Aankoopbewijs

Hallo,

Mijn telefoon (Blackberry Bold) moet worden opgestuurd voor reparatie, maar hiervoor heb ik volgens de winkel mijn aankoopbewijs nodig, zodat ik gebruik maak van de garantie, maar helaas ben ik die kwijt. Hoe kom ik toch nog aan het aankoopbewijs?

23 reacties

Reputatie 4
Badge +1
Dag Syl-83,

Als u met pin betaald heeft kunt u het bankafschirft gebruiken als betaalbewijs.

Groet,

Sjoerd Kuilman

Dat dacht ik ook, alleen de medewerker in de KPN winkel zei mij dat dit niet voldoende was. En dat als ik van de garantie gebruik wilde maken ik toch echt het aankoopbewijs moest hebben. Ik heb een afschrift, een contract.. alleen dus geen aankoopbewijs meer helaas.

Reputatie 5
Badge +2
Beste Syl-83,

kun je mij vertellen via welk verkooppunt je het abonnement i.c.m. de blackberry hebt aangeschaft?

Ik hoor het graag.

Met vriendelijke groet,

Afra

Hoi Afra,

Ik heb mijn telefoon en abonnement bij de KPN winkel in Etten-Leur aangeschaft.

Reputatie 5
Badge +2
Kun je mij in een privébericht, je mobiele nummer, postcode en huisnummer toesturen?

Dan kijk ik of ik je aankoopbewijs kan vinden.

Ik kan je niks garanderen.

Met vriendelijke groet,

Afra

Reputatie 4
Badge +1
Burgerlijk Wetboek Boek 6: Artikel 236

Bij een overeenkomst tussen een gebruiker en een wederpartij, natuurlijk persoon, die niet handelt in de uitoefening van een beroep of bedrijf, wordt als onredelijk bezwarend aangemerkt een in de algemene voorwaarden voorkomend beding

k. dat de bevoegdheid van de wederpartij om bewijs te leveren uitsluit of beperkt, of dat de uit de wet voortvloeiende verdeling van de bewijslast ten nadele van de wederpartij wijzigt, hetzij doordat het een verklaring van haar bevat omtrent de deugdelijkheid van de haar verschuldigde prestatie, hetzij doordat het haar belast met het bewijs dat een tekortkoming van de gebruiker aan hem kan worden toegerekend;

Bron: wetten.overheid.nl/ Boek 6 - Artikel 236

Misverstand: Zonder bon geen reclamatie mogelijk

In tegenstelling tot wat vaak wordt gedacht is een consument niet verplicht een kassabon over te leggen op het moment dat hij met een ondeugdelijk product bij u terug komt. Wel kunt u verlangen dat hij aantoont dat het product bij u is gekocht. Dat kan met de aankoopbon, maar ook met een bankafschrift of een ander bewijs.

Bron:  Consumenten Autoriteit - Ministerie van Economische Zaken

Hallo,

Ik heb in januari 2012 een iphone 4 gekocht voor mijn dochter, na nog geen jaar ging de home knop kapot en kregen we een nieuwe nu na nog geen jaar is de lock/unlock knop kapot en hebben we hem weer terug gebracht alleen hebben we een probleem we hebben blijkbaar vorige keer geen nieuwe bon gehad want de oude zat nog in het aankoopmapje,dus hebben we een probleem want nu hebben we alleen de bon van de eerste telefoon,

dus is mijn vraag is er nog ergens terug te vinden dat we toen een nieuwe iphone hebben gehad!?

H.Groet,

Wilma Klippel

Reputatie 2
Badge
Hallo Wilma,

Waar had je het toestel ingelverd en van wie heb je destijds een nieuwe gekregen? Was dit bijvoorbeeld in een KPN winkel?

En wie heeft bij deze reparatie vermeld dat je het bonnetje van je huidige toestel nodig hebt? De KPN winkel zou dit over het algemeen moeten kunnen inzien in hun eigen systeem.

Hallo,

Ik had hem in geleverd bij de KPN winkel in Goes en ga ervan uit dat we een nieuwe van Apple hebben gekregen!!

Ik had gezegd dat ik dat bonnetje niet had gekregen maar de oude bon van het eerste toestel,toen zijn ze"het valt in ieder geval nog binnen de garantie (2 jaar) maar als Apple maar 1 jaar geeft is die laatste bon wel heel belangrijk!?

Reputatie 7
Volgens Kassa en/of Radar heeft ook Apple inmiddels met de grootste tegenzin toegegeven dat ze zich aan de Nederlandse/Europese wet moeten houden en die schrijven 2 jaar garantie voor op dit soort producten. Daarbij moet wel worden aangetekend dat de bewijslast na een half jaar bij de klant ligt, daarvoor bij de leverancier.

