oplichting via Smartcare??

• 14 januari 2014
  • 9 reacties
  • 2762 keer bekeken

Mijn telefoon startte niet meer op. Ik kon hem nog wel aan doen maar de software startte niet. Vervolgens heb ik gebeld en is mijn telefoon opgehaald. Op de bon is duidelijk vermeld dat de telefoon niet terug gezet mocht worden naar fabrieksinstellingen omdat er foto's op stonden van mijn (drie weken daarvoor) overleden schoonvader, kostbaar bezit dus! Mij werd verzekerd dat dit niet zou gebeuren en als het toch nodig zou zijn, dan zou er eerst contact met mij opgenomen worden. Na een week kreeg ik een mailtje met daarin de mededeling dat mijn telefoon technisch was afgekeurd en dat ik kon kiezen om mijn oude telefoon terug te krijgen of een vervangend toestel (alcatel) voor de rest van mijn contractduur. Uiteraard koos ik voor de eerste optie omdat ik hoopte dat ik iemand zou vinden die alsnog de foto's voor mij kon overzetten.
Vandaag kwam de koerier mijn toestel terugbrengen. Tot mijn verbazing stond er op de bon dat het toestel was afgekeurd door waterschade, dit kan helemaal niet want hij is niet met water in aanraking geweest. Nog groter was mijn verbazing toen ik mijn telefoon gewoon op kon starten. Maar mijn woede won het toen ik zag dat alles van mijn telefoon verdwenen was en medewerkers zelf foto's hadden gemaakt, die ze ook nog op mijn telefoon hadden laten staan.
Van begin tot einde is dit een heel erg dubieus verhaal en wijst het in de richting van bedrog! Mijn telefoon is blijkbaar gewoon gerepareerd, zelfs de flitser van mijn camera doet het weer (dat heb ik niet eens benoemd bij mijn reparatieverzoek)en toch krijg ik het bericht dat hij is afgekeurd.
Mijn grootste klacht is dat ik voorgelogen ben en dat, tegen mijn uitdrukkelijk verzoek in, alle instellingen terug gezet zijn naar fabrieksinstellingen waardoor ik alles wat kostbaar is kwijt ben!! Het lijkt alsof er binnen smartcare handeltje loopt in ingeleverde telefoons. Als je erin trapt hebben zij een telefoon en zit je zelf opgescheept met een afdankertje. Ben je zo slim om je oude telefoon terug te vragen, dan kom je tot de ontdekking dat hij gewoon gerepareerd is. Bah!!!!

9 reacties

Zaterdag 30 januari was de batterij van mijn lease toestel (Nokia Lumia 920) leeg. Hierdoor ging de telefoon uiteraard uit. Toen ik hem thuis aan de lader had gelegd wilde de telefoon ineens niet meer opstarten. Hij ging nog wel aan maar bleef op een leeg vaag-blauw scherm staan. De software startte niet op. Hierdoor kon ik ook niet de gegevens van mijn telefoon overbrengen op een andere opslag. Zondag bedacht ik dat ik een leasetoestel heb, dus de klantenservice kon bellen. Dat heb ik meteen gedaan.

Op dinsdag 31 januari is meteen mijn telefoon opgehaald, niets aan de hand.

Vandaag, 9 januari 2014, krijg ik een mailtje met de mededeling dat mijn toestel technsch afgekeurd is en dat ik kan kiezen uit twee opties:

Mijn oude defecte telefoon terug of,

Een vervangend toestel.

Toen ik vroeg wat voor vervangend toestel dat zou zijn kreeg ik als antwoord: Een alcatel met Android.

Deze gang van zaken vind ik erg vreemd. Ik hoor niet wat er mis is met mijn telefoon en krijg opties aangeboden waarvan ik betwijfel of dat voldoende is. Ik betaal 25 euro per maand aan lease, hoor ik daar dan geen vergelijkbaar toestel voor te krijgen? En hoe zit het met de garantie?  En is het niet normaal dat ik in elk geval hoor wat er mis is met mijn telefoon?

Reputatie 7
Badge +12
Via de website van http://www.e-repair.nl zou u de status moeten kunnen zien van de reparatie. Ook zal daar aangegeven worden wat de eventuele reden is van de afkeuring.

In het geval van val/water/stoot/drukschade zal een toestel afgekeurd worden indien er geen aanvullende verzekering is en zal er een prijsopgave gemaakt worden in de meeste gevallen.

Standaard zit er wel 24 maanden fabrieksgarantie op het toestel, maar val/water/stoot/drukschade vallen hier niet onder. Vermoedelijk dat dit dan ook geconstateerd is. Er zal dan de optie zijn om het toestel in te leveren en een eenvoudig vervangend toestel terug te krijgen.

