingen rond het beheer van wifi en je netwerk. Hier zetten we dat kort op een rijtje.

In de webinterface onder de optie Overview verandert het volgende (klik op Toon inhoud):

Tabblad State hernoemd naar Topology Overview: Dit is het tabblad dat je ziet als je inlogt op de Experia Box. Deze laat een overzicht zien van je Experia Box en eventueel aangesloten Superwifi en Experia Wifi. Aan de lijn tussen de apparaten kun je zien of ze bekabeld (dichte lijn) of draadloos (onderbroken lijn) aangesloten zijn.

 

Je kunt klikken op de Experia Box. Dan krijg je de pagina zoals hij er voorheen uitzag met een overzicht van eindapparaten die verbonden zijn met je Experia Box, zowel bekabeld als via wifi.

Overige iconen zijn ook klikbaar en leiden je naar de verschillende tabbladen.

 

Tabblad Router Information: Hier wordt nu ook vermeld hoeveel OWL apparaten er zijn aangesloten. OWL is de naam van ons meshprotocol. Dus dit geeft aan hoeveel Superwifi en/of Experia Wifi er aangesloten zijn.

 

 

In de webinterface onder de optie WLAN verandert het volgende (klik op Toon inhoud):

Tabblad WLAN: Je kunt niet meer apart de 2,4 en 5GHz aan of uitzetten. Er is alleen nog maar een knop om de zichtbaarheid van het SSID van de beide frequenties aan of uit te zetten. Het volledig uitzetten van de wifi doe je door de WPS knop 15 seconden ingedrukt te houden.

Verdwenen tabbladen: WLAN 2,4GHz en WLAN 5 GHz

 

Nieuw tabblad Access Points: Dit tabblad laat ook aangesloten Superwifi en Experia Wifi zien. Vanaf dit tabblad kun je al deze apparaten herstarten of resetten. Zowel individueel, als allemaal tegelijk.

Ook kun je hier de weergavenaam van de apparaten aanpassen.

 

Tabblad Wireless MAC-Filter hernoemd naar MAC Filtering: Toegangscontrole instellen werkt op zowel de 2,4GHz als de 5GHz.

 

Tabblad Guest Network: Ook hier zijn de beide frequenties samengevoegd en niet meer apart in te stellen. De gastwifi krijgt automatisch dezelfde naam als het reguliere wifnetwerk met _Gast erachter geplakt. Als gastwifi actief is en je wijzigt de naam van het reguliere wifinetwerk via de webinterface krijg je een pop-up of de naam van het gastnetwerk ook aangepast moet worden.

Het wachtwoord van de gastwifi wordt automatisch gegenereerd als je dit aanzet. Je kunt dit wijzigen met de Edit-knop. Staat gastwifi aan en doe je een reset van je V10A, dan wordt gastwifi ook weer aangezet. Deze gastwifi heeft geen standaard wachtwoord, dus wordt bij een reset een nieuw wachtwoord gegenereerd.

 

Tabblad Scheduler: Dit werkt nu over je hele meshnetwerk en niet meer alleen op de wifi van de V10A.

 

 

Veelgestelde vragen

 

Ik heb een Superwifi of Experia Wifi vlakbij de V10A staan, kan ik die nu verplaatsen?

Ja, dat kan! En raden we ook aan omdat je anders de kans loopt dat er wat verstoring ontstaat omdat ze zo dicht bij elkaar staan.

 

Waarom zijn mijn gescheiden wifinetwerken weer één geworden?

De V10A maakt gebruik van bandsteering. Hierdoor kan de Experia Box voor elk aangesloten apparaat herkennen welke frequentie het meest geschikt is en het apparaat daar dan ook automatisch mee laten verbinden. Dit zorgt voor een gelijkmatigere belasting van je wifi zodat al je draadloze apparaten een stabiele verbinding hebben.

Bandsteering werkt alleen als de beide frequenties dezelfde naam hebben.

 

Ik heb een specifiek apparaat dat niet lekker werkt met de mesh, kan ik hem buiten de mesh aansluiten?

Via wifi op het moment nog niet. Als het apparaat ook bekabeld aangesloten kan worden, dan zou je dat kunnen doen.

 

Wel zijn we van plan om op later moment de optie voor een extra wifinetwerk toe te voegen. Dit netwerk is ook te splitsen in 2,4 en 5GHz. Hier kun je dan apparaten op aansluiten waar de mesh niet voor nodig is, of niet goed mee werkt. Bijvoorbeeld draadloze speakers die altijd op een vaste plek staan. Wanneer dit precies zal zijn is nog onbekend, daar komen we via een apart topic, op terug zodra we meer weten.

 

Ik wil graag mijn wifi netwerknaam wijzigen, hoe doe ik dit?

Je kunt dit gemakkelijk doen met de KPN Thuis App. Het kan ook door in te loggen op je Experia Box. Ga vervolgens in het linkermenu naar WLAN. Vervolgens kun je daar de netwerknaam (SSID) en het wachtwoord (WPA Pre-Shared Key) van je wifinetwerk aanpassen. 

 

Ik wil de wifi van de V10A graag uitzetten, hoe doe ik dit?

Druk hiervoor de WPS knop 15 seconden in. De wifi zal dan helemaal uitgaan. In een latere update zal hiervoor ook weer een knop in de interface terugkomen.