Overigens mag volgens diezelfde wet een leverancier zich niet achter een fabrikant verschuilen m.b.t. garantie. Een koopovereenkomst sluit je immers doorgaans niet met een fabrikant maar met een leverancier (KPN dus in dit geval?!). En de leverancier is aansprakelijk voor het leveren van de wettelijke garantie, ongeacht of de fabrikant daar aan mee wil doen of niet. Er is op dit gebied al heel wat informatie en jurisprudentie.

Reputatie 2
Badge
Hallo Wilma,

Waar het toestel vandaan kwam maakt in dit geval niet uit. Mijn vraag was, heb je het toestel ook gekregen in de KPN winkel?

Ben je ook al langs deze winkel geweest voor het huidige probleem?

Hallo,

Ja ik heb het toestel ook in deze winkel gekregen!!

En ik ben in deze zelfde winkel geweest voor de huidige problemen.

Reputatie 2
Badge
Hallo Wilma,

En wat heeft deze winkel medewerker vervolgens tegen je gezegd?

Hoi,

Dat er 2 jaar garantie op zat en dat ze hem op gingen sturen en dat we waarschijnlijk geen nieuwe meer kregen omdat er geen Iphone 4 meer zijn maar dat we dan een bon zouden krijgen met de dag waarde, maar daar hebben we het volgende probleem we hebben natuurlijk alleen die bon van de eerste telefoon en die is bijna twee jaar oud maar de telefoon is nog geen één jaar oud dus dat scheelt natuurlijk wel in de dagwaarde!!

Ik heb een mail ontvangen van KPN waar in staat dat het niet onder de garantie valt??(zonder uitleg waarom niet) met de volgende keuzes; 1.Laten maken en € 175,- betalen 2. niet laten maken en op halen in de winkel en dan € 35,- betalen of 3. we betalen niks en dan houden ze de telefoon!!

Ik vind dat een beetje vreemd aan gezien we gewoon nog garantie hebben!!??

Reputatie 2
Badge
Hallo Wilma,

De huidige dagwaarde maakt niet uit of het toestel 1 of 2 jaar oud is. Het gaat om de dagwaarde van een iPhone 4 in het algemeen en niet de dagwaarde van dit specifiek exemplaar.

Daarnaast is het inderdaad wel vreemd dat je geen reden hebt ontvangen, waarom dit niet onder de garantie valt. Zou je mij per privébericht het imei nummer en 06-nummer kunnen sturen? Dan zal ik dit nakijken voor je.

De reden waarom je deze opties krijg is omdat het defect buiten de garantie valt. Waarom dit het geval is, zal ik nog voor je uitzoeken.  Je kunt er dan voor kiezen om zelf de reparatie kosten te betalen. Of als je dit niet wilt, zul je de onderzoekskosten moeten betalen hievoor.

Hoi,

ikweet niet waar ik het privébericht moet plaatsen ik heb op je naam geklikt en dan zie ik rechts contact staan maar zie niet waar ik het bericht moet typen??

Ik heb u een privé bericht gestuurd!!

Hoi,

Ik heb net weer een mail gehad van iemand van Customers support en nu moet ik de aankoopbon door mailen en gaan ze kijken of ze de prijsopgaven in heroverweging kunnen nemen,ik had terug gemaild dat ik niet zomaar ergens mee akkoord ga zonder reden van opgaaf en had uit gelegd hoe het met de aankoopbon zat en dat het nu de derde Iphone in nog geen twee jaar zou worden!!

Hoi,

Ik heb nog één vraag,kunnen ze in de computer nog terug vinden dat we toen een nieuwe Iphone hebben gehad en daar dan een aankoopbon van uit draaien??

Reputatie 2
Badge
Hallo Wilma,

Het gaat om de originele aankoopbon. Hiermee kun je aantonen dat je het toestel daadwerkelijk bij ons hebt gekocht. De bon die bij het 2e toestel zou horen, is hierbij niet nodig.

Ja dat snap ik maar als het over de garantie periode gaat dan hebben we nog garantie want we hebben deze pas in januari gehad dus valt het nog binnen de garantie want ik neem aan dat het defect door eigen toedoen komt die knop wordt heel vaak gebruikt!?

Reputatie 2
Badge
Hallo Wilma,

Dat durf ik je niet te vertellen en kan dat ook niet bepalen. Ik wil je verzoeken om eerste de originele bon op te sturen. Mocht deze niet voldoende zijn, dan ontvang je daar bericht over. Tevens kunnen mijn collegae ook zien dat het toestel is vervangen.

Hoi,hier ben ik weer en nog geen steek verder helaas,ik moest de aankoopnota dorsturen via de mail dat heb ik nu ongeveer 6x gedaan en ik krijg steeds alles terug,kan jij me helpen!?

Reageer