Mijn advies is echter nog wel eerst om dus de status te controleren via http://www.e-repair.nl

Hij is niet gevallen, alleen uitgegaan omdat de batterij leeg was. De status staat nog op 03-01-2014 14:47 start onderhoud. Verder kan ik geen informatie vinden over de schade.

Ik heb inmiddels zoveel ellende gelezen over de waardeloze service van Smartcare dat ik heb aangegeven dat ik mijn oude telefoon terug wil. Ik vind het echt schandalig dat ik 25 euro leasekosten per maand betaal en wanneer mijn telefoon niet naar behoren werkt wordt ik geacht dat ik dat bedrag blijf neerleggen voor een telefoon waarop ik niet eens 4G heb, waar ik wel voor betaal. Ik heb gekozen voor een windows Phone, maar ook dit vervalt. Als klant die al zo'n 12 jaar alles afneemt, tv, internet, vaste telefoon, had ik wel iets beters verwacht!! Ik ben echt zwaar teleurgesteld in KPN. Toch maar op zoek naar een andere provider waar wel naar behoren gehandeld wordt

De service is idd echt belachelijk. Vooral het feit dat ze je afschepen met een waardeloos toestel vind ik echt schrijnend, ik kan me niet voorstellen dat daar geen andere optie voor is.

Reputatie 7
Badge +12
Er zal standaard bij een reparatie een herstel worden gedaan naar de fabrieksinstellingen. Hierbij is er geen mogelijkheid om de keuze te maken dat dit niet gebeurt. Dit is een standaard procedure om software problemen op te lossen en zal ongeacht de melding wel worden gedaan. Ik kan wel goed begrijpen dat het vervelend is dat de gegevens kwijt zijn en al helemaal vanwege de foto's die er verloren zijn gegaan.

Is er mogelijk destijds nog een backup gemaakt van de foto's. Afhankelijk van het type toestel dat er mogelijk een synchronisatie is geweest.

Reputatie 6
Badge +2
Kostbare foto's verliezen is natuurlijk helemaal niet leuk. Ik vind het vooral slecht dat niemand bij KPN heeft gezegd dat er eerst een backup gemaakt moest worden. Toestellen gaan vrijwel altijd terug naar de fabrieksinstellingen bij Smartcare. Dit had iemand moeten aangeven.

Als je telefoon ondanks de afkeur wordt gerepareerd is dat toch juist een goede zaak? Ik snap niet wat dat met oplichting te maken heeft. Meteen een complot theorie erop loslaten gaat nogal ver. Vooral omdat ik een dergelijk bericht nooit eerder heb gelezen op het forum. Ik denk dat er bij Smartcare gewoon een fout is gemaakt.

Dynafix (Vodafone, Tmobile) halen dit soort fratsen wel uit. Daar is ook heel veel over terug te vinden op het internet.

Ja, er is wel gezegd dat er een back-up gemaakt moet worden. Alleen was dat niet mogelijk omdat ik mijn telefoon niet meer op kon starten en dus niets kon overzetten. Daarom heb ik ook uitdrukkelijk gevraagd of het mogelijk was om niet terug te zetten naar fabrieksinstellingen. Dat is me beloofd, staat zelfs in het formulier wat ik heb ondertekend bij afhalen. Als dit niet kon zou ik gebeld worden!

En nee, dat is geen goede zaak, ik heb geen bericht gekregen dat hij gemaakt was of kon worden, alleen dat hij afgekeurd was en NIET gemaakt kon worden. Zelfs in het onderzoeksrapport wat ik kreeg bij aflevering stond dat hij niet te repareren was en technisch afgekeurd.

Wat mij frustreert is het feit dat ik ben voorgelogen over de afkeuring en dat medewerkers met mijn telefoon foto's gemaakt hebben waardoor ze dus wisten dat hij gewoon gemaakt was.

Dergelijke berichten heb jij misschien niet gelezen, ik wel. Over Dynafix maar zeker ook over Smartcare!

Dat was voor mij de reden om dingen verder uit te zoeken.

Ik ben me ervan bewust dat Smartcare een ander bedrijf is als KPN maar KPN weet van deze klachten, toch blijven ze met dit bedrijf samenwerken.. Beetje raar.

Reputatie 7
Badge +11
Beste Jolanda,

Hoe is de huidige stand van zaken met je toestel?

Ik hoor graag hoe het ervoor staat en/of er een goede oplossing tot stand is gekomen.

Met vriendelijke groet,

Cornelis

Reageer