Beantwoord

Klacht reparatie Iphone 6S

• 11 maart 2016
  • 8 reacties
  • 510 keer bekeken

Hallo,

op 7 maart heb ik mijn Iphone 6s ter reparatie ingediend bij de KPN winkel. Het uiteinde van de kabel van de bijbehorende accesoire, de Apple oordopjes, is afgebroken en in de audio poort vast komen te zitten. Dit is een defect van de bijbehorende accesoire en valt onder de aankoopgarantie.

Vandaag, 11 maart, krijg ik een prijsopgave toegestuurd van Teleplan met het verhaal dat de schade onder valschade valt en dat de iphone vervangen dient te worden tegen een prijs van 339 euro. Ik begrijp niet dat deze schade ten eerste niet onder de garantie kan vallen, ten tweede dat het als valschade word geconstateerd en ten derde dat de Iphone volledig vervangen dient te worden. Onderzoekskosten dienen nu door mij vergoed te worden, ter waarde van 35 euro. Ik vind dit een zeer slechte service van KPN.

Ik heb navraag gedaan bij een Apple reseller, zij vertellen mij dat dit inderdaad een defect is van het accesoire en onder aankoopgarantie moet vallen en dat het probleem makkelijk verholpen kan worden door de dock connector te vervangen. Ik ben uiteraard niet akkoord gegaan met de prijsopagve. Ik moet nu nog een week wachten voordat ik mijn Iphone terug heb en ik dien ook 35 euro onderzoekskosten te betalen. De laksheid van KPN neem ik ze zeer kwalijk in dit geval, bij problemen hebben ze geen oplossing tenzij je bereid bent forse bedragen te betalen.

icon

Beste antwoord door BHulshof 14 maart 2016, 16:46

Vandaag bij de KPN winkel langs geweest. De medewerker heeft met Teleplan gebeld en Teleplan geeft aan dat ik '' waarschijnlijk '' oneigenlijk met het toestel om ben gegaan. De medewerker heeft uitgelegd dat het een fabrieksfout moet zijn na het zien van de afgebroken kabel van mijn oordopjes. Teleplan blijft bij deze beslissing. Wat blijkt, de wet zegt het volgende: 

''Bij defect van een product en/of bijbehorende accessoire, binnen 6 maanden na aankoop , dient vergoed te worden. De bewijstlast van oneigenlijk gebruik ligt bij de verkopende partij binnen deze termijn''. Ik heb de Iphone nu 4 weken in mijn bezit na aankoop bij KPN.Teleplan suggereert, maar kan niet bewijzen dat ik oneigenlijk gebruik heb gemaakt van het product. Teleplan heeft letterlijk het volgende gezegd; ''Het is mogelijk dat client oneigenlijk gebruik heeft gemaakt van het product''. Ronduit belachelijk dit. 

Ik krijg overmorgen mijn Iphone terug, dan ga ik naar de Apple Store in Amsterdam. Ik zal nooit meer een service en/of dienst bij KPN aanvragen, dit gaat te ver. De beoordeling van de externe partij staat niet boven de wet.

Bekijk origineel

8 reacties

Reputatie 3
Badge
Ik lees( helaas) wel vaak deze berichtren over deze service..

Mijn raad is dit altijd door Apple zelf op te laten lossen,kost even een ritje naar Amsterdam,Den Haag of Haarlem,maar geloof mij daar krijg je service die je verwacht en ook hoort te krijgen

De toestelen die je laat ophalen of die je inlevert gaan naar een extern bureau in Breda die helaas slecht bekent staat en in Mei ook ophoudt te bestaan in Nederland

Ik heb de mijne ook de eerste keer laten ophalen en kwam met dezelfde klacht terug en heb daarna zelfs 2 keer een bezoek moeten brengen aan de Applestore om het toestel te laten omruilen en beide keren zonder problemen

Het is kort door de bocht om Kpn laks te noemen in zulke kwesties aangezien Apple een strikt beleid heeft over reparaties aan hun produkten die Kpn ook gewoon heeft te volgen

In mijn ogen is de service top...Zolang je de tussenpersonen uitsluit en rechtstreeks naar Apple gaat..

albert2110 schreef op 12 mar '16 om 08:12u
Ik lees( helaas) wel vaak deze berichtren over deze service..

