Garantie oplader iphone

Ik heb 2 weken geleden gebeld naar de kpn klantenservice omdat de oplader van mijn iphone 5 het niet meer deed. Er is toen gezegd dat ik een nieuwe opgestuurd zou krijgen en hij zei dat het nog binnen de garantietermijn viel. Ik heb mijn iphone nog geen jaar. 

Na 2 weken nog steeds niets ontvangen te hebben heb ik nog een keer gebeld. Een andere man zei dat het verzoek was afgewezen en dat ik hiervoor naar de kpn winkel moest waar ik mijn abonnement heb verlengd. Hij heeft nog een keer naar mijn gegevens gekeken en zei dat ik binnen de garantie termijn (van een jaar) viel.

Ik ben de volgende dag naar de winkel geweest waar ze mij vertelden dat ik er geen recht op had omdat de garantietermijn maar 6 maanden was en dat ze ook geen opladers in de winkel hadden.

Hoe zit het nu eigenlijk?

10 reacties

Reputatie 6
Badge +2
Op de lader, kabel, headset en accu geeft KPN voor zover ik weet 6 maanden garantie. Dit zijn namelijk onderdelen die snel kunnen slijten door het gebruik. Op het toestel zelf zit gewoon 2 jaar garantie.

Ik heb een soortgelijk geval hier. 

Oplader iphone 5s werkt niet meer. 

KPN klantenservice gebeld, kon naar de winkel nieuwe ophalen. enige wat ik mee moest nemen was de originele lader + id kaart

In de winkel zeggen ze: nee hoor meneer, hebben wij niet in de winkel + u heeft uw bon nodig.. Met bon kunnen we wel bestellen.

Thuis weer klantenservice gebeld, nu opeens ander verhaal en blijk ik geen garantie meer te hebben (eerst bij klantenservice en winkel zeiden ze van wel...) 

Net via facebook mijn klacht neergelegd. Zegt ook dat mijn garantie verlopen is en dat ik evt. bij apple zelf een nieuwe kabel kan krijgen. 

Ben al JAREN klant van KPN maar denk nu sterk eraan om te gaan overstappen. wat een rare service. Echt verschrikkelijk. Wat een gedoe om 1 kabel te vervangen. 

Vind het raar dat ik nu naar apple moet om een nieuwe kabel aan te vragen, KPN verkoopt de telefoon + laders toch? gaan ze dan niet automatisch ook akkoord met de garantie termijn van 1 jaar van apple? 

Grt,

Marcel 

Iedereen bedankt voor de reacties.

Ik had al een nieuwe kabel gekocht voor een paar euro, maar vroeg het me af omdat er verschillende dingen werden gezegd en er, zoals aangegeven, meestal toch sprake is van garantie. 

Vandaag kwam TNT Post aan de deur met een pakket van Teleplan Communications waarin een nieuwe oplader zat, geen idee waar dit nu weer vandaan komt maar goed.

Reputatie 4
Badge +1
Het systeem met wettelijke, fabrieks en eventueel nog bijgekochte garanties is helaas niet heel erg simpel. Maar fabrieksgarantie is een aanvullende garantie op de wettelijke garantie.

Zie ook: http://www.consuwijzer.nl/thema/garantie?cookie=ja.13746194279701060484928

Ik citeer: "Geeft de fabrikant of de verkoper garantie? Dan is dat iets extra's. Het is een aanvulling op de rechten die u volgens de wet al hebt." En volgens de wet: "U hebt recht op een goed product. In de wet staat dat een product deugdelijk moet zijn. U moet het product een bepaalde tijd op een normale manier kunnen gebruiken."

Reputatie 6
Badge +2
Tuurlijk zit er wel garantie op de lader. Dit is zoals de topic starter al aangeeft 6 of 12 maanden. Dat weet ik ook niet precies. Toen mijn Iphone oordoppen stuk gingen kreeg ik via de KPN winkel ook nieuwe. Moest er wel een tijdje op wachten maar het viel onder de garantie.

Misschien ff langs een kpn winkel gaan Kirsten als dat kan.

Reputatie 4
Badge +1
Indien de lader onderdeel was van de koop (accessoire of niet), is naar mijn mening gewoon het Nederlands recht van toepassing. En kun je dus aanspraak maken op garantie. Ik haal daarbij Artikel 17 van het Burgerlijk Wetboek boek 7 aan. Hierin staat: "De koper mag verwachten dat de zaak de eigenschappen bezit die voor een normaal gebruik daarvan nodig zijn en waarvan hij de aanwezigheid niet behoefde te betwijfelen". Bij aanschaf van een telefoon van meerdere honderden euro waar een lader bij zit mag je er van uit gaan dat je hem op kunt laden. Zie ook: Apple forum "The charger is included with the iPhone's warranty." Groetjes, Sjoerd

Reputatie 5
Badge +2
Beste Kirsten,

mijn collega van de afdeling verkoop heeft aangegeven dat er, wanneer je het toestel bij KPN hebt aangeschaft, er geen garantie zit op accessoires, zoals een lader of oordopjes.

Met vriendelijke groet,

Afra

Reputatie 4
Badge +4
Of anders kan je altijd een nieuwe lader kopen, van 2 tot 8 euro te koop (afhankelijk hoe lang je wil wachten). 

Reputatie 4
Badge +1
Dag Kirsten,

Ten eerste moet gesteld worden dat of je aanspraak kunt maken van garantie afhankelijk is van het defect.

Indien de lader door eigen schuld kapot is gegaan, bijvoorbeeld omdat je er niet zorgvuldig mee bent omgegaan. Dan heb je geen recht op garantie. Indien je er wel zorgvuldig mee bent omgesprongen dan heb je recht op garantie gedurende de te redelijkerwijs te verwachten levensduur van het apparaat. Voor een gloednieuwe iPhone is dit toch zeker 3 a 4 jaar.

Verder worden er in Nederland twee soorten garantie onderscheiden. Namelijk het wettelijk recht en de fabrieksgarantie.

Volgens het wettelijk recht wordt na 6 maanden de bewijslast om aan te tonen bij wie de oorzaak van het defect lag omgedraaid van de verkoper naar de aankoper. Dat wil zeggen dat tot zes maanden na de aankoop de verkoper bij afwijzing van een aanspraak op garantie moet bewijzen dat het aan jou ligt. En na die zes maanden jij.

Naast het wettelijk recht is er de fabrieksgarantie, die is bij Apple vastgesteld op 1 jaar. Dit is een aanvulling op het wettelijk recht. Waarmee de bewijslast door de verkoper in jouw geval met een half jaar wordt verlengd.

Ik hoop dat het duidelijk is zo allemaal. Het "maar 6 maanden verhaal" gaat in ieder geval niet op!

Groetjes,

Sjoerd

Reputatie 5
Badge +2
Beste Kirsten,

vervelend om te lezen dat je lader defect is en dat er onduidelijkheden zijn m.b.t. de garantie hiervan.

Ik zoek dit graag voor je uit.

Ik kom hier z.s.m. op terug.

Met vriendelijke groet,

Afra

Reageer