Beantwoord

Garantieperiode iPhone zakelijke klanten + reparatie via Teleplan

  • 20 April 2021
  • 11 reacties
  • 139 keer bekeken

Goedemiddag,

Voor de snelle lezers: samenvatting onderaan!

Normaal ben ik niet zo’n klager en ben door de jaren heen dik tevreden geweest over KPN, maar het onderstaande moet mij toch echt even van het hart want dit kan echt niet!!


Op 29 maart 2021 valt mijn iPhone 11 spontaan uit. Bij het terug aanzetten komt hij steeds tot het appeltje en valt daarna weer uit. Dit blijft zich herhalen. Hij zit dus in een zogenaamde ‘bootloop’. Ik meld mijn toestel aan voor garantie door te bellen naar KPN. Mijn toestel is op dat moment bijna exact 1,5 jaar oud (aankoopdatum: 27-09-2019). Er wordt gemeld dat ik maar 1 jaar garantie heb op mijn toestel, omdat ik hem zakelijk heb aangekocht. Apple geeft namelijk maar 1 jaar fabrieksgarantie op zijn telefoons. Voor particulieren heeft het Europese Hof bepaald dat bedrijven tenminste 2 jaar garantie moeten geven op de producten die zij verkopen. KPN neemt bij particulieren dus het 2e jaar voor eigen rekening, maar dat is voor zakelijke klanten dus helaas niet het geval. Dit vind ik al uiterst bijzonder want je zou zeggen dat je zakelijke klanten (die doorgaans een hogere telefoonrekening hebben dan een particulier) graag extra wilt koesteren, maar het ergste komt nog!!

Nadat mij verteld is dat het waarschijnlijk maar een software-probleem is (uiteraard met enig voorbehoud geeft de dame aan de telefoon aan) wat ze eenvoudig kunnen verhelpen en daar (ook buiten de garantie) geen kosten voor in rekening zullen brengen, besluit ik de telefoon op te laten halen voor reparatie.

Op 7 april krijg ik vervolgens een mail met de prijsopgave voor de reparatie: €468,75 incl. BTW, want het toestel kan niet meer gerepareerd worden en moet volledig vervangen worden voor een nieuwe!?! Dezelfde dag geef ik door dat ik wil ‘afzien van de reparatie en het apparaat ongerepareerd terug ontvangen’. Vandaag (20-04-21) heb ik het toestel terug retour ontvangen en besluit toch zelf nog eens even op internet te kijken of er geen opties zijn om de telefoon terug aan de gang te krijgen en kom op de volgende website: https://www.iculture.nl/tips/dfu-mode-inschakelen-iphone-ipad/ Ik volg de handleiding die daar staat aangegeven door een bepaalde knoppencombinatie in de juiste volgorde in te drukken, zet de telefoon daarmee in herstelmodus en voilà...15 minuten later draait mijn iPhone 11 weer als een zonnetje!!

Ik vermoed dat bij Teleplan iemand wel zin had in een eenvoudig te repareren telefoon die in de boeken afgeschreven wordt en vervolgens via Marktplaats verkocht kan worden voor een extra zakcentje. Alleen jammer dat ik ervoor koos om mijn toestel ongerepareerd retour te ontvangen en de onderzoekskosten te betalen. Dat hadden ze vast niet helemaal verwacht aangezien mijn toestel bij Teleplan gemarkeerd bleek te staan als ‘retour verzonden’ terwijl ik hem nog helemaal niet had. Vandaar dat het 13 dagen geduurd heeft voor ik hem ook echt terug in huis had!