Mijn raad is dit altijd door Apple zelf op te laten lossen,kost even een ritje naar Amsterdam,Den Haag of Haarlem,maar geloof mij daar krijg je service die je verwacht en ook hoort te krijgen

De toestelen die je laat ophalen of die je inlevert gaan naar een extern bureau in Breda die helaas slecht bekent staat en in Mei ook ophoudt te bestaan in Nederland

Ik heb de mijne ook de eerste keer laten ophalen en kwam met dezelfde klacht terug en heb daarna zelfs 2 keer een bezoek moeten brengen aan de Applestore om het toestel te laten omruilen en beide keren zonder problemen

Het is kort door de bocht om Kpn laks te noemen in zulke kwesties aangezien Apple een strikt beleid heeft over reparaties aan hun produkten die Kpn ook gewoon heeft te volgen

In mijn ogen is de service top...Zolang je de tussenpersonen uitsluit en rechtstreeks naar Apple gaat..

Het is inderdaad een meer directe aanpak door bij Apple langs te gaan. Het enige probleem is dat na vervanging van het toestel door Apple de garantie bij KPN vervalt, omdat het IMEI-nummer niet meer overeenkomt. Ik ga er daarom van uit dat deze reparatie/vervanging door KPN geregeld moet worden en niet zo afgewimpeld mag worden.

Apple zelf is vaak ook niet de makkelijkste, maar als ik mijn Iphone terug heb zal ik bij een Apple Store binnenlopen. Ik vind het desalniettemin een slechte zaak hoe KPN dit oplost, ik heb bij deze reparatie volgens de voorwaarden en de wettelijke garantieperiode recht op een deugdelijk product. Ik heb gister contact gehad met een medewerker van KPN, hij gaf aan dat de beoordeling van de reperateur niet in twijfel word gebracht en dat ik het het beste via een aansprakelijkheidsverzekering kon oplossen. 

KPN had de Iphone moeten vervangen of repareren zonder dat daar kosten bij komen kijken, maar verzaakt dit. Dat is naar mijn mening een zeer lakse houding. Had dit zeker niet verwacht en baal hier enorm van.

Reputatie 3
Badge
Dat de garantie via Kpn vervalt bij een door Apple vervangend toestel wist ik niet,maar je hebt het eerste jaar natuurlijk ook via Apple garantie en het jaar daarna via de verkoopkanalen en dat zou dus wegvallen..

Ik begrijp dus dat je je Iphone dus ongerepareerd terug ontvangd en je hiermee naar de Applestore gaat?

Ik hoop van ganze harte dat je daar beter opgevangen wordt...Denk er even aan dat je van tevoren een afspraak moet maken?

Succes in deze kwestie..

Reputatie 7
Badge +27
Welkom , wat een naar probleem! Ik dacht in eerste instantie ook aan een val, waardoor deze is afgebroken. Als door Apple wordt aangegeven dat dit een bekend probleem is, zal mijn vermoeden misschien niet meer opgaan. 

Wat al zegt: we laten de reparaties door een externe partij doen. Aan hun bevindingen kan ik niets veranderen. Wat ik wel kan doen, is de €35 vergoeden. Je geeft aan dat je naar een Apple store gaat. Dan vind ik het niet nodig dat je ook nog eens €35 aan ons kwijt bent. 

Reageer je hiervoor op mijn privébericht? Dan vergoed ik alvast de onderzoekskosten. Je kunt overigens op www.e-repair.nl aan de hand van je bonnummer of imeinummer foto's opvragen. Heb je dat al gedaan? Daar moet de valschade dan zichtbaar zijn. 

albert2110 schreef op 13 mar '16 om 09:04u
Dat de garantie via Kpn vervalt bij een door Apple vervangend toestel wist ik niet,maar je hebt het eerste jaar natuurlijk ook via Apple garantie en het jaar daarna via de verkoopkanalen en dat zou dus wegvallen..

