Vraag

Klachten over reparatie en service bij Teleplan; Apple Iphone 5s laad niet op

• 9 augustus 2017
  • 6 reacties
  • 332 keer bekeken

Beste KPN,

Na weken van heen en weer gebel en gemail is mijn geduld op. Zo'n 8 weken geleden laadde mijn telefoon plotseling niet meer op. Ik ben toen naar de kpn winkel in Doetinchem geweest waar ze het contact schoon hebben gemaakt, ze zeiden dat dit zou helpen. Toen ik weer thuis was heb ik hem aan de lader gehangen maar hij deed het nog steeds niet.

Ik heb ik mijn Iphone 5s vervolgens ingestuurd voor reparatie naar Teleplan. Na een week kreeg ik op het portaal de melding dat er een diagnose was gesteld en dat het onder garantie viel. Ik verwachtte dat ik mijn telefoon binnen een aantal dagen weer terug zou hebben. Toen dat niet het geval was heb ik na een week met teleplan gebeld. Ze konden mij niet vertellen waar mijn telefoon was. Op magische wijze lag hij toch twee dagen later in mijn brievenbus. Fijn dacht ik, totdat ik tot de ontdekking kwam dat er niets aan mijn telefoon was gedaan.

Na opnieuw een telefoontje naar Teleplan bleek "Find My Iphone" nog actief te zijn. Blijkbaar was ik hier over gebeld, maar ik nam niet op. Nogal raar als mijn telefoon ter reparatie in Zoetermeer ligt. Ik moest mijn telefoon opnieuw insturen nadat ik "Find My Iphone" uit had gezet. Zodoende heb ik hem weer opnieuw ingestuurd, toen begon de ellende.

Teleplan heeft opnieuw gekeken naar mijn Iphone en stuurt mij een prijsopgave van €321,-. Volgens Teleplan was er een pinnetje verbogen in het contact en is dat door toedoen van de gebruiker gebeurd. Volgens Teleplan kunnen ze hiervoor geen garantie afgeven omdat dit de voorschriften zijn van Apple.

Na meerdere telefoontjes en mailtjes naar Teleplan bleven zij bij hun standpunt. Ik kon of €321,- betalen of €40,- inspectiekosten. Omdat ik het heel raar vind dat zoiets niet onder garantie valt heb ik zelf contact opgenomen met Apple, zij beweren dat Apple deze schade vrijwel altijd onder garantie vervangt mits er geen val- water- of stootschade is geconstateerd(wat bij mijn telefoon niet het geval is).

Nadat ik Teleplan hier afgelopen week over heb geïnformeerd besluiten zij dat stilte het beste antwoord is. Vandaag heb ik hen nogmaal gevraagd om een oplossing, maar ook dit wimpelen ze af. Ik moet maar naar KPN gaan met mijn probleem.... nou KPN hier ben ik.

Voor de twee maanden dat ik mijn telefoon en abbonement niet heb kunnen gebruiken heb ik inmiddels een credit gekregen, daar ben ik heel tevreden over. Maar over Teleplan en hun service, vanzelfsprekend, NIET(en dat is nog maar zacht uitgedrukt). Blijkbaar zijn zij niet bereidwillig om mij te helpen. Ze willen zelfs niet de €40,- inspectie kosten vergoeden zodat ik mijn apparaat naar Apple kan insturen. WAT NU?!

6 reacties

Reputatie 7
Badge +21
Dag Wouter, welkom op het forum! Wat een vervelende gang van zaken! Graag kijk ik wat ik op dit moment voor je kan betekenen hierin. Stuur je hiervoor een reactie op m'n privébericht ? Ik hoor graag weer van je 🙂
Reputatie 7
Badge +12
Ze willen zelfs niet de €40,- inspectie kosten vergoeden zodat ik mijn apparaat naar Apple kan insturen.
Om een eventuele tweede teleurstelling te voorkomen: hoe oud is jouw toestel? Als de iPhone langer dan 1 jaar oud is gaat Apple dit namelijk niet onder garantie voor je repareren. Die gaan dan hoogstwaarschijnlijk ook een rekening sturen.

Ik hoop dat je er met KPN (en Teleplan) uit zal komen!
Reputatie 7
Badge +30
Teleplan heeft hier toch ook foto's van? Plaats die hier eens.