Samengevat:

  1. Te horen krijg dat ik als zakelijke klant slechts 1 jaar garantie op mijn iPhone krijg bij KPN, terwijl een particuliere klant wel 2 jaar een beroep op zijn garantie kan doen.
  2. Vervolgens te horen krijg dat ik hem op kan sturen en het waarschijnlijk met een software-herstel is opgelost. Daarna de prijsopgave krijg dat hij toch niet meer te herstellen is, maar volledig vervangen moet worden tegen de volle prijs van €468,75.
  3. Hem vervolgens zelf binnen 15 minuten terug aan de praat heb door de telefoon te resetten (WAT VOOR EEN REPARATEUR TOCH ECHT BASISKENNIS MOET ZIJN!!!)

maakt dat ik nu in één klap al mijn vertrouwen in KPN ben verloren! Ik moet toch net iets te hard werken voor mijn geld om zomaar even bijna €500 aan iemand weg te geven voor iets wat helemaal niet nodig is!

Zijn er meer mensen die dit hebben meegemaakt met KPN / Teleplan? Klik dan eens op bovenstaande link en hou je geld lekker in je zak!

Ik ben benieuwd naar de reactie van KPN, maar dat moet wel een hele goede zijn wil ik klant blijven. Want wat is een zakelijke relatie zonder vertrouwen??

icon

Beste antwoord door Noordzee 20 April 2021, 18:03

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

11 reacties

Reputatie 7
Badge +28

Hallo @Mdvos ,

Je zit hier op het particuliere forum van KPN. En je bent een zakelijke klant. 

 

Bij KPN houden ze ook van helderheid en gemak. De zakelijke klanten hebben andere behoeftes en interesses dan de privé gebruikers. Daarom hebben ze voor ondernemend Nederland een eigen forum: Zakelijk KPN Forum. Hier kunnen ZZP-ers en MKB-ers hun ei kwijt. 
 

Of bel met 0800-0403.

 

Hallo @Mdvos ,

Je zit hier op het particuliere forum van KPN. En je bent een zakelijke klant. 

 

Bij KPN houden ze ook van helderheid en gemak. De zakelijke klanten hebben andere behoeftes en interesses dan de privé gebruikers. Daarom hebben ze voor ondernemend Nederland een eigen forum: Zakelijk KPN Forum. Hier kunnen ZZP-ers en MKB-ers hun ei kwijt. 
 

Of bel met 0800-0403.

 

Niet in de gaten gehad. Goed dat je het meldt! 👍🏼
 

Maar denk dat het grootste gedeelte van mijn klacht (alles behalve dat over de garantietermijn) ook van toepassing is voor particuliere klanten dus hij kan hier lekker blijven staan lijkt mij… 👌🏼😉

Reputatie 7
Badge +30

@Mdvos welkom! Wat jammer om te lezen dat je deze ervaring met Teleplan hebt gehad :-(. Goed dat je de tip hier deelt, wellicht hebben andere klanten er inderdaad nog iets aan! Fijn dat het jou gelukt is om het op te lossen in ieder geval!

@Mdvos welkom! Wat jammer om te lezen dat je deze ervaring met Teleplan hebt gehad :-(. Goed dat je de tip hier deelt, wellicht hebben andere klanten er inderdaad nog iets aan! Fijn dat het jou gelukt is om het op te lossen in ieder geval!

Ik hoop eigenlijk dat jullie actie ondernemen richting Teleplan? Nu krijg ik meer het gevoel: “Fijn dat je aangeeft dat Teleplan niet deugt en een oplossing aandraagt voor andere klanten die in dezelfde situatie terechtkomen, maar wij blijven gewoon met Teleplan werken!” :sweat_smile:

Reputatie 7
Badge +30

Dat gevoel wilde ik je zeker niet geven! We nemen alle feedback heel serieus en we geven dit door aan Teleplan. Maar het zal niet zo zijn dat we op basis van één punt van feedback niet meer met Teleplan gaan werken natuurlijk. Mochten er meer meldingen binnenkomen, zal daar sowieso passend op gereageerd worden. Jouw melding geef ik in ieder geval intern door.

Dat gevoel wilde ik je zeker niet geven! We nemen alle feedback heel serieus en we geven dit door aan Teleplan. Maar het zal niet zo zijn dat we op basis van één punt van feedback niet meer met Teleplan gaan werken natuurlijk. Mochten er meer meldingen binnenkomen, zal daar sowieso passend op gereageerd worden. Jouw melding geef ik in ieder geval intern door.

Ik geef aan dat ik als klant erg ontevreden ben, omdat ik door een partij waar jullie mee samenwerken (onnodig!) voor bijna €500 wordt benadeeld. Vervolgens is de reactie: bedankt, maar we gaan er pas iets mee doen als er meer klachten over Teleplan komen. Dat snap ik, maar daarmee is mijn onvrede over de onjuiste behandeling zeker nog niet opgelost!

Ik mis de actie van KPN richting mij persoonlijk voor deze toch wel grove fout (ook al ligt die bij Teleplan), want ik ben klant bij jullie en klop bij jullie aan voor mijn garantie. Dat jullie daarvoor op de achtergrond Teleplan inschakelen voor de afhandeling, prima...maar dan is het niet fair om vervolgens met het spreekwoordelijke vingertje naar hun te wijzen. Ik vraag KPN om mijn telefoon te repareren en krijg een herstelofferte voor €475 die onterecht is. Dan kun je als KPN toch niet je hoofd in het zand steken door te zeggen: “we houden het in de gaten, als er meer meldingen komen dan zullen we daar passend op reageren” om vervolgens richting je ontevreden klant geen enkele actie te ondernemen??? :unamused:

Reputatie 7
Badge +30

Ik begrijp zeker wat je bedoelt, maar weet niet zeker wat je dan momenteel nog graag van mij zou willen. Ik begrijp dat je de kostenopgave geweigerd hebt: de 500 euro zijn dus niet in rekening gebracht. Waar mensen werken, worden fouten gemaakt. Het is dus goed mogelijk dat dat in dit geval ook zo geweest is. Maar ik zie je reactie graag tegemoet.

Ik begrijp zeker wat je bedoelt, maar weet niet zeker wat je dan momenteel nog graag van mij zou willen. Ik begrijp dat je de kostenopgave geweigerd hebt: de 500 euro zijn dus niet in rekening gebracht. Waar mensen werken, worden fouten gemaakt. Het is dus goed mogelijk dat dat in dit geval ook zo geweest is. Maar ik zie je reactie graag tegemoet.

Er staat in het bericht dat jullie ‘onderzoekskosten’ in rekening gaan brengen via mijn factuur. Het zou om te beginnen al heel netjes zijn dat die niet in rekening worden gebracht, aangezien er niets onderzocht is...

Reputatie 7
Badge +30

@Mdvos in dat geval zal je toch Noordzee zijn advies ter harte moeten nemen en je vraag op het zakelijke forum moeten stellen, ben ik bang. Ik kan zelf alleen gegevens van particuliere klanten inzien en dus ook niet een eventuele vergoeding in het systeem zetten voor je. Je zou ook nog eens kunnen bellen met 0800-0403. Mijn collega's helpen je graag verder!

Goedenavond Marcia,

Ik heb inmiddels mailcontact met je collega’s van de zakelijke afdeling.

Bedankt voor je moeite.

Even aanhaken, maar KPN geeft een particulier niet de 2 jaar garantie, KPN regeld dat Apple zich aan die twee jaar houd en regeld de garantie afwikkeling.

Nu is het idd wettelijk dat een consument 2 jaar garantie heeft, sterker nog kan nog langer zijn, als consument mag je een bepaalde termijn verwachten dat een product het blijft zorgeloos blijft doen, dus met sommige zaken kan het, als je zelf het bewijs aanleverd, dat iets onduigdelijk is en je mag verwachten dat het langer meegaat je alsnog de reparatie vergoed krijgt, garantie is namelijk niks zeggend, in de garantie periode moet de fabrikant aantonen dat het de gebruiker zijn schuld is dat iets niet meer functioneerd, buiten de garantie is het net andersom.

Een zakelijke transactie, jammer, mag je onderling uitvechten, en ben je dus bijna altijd de pineut.