Ik begrijp dus dat je je Iphone dus ongerepareerd terug ontvangd en je hiermee naar de Applestore gaat?

Ik hoop van ganze harte dat je daar beter opgevangen wordt...Denk er even aan dat je van tevoren een afspraak moet maken?

Succes in deze kwestie..

Dank voor je reactie Albert, ik ontvang de Iphone inderdaad ongerepareerd terug. Ik zal dan een afspraak maken bij de Apple Store in Amsterdam. Ik hoop dat de service daar beter is!

Marcia_ schreef op 13 mar '16 om 10:22u
Welkom @BHulshof, wat een naar probleem! Ik dacht in eerste instantie ook aan een val, waardoor deze is afgebroken. Als door Apple wordt aangegeven dat dit een bekend probleem is, zal mijn vermoeden misschien niet meer opgaan. 

Wat @albert2110 al zegt: we laten de reparaties door een externe partij doen. Aan hun bevindingen kan ik niets veranderen. Wat ik wel kan doen, is de €35 vergoeden. Je geeft aan dat je naar een Apple store gaat. Dan vind ik het niet nodig dat je ook nog eens €35 aan ons kwijt bent. 

Reageer je hiervoor op mijn privébericht? Dan vergoed ik alvast de onderzoekskosten. Je kunt overigens op www.e-repair.nl aan de hand van je bonnummer of imeinummer foto's opvragen. Heb je dat al gedaan? Daar moet de valschade dan zichtbaar zijn. 

Ik begrijp dat de reparaties gedaan worden door een externe partij, maar constatering van valschade is niet op zijn plek. Bij de KPN winkel heb ik het probleem uitgebreid uitgelegd en is mij duidelijk verteld dat dit een defect is van het accessoire. Ik vind het zeer frapant dat de service graad beinvloed word door een externe partij en KPN geen vinger in de pap heeft betreffende garantiebepaling.

Ik apprecieer de teruggave van de onderzoekskosten, maar dit lost niet mijn probleem op. Ik ben van mening dat KPN mij een nieuw toestel of gratis reparatie verschuldigd is, omdat de schade onder de garantiebepaling valt van KPN en onder de consumentenbeschermingswet. Zit er dus niet in, dan maar Apple raadplegen. Ik hoop echt dat KPN nog wat voor mij kan betekenen, want dit ben ik zeker niet gewend van KPN.

Vandaag bij de KPN winkel langs geweest. De medewerker heeft met Teleplan gebeld en Teleplan geeft aan dat ik '' waarschijnlijk '' oneigenlijk met het toestel om ben gegaan. De medewerker heeft uitgelegd dat het een fabrieksfout moet zijn na het zien van de afgebroken kabel van mijn oordopjes. Teleplan blijft bij deze beslissing. Wat blijkt, de wet zegt het volgende: 

''Bij defect van een product en/of bijbehorende accessoire, binnen 6 maanden na aankoop , dient vergoed te worden. De bewijstlast van oneigenlijk gebruik ligt bij de verkopende partij binnen deze termijn''. Ik heb de Iphone nu 4 weken in mijn bezit na aankoop bij KPN.Teleplan suggereert, maar kan niet bewijzen dat ik oneigenlijk gebruik heb gemaakt van het product. Teleplan heeft letterlijk het volgende gezegd; ''Het is mogelijk dat client oneigenlijk gebruik heeft gemaakt van het product''. Ronduit belachelijk dit. 

Ik krijg overmorgen mijn Iphone terug, dan ga ik naar de Apple Store in Amsterdam. Ik zal nooit meer een service en/of dienst bij KPN aanvragen, dit gaat te ver. De beoordeling van de externe partij staat niet boven de wet.

Reputatie 7
Badge +27
Goed dat je nog om verdere uitleg hebt gevraagd! Ik heb hier intern ook nog even overlegd, maar wij moeten ons houden aan de uitslag van Teleplan. 

Zoals beloofd, heb ik wel de onderzoekskosten vergoed. Je krijgt deze op de volgende factuur in mindering gebracht. Mocht ik nog iets anders voor je kunnen doen, laat het me gerust weten. 

Reageer