Verder, €320 voor een connector die moeilijk te vervangen is lijkt me veel geld. Die connector heb je voor 20€, en het duurt minder dan 2-3 uur dus ik zou zeggen dat 100€ al aan de dure kant is.
Ja, Teleplan heeft inderdaad foto's gemaakt. Zij bijlage.

Dat hoge bedrag komt omdat het toestel wordt verangen voor een nieuwe, wat natuurlijk prima is in principe. Wanneer deze schade door eigen toedoen is gekomen dan was ik natuurlijk niet naar Teleplan gegaan maar had ik mijn telefoon laten repareren bij een lokale reparatiedienst.

@hrh
De Iphone is minder dan een jaar oud(8 maanden), maar als het nog iets langer gaat duren dan verloopt de garantie termijn vanzelf en heb ik nergens meer recht op....😅

Ik heb deze informatie natuurlijk ook al moeten delen met Apple toen zij aangaven dat in de meeste gevallen dit wel onder garantie valt. Ik heb hen ook de foto gestuurd en zij concluderen hieruit niet dat dit door toedoen van de gebruiker komt.
Reputatie 7
Badge +30
De Iphone is minder dan een jaar oud(8 maanden), maar als het nog iets langer gaat duren dan verloopt de garantie termijn vanzelf en heb ik nergens meer recht op....😅 Nee, als het probleem er al was voordat het garantietermijn afloopt blijf je recht houden op die garantie.

Heb je dat bewijs van Apple ook schriftelijk? Want anders moet je die even naar Teleplan sturen.

Robin
@RobinFlikkema
Ja, dat heb ik schriftelijk en deze heb ik ook naar Teleplan gestuurd.

wouter_hendriksen..
Goedemiddag, ik heb een vraag over de garantievoorwaarden van Apple. Mijn telefoon laadde niet meer op. Ik heb deze ingestuurd naar de reparatiedienst van KPN, Teleplan BV in Zoetermeer. Zij concluderen dat door een verbogen pin in de connector mijn telefoon niet meer oplaad en dat jullie dat niet onder garantie vervangen. Nu ben ik van mening dat ik niets met mijn Iphone heb gedaan wat dit defect veroorzaakt kan hebben. Klopt de redenatie van Telplan?

Francis

Als ik je goed begrijp, starte je iphone niet meer op en heeft KPN de iPhone laten inspecteren en zou de pin van de lightnetconnector verbogen zijn waardoor hij niet meer oplaadt en willen zij dit niet onder garantie repararen? Ik kan me inbeelden dat je dit graag in orde ziet komen. Ik help je graag verder.

wouter_hendriksen...
Ja inderdaad, dat begrijp je goed!

Francis

Ik wil beginnen met enkele vragen zodat ik een volledig beeld van de situatie heb om dit ook zo snel mogelijk voor je op te lossen. Zij concluderen dus dat het probleem bij de dock op de iphone zelf zit en niet bij de plug van je lightnetkabel voor alle duidelijkheid? Had je meerdere laders kunnen testen?

wouter_hendriksen...
Ja, ik heb ook nog een ipad. Ik heb beide originele laders geprobeerd maar bij beide laadde de iphone niet op maar de ipad wel.

Francis

Duidelijk. Nu is het zo dat als er geen sprake is van accidentele schade (bijvoorbeeld ten gevolgen van valschade, waterschade, slijtage...) en je iphone zit nog binnen de garantieperiode, dan wordt dit onder garantie voor je gerepareerd. Ik heb even gekeken voor je, jouw iPhone zit momenteel binnen garantie. Je kan via volgende link de garantie status controleren: https://checkcoverage.apple.com/nl/nl/

Francis

Om even te schetsen;

Francis

Als de iPhone er normaal uitziet en er is geen uitwendige schade merkbaar, zou het mij sterk verbazen dat wij een defect aan de docking/laderpoort als accidentele schade zouden afdoen. Vaak wordt dit wel nog onder garantie hersteld.

Na deze mail was er een aantal dagen radiostilte vanuit Teleplan en heb ik ze na een aantal dagen nog maar eens verzocht om mij van een antwoord te voorzien. Vervolgens kreeg ik het volgende bericht terug(toen kon het ineens wel binnen een paar uur....)
Geachte heer/mevrouw,

Hartelijk bedankt voor uw e-mail.
Naar mijn inziens heb ik al uw vragen beantwoord.
Ik kan op dit moment niets meer voor u betekenen.
Wanneer u het niet eens bent met de diagnose/garantie, kunt u contact opnemen met KPN.

